AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #1 Skrevet 14. mai 2016 Hei! Etter noen år har jeg omsider vurdert å selge bunaden min. Jeg fikk den ny for syv år siden i konfirmasjonsgave, men den har dessverre blitt alt for lite brukt i forhold til sin verdi. Jeg fikk den nærmest tredd på meg av en litt overivrig tante som mente vi måtte ta vare på røttene våre fra Nordland (type min oldefar er derfra). Jeg på min side ønsker nå en bunad fra der JEG er fra og ikke der hvor slekta var fra for flere generasjoner siden. Det føles litt feil rett og slett. Men tilbak til poenget: jeg vet ikke hva eg skal legge den på. Den er veldig pent brukt (6 ganger), komplett og har ingen defekter. Jeg aner heller ikke nypris. kan noen hjelpe? Anonymkode: 773a0...16b
ops2 Skrevet 14. mai 2016 #2 Skrevet 14. mai 2016 (endret) Definisjonen av komplett bunad kan variere. Min definisjon: selve bunaden (vest og stakk) med skjorte, sjal, forkle, veske, alt sølv, inkludert to søljer, mansjettknapper og ørepynt. ........................................................................................................................... Slikt som ikke ofte inngår i komplett bunad: Sjalfeste, veldig fint og hever verdien. Å feste sjal med sikkerhetsnåler er litt trist. Cape er verdifullt tilbehør. Lue er litt uvanlig, men kan være akkurat det som en kjøper faller for, og gjør at hun velger din bunad og ikke en annen. Størrelsen har litt å si. Det selges veldig mange bunader i 36 og mindre i 40, for å si det sånn. Håndbrodert av en lokal dame i nord er litt sånn luksus. Du kan bestille en nordlandsbunad av mer "masseprodusert" type for 19 800. (uten skjorte og sølv) Er bunadskjorta lin med mye pent broderi, er den verd flere tusen som ny. Er den i bomull med påsydde tynne blonder,er det ikke så fin bunad, og dermed lavere annenhåndsverdi. Har du en bunad med alt over streken, ikke billigskjorte, men lin-skjorte med hvitt broderi, ville jeg prøvd å legge den ut for 25 000, men vært forberedt på å måtte gå ned i pris mot 20 000. Nordlandsbunader er det mange av, og kanskje spesielt mange blå. Mangler den skjorte og sølv, er den definitivt verd mindre enn 20 000. Med cape og lue, ihvertfall 25 000. Selvsagt kan en legge den ut til nypris, men hvis jeg skulle betalt 35 000 for en bunad, ville jeg fått den sydd etter egne mål, ikke sant? Man kan jo være optimist og legge den ut for det man vil. Du må sette en nedre grense, selvsagt, og så legger du ut den for et par tusen mer enn du håper på å få... Så kan du la kjøper prute den ned, og kjøper blir fornøyd, og du er fornøyd. Endret 14. mai 2016 av ops2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå