kokkosmamma Skrevet 14. mai 2016 #1 Skrevet 14. mai 2016 Hei! 1:For det første lurer jeg på hvordan jeg teller kalorier? Er jo greit med halvfabrikata osv, det står vell på? Men ønsker og lage maten selv. 2: Hvordan skal jeg vite hvor mange kalorier jeg trenger I løpet av dagen? Ønsker og gå ned ca 40 kg. 3. Finnes det en tabell som viser hvordan jeg bør fordele kaloriene I løpet av dagen? Forslag til menyer? Tipps til bøker etc? 4: Når det gjelder treniaktivitet. Hvordan kan jeg gjette hvor mange kalorier jeg har brent? Foreksempel ved og gå/ sykkel eller svømme? Tusen takk for svar som evt måtte komme ☺ 1
Niennas Skrevet 14. mai 2016 #2 Skrevet 14. mai 2016 5 minutter siden, kokkosmamma skrev: Hei! 1:For det første lurer jeg på hvordan jeg teller kalorier? Er jo greit med halvfabrikata osv, det står vell på? Men ønsker og lage maten selv. 2: Hvordan skal jeg vite hvor mange kalorier jeg trenger I løpet av dagen? Ønsker og gå ned ca 40 kg. 3. Finnes det en tabell som viser hvordan jeg bør fordele kaloriene I løpet av dagen? Forslag til menyer? Tipps til bøker etc? 4: Når det gjelder treniaktivitet. Hvordan kan jeg gjette hvor mange kalorier jeg har brent? Foreksempel ved og gå/ sykkel eller svømme? Tusen takk for svar som evt måtte komme ☺ Du er nødt til å veie/måle alt du har, og regne det sammen som et regnestykke. Anbefaler deg å laste bed Lifesum, der kan du stille inn hvor tung du er, hvor mye du ønsker å gå ned i vekt og hvor fort, så får du en dagsplan med maks kalorier, og en ca mengde for hvert måltid, f.eks hos meg så sier Lifesum at frokost skal inneholde mellom 483-624 kalorier. Der skriver du også inn alt du har spist (type 1 banan, 2 dl havre osv), så gjør Lifesum regnestykket for deg. Det er vanskelig å vite hvor mye man forbrenner ved trening, uten en pulsklokke. De kan du finne billig på finn.no
OPIgirl Skrevet 14. mai 2016 #3 Skrevet 14. mai 2016 Du veier maten. Det finnes tabeller som viser hvor mye kalorier det er i råvarene. Det finnes også tabeller for å gi deg en pekepinn på sånn ca hvor mye kalorier du bør få i deg. Eller rett og slett spis mindre enn du pleier. Da vil du jo automatisk gå ned i vekt. Husk på at det er bortkastet å gå fort og mye ned i vekt. Da vil du fort legge på deg igjen og ofte går man opp igjen mer enn man har tatt av. Dette bør ikke være en kur, men en livsstilendring. Skaff deg en pulsklokke til trening. Da finner du så noenlunne ut hva du forbrenner. Hva man forbrenner er veldig forskjellig fra menneske til menneske. Det kommer også mye an på intensitet. Du forbrenner mer ved å jogge fem km kontra å gå samme distanse. Bare et eksempel. Masse lykke til. Dette klarer du fint 😊 👍🏻 1
kokkosmamma Skrevet 14. mai 2016 Forfatter #4 Skrevet 14. mai 2016 5 minutter siden, Niennas skrev: Du er nødt til å veie/måle alt du har, og regne det sammen som et regnestykke. Anbefaler deg å laste bed Lifesum, der kan du stille inn hvor tung du er, hvor mye du ønsker å gå ned i vekt og hvor fort, så får du en dagsplan med maks kalorier, og en ca mengde for hvert måltid, f.eks hos meg så sier Lifesum at frokost skal inneholde mellom 483-624 kalorier. Der skriver du også inn alt du har spist (type 1 banan, 2 dl havre osv), så gjør Lifesum regnestykket for deg. Det er vanskelig å vite hvor mye man forbrenner ved trening, uten en pulsklokke. De kan du finne billig på finn.no Tusen takk for svar ☺ disse pulsklokkene er di vanskelig og forstå? Kansje jeg skal spare til en sånn ja...
