AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #1 Skrevet 13. mai 2016 Hva gjør man når man blir konstant utsatt for passiv røyking av naboene sine? Sitter i stua mi, som er på nesten 40 kvm, langt unna vinduet, og plutselig er hele stua full av røyklukt. Lukker forsiktig vinduet igjen, der naboen står rett under og røyker. Jeg kan ikke si ifra om det heller, finner ingen fin måte å si ifra på, men de må jo merke at jeg driver og lukker vinduene mine mens de røyker. Sånn holder de på rett utenfor soveromsvinduene også. Våkner av røyken, og etter at de flytta hit, har jeg begynt å våkne om morgenene med kvalme, og mistenker at det kan være røykinga deres. De er virkelig ikke klar over hvor mye det stinker av den røykinga deres, og nå er jeg lei. Vi blir utsatt for passiv røyking, jeg er astmatiker og lungeoperert i tillegg, samt har små barn. Anonymkode: bfc55...026 1
Amfeila Skrevet 13. mai 2016 #2 Skrevet 13. mai 2016 Hva annet kan du gjøre enn å be dem om å røyke et annet sted enn akkurat under vinduene dine hvis du vil ha dem til å slutte? De virker jo ikke til å være de smarteste personene i nærheten av deg, og da tviler jeg på at de tar et hint når du lukker vinduene dine. 5
ajarRun Skrevet 13. mai 2016 #3 Skrevet 13. mai 2016 Utsett dem for passiv agressivitiet. Men det ser egentlig ut som du gjør det allerede... 8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #4 Skrevet 13. mai 2016 Jeg vet ikke helt om jeg har "rett til" å be de om å gjøre det heller, siden det er deres eget hjem. Men så er det også MITT eget hjem, hvor mine gardiner, møbler, klær etc blir forpestet av den røyken. De er over normalen hensynsløse på de fleste punkt. Som at de f eks bråker veldig med sentrifugering midt på natta, eller bruker helligdager og høytidsdager til å pusse opp og bråke ekstra. Så det er ikke akkurat enkelt. Anonymkode: bfc55...026
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #5 Skrevet 13. mai 2016 Forsøk å snakk med dem. Er de nogenlunde oppegående går de et annet sted og røyker Anonymkode: b98de...d3f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #6 Skrevet 13. mai 2016 Vi lever i 2016, vi er mer opplyste i dag enn på femtitallet, og vet hvor skadelig røyking og passiv røyking er. Jeg begynner å bli alvorlig bekymret for helsa til mine barn. Er uttallige ganger mitt barn kommer inn i stua på kvelden og klager på at h*n vakna av at "det lukter så fælt på rommet mitt!" Passiv aggressivitet? Vel, når jeg lukker diskret vinduet, smeller de igjen dørene under så hardt, sånn at alt her oppe rister, og bilder faller ned. Anonymkode: bfc55...026 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #7 Skrevet 13. mai 2016 6 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Utsett dem for passiv agressivitiet. Men det ser egentlig ut som du gjør det allerede... Noen tips? Anonymkode: bfc55...026
GammelKaktus Skrevet 13. mai 2016 #8 Skrevet 13. mai 2016 Du kan jo ikke gjøre så mye annet enn å be dem pent om å ikke røyke nedenfor visse vinduer. Men er det slik at de sitter å røyker på terrassen sin så mener jeg at du nesten bare må leve med det, forstår problemet altså. Er ikke overbegeistret for drittlukta selv, men de skal jo og leve i sitt eget hjem. Og nå når det er så strengt med denne røykeloven så skulle det da bare mangle at de får røyke i sitt eget hjem. Forhåpentligvis så er de relativt oppegående og forstår problemet, si at du er lungesyk og at du blir betydelig verre når du får drittlukta inn. 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #9 Skrevet 13. mai 2016 Samme her. Kan ikke lukke vinduene for da blir jeg forgiftet. Jeg har fått en offisiel advarsel for bråk før. Har ikke råd til å få flere. Men de 5 nærmeste naboene røyker. Anonymkode: 9c054...748
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #10 Skrevet 13. mai 2016 Røyking er skadelig for miljøet, er ikke sånn at røyken bare "forsvinner", den henger ved. Og det lukter deretter også. Burde ikke ha vært lov til å røyke så nære andre sine vinduer. Eller, er det egentlig det? Anonymkode: bfc55...026
Leamur Skrevet 13. mai 2016 #11 Skrevet 13. mai 2016 borettslag/sameie? I såfall kan det hende det står noe i reglementet om røyking. Det står i vårt, og det syns jeg er supert. De fleste naboene som røyker trekker seg litt utenfor området for å røyke.
Sirah Skrevet 13. mai 2016 #12 Skrevet 13. mai 2016 Hvor ble det av god, gammeldags komunikasjon? Du må så klart snakke med naboene dine. De er mest sannsynlig ikke klar over at du annser dette som et problem. Spør om de kan stille seg en annen plass - problem solved. 1
Gjest Tutte Skrevet 13. mai 2016 #14 Skrevet 13. mai 2016 Som flere andre her har skrevet, det eneste du kan gjøre er å prate med dem. Forklar problemet og spør pent om de kan vise hensyn.
Luckiness Skrevet 13. mai 2016 #15 Skrevet 13. mai 2016 Det første du bør gjøre, selv om det er ubehagelig, er å spørre om det er mulig at de røyker et annet sted. Fortell om problemet når de røyker utenfor ditt vindu. Ikke sikkert de har tenkt på at det går utover deg. Dessverre ikke alle som tar hint. Kanskje de bare tror du lukker vinduet fordi du er kald eller har luftet nok. Det beste som kan skje er at naboene dine forstår dette og flytter seg til et annet sted. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #16 Skrevet 13. mai 2016 Si fra. Jeg hadde gjort det samme, hadde det ikke vært for at vi leier undrer en om damper daglig fra verandaen. Om vinden går feil retning, går lukta direkte inn på soverommet og stuen vår.... Vi venter barn nå, og jeg ønsker svært gjerne å flytte. De har nll respekt og vi har sagt fra korn ganger at lukta kommer til oss. Likevel har mannen i huset ingen problemer med å tenne en røyk om han skal snakke med oss, hvor han står i døråpningen og blåser røyken rett inn i ganga vår.... Anonymkode: 499e6...af1
Gjest Mysticgirl Skrevet 14. mai 2016 #17 Skrevet 14. mai 2016 Ja bare si med en mild og glad stemme: Hei, jeg lurer bare på om dere kan stå en annen plass å røyke, for jeg tåler så dårlig røyk. Er lungeoperert og reagerer mye på det, så håper det går i orden? Så smiler du pent
Lanista1984 Skrevet 14. mai 2016 #18 Skrevet 14. mai 2016 Personlig blir jeg utsatt for passiv sex. Det er like ille. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå