Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er allerede vegetarianer for min egen helse, og for dyrenes skyld - men vurderer å bli veganer etter å ha sett masse videoer på youtube om hvor fæl meieriindustrien er. Spiser sjeldent meieri uansett, så vil ikke bli en stor forandring - men lurte på om dere har tips til forskjellige matvarer jeg kan kjøpe? 

Lurte også på om industrien er særlig annerledes i Norge? Ser på Kalel sin 'Why I'm Vegan" video, og hun forteller om hvordan kalvene ikke får morsmelken sin, hvordan guttegrisenes testikler blir revet av, hvordan kyllingenes sensitive nebb blir kuttet av og at guttekyllingene blir kastet i en 'grinder' - skjer dette i Norge? Vil ikke spise kjøtt fordi jeg ikke vil støtte drap av dyr, men vet enda ikke om dyrene faktisk mishandles her i Norge, slik som vi ser på voldelige videoer (som regel fra USA). Og noen linker jeg kan sende til venner, i så fall? Alle sier at slike ting skjer ikke i Norge, men nekter å tro at Norge er helt uskyldig i dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke veganer nei, men du kan f.eks. lese en del om avliving av dyr her som f.eks. maserasjon av 24 timer gamle kyllinger. Selv om dette er Norge og avliving av husdyr foregår ansvarlig blir jeg fremdeles sjokkert når jeg leser forskriftene om "human" avliving. 

Anonymkode: d735e...121

Skrevet

Du kan også bare undersøke hvilke produsenter du trygt kan kjøpe fra om du vil beholde noen animalske produkter. Selv kjøper jeg f.eks egg kun fra gården i nærheten her hvor jeg selv kan se at hønene har stor boltringsplass og koser seg som høner skal. Jeg føler det er viktig å støtte de gårdene og produsentene som driver med dyrevennlig hold, så de forblir bærekraftige.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke veganer nei, men du kan f.eks. lese en del om avliving av dyr her som f.eks. maserasjon av 24 timer gamle kyllinger. Selv om dette er Norge og avliving av husdyr foregår ansvarlig blir jeg fremdeles sjokkert når jeg leser forskriftene om "human" avliving. 

Å ta et liv er ikke humant, uansett om det blir gjort på en 'ansvarlig' måte, blir veldig sjokkert og sint selv. 

Noen som har noen linker til hvorfor veganisme er bra for menneskene selv? Eller bra for jorden? Vet at det er ødeleggende for både kroppen og miljøet, men liker å ha linker jeg kan kaste i fjeset til venner som prøver å motbevise meg:fnise:

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Snigen skrev:

Å ta et liv er ikke humant, uansett om det blir gjort på en 'ansvarlig' måte, blir veldig sjokkert og sint selv. 

Noen som har noen linker til hvorfor veganisme er bra for menneskene selv? Eller bra for jorden? Vet at det er ødeleggende for både kroppen og miljøet, men liker å ha linker jeg kan kaste i fjeset til venner som prøver å motbevise meg:fnise:

Du kan finne mye forskning på vegansk kosthold, men det vil bestandig være andre som igjen forsøker å motbevise dette, f.eks. Forks over Knives er en fin dokumentar med mange fine punkter og likevel har folk uttalt seg om at mye i dokumentaren ikke stemmer. Ville rett og slett googlet litt og se om du finner troverdige kilder, men ville likevel vært kritisk for et finnes helt sikkert noen som igjen forsøker å motbevise dette. FN har blant annet uttalt seg om at et vegansk kosthold er bra for å redde jordkloden fra menneskelig ødeleggelse, du kan se om du finner noe slikt. 

Noe litt mer morsomt å gjøre er å google "vegan comebacks", da finner man mange kjappe svar til spørsmål man har hørt minst 100 ganger før. Dersom den som spør er genuint interessert og spør på en ordentlig måte fortjener selvsagt denne personen et ordentlig svar, men dem som spør hånlige spørsmål som f.eks. "hvordan kan du overleve uten bacon????" kan gjerne få et litt kjapt svar tilbake. 

Jeg synes denne her er en veldig fin demostrasjon over hvor lite bærekraftig husdyrhold kan være

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...