OPIgirl Skrevet 14. mai 2016 #5 Skrevet 14. mai 2016 31 minutter siden, kokkosmamma skrev: Tusen takk for svar ☺ disse pulsklokkene er di vanskelig og forstå? Kansje jeg skal spare til en sånn ja... Noen pulsklokker er litt avanserte, men de fleste er lette å forstå og å sette seg inn i. Det følger med god og utfyllende bruksanvisning. Jeg synes du skal gå tilben sportsbutikk med godt utvalg. De kan veilede deg og anbefale hva som passer til ditt behov. Jeg vil ikke anbefale å kjøpe en eller annen billig pulsklokke av en ramdom person på finn.no
Knaggrekke Skrevet 14. mai 2016 #6 Skrevet 14. mai 2016 Hei. Det virker som om det er mye for deg å sette deg inn i. Kan det være lurt å ta utgangspunkt i en dagsmeny, og så lære litt og litt? her er ett eksempel: http://www.melk.no/helse-og-livsstil/kosthold-vekt-og-trening/dagsmeny-for-kvinner-1600-kcal/ her er ett annet: http://www.melk.no/helse-og-livsstil/kosthold-vekt-og-trening/dagsmeny-for-kvinner-2100-kcal/ 3
BlendaSensitive Skrevet 14. mai 2016 #7 Skrevet 14. mai 2016 3 timer siden, kokkosmamma skrev: Hei! 1:For det første lurer jeg på hvordan jeg teller kalorier? Er jo greit med halvfabrikata osv, det står vell på? Men ønsker og lage maten selv. 2: Hvordan skal jeg vite hvor mange kalorier jeg trenger I løpet av dagen? Ønsker og gå ned ca 40 kg. 3. Finnes det en tabell som viser hvordan jeg bør fordele kaloriene I løpet av dagen? Forslag til menyer? Tipps til bøker etc? 4: Når det gjelder treniaktivitet. Hvordan kan jeg gjette hvor mange kalorier jeg har brent? Foreksempel ved og gå/ sykkel eller svømme? Tusen takk for svar som evt måtte komme ☺ 1. Veie all mat, så føre inn i feks myfitnesspal eller lifesum - da regner de automatisk. https://www.myfitnesspal.com/ 2. Myfitnesspal hjelper til med dette. Du stiller inn vekt, trening, hvor mye du ønsker gå ned per uke (anbefalt ca 0,5 kg per uke) http://fitnessbloggen.no/den-ultimate-guiden-vektnedgang-maksimal-fettforbrenning/ Denne bruker jeg: http://slanking.mattips.org/kalorikalkulator.htm De ulike kalkulatorene regner ulikt, så jeg tar ett ca gjennomsnitt. 3. NÅR du spiser spiller ingen rolle. Spis når du er sulten. Noen har to store måltider, andre flere små. Drikk masse vann, spis masse grønnsaker, rent kjøtt og fisk. 4. Du kan ikke gjette. På treningsstudio får du på tredemølle/sykkel et ca forbruk utfra din vekt. Eller en pulsklokke av god kvalitet. Men, om du klarer, så legger du ikke inn treningskaloriene i regnestykket - la det være ekstra bonus. Men ta en sak om gangen om du er helt ny innen dette. La en vane innarbeides før neste. Jeg vil si det viktigste er kostholdet. Begynn her. 1
ajarRun Skrevet 14. mai 2016 #8 Skrevet 14. mai 2016 3 timer siden, OPIgirl skrev: Du veier maten. Det finnes tabeller som viser hvor mye kalorier det er i råvarene. Det finnes også tabeller for å gi deg en pekepinn på sånn ca hvor mye kalorier du bør få i deg. Eller rett og slett spis mindre enn du pleier. Da vil du jo automatisk gå ned i vekt. Husk på at det er bortkastet å gå fort og mye ned i vekt. Da vil du fort legge på deg igjen og ofte går man opp igjen mer enn man har tatt av. Dette bør ikke være en kur, men en livsstilendring. Skaff deg en pulsklokke til trening. Da finner du så noenlunne ut hva du forbrenner. Hva man forbrenner er veldig forskjellig fra menneske til menneske. Det kommer også mye an på intensitet. Du forbrenner mer ved å jogge fem km kontra å gå samme distanse. Bare et eksempel. Masse lykke til. Dette klarer du fint 😊 👍🏻 Nyere forskning viser at det ikke stemmer at man lettere holder vekten nede dersom man går fort ned. Tvert i mot var det lettere å fullføre en kort slankekur. Men i begge gruppene gikk de fleste opp i vekt igjen. Du forbrenner ikke mye mer ved å jogge isteden for å gå. Den store forskjellen kommer hvis du ser på å gå i fem minutter mot å jogge i fem minutter.
