Gå til innhold

tvangsinnlagt spiseforstyrrelser - nye tenner? rettigheter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er for øyeblikket tvangsinnlagt og har vært det i snart 4 mnd.
Etter flere år med anoreksi og bulumi har jeg ødelagt tennene mine, det er ikke de værste og styggeste, men mye av de 4 overtenna har etsa bort, og jeg har veldig grå tenner. I tillegg er det vondt å bite med de, og har veldig mye vondt i fortenna. er vondt å bare ta på de. i tillegg har jeg mye syreskader.

Har jeg rett på noe støtte til nye tenner? evt. kan jeg få helt nye tenner dersom jeg er inne på tvang? Eller kan jeg være innlagt og når de tar av tvangen så får jeg fortsatt støtte?

hjelp:)

Anonymkode: f1ab6...b02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du her vært innlagt i over 3 måneder så du har krav på gratis tannlegehjelp

Anonymkode: b4e05...0e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok tannbehandling blir dekket når du er innlagt. 

Og etterpå er spiseforstyrrelser en gyldig grunn til å få dekket tannhjelp. 

Anonymkode: 7c107...36b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok tannbehandling blir dekket når du er innlagt. 

Og etterpå er spiseforstyrrelser en gyldig grunn til å få dekket tannhjelp. 

Anonymkode: 7c107...36b

Hva du tror spiller ingen rolle...

TS: Når du har vært innlagt i minst 3 måneder har du krav på behandling i den offentlige tannhelsetjenesten. Dette gjelder også dersom du har hyppig hjemmesykepleie, besøk av psykiatrisk sykepleier etc.

Om du ikke skal være innlagt lenger, kan du sannsynligvis få refusjon fra Helfo, og da vil du mest sannsynlig komme inn under punktet om patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon. Skadene på tennene må være av vesentlig betydning for funksjon og estetikk. I tillegg ska behandlingen planlegges ut fra sykdomsaktivitet, så jeg tror ikke du vil få "nye tenner" så lenge du fortsatt er syk med hyppig oppkast.

Anonymkode: def4a...e88

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke bedre å få fiska tennene etter du er kommet over spiseforstyrrelsene (for det vet jeg du greier, altså!)? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, fullkornspasta skrev:

Er det ikke bedre å få fiska tennene etter du er kommet over spiseforstyrrelsene (for det vet jeg du greier, altså!)? 

Takk for svar :)

glemte å skrive at det går veldig bra nå, har sluttet å kaste opp og begynner å bli veldig frisk i tankene..sunn vekt osv

så jeg HSR lyst til å begynne for tennene irritrre mer veldig..😅

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Gjest carmabell
Skrevet

Du må søke via nav(som da skal betale) og behandler (for dokumentasjon på sykdom) , men det skal helt fint gå an å få dekket! Jeg får det pga bulimi i alle fall. Og mens man er innlagt har man uansett rett på gratis tror jeg, men det er jeg ikke helt sikker på.

Lykke til og håper også du blir frisk <3 (uansett om du vil nå eller ikke, så kan jeg love deg at når du kommer til et punkt i recovery så vil du aldri tilbake)

AnonymBruker
Skrevet
Den Saturday, May 14, 2016 at 11.24, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg er for øyeblikket tvangsinnlagt og har vært det i snart 4 mnd.
Etter flere år med anoreksi og bulumi har jeg ødelagt tennene mine, det er ikke de værste og styggeste, men mye av de 4 overtenna har etsa bort, og jeg har veldig grå tenner. I tillegg er det vondt å bite med de, og har veldig mye vondt i fortenna. er vondt å bare ta på de. i tillegg har jeg mye syreskader.

Har jeg rett på noe støtte til nye tenner? evt. kan jeg få helt nye tenner dersom jeg er inne på tvang? Eller kan jeg være innlagt og når de tar av tvangen så får jeg fortsatt støtte?

hjelp:)

Ta opp problemet på sykehuset og be om hjelp til å få tannhelsehjelp. 

God bedring, med deg. :blomst: 

Anonymkode: 98984...38e

• Liker 1
Gjest Chroma
Skrevet

Jeg har selv anoreksi og får dekket tannbehandling.

Trengte ikke å søke via nav, tannlegen sa jeg var c-pasient eller noe, en gruppe som har rett til gratis tannbehandling.

AnonymBruker
Skrevet

Hei du!

Jeg har selv a (atypisk) anoreksia og tennene mine bærer preg av dårlig ernæring, oppkast, brus og andre sure ting (mye frukt osv). 

Jeg har nå gått til tannbehandling i over et år og får MYE dekket av helfo. Mye, men ikke alt. Jeg skal forklare deg prossessen: 

Oppsøkte tannlegen pga en brukket tann. Hun kunne da fortelle meg at det sto veldig dårlig til med tannhelse min og det var mye og omfattende arbeid som måtte til og det ville koste meg dyrt. Videre fortalte hun meg at med min sykdom og mine diagnoser kunne jeg få en erklæring på at jeg mottokk behandling, for min spiseforstyrrelse, av min behandler (psykolog/psykiater/lege). 

Neste time tok jeg med denne erklæringen og etter det har jeg ikke måttet tenke noe mer på det. Med andre ord: ganske så enkelt. 

Ønsker deg masse lykke til, både med tennene og resten av behandlingen. Håper du får det bedre og kan jobbe deg (frivillig) mot et friskere liv :hug:

Anonymkode: c938d...a44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...