Gå til innhold

Avslag på AAP. Klage er sendt inn og vedtaket blir trolig omgjort. Men nå er jeg usikker...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt; Fikk avslag på AAP, de hadde rotet bort vesentlige dokumenter som førte til avslag, dette blir ganske sikkert omgjort når klagen på vedtaket er behandlet av nav.

I mellomtiden var jeg nødt til å gå tilbake i min jobb (50% stilling). Sjefen min har gjort en enorm innsats for å tilrettelegge for meg, og det viser seg at jeg nok kan klare dette videre - tross store smerter/handicap. 

Derfor er jeg usikker nå. Hvis vedtaket om AAP gjøres om - så har jeg muligheten til å jobbe mindre. Legen min er veldig klar på at 60% jobb er altfor mye ifht belastningen på min skade og insisterer på at jeg skal ha AAP og maks jobbe 30%. Dette var jeg også veldig innstilt på. 

Men - jeg vil jo helst ikke "nave". Synes det er noe negativt ved å gå på AAP  -spesielt nå som jeg er på jakt etter ny jobb (må det pga skaden). Jeg tenker mer at det beste jo vil være å faktisk klare å jobbe som tidligere - altså ikke via AAP. I verste fall har jeg jo opparbeidet meg rett til sykepenger igjen om 6 mnd. Og hvis jeg har forstått det riktig kan jeg også være sykemeldt i 14 dager de neste 6 mnd da dette er arbeidsgiver som dekker de første 14 dagene av en sykemelding (deretter tar nav over?). Dette som en plan B om det blir umulig å komme seg på jobb i en periode.

Vet at man kan jobbe seg opp i prosent via AAP, men det er mer tanken på dette å gå på AAP istedenfor å være i arbeidslivet som normalt..  Det jeg lurer på er; Får det noen konsekvenser for meg om jeg avslår AAP om vedtaket blir endret etter en klage? Feks at jeg på et senere tidspunkt allikevel må innse at jeg trenger AAP og søker på nytt. Vil det da falle negativt ut at jeg tidl har klaget på et vedtak og allikve avslått tilbudet? Annet jeg burde tenke på?

Legen vil som sagt ha meg på AAP, men jeg føler meg litt overkjørt og veldig usikker på om det er riktig. Klart jeg har panikk over tanken på at jeg de neste 6 mnd IKKE har rett på sykepenger om kroppen slår seg helt vrang. Samtidig tenker jeg det er negativt for meg å gå på AAP når jeg snart må ut å søke ny jobb. Dessuten har det med tolthet å gjøre.. Vil jo helst jobbe og klare meg selv..

Er redd jeg tar en feil avgjørelse her.  Noen innspill og gode råd?

Anonymkode: c2abc...e21

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt langsiktig, og ikke kortsiktig. 

Anonymkode: 57b1f...3e7

AnonymBruker
Skrevet

Du kan be NAV holde vedtaket aktivt, selv om du ikke ønsker å bruke det..altså det kan re-aktiviseres hvis du skulle bli dårligere, uten å måtte søke på nytt. 

Men du kan jo også jobbe en viss prosent og få det resterende dekket av AAP. Det er ingen som takker deg for å gå med mindre inntekt enn du skal ha og leve med konstant uro for helsen din. Eneste problemet med AAP er at etter at du går av AAP, så har du ikke rett til sykepenger på 25 uker eller så sammenhengende.Fordi du har mottatt AAP. Det betyr at du ikke kan bli sykemeldt i kortere tid og du forlenger dermed tiden til du har rett på sykepenger igjen.  

Anonymkode: db3ba...ce3

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan be NAV holde vedtaket aktivt, selv om du ikke ønsker å bruke det..altså det kan re-aktiviseres hvis du skulle bli dårligere, uten å måtte søke på nytt. 

Men du kan jo også jobbe en viss prosent og få det resterende dekket av AAP. Det er ingen som takker deg for å gå med mindre inntekt enn du skal ha og leve med konstant uro for helsen din. Eneste problemet med AAP er at etter at du går av AAP, så har du ikke rett til sykepenger på 25 uker eller så sammenhengende.Fordi du har mottatt AAP. Det betyr at du ikke kan bli sykemeldt i kortere tid og du forlenger dermed tiden til du har rett på sykepenger igjen.  

Tusen takk for godt svar! Var ikke klar ovet at det var en løsning med å holde vedtaket aktivt. Betyr det at OM jeg får AAP innvilget, så kan jeg sette det på "hold" -forsøke å jobbe som normalt fremover - og om det IKKE går pga skaden  -så kan jeg selv velge å gå over til AAP? Hvor lenge kan man holde vedtaket om AAP på "hold"/pause (eller aktivt som du skriver). Setter stor pris på svar fra deg!

AnonymBruker
Skrevet

Pass på at du ikke slavisk følger rådene NAV gir deg. Jeg mistet AAP fordi jeg ble presset inn i en 100% stilling i 2mnd før jeg ikke fikk fortsette mer. Det var nok til å friskmelde meg helt. Det hjalp lite å sende en klage på at jeg mistet AAP. De sa at siden jeg klarte å jobbe 2mnd i 100% så anså de meg som frisk nok. Så mye for å gjøre sitt beste.. så etter dette måtte jeg selge hus og bil, over på sosialen... nå har jeg ingen penger. Takk for hjelpen og rådgivningen NAV.

