AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #1 Skrevet 14. mai 2016 Har dere gjort det? Vi har valgt å selge huset vårt først, da vi var usikre på om vi får solgt det fort eller ei, og vi turte ikke å ha to huslån. Vi føler at vi gjorde rett i det, da vi slet litt med å selge huset. Vi har solgt og er innom finn daglig, men ikke funnet noe enda. Vi har et sted vi kan bo til vi finner noe eget, men det er jammen ikke lett. Har et spes sted vi ser på boliger, men det er helt stille. Jeg gruer meg skikkelig kjenner jeg. Har noen av dere solgt før de kjøpte og det har gått bra? Anonymkode: 85067...227
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #3 Skrevet 18. mai 2016 Ja, jeg solgte bolig, gav dem 3 mnd frem i tid til overtakelsesdato, og gikk så ut for å finne meg ny leilighet, da jeg fant den, sørget jeg for at overtakelsesdatoen på den ble rimelig kort, så i praksis flyttet jeg inn i ny, 14 dager før min gamle bolig skulle overtas av sine nye eiere. Så da fikk jeg god tid til pakking og flytting + utvask Dere TS har jo den luksus at dere kan bo en annen plass mens dere leter, det hadde ikke jeg. Anonymkode: dc30b...0e4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #4 Skrevet 18. mai 2016 De aller aller fleste selger vel før de kjøper. Så forhandler man frem overtakelsesdato i begge ender som alle er fornøyd med. Det dummeste jeg har hørt noen gjøre var en kompis med kjæreste som kjøpte hus utenfor Oslo (ville ikke bo i liten leilighet). Trivdes ikke der og solgte med litt tap. Ville fortsatt ikke bo i liten leilighet i Oslo så nå bor han og dama i en liten leilighet de leier rett utenfor Oslo. Fordi de vil spare til ny bolig. Hadde de gjort det "alle" anbefalte - å kjøpe leilighet i Oslo, ville de tjent 4 års prisstigning i Oslo. Anonymkode: 5ec09...52c 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #5 Skrevet 18. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg solgte bolig, gav dem 3 mnd frem i tid til overtakelsesdato, og gikk så ut for å finne meg ny leilighet, da jeg fant den, sørget jeg for at overtakelsesdatoen på den ble rimelig kort, så i praksis flyttet jeg inn i ny, 14 dager før min gamle bolig skulle overtas av sine nye eiere. Så da fikk jeg god tid til pakking og flytting + utvask Dere TS har jo den luksus at dere kan bo en annen plass mens dere leter, det hadde ikke jeg. Anonymkode: dc30b...0e4 Luksus og luksus, vi skal bo hos mine foreldre. Kjenner jeg gruer meg. Anonymkode: 85067...227
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #6 Skrevet 18. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: De aller aller fleste selger vel før de kjøper. Så forhandler man frem overtakelsesdato i begge ender som alle er fornøyd med. Det dummeste jeg har hørt noen gjøre var en kompis med kjæreste som kjøpte hus utenfor Oslo (ville ikke bo i liten leilighet). Trivdes ikke der og solgte med litt tap. Ville fortsatt ikke bo i liten leilighet i Oslo så nå bor han og dama i en liten leilighet de leier rett utenfor Oslo. Fordi de vil spare til ny bolig. Hadde de gjort det "alle" anbefalte - å kjøpe leilighet i Oslo, ville de tjent 4 års prisstigning i Oslo. Anonymkode: 5ec09...52c Da vi solgte ville de som kjøpte at vi skulle flytte om 4 uker, men det var uaktuelt. Så det blir i begynnelsen av juli, jeg følte skikkelig press fra deres side altså. Anonymkode: 85067...227
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #7 Skrevet 18. mai 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Luksus og luksus, vi skal bo hos mine foreldre. Kjenner jeg gruer meg. Anonymkode: 85067...227 Luksus som i at dere har et valg, jeg måtte tatt inn på hotel. Ikke alle har noen de kan ta inn hos. Anonymkode: dc30b...0e4
Million Skrevet 19. mai 2016 #8 Skrevet 19. mai 2016 Det er nok litt mere risky å selge og kjøpe hus, enn leiligheter. Hus er jo dyrere og tar generelt litt lenger tid å få solgt enn en enkel leilighet. Hadde jeg sittet med hus (enebolig) hadde jeg nok ikke våget å kjøpe noe nytt før det gamle var solgt, nei. Jeg skal skilles, og i den forbindelse var jeg ute på boligmarkedet i våres. Jeg kjøpte ny bolig (blokkleilighet) i april, før den gamle leiligheten (rekkehusleilighet) jeg eier med eksen ble solgt i mai. Dette gjorde jeg i trygg forvissning om at den gamle boligen er svært lettsolgt, og ligger i et veldig populært område. Har bodd i samme gata i 17 år, og kjenner området veldig godt, leiligheter blir alltid solgt dagen etter visning. Det har ikke skjedd at de ikke blir det. Det er rekkehusleilighet jeg/vi selger, og det er alltid mange om beinet når en slik selges i området her. Vi fikk spørsmål om privatvisning fra tre stk før fellesvisningen, og samlet alle disse tre på en privatvisning på en mandag. Solgte boligen på et bud som ble gitt den kvelden, 450 000 over prisantydning. Det sa vi oss godt fornøyde med, det er ny prisrekord for denne boligtypen i området. En av samme størrelse og type ble solgt tre uker tidligere, for bare 100 000 over prisantydning. Den gode prisen ga meg et par hundre tusen mer enn først antatt i egenkapital til ny bolig. Jeg valgte å beholde 100.000 til oppussing, og legge 100.000 ekstra i egenkapitalen.
Gjest Mysticgirl Skrevet 20. mai 2016 #9 Skrevet 20. mai 2016 Ja, jeg gjorde det og fant et hus før fristen for overtakelse. Jeg skal gjøre det samme neste gang jeg trenger ny bolig. Men jeg kan bo hos mamma og pappa om det er krise, for vil jo ikke gjøre noe hastekjøp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå