Gå til innhold

Eldre katt spiser lite

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hannkatt på 16 år som i det siste har spist litt lite. Han vil ha mat virker det som, men vil ikke ha den maten vi gir han. Har prøvd 3 forskjellige typer og smaker, men han spiser bare litt. Han har gått litt ned i vekt. Han virker frisk og rask ellers. Han var også på full helsesjekk for et år siden, og da var alt i orden. Han fanget en mus her om dagen, og den glefset han i seg. 

Jeg skal ta han med til dyrlegen for en sjekk etter pinse, men bare lurer på om dere har noen erfaringer. Virker som det ikke er noe galt med han. Men kanskje blitt kresen på smak ol? Maten som fungerer best nå er royal canin, men han spiser så lite likevel. Blir jo litt bekymret. 

Anonymkode: fb056...770

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spiser han våtfor eller tørrfôr? Tenker at det kan være tannproblemer hvis han virker frisk ellers. En mus er jo ganske myk så det kan være at det er lettere å tygge. 

Anonymkode: fb0d3...074

Gjest StripeyPanda
Skrevet

På tide med ny kontroll da ja. Lav matlyst hos eldre katter skal man ikke ta lett på. Tannproblemer er en vanlig årsak - men så er det andre organsykdommer som også kan forårsake dårlig matlyst og vekttap. Helt klart dyrlegen etter pinse om han ikke forverres.

AnonymBruker
Skrevet

Katten min er på samme måten. Blodprøver viste at han har leverbetennelse, og det er derfor han spiser dårlig. Spesialfor og medisiner har gjort ham bedre. Det har også hjulpet å prøve mange forskjellige typer våtfor og godbiter. For eksempel viste det seg at han spiser en del tørrfor hvis jeg knuser frysetørket sei og strør det over foret. Ellers finnes det medisiner som kan stimulere appetitten. Jeg prøvde en medisin som heter Remeron, men måtte slutte med den pga bivirkninger. I følge veterinæren fungerer den medisinen for noen, mens for andre fungerer den ikke. Så det kan være verdt et forsøk.

Anonymkode: 90f1f...04b

Skrevet

Har du prøvd å gi han våtfôr istedenfor tørrfôr på hans gamle dager? Gamle katter fortjener mat som er lettere å tygge :-) Tørrfôr kan føre til at de unngår å spise om de har løse eller vonde tenner, noe som lett kan skje med en gammel katt, akkurat som at eldre mennesker også får tannproblemer ofte.

• Liker 1
Skrevet

Han er en gammel mann nå selv om han helt fint kan ha både 4 og 5 flotte år foran seg sammen med deg :hjerte:

Jeg sier det sånn fordi det blir viktigere å få litt hyppigere vetrinærsjekk når kattene blir eldre. Da kan man oppdage problemer så tidlig som mulig og håndtere alt som er håndterbart.

Så dersom din gamle venn ikke blir dårligere i løpet av pinsen så ville jeg råde deg til å bestille time rett over pinse. Det er fortvilet å være sulten, men ikke helt klare å utnytte maten man får.

Kanskje han bør begynne å spise mat for eldre katter? Eldre dyr tar ikke like godt opp næringsstoffene i maten lenger og trenger dermed ofte å bytte til et for som lettere tas opp av kroppen.

Gi ham en myk bartekos fra meg. Du er en god matmor for en eldre herre. Han valgte riktig den gangen han valgte deg :hjerte:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar:) 

Han har ikke spist noe særlig i pinsen i heller:( ga han litt reker som gikk ned på høykant. Forrige gang jeg ga han reker, ville han overhode ikke røre dem :klo: 

Vi skal til dyrlegen i morgen. Blir godt å finne ut av problemet. Og uansett bra å sjekke helsa hans, da det er et år siden sist. 

AnonymBruker
Skrevet

Da har vi vært hos dyrlegen. Blodprøvene ser fine ut, heldigvis. Han har gått ned et par kilo, og fikk intravenøs. 

Urinprøven får vi svar på senere. Vet ikke helt hva mer vi kan gjøre. Fant våtfor han liker, så han spiser nå hvertfall. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har vi vært hos dyrlegen. Blodprøvene ser fine ut, heldigvis. Han har gått ned et par kilo, og fikk intravenøs. 

Urinprøven får vi svar på senere. Vet ikke helt hva mer vi kan gjøre. Fant våtfor han liker, så han spiser nå hvertfall. 

Hvordan syntes vetrinæren at røntgenbildene av tennene hans så ut? Og tannkjøtt og munnhule?

Krysser potene for at det går godt og dere finne ut hva årsaken er. Et par kilo vektnedgang er ganske mye for en katt.

Så godt å høre dere fant en våtmat han liker slik at han spiser :hjerte:

Anonymkode: 5611e...122

Skrevet

Hva gjør man egentlig dersom en katt har tannproblemer? Noen som har erfaring med det?

AnonymBruker
Skrevet

Da gamlekatten min sluttet å spise var det pga magekreft. Han hadde vært på kontroll på sommeren, men ble avlivet på nyåret. Det var vanskelig å se at han var syk før det var for seint, desverre. Det er det jeg syntes var verst, at vi ikke oppdaget at han var syk... 

Anonymkode: 2c45e...717

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da gamlekatten min sluttet å spise var det pga magekreft. Han hadde vært på kontroll på sommeren, men ble avlivet på nyåret. Det var vanskelig å se at han var syk før det var for seint, desverre. Det er det jeg syntes var verst, at vi ikke oppdaget at han var syk... 

Uff så trist!💜 Hvordan oppdaget dere at han hadde kreft? 

Han spiser ting han liker f.eks kattegodteri (blir helt gal når jeg tar frem posen), våtfor ol. Men den vanlige maten/tørrfor vil han ikke spise så mye av lenger. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff så trist!💜 Hvordan oppdaget dere at han hadde kreft? 

Han spiser ting han liker f.eks kattegodteri (blir helt gal når jeg tar frem posen), våtfor ol. Men den vanlige maten/tørrfor vil han ikke spise så mye av lenger. 

Dyrlegen kunne kjenne svulstene med fingrene... Siden han da var tydelig syk og dyrlegen anbefalte det, ble han avlivet samme dag. Vår spiste også gjerne godsaker, men rørte ikke tørrfor. Virket kosete og normal, men gikk ned flere kilo, men ble plutselig betydelig redusert og forsvant i dagevis. Fikk tak i han og dro rett til dyrlegen, men det var for seint. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyrlegen kunne kjenne svulstene med fingrene... Siden han da var tydelig syk og dyrlegen anbefalte det, ble han avlivet samme dag. Vår spiste også gjerne godsaker, men rørte ikke tørrfor. Virket kosete og normal, men gikk ned flere kilo, men ble plutselig betydelig redusert og forsvant i dagevis. Fikk tak i han og dro rett til dyrlegen, men det var for seint. 

Så utrolig trist. Føler virkelig med dere. 

Nå ble jeg jo enda litt mer bekymret her. 

AnonymBruker
Skrevet

Katten vår var også svært dehydrert, var det derfor din fikk intravenøst også? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katten vår var også svært dehydrert, var det derfor din fikk intravenøst også? 

Han var litt dehydrert ja. 

Nei uffameg, nå blir jeg skikkelig redd. 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, applestories skrev:

Hva gjør man egentlig dersom en katt har tannproblemer? Noen som har erfaring med det?

Som regel fjernes tenner som er angrepne, men det avhenger av hvilken diagnose katten har.

Det går helt fint å spise både tørr- og våt mat uten tenner, men man har ikke de samme muligheten til å forsvare seg dersom alle tenner må tas.

Tannproblemer hos eldre katter er svært vanlig, og har frem til de siste årene ofte blitt oversett grunnet manglende kunnskap hos eiere.

Anonymkode: 5611e...122

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, applestories skrev:

Jeg har en tannløs 3 år gammel katt, og en som har fått trukket noen tenner. Går helt fint, begge spiser tørrfor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da har vi fått svar på urinprøven. Katten har trolig stressbetinget blærebetennelse. Ble litt lettet! Han får medisin mot det nå i 5 dager. 

Har noen erfaring med dette? Vi vet ikke helt hva han kan være stresset over. Kanskje det er noe ute i området vi ikke vet om, nye folk/dyr/katter :klo: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...