AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #21 Del Skrevet 14. mai 2016 Hvis det er naboen som ønsker å fjerne dette treet, så er det vel naboen som burde betale for dette? Anonymkode: b69e2...dd2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #22 Del Skrevet 14. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men TS har ikke et behov for å få det fjernet. Naboen har heller ikke krav på å fjerne treet. Hvorfor skal TS betale 10 000 kr for å fjerne et tre hun i utgangspunktet ikke har behov for å fjerne? Anonymkode: 030bc...50c Jeg leste nylig en dom i forliksrådet om tvist om en hekk som var til sjenanse for naboen, der ble eieren av hekken dømt til å beskjære hekken, bekoste dette selv og å betale naboens saksomkostninger. Anonymkode: 5dab6...817 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #23 Del Skrevet 14. mai 2016 Kan du ikke sjekke om det finnes ei naturbrukslinje / landbruksskole i nærheten som trenger å øve på trefelling og som gjør dette mye rimeligere? Er forøvrig klart at det er ditt tre, og din kostnad. Hadde naboen vært grei hadde han tatt halve kostnaden - men det er han åpenbart ikke.. Anonymkode: 8db7a...403 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 14. mai 2016 #24 Del Skrevet 14. mai 2016 Hvis naboen ikke kan sies å ha krav på at treet felles så er din godvilje som avgjør om treet blir stående eller ei. Da er det i utgangspunktet den som ber om at treet felles som tar kostnaden. Vi har en stor eiendom med mye trær. Flere av naboene har bedt om å få fjerne trær. Neppe trær sim de kan kreve at blir fjernet. Da er det en selvfølge at naboen tar kostnaden med felling. Naboen sørger for fjerning av hogstavfall, mens vi får veden.På samme måte besørger vi felling av trær som sjenerer oss på hytta vår. Man kan ikke forvente at grunneier både tillater at trær felles, og tar kostnaden. Hvis naboen har krav på at treet felles så må grunneier ta kostnadene. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 14. mai 2016 #25 Del Skrevet 14. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste nylig en dom i forliksrådet om tvist om en hekk som var til sjenanse for naboen, der ble eieren av hekken dømt til å beskjære hekken, bekoste dette selv og å betale naboens saksomkostninger. Anonymkode: 5dab6...817 Tror ikke det gjelder her. Det er forskjell på å beskjære en hekk og felle et tre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #26 Del Skrevet 15. mai 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste nylig en dom i forliksrådet om tvist om en hekk som var til sjenanse for naboen, der ble eieren av hekken dømt til å beskjære hekken, bekoste dette selv og å betale naboens saksomkostninger. Anonymkode: 5dab6...817 Men det holder ikke å bare si at man er redd for at treet skal velte, og dermed må grunneier bekoste felling. Det må være en viss kontakt med virkeligheten i ulempene som naboen påstår å ha av treet før han har krav på å få det fjernet. Dette er jo egentlig ikke mulig å svare på uten å ha sett situasjonen, og selv da blir det synsing. Men slik TS fremstiller saken, at naboen er redd for at et 20 (!) år gammelt tre skal blåse overende i en storm, virker det ikke som naboen har noe særlig å fare med. Og da er det i mitt hode naboen selv som burde bekoste fellingen, så når TS tilbyr seg å betale halvparten er dette raust av TS. Anonymkode: 6404a...378 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sonush Skrevet 15. mai 2016 #27 Del Skrevet 15. mai 2016 Vår nabo hadde et stort tre som tok hele den gode utsikten fra verandaen vår. Vi ønsker derfor å fjerne den. Derfor tok vi kontakt med naboen og spurte om treet kunne fjernes for å få utsikt. Vi leide noen til å hogge det for oss, og betalte selv. Vi ønsket det, og det falt oss ikke inn en gang å spørre om de vil være med på å spandere en god utsikt for oss. Det var et veldig god tre, som ble til en del fine vedkubber, og som igjen ble til en varm vinter. Treet var egentlig helt unødvendig alene i et hjørnet, og ikke til særlig bruk for de som eide det heller. Jeg ville derfor tenkt deres ønske, deres penger, og ville tatt med ro. Er du sikker at det er redsel for at treet skal falle som er årsaken til at de ønsker å fjerne den, kanskje det er utsikten? eller andre grunner som de ikke vil si? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #28 Del Skrevet 15. mai 2016 Den Friday, May 13, 2016 at 22.19, AnonymBruker skrev: Har et tre som naboen mener er til ulempe for han ved at røttene kommer over på hans side av tomten, og han mener det vil kunne falle i en storm. Det har stått der i ca 20 år. Selv syns jeg treet er fint, men det står slik til at jeg vil "tåle"at det fjernes. Jeg har sagt at jeg kan få det fjernet, men at vi da deler på kostnaden. Kommer på ca 10 000,- totalt med fjerning av avfall. Han mener at det er mitt tre og min utgift. Men når det faktisk er han som ønsker det fjernet, og jeg går med på det rett og slett for nabofredens skyld, da mener jeg han burde være glad til og ta sin del av regningen. Noen synspunkt eller erfaringer ? Anonymkode: a6b32...f00 Finnes neppe noe der er mer rettspraksis på enn trefelling og nabofeider knyttet til dette. Du får ttreet ditt fjernet og du betaler for ditt tre å din tomt. Vil du ha utgifter som eskalerer fordi du verken vil fjerne treet eller betale for trefelling, så setter du deg på alle bakbeina dine. Anonymkode: 6cb46...edb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #29 Del Skrevet 15. mai 2016 Jeg hadde latt nabo felle treet, mot at han dekket kostnadene. Vil han ikke det, er det vel ikke så farlig for han. Anonymkode: 9ad5d...1b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #30 Del Skrevet 15. mai 2016 Dersom han ikke kan kreve fjerning ville jeg ikke spyttet i en krone. "Jeg hadde tenkt å dekke halve prisen for å være en grei nabo, men etter forrige samtale har jeg ombestemt meg. Du har min tillatelse til å fjerne treet, men det på egen bekostning." Anonymkode: 262f8...957 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magnifiq Skrevet 16. mai 2016 #31 Del Skrevet 16. mai 2016 Det er da bare rett og rimelig at naboen betaler dette selv. Dere vil i utgangspunktet ikke fjerne treet. Naboen vil det... Da bør han, så sant det er greit for dere, fjerne treet og koste dette selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 16. mai 2016 #32 Del Skrevet 16. mai 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom han ikke kan kreve fjerning ville jeg ikke spyttet i en krone. "Jeg hadde tenkt å dekke halve prisen for å være en grei nabo, men etter forrige samtale har jeg ombestemt meg. Du har min tillatelse til å fjerne treet, men det på egen bekostning." Anonymkode: 262f8...957 Hadde sagt det samme. Men mest sannsynlig ville jeg ikke gått med på at han fjernet det selv om han fra første stund hadde tilbudt seg å betale. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #33 Del Skrevet 16. mai 2016 Spør fagmann om det er fare ved treet ved en eventuell storm. Om det ikke er det, så skulle han fått t for fjernet tre for meg. Hadde ikke betalt en krone Anonymkode: 3b2e5...1a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #34 Del Skrevet 18. mai 2016 TS her. Fant en hyggelig mann med enkeltmannsforetak og forsikringene i orden, som gjør dette for kr 5000 inkl mva. Etter det legger jeg opprydding ut som en småjobb på finn.no. Ser at dette legges ut for kr 1000 - 1500. Naboen ville først "spytte i" kr 2500, men vi ble enige om halvparten. Så da ender vi opp med ca 3500 på hver. Tenker det er greit, så får freden senke seg.... Men til og med han som skal felle det, syns det var leit, for treet er flott... Anonymkode: a6b32...f00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå