Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har et alvorlig problem. Har gått svært mye opp i vekt de siste 2 årene, og har naturligvis lyst til å gå ned igjen. Jeg spiser ikke nødvendigvis usunt, men jeg spiser alt for store porsjoner og eier ikke metthetsfølelse, og det ender som oftest med at jeg overspiser hver eneste dag. Jeg har forsøkt å kutte ned på mengden, men det er her det blir vanskelig for meg. Magen har blitt vant med så store mengder mat, at når den får mindre, så blir jeg så himla sulten (naturligvis). Sulten går over i kvalme, som igjen fører til oppkast. For å dempe ubehaget fråtser jeg i mat igjen... Og ender opp med å spise mer enn jeg hadde gjort til vanlig. Og slik går det i en evig vond sirkel. Jeg kan godt gå sulten, men det er denne kvalmen jeg ikke takler og frykten for å måtte kaste opp. Har forsøkt å spise små mellommåltider (som for eksempel en gulrot mellom lunsj og middag), men det gjør meg bare enda mer kvalm av en eller annen grunn... Så hva gjør jeg? Det kan ikke fortsette slik, da kommer jeg til å bli sykelig overvektig. Trenger sårt tips... 

Anonymkode: 353b3...55f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppsøk lege. Det er ikke normalt å kaste opp av å være sulten. Selv har jeg fastet to-tre dager. Jeg ble skikkelig slapp og mistet all energi, hadde også perioder med kvalme, men kastet ikke opp. Hvordan ser matplanen din ut? Det burde være mulig å ha store måltider med sunn og energifattig mat som vil holde deg normalvektig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har et alvorlig problem. Har gått svært mye opp i vekt de siste 2 årene, og har naturligvis lyst til å gå ned igjen. Jeg spiser ikke nødvendigvis usunt, men jeg spiser alt for store porsjoner og eier ikke metthetsfølelse, og det ender som oftest med at jeg overspiser hver eneste dag. Jeg har forsøkt å kutte ned på mengden, men det er her det blir vanskelig for meg. Magen har blitt vant med så store mengder mat, at når den får mindre, så blir jeg så himla sulten (naturligvis). Sulten går over i kvalme, som igjen fører til oppkast. For å dempe ubehaget fråtser jeg i mat igjen... Og ender opp med å spise mer enn jeg hadde gjort til vanlig. Og slik går det i en evig vond sirkel. Jeg kan godt gå sulten, men det er denne kvalmen jeg ikke takler og frykten for å måtte kaste opp. Har forsøkt å spise små mellommåltider (som for eksempel en gulrot mellom lunsj og middag), men det gjør meg bare enda mer kvalm av en eller annen grunn... Så hva gjør jeg? Det kan ikke fortsette slik, da kommer jeg til å bli sykelig overvektig. Trenger sårt tips... 

Anonymkode: 353b3...55f

Når du skal begynne å spise mindre porsjoner, etter at du har vent deg til store porsjoner, så vil du så klart bli sulten. Men at du er så sulten at du blir kvalm og kaster opp er ikke normalt. Da spiser du rett og slett ikke nok. Bytt ut fete sauser med kesam, pommes frites med grønnsaker, sånn at du kan spise mer for å bli mett. 

Anonymkode: 38384...18c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med AB som skriver at du burde gått til lege for å høre om det kan være fysiske årsaker til at du blir så kvalm at du kaster opp, uten mat i magen. 

Er du frisk, kan du begynne å trene. Det regulerer apetitt og vil hjelpe deg til å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 2732b...2a2

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

At du kaster opp av kvalme er ikke normalt.

Men å krympe magesekken er en kjip prosess. Heldigvis går den ekstreme sultfølelsen over når det er unnagjort. Inntil da så burde du spise godt med proteiner(metter fort), godt med fett(metter lenge) og masse grønnsaker. Et tips er f.eks amerikansk blanding og kjøre det til mos i food prosessor med kokosmelk. Masse vomfyll som metter, men lite kalorier.

Vannmelon er også supert for å fylle opp. Drikk også alltid en kopp te etter hvert måltid da det tar ca. 20 min fra du spiser siste bit til hjernen registrerer at du er mett(derfor mange overspiser for de spiser lenge etterpå at en er mett uten å merke det).

I tillegg er det lurt å begynne å trene. Det får fokuset bort fra mat og er bra for psyken(som oftest er grunnen til overspising), regulerer appetitten og gir deg en fastere kropp.

Skrevet

Har ei venninne som sa at det å bytte til mindre tallerkner hjalp henne mye =) Da så tallerken ut som den var kjempe full, og derfor trodde hun at hun spiste mye mer enn hun egentlig gjorde. 

Skrevet (endret)

Hva er en vanlig middag for deg ts? Jeg har også overspist tidligere i perioder, og blitt kraftig uvel. Så det var unntaket. Men å bli kvalm av å spise lite synes merkelig. Kontakt legen, spis ofte og mindre porsjoner. Vet om folk som blir dårlig hvis de ikke får jevne måltider.

Endret av Atea
Skrevet (endret)

Å bli kvalm av sult er ikke uvanlig, men å faktisk kaste opp høres ut som noe du burde snakke med legen om.

Jeg tror du trenger å få inn en struktur på spisingen din. Se på timeplanen din og bestem deg for et antall måltider som passer med naturlige pauser i dagen. Alt fra ett til ørten måltider går an, men i ditt tilfelle høres det lurt ut å begrense antallet. Kanskje to eller tre måltider pr dag. Planlegg måltidene, slik at du har alt klart til enten å lage dem, eller hive en matpakke i veska, og porsjoner ut det du har kommet fram til er riktig mengde og type mat for deg, for én dag, delt på antallet måltider - FØR du begynner å spise. 

Prøv deg frem. I begynnelsen må du tåle litt frykt og ubehag. Hvis det ikke er noe galt med deg, vil det gå over etter en stund med faste måltider når hodet og kroppen din er blitt vant med dette. Det vil uansett ikke bli verre enn det er nå.

Endret av Pringle
  • Liker 1
Skrevet

Man kan spise som en hest og gå ned i vekt. Ti appelsiner tilsvarer for eksempel én sjokoladencroissan. Ti poteter og to 150g kyllingfileter tilsvarer én ferdigpizza.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å bli kvalm av sult er normalt for meg. Spiser jeg ikke hver 3-4 time (unntatt om natten) blir jeg svimmel, kvalm og får hodepine. Men det er en annen type kvalme enn når jeg er spysyk. Dette må du gjøre noe med. 

Less tallerken stappfull av grønnsaker. Dette har lite med kalorier og hjelper å fylle magen. Knask på brokkoli, gulrot, agurk osv som mellommåltid. 

Anonymkode: f6279...1f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...