Emalje Skrevet 14. mai 2016 #9 Skrevet 14. mai 2016 4 minutter siden, BlendaSensitive skrev: 1. Veie all mat, så føre inn i feks myfitnesspal eller lifesum - da regner de automatisk. https://www.myfitnesspal.com/ 2. Myfitnesspal hjelper til med dette. Du stiller inn vekt, trening, hvor mye du ønsker gå ned per uke (anbefalt ca 0,5 kg per uke) http://fitnessbloggen.no/den-ultimate-guiden-vektnedgang-maksimal-fettforbrenning/ Denne bruker jeg: http://slanking.mattips.org/kalorikalkulator.htm De ulike kalkulatorene regner ulikt, så jeg tar ett ca gjennomsnitt. 3. NÅR du spiser spiller ingen rolle. Spis når du er sulten. Noen har to store måltider, andre flere små. Drikk masse vann, spis masse grønnsaker, rent kjøtt og fisk. 4. Du kan ikke gjette. På treningsstudio får du på tredemølle/sykkel et ca forbruk utfra din vekt. Eller en pulsklokke av god kvalitet. Men, om du klarer, så legger du ikke inn treningskaloriene i regnestykket - la det være ekstra bonus. Men ta en sak om gangen om du er helt ny innen dette. La en vane innarbeides før neste. Jeg vil si det viktigste er kostholdet. Begynn her. Enig i dette, @kokkosmamma For det første: Om du faktisk trenger å gå ned 40 kg, vil du antageligvis komme langt bare ved å legge om kostholdet! Etter første uka med kaloritelling, vil du automatisk bli mer obs på hvilke matvarer som inneholder mye og lite kalorier. For meg var dette er skikkelig aha-opplevelse! For eksempel er det stoor forskjell på å spise brødskive med kalkunskinke og grønnsaker og å spise brødskive med salami og majones.. En pose potetgull blir plutselig flere kalorier enn du bør spise til flere måltid til sammen osv.. Da lærer du deg jo å spise god mat som ikke inneholder så mange kalorier! For det andre: 40 kg er veeldig mye. De fleste kostholds- og treningseksperter anbefaler jo en nedgang på 0,5-1,0 kg i uka, så du må forberede deg på at dette kan ta litt tid! Kanskje et år eller mer. Hva med å dele det opp i mindre mål? Kanskje ta 5 eller 10 kg om gangen? Til slutt: Om du trener fra før av, skal du absolutt få fortsette med det. Om du ikke gjør det, ville jeg heller anbefalt deg å øke hverdagsaktivitetsnivået ditt enn å kjøpe medlemsskap på treningsstudio.. Min opplevelse er i hvert fall at det fort kan bli litt mye på en gang om man skal starte med alt samtidig. Du kan fort ende opp med å være sliten hver dag om du skal spise mindre enn du gjorde før samtidig som du starter å trene. Bruk skritteller og prøv å gå 10 000 skritt om dagen, eller i hvert fall flere enn du pleier å gå til vanlig. Se på husarbeid og andre gjøremål som trim, og gjør det med glede! Når du først har gått ned noen kg med sunt kosthold og hverdagsaktivitet, har du nok bedre grunnlag for å begynne å trene! Da er du jo lettere også, og det blir lettere å trene. Lykke til! Bli med i en vektnedgangstråd her inne, så kan vi heie på deg! 3
OPIgirl Skrevet 14. mai 2016 #10 Skrevet 14. mai 2016 43 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Nyere forskning viser at det ikke stemmer at man lettere holder vekten nede dersom man går fort ned. Tvert i mot var det lettere å fullføre en kort slankekur. Men i begge gruppene gikk de fleste opp i vekt igjen. Du forbrenner ikke mye mer ved å jogge isteden for å gå. Den store forskjellen kommer hvis du ser på å gå i fem minutter mot å jogge i fem minutter. 45 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Nyere forskning viser at det ikke stemmer at man lettere holder vekten nede dersom man går fort ned. Tvert i mot var det lettere å fullføre en kort slankekur. Men i begge gruppene gikk de fleste opp i vekt igjen. Du forbrenner ikke mye mer ved å jogge isteden for å gå. Den store forskjellen kommer hvis du ser på å gå i fem minutter mot å jogge i fem minutter. Jo, jeg har selv jogget en halv time, etterpå har jeg gått i en halv time. Det sier seg selv at man forbrenner mer ved å jogge enn å gå samme distanse eller samme tid. Du sier selv at man ikke holder vekten ved å gå fort og mye ned i vekt og at dette er nyere forskning. Nei, dette er noe man har visst veldig lenge. En kort slankekur må være for de som skal ned inntil fem kilo det. Dessuten bør man gå bort fra ordet kur når det gjelder vektnedgang og heller kalle det varig livsstilsendring. For det er det som må til om man skal holde seg noenlunde normalvektig resten av livet. Jojo slanking kan i noen tilfeller være farlig.
