Gå til innhold

Kakebunn i flere farger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er det med disse sukkerbrødene i alle regnbuens farger.  Syns det er blodharry. Ser uappetittlig ut. Noe sånt på et kakeform. ..nei. nå skal vist alle gjøre dette....gusj. sikkert gøy i en barnebursdag, men er det flere som syns det ser udelikst ut?

Anonymkode: 36d83...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke helt min greie men kunne fint laget det til en barnebursdag eller til min bror :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så litt morsomt ut første gang jeg så det for flere år siden. Da som en kuriositet, ikke noe som burde bli 'vanlig'... :sprettoy:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Jeg er veldig glad i farger, men ikke sånn som det der. Det ser unaturlig ut, nesten så en undrer seg på om det er radioaktivt... Ikke det minste fristende å spise. 

Men det handler nok mye om hva vi er vant med også. De fleste har jo ingenting imot godteri i alle regnbuens farger. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det ser veldig morsomt ut, men jeg har enda ikke sett en oppskrift som faktisk ser god ut. Alle kakebunnene som brukes til slikt virker jo grusomt kjedelige, og kan umulig smake noe annet enn bare søtt. 

Anonymkode: a449b...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser veldig morsomt ut, men jeg har enda ikke sett en oppskrift som faktisk ser god ut. Alle kakebunnene som brukes til slikt virker jo grusomt kjedelige, og kan umulig smake noe annet enn bare søtt. 

Jeg har gjort det med vaniljekakebunn (oppskrift fra "det søte liv", den ble veldig god. Den smaker jo søtt, men ikke bare sukker. Brukte ikke flere farger og ikke 5-7 bunner heller, men det kunne jeg fint ha gjort. Nå fyller jeg søte kaker med litt fyll som er ment til å dempe den søte smaken da, ikke vaniljekake med vaniljefrosting, det blir for søtt. 

Anonymkode: c6c00...8b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)

Ei i familien hadde en slik kake i konfirmasjonen sin. Av nysgjerrighet måtte jeg jo smake på den, men må innrømme at den smakte helt forferdelig! Den var bakt som den skulle, men tror nok heller denne kaken er mer bakt på grunn av utseende enn for smakens skyld ;) 

Kan legge til at ingen spiste noe særlig mer enn en eventuell smakebit, kun for å ha prøvd. Så det er nok mye mer arbeid i en slik kake enn det er entusiasme for å spise den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det med vaniljekakebunn (oppskrift fra "det søte liv", den ble veldig god. Den smaker jo søtt, men ikke bare sukker. Brukte ikke flere farger og ikke 5-7 bunner heller, men det kunne jeg fint ha gjort. Nå fyller jeg søte kaker med litt fyll som er ment til å dempe den søte smaken da, ikke vaniljekake med vaniljefrosting, det blir for søtt. 

Det er dessverre akkurat slike vaniljekakebunner jeg synes er så usannsynlig kjedelige. Og problemet er ikke at de er for søte, jeg har ingenting i mot skikkelig søte kaker. Problemet er at de oftest ikke smaker noe annet enn sukker. Det virker som de bare fungerer som et stativ for kreativ og flott pynt.

For meg mangler slike kaker alt som gjør en kake interessant: Ingen bær,ingen frukt, ingen karamell, ingen sjokolade, ingen "crunch", merkelig nok heller ingen "skikkelig" vaniljesmak, ingen kontraster mellom søtt/surt/friskt/salt, ingen særlig kontrast i tekstur mellom kakebunn/fyll/krem, bare tung, ofte tørr, smakløs bunn, smørkrem, frosting, sukkerpasta og enorme mengder konditorfarge. 

Kakene er jo de reneste kunstverk, og jeg er faktisk utrolig imponert over hvor mye flott det er mulig å få til. Det hadde vært veldig gøy å prøve selv. Men kakene gjør seg dessverre oftest best som bordpynt, og ikke på tallerkenen. 

(Og nei, jeg sier selvsagt ikke dette til den som har brukt timevis på kunstverket! Jeg kommer bare med lovord om hvor flott kaken er. Og blir jeg spurt om smaken lyver jeg og sier den var god. Men jeg prøver å unngå å la andre servere meg, så jeg kan ta det smaleste kakestykket jeg får til.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre akkurat slike vaniljekakebunner jeg synes er så usannsynlig kjedelige. Og problemet er ikke at de er for søte, jeg har ingenting i mot skikkelig søte kaker. Problemet er at de oftest ikke smaker noe annet enn sukker. Det virker som de bare fungerer som et stativ for kreativ og flott pynt.