Anonymkode: f21d2...8eb

AnonymBruker
Skrevet

Etter noen runder med kreft har jeg av forskjellige grunner hatt 4-5 forskjellige fastleger i forbindelse med sykemeldinger. Min erfaring er at legene er veldig forsiktige med klare anbefalingeri forhold til hvor mye raskt det er fornuftig å trappe opp til 100% jobb. Hvis jeg hadde fått et så konkret råd om å jobbe maks 30% så hadde jeg hørt på legen! Husk du skal klare å jobbe i flere år! Har fått tilbakemelding fra flere som har overvurdert sin egen arbeidsevne og gått ned for telling.

Anonymkode: 3008b...104

Skrevet

Aap kan kombineres med inntil 60 % jobb. Snakk med veilederen din angående 50% jobb som en del av din aktivitetsplan.

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for godt svar! Var ikke klar ovet at det var en løsning med å holde vedtaket aktivt. Betyr det at OM jeg får AAP innvilget, så kan jeg sette det på "hold" -forsøke å jobbe som normalt fremover - og om det IKKE går pga skaden  -så kan jeg selv velge å gå over til AAP? Hvor lenge kan man holde vedtaket om AAP på "hold"/pause (eller aktivt som du skriver). Setter stor pris på svar fra deg!

Har hatt det to ganger. Ene gangen var vedtaket aktivt, liggende i bakgrunn, i et halvt år. Jeg mottok ikke penger, da fylte jeg ut meldekort. Gikk ut i jobb, når jeg var syk og i påvente av operasjon.(Fant jobb selv, Nav skrev det opp som tiltak i min Nav plan.) Dette fordi det var en reell mulighet for at jeg ikke ville klare det, og vedtaket ble iverksatt senere uten at jeg måtte søke igjen. Det var en ekstra trygghet å ha sikkerhetsnettet under seg. Så du må informere NAV om hva du gjør, slik at de fører det inn i planen din. NAV er ikke så svart-hvit som mange tror, hvis man er aktiv selv og vil noe. 

Andre gangen fikk jeg skriftlig vedtak på automatisk gjenopptak ved tilbakefall(mottok da ikke AAP og leverte ikke meldekort) frem i tid..innen en viss tid, halvt år eller året etter, husker ikke helt, da jeg ikke har realisert det. Hvis du spør NAV, så finnes disse mulighetene. 

Jeg var langvarig syk og hadde flere alvorlige operasjoner og fremtidige operasjoner på vent, så det var klart at jeg kom til å havne i rekonvalesens igjen og jeg hadde en veldig usikker helsesituasjon. Grunnen til at jeg gjorde dette, var fordi det kan være smartere for en selv å kjøre et helt lovlig slalom-løp med systemet, hvis man ønsker å oppnå ting, selv om man er syk og har langvarige problemer. Ellers visste jeg at jeg ville ende opp i lang tid på vent, med lite inntekt og aldri komme meg opp eller oppnå noe av det jeg ønsket her i livet.

Helsevesenet er veldig tregt og man kan ende opp der alt for lenge. Mange lar seg lamme av NAV-systemet..blir viljeløse og passive brukere.."legen sier.." " Nav sier.." Men det er de som sitter igjen og betaler prisen for det.

Men ikke slit deg ut heller. Gjør det av de riktige grunnene, fordi du vil oppnå noe. Ikke gå ned i lønn i jobb, det kan du tape stort på i fremtiden. Men får du en bedre betalt jobb, eller oppnår noe som kan styrke deg, så kan du tjene på det senere. Jeg angrer ikke, som jeg sa til NAV: Går det skeis så havner jeg jo bare tilbake på NAV igjen uansett. Så hadde ikke så mye å tape og ville forsøke.  Lykke til med dine valg. : ) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pass på at du ikke slavisk følger rådene NAV gir deg. Jeg mistet AAP fordi jeg ble presset inn i en 100% stilling i 2mnd før jeg ikke fikk fortsette mer. Det var nok til å friskmelde meg helt. Det hjalp lite å sende en klage på at jeg mistet AAP. De sa at siden jeg klarte å jobbe 2mnd i 100% så anså de meg som frisk nok. Så mye for å gjøre sitt beste.. så etter dette måtte jeg selge hus og bil, over på sosialen... nå har jeg ingen penger. Takk for hjelpen og rådgivningen NAV.

Anonymkode: f21d2...8eb

Hvis legene dine er på din side om at du er syk, så kan du jo søke AAP igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare legge til..ikke la følelser som skam og stolthet styre valgene dine..vet det er vanskelig..og noen personlighets-typer sliter mer enn andre med det..Jeg slet med det selv. Samtidig er det viktigere enn noen gang før å tenke praktisk når helsen blir svekket. Når man blir skadet eller syk plutselig, eller hurtig, så kjenner man ikke lengre sine egne grenser. Hodet tror at man kan gjøre ting som før, men kroppen har fått nye grenser. Tar tid å finne ut av det, og grensene kan endre seg underveis. Noen rekonvalesenser er langvarige også..I tillegg tar ikke den friske delen av befolkningen så mye hensyn til de som er svekket, særlig ikke i arbeidslivet. Så ta vare på deg selv i det hele. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...