ajarRun Skrevet 14. mai 2016 #11 Skrevet 14. mai 2016 Et øyeblikk siden, OPIgirl skrev: Jo, jeg har selv jogget en halv time, etterpå har jeg gått i en halv time. Det sier seg selv at man forbrenner mer ved å jogge enn å gå samme distanse eller samme tid. Du sier selv at man ikke holder vekten ved å gå fort og mye ned i vekt og at dette er nyere forskning. Nei, dette er noe man har visst veldig lenge. En kort slankekur må være for de som skal ned inntil fem kilo det. Dessuten bør man gå bort fra ordet kur når det gjelder vektnedgang og heller kalle det varig livsstilsendring. For det er det som må til om man skal holde seg noenlunde normalvektig resten av livet. Jojo slanking kan i noen tilfeller være farlig. Du jogger mye lengre på en halvtime enn du går på en halvtime. Hvis du har ubegrenset tid er ikke forskjellen så stor. Forskjellen fra 5 kilometer gåing til 5 kliometer jogging er mye mindre enn forskjellen mellom 5 minutter gåing og 5 minutter jogging. Det om rask vektnedgang er en mye, og ja, den har eksistert lenge, og kommer dessverre til å eksistere lenge fordi folk intuitivt tror på det og gjengir det. Sitat Within weight-loss trials, more rapid and greater initial weight loss has been associated with lower body weight at the end of long-term follow-up. 9,10 A meta-analysis of randomized, controlled trials that compared rapid weight loss (achieved with very-low-energy diets) with slower weight loss (achieved with low-energy diets — i.e., 800 to 1200 kcal per day) at the end of short-term follow-up (<1 yr) and long-term follow-up (≥1 year) showed that, despite the association of very-low-energy diets with significantly greater weight loss at the end of short-term follow-up (16.1% of body weight lost, vs. 9.7% with low-energy diets), there was no significant difference between the very-low-energy diets and low-energy diets with respect to weight loss at the end of long-term follow-up.10Although it is not clear why some obese persons have a greater initial weight loss than others do, a recommendation to lose weight more slowly might interfere with the ultimate success of weight-loss efforts. Denne studien er fin. Legg merke til at den poengterer at å råde noen til å slanke seg sakte kan sabotere veien tli varig vektnedgang. At det er en livstilsendring er jeg enig i. Der kommer treningen inn i bildet. 1
kokkosmamma Skrevet 14. mai 2016 Forfatter #12 Skrevet 14. mai 2016 10 timer siden, Emalje skrev: Enig i dette, @kokkosmamma For det første: Om du faktisk trenger å gå ned 40 kg, vil du antageligvis komme langt bare ved å legge om kostholdet! Etter første uka med kaloritelling, vil du automatisk bli mer obs på hvilke matvarer som inneholder mye og lite kalorier. For meg var dette er skikkelig aha-opplevelse! For eksempel er det stoor forskjell på å spise brødskive med kalkunskinke og grønnsaker og å spise brødskive med salami og majones.. En pose potetgull blir plutselig flere kalorier enn du bør spise til flere måltid til sammen osv.. Da lærer du deg jo å spise god mat som ikke inneholder så mange kalorier! For det andre: 40 kg