AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #1 Skrevet 14. mai 2016 Jeg kunne godt tenke meg å spare et annet sted enn i banken, men har så lite greie på det å spare i fond. Sparer ca. 1000,- i måneden. Noen som har tips? Hvor lønnsomt er det i forholde til bank? Anonymkode: 285c3...043
Pengebingen Skrevet 14. mai 2016 #2 Skrevet 14. mai 2016 Over tid (minst 5 år og helst mye lenger!) er det forventet at aksjemarkedet er mer lønnsomt enn banken. Ingen garanti, men mest trolig. Hvor mye bedre er vanskelig å spå, men nok til at det er fornuftig å vurdere fond for langsiktig sparing. Fond er ikke så vanskelig, og er du ikke interessert i å lære mye er det enkleste og billigste globale indeksfond. Lave eller ingen kjøps eller forvaltningsgebyr og ikke det mest risikable. Kan da heller ikke forvente mega avkastning, men sikrere mot mega tap også. Grei spredning når fondet er globalt (satt sammen av aksjer fra forskjellige verdensdeler). Gode eksempler nå er Dnb global indeks og Storebrand indeks alle markeder. Kjøp via banken eller opprett konto hos eks Nordnet. Selv handler jeg ved sistnevnte for å være uavhengig av banken, samt bedre utvalg. Les litt om indeksfond for å lære mer Jeg er langt fra noen ekspert og har da lest meg til at det er et fornuftig valg nettopp når man ikke er ekspert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå