Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg begynner å merke at folk rundt meg allerede er litt lei av denne julen som starter i okt.

greit nok de liker maten og samværet og slikt til en grense men det er gavene som tar overhånd. jeg liker veldig å gi gaver men det kan bli litt dyrt ja! og jeg liker ikke å motta gaver av folk som har sitti å klagd over at de ikke vet hva de skal kjøpe og at det går med så masse penger...

så hvorfor ikke feire det på en annen måte? men jeg vet ikke hvordan.. enten kunne man ha satt en grense for hvor mye man ska bruke, eller åpnet gavene på dagen mens man var alene sammen sin egen nærme "familie" også ha en avslappende rolig midag på julekvelden hvor man takker for gaven.. eller rett og slett reise bort til syden og glemme alt, det blir litt for ille det også!

hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Julen starter vel ikke før 24. desember, selv om handelsstanden stiller ut julenisser før det?

Skrevet
Julen starter vel ikke før 24. desember' date=' selv om handelsstanden stiller ut julenisser før det?[/quote']

Nemlig.

Butikkene kan "jule" så mye de vil, hos meg er det ikke jul før 24. desember.

Advent er advent, jul er jul.

Vi har en grense for hva gaver skal koste.

Vi flyr ikke på julebord.

Vi pynter ikke treet før sent lillejulaften, og det er ikke lov å tenne lysene før på dagen.

Og jeg kaster IKKE ut treet 2. juledag. Det står til jula er slutt, på tjuandagen (13. januar). Helst skulle jeg feira til til Kyndelsmesse (2. februar).

Skrevet

Når han Kyndelsmess-Knut kommer og jager jula ut? :wink:

Helt enig! Jeg er veldig ivrig på å starte på jula, men synes det er en uting at butikkene starter så groteskt tidlig!!! Prøver å konsekven følge de skikkene jeg har med meg hjemmefra..som Maxine sier det:

Advent er advent, og jul er jul!!

Vi pynter til jul lille julaften...og sånn skal det være!! :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Me har aldri råd til store og dyre gåver, og det veit alle i vår familie og vener som får gåve, og dei har det for det meste på same måte.

Eg veit at mange søsken som er vaksne og har eigne born, avtale seg i mellom at dei ikkje gjev gåver til kvarandre, men til borna.

I nokre familiar har dei aldersgrense på korlenge dei gjev julegåver til nieser og nevøar, t.d ved konfirmasjons alder, 16 eller 18 år.

Eg har som regel høyrt om det i store familiar.

(mine foreldre har 4+5 søsken, og eg har over 20 søskenborn, så vert det jo ein del gåver..)

Ellers pleier eg og veninnene mine, dei få som eg framleis gjev gåver, å gje kvarandre små veninnegåver.

Heimalaga nissar, småkaker, snop, lys el likn.

Ellers kan spleising på felles større gåve vera ein idé.

Det gjer me i min familie i alle fall :)

Storleiken eller prisen på gåvene har aldri vore viktig for oss, men tanken bak.

Skrevet

Vi rømmer landet vi, skal feire jula i Syden..........tror det kan bli kult og jeg.

Blir ikke noe spesiell jul før jeg får egen familie,dvs unger osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...