er veeldig mye. De fleste kostholds- og treningseksperter anbefaler jo en nedgang på 0,5-1,0 kg i uka, så du må forberede deg på at dette kan ta litt tid! Kanskje et år eller mer. Hva med å dele det opp i mindre mål? Kanskje ta 5 eller 10 kg om gangen? Til slutt: Om du trener fra før av, skal du absolutt få fortsette med det. Om du ikke gjør det, ville jeg heller anbefalt deg å øke hverdagsaktivitetsnivået ditt enn å kjøpe medlemsskap på treningsstudio.. Min opplevelse er i hvert fall at det fort kan bli litt mye på en gang om man skal starte med alt samtidig. Du kan fort ende opp med å være sliten hver dag om du skal spise mindre enn du gjorde før samtidig som du starter å trene. Bruk skritteller og prøv å gå 10 000 skritt om dagen, eller i hvert fall flere enn du pleier å gå til vanlig. Se på husarbeid og andre gjøremål som trim, og gjør det med glede! Når du først har gått ned noen kg med sunt kosthold og hverdagsaktivitet, har du nok bedre grunnlag for å begynne å trene! Da er du jo lettere også, og det blir lettere å trene. Lykke til! Bli med i en vektnedgangstråd her inne, så kan vi heie på deg! Tusen takk for oppmuntrende svar ☺ jeg har kommet så "langt at jeg har blitt veldig nedfor av overvekten, og I tilegg ønsker jeg meg flere barn, men da vil jeg ha en sunnere kropp først. Jeg sliter litt med Overspisking og det og med motivasjon og kunnskap, så vil virkelig takke for alle linker og gode tilbakemeldinger her. Jeg hadde ettreningabonemang, men slet veldig pga den tunge kroppen. Så ente med at jeg var såkalt støttemedlem. Kansje det vil være lettere om jeg går ned litt først med kostholdet, så begynner etter en stund igjenn.. skal få spart meg til sånn puls klåkkegårdveien, den er det vell skritt teller på også?
Emalje Skrevet 14. mai 2016 #13 Skrevet 14. mai 2016 Et øyeblikk siden, kokkosmamma skrev: Tusen takk for oppmuntrende svar ☺ jeg har kommet så "langt at jeg har blitt veldig nedfor av overvekten, og I tilegg ønsker jeg meg flere barn, men da vil jeg ha en sunnere kropp først. Jeg sliter litt med Overspisking og det og med motivasjon og kunnskap, så vil virkelig takke for alle linker og gode tilbakemeldinger her. Jeg hadde ettreningabonemang, men slet veldig pga den tunge kroppen. Så ente med at jeg var såkalt støttemedlem. Kansje det vil være lettere om jeg går ned litt først med kostholdet, så begynner etter en stund igjenn.. skal få spart meg til sånn puls klåkkegårdveien, den er det vell skritt teller på også? Om du har smarttelefon, kan du laste ned skrittellerapp til den også! 1
Emalje Skrevet 14. mai 2016 #14 Skrevet 14. mai 2016 Anskaffelse av skitteller(app) har i hvert fall inspirert alle jeg kjenner til å bevege seg mer. Det blir liksom en konkurranse mot deg selv der du hele tiden føler at du MÅ presse inn noen ekstra skritt, og dermed går en kveldstur eller tar med ungene på lekeplassen med glede.. Om du trenger enda mer inspirasjon, kan du jo gå til legen og ta en generell legesjekk? Kolesterol, vitaminmangel, blodtrykk osv? Da kan du få råd og oppfølging fra legen også! Det legger jo litt mer press på deg.