For meg mangler slike kaker alt som gjør en kake interessant: Ingen bær,ingen frukt, ingen karamell, ingen sjokolade, ingen "crunch", merkelig nok heller ingen "skikkelig" vaniljesmak, ingen kontraster mellom søtt/surt/friskt/salt, ingen særlig kontrast i tekstur mellom kakebunn/fyll/krem, bare tung, ofte tørr, smakløs bunn, smørkrem, frosting, sukkerpasta og enorme mengder konditorfarge. 

Kakene er jo de reneste kunstverk, og jeg er faktisk utrolig imponert over hvor mye flott det er mulig å få til. Det hadde vært veldig gøy å prøve selv. Men kakene gjør seg dessverre oftest best som bordpynt, og ikke på tallerkenen. 

(Og nei, jeg sier selvsagt ikke dette til den som har brukt timevis på kunstverket! Jeg kommer bare med lovord om hvor flott kaken er. Og blir jeg spurt om smaken lyver jeg og sier den var god. Men jeg prøver å unngå å la andre servere meg, så jeg kan ta det smaleste kakestykket jeg får til.)

Jeg tror vi har relativt likt syn på hvordan en god kake skal smake, faktisk. Fyller forresten aldri kaker med smørkrem, det blir for pregløst for meg. Bærmousse, curd, friske bær, vaniljekrem, sjokolade og nøtter er det jeg pleier å fylle kakene mine med. Fungerer utmerket med vaniljekake også, men mine pleier å smake vanilje, ikke sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i at disse kreasjonene er imponerende, men at smaken nok må lide.

Facebookgruppen Rustikke kaker og andre bakverk ser ut til å kunne være fri for tørre, forseggjorte men smakløst søte kunstvek. Her er en del av beskrivelsen av gruppa. Søk den opp, og meld dere inn. Det er ikke så mye aktivitet der ennå, men med tiden blir det forhåpentligvis mer.

Sitat

Målet er ikke å vise frem de fineste kakene, men å få frem de beste smakene. 

(det er ikke min gruppe forresten)

Anonymkode: 24caa...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi har relativt likt syn på hvordan en god kake skal smake, faktisk. Fyller forresten aldri kaker med smørkrem, det blir for pregløst for meg. Bærmousse, curd, friske bær, vaniljekrem, sjokolade og nøtter er det jeg pleier å fylle kakene mine med. Fungerer utmerket med vaniljekake også, men mine pleier å smake vanilje, ikke sukker.

Da skulle jeg ønske du og kakene dine befant dere i omgangskretsen min. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da skulle jeg ønske du og kakene dine befant dere i omgangskretsen min. :) 

Det skulle nok jeg ønske at gjorde i min også, siden jeg savner noen som har samme syn på kaker som meg. De fleste baker kaker som ser fine ut men som er alt for søte og veldig tørre. Og alle bruker fondant. Jeg synes fondant smaker helt pyton, og vanligvis tar jeg den av kaken før jeg spiser. 

Jeg håper den neste trenden innen baking blir å ha fokus på balanse og gode smaker. Man kan faktisk få pene kaker med god smak, det krever bare at man tenker igjennom hvilke smaker som passer sammen på forhånd, og at man tør å prøve seg litt frem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Greit nok i en barnebursdag. Syns de ser uappetittelig ut. Gjør seg ikke på et kakeform heller, og har ikke ville hatt det i en konfirmasjon. Så en i dag...var veldig mye farge i...blodharry. på et kakeform så har utseende også mye å si.

Anonymkode: 36d83...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da bør man heller lage noe ala marmorkake da. (bland litt kakao i halve deigen)

Evt bruk andre naturlige tilsetninger som gir farge og god smak(!) til kaken :spise:

Safran kanskje? Som gir gul deig :Nikke:

Anonymkode: cfc7e...db3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva skjer om man blander blåbærsaft eller bringebærsaft i en kakedeig? Hvordan blir fargen på den stekte kaken?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det lages jo Soloboller med solobrus....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...