kokkosmamma Skrevet 14. mai 2016 Forfatter #15 Skrevet 14. mai 2016 (endret) 12 minutter siden, Emalje skrev: Anskaffelse av skitteller(app) har i hvert fall inspirert alle jeg kjenner til å bevege seg mer. Det blir liksom en konkurranse mot deg selv der du hele tiden føler at du MÅ presse inn noen ekstra skritt, og dermed går en kveldstur eller tar med ungene på lekeplassen med glede.. Om du trenger enda mer inspirasjon, kan du jo gå til legen og ta en generell legesjekk? Kolesterol, vitaminmangel, blodtrykk osv? Da kan du få råd og oppfølging fra legen også! Det legger jo litt mer press på deg. Var hos legen, og det var vist ikke noe han kunne gjøre mente han på da vi snakket om overvekten. Håpet han kunne følge meg opp og veilede meg på noen måte. Men da tippset han meg om og gå til ernæringsfysiolog som jeg syntes er for dyrt for mitt budskjett nå... men ta tenkte jeg ikke på og måle kolesterolet. . Men vitaminer og blodtrykk var greit 👍 Endret 14. mai 2016 av kokkosmamma
Emalje Skrevet 14. mai 2016 #16 Skrevet 14. mai 2016 18 minutter siden, kokkosmamma skrev: Var hos legen, og det var vist ikke noe han kunne gjøre mente han på da vi snakket om overvekten. Håpet han kunne følge meg opp og veilede meg på noen måte. Men da tippset han meg om og gå til ernæringsfysiolog som jeg syntes er for dyrt for mitt budskjett nå... men ta tenkte jeg ikke på og måle kolesterolet. . Men vitaminer og blodtrykk var greit 👍 Guri malla, så tafatt av legen! Jaja, godt å vite at du er sunn med tanke på vitaminer og blodtrykk, i hvert fall. Du kan evt skifte fastlege? Jeg har aldri gått til legen pga kosthold, så jeg vet ikke helt hva man kan forvente. Men synes kanskje en lege kan gjøre mer enn det der! Spesielt når du sier at du overspiser, og trenger en sunnere kropp før nytt svangerskap..
kokkosmamma Skrevet 14. mai 2016 Forfatter #17 Skrevet 14. mai 2016 1 time siden, Emalje skrev: Guri malla, så tafatt av legen! Jaja, godt å vite at du er sunn med tanke på vitaminer og blodtrykk, i hvert fall. Du kan evt skifte fastlege? Jeg har aldri gått til legen pga kosthold, så jeg vet ikke helt hva man kan forvente. Men synes kanskje en lege kan gjøre mer enn det der! Spesielt når du sier at du overspiser, og trenger en sunnere kropp før nytt svangerskap.. Ja, er kjempe vanskelig det der. Har endelig fått en lege som ser på meg og lytter, og egentlig ikke bryr seg om jeg er der forlenge. Så føler jeg kansje gjør en risiko ved og bytte lege. Han er veldig hyggelig og grei... vet ikke hvor mye oppfølging som er vanlig og forvente av en lege heller.. når BMI er på nesten 37 eller hva det var.. men er enig I at han burte se på kolestrolig, selv om jeg da ikke nevnte det.
Emalje Skrevet 15. mai 2016 #18 Skrevet 15. mai 2016 49 minutter siden, kokkosmamma skrev: Ja, er kjempe vanskelig det der. Har endelig fått en lege som ser på meg og lytter, og egentlig ikke bryr seg om jeg er der forlenge. Så føler jeg kansje gjør en risiko ved og bytte lege. Han er veldig hyggelig og grei... vet ikke hvor mye oppfølging som er vanlig og forvente av en lege heller.. når BMI er på nesten 37 eller hva det var.. men er enig I at han burte se på kolestrolig, selv om jeg da ikke nevnte det. Sant. Dumt å skifte lege om du i utgangspunktet er fornøyd.. Sa du at du ikke hadde råd til ernæringsfysiolog, da? Du kan jo spørre om hva det koster? Kanskje det holder å gå et par ganger, bare for å få en kostplan? Jeg aner ikke.. Kanskje du rett og slett bare må gjøre det selv. Da er det bra du er så motivert! Håper du får noen gode råd her inne!
kokkosmamma Skrevet 15. mai 2016 Forfatter #19 Skrevet 15. mai 2016 11 timer siden, Emalje skrev: Sant. Dumt å skifte lege om du i utgangspunktet er fornøyd.. Sa du at du ikke hadde råd til ernæringsfysiolog, da? Du kan jo spørre om hva det koster? Kanskje det holder å gå et par ganger, bare for å få en kostplan? Jeg aner ikke.. Kanskje du rett og slett bare må gjøre det selv. Da er det bra du er så motivert! Håper du får noen gode råd her inne! Tror det var 800 kr gangen, han mente man ikke trenger henvisning for og gå dit heller...
kokkosmamma Skrevet 15. mai 2016 Forfatter #20 Skrevet 15. mai 2016 Hvordan vet jeg foresten hvor mange kalorier jeg skal ha for og gå ned 40 kg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå