Gå til innhold

Beste måten å fjerne ugress i singelgangene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trodde jeg skulle få en mer lettvint hage da plen ble fjernet og hageganger behørig ble lagt med tykk svartplast i bunnen.  Men akk, nei - nå spirer og gror det opp.  
Har lest at salmiakk, evt. eddik  skal kunne ta utysket av dage.  Noen som har prøvd?  Hvor mye må jeg evt. bruke pr. kvm?   

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det hjelper men prøv med vanlig salt.

Anonymkode: 8e802...025

• Liker 1
Skrevet

Eddik funker fint. En dusj med eddikvann og planten blir brun. 

Må bare beklage, men du blir aldri kvitt ugras, frø kommer seglende og spirer hvis de får vann. Så ei god sprøytekanne og en flaske eddik kan du kjøpe inn med det samme.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Pinkee skrev:

Eddik funker fint. En dusj med eddikvann og planten blir brun. 

Må bare beklage, men du blir aldri kvitt ugras, frø kommer seglende og spirer hvis de får vann. Så ei god sprøytekanne og en flaske eddik kan du kjøpe inn med det samme.

Har skjønt såpass etter hvert, at ugresset ikke bare kommer nedenfra, men ovenfra også.  Trodde jeg skulle unngå kjemikalier, men nå har jeg bestemt meg for å invitere naboen (med sprøytesertifikat) for faglig vurdering. Regner med  at det ender opp med Round-Up i sterk dose :)

Skrevet

Om du vil unngå kjemikalier så er det luking, brenning eller kokende vann/vanndamp som er tingen.

I din situasjon er det nok gjerne brenning som er enklest. Du trenger litt propan (har du gassgrill så har du allerede dette) og et sett ala dette. Det finnes også mindre løsninger om dette ikke er noe du kommer til å bruke så mye, som for eksempel denne.

Når det er sagt så er fremdeles sprøytemidler den enkleste og billigste løsningen om du kjenner en med "sprøytesertifikat".

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, Zienna skrev:

Har skjønt såpass etter hvert, at ugresset ikke bare kommer nedenfra, men ovenfra også.  Trodde jeg skulle unngå kjemikalier, men nå har jeg bestemt meg for å invitere naboen (med sprøytesertifikat) for faglig vurdering. Regner med  at det ender opp med Round-Up i sterk dose :)

Beklager, Roundup funker bare ei kort stund det også. Nye frø spirer etter en stund, så det er liten vits for å holde ugress unna grusgangene dine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sprøyt med AdBlue. Kjøpes på bensinstasjoner og er beregnet på trailere. Er miljøvennlig og tar totalt knekken på alt av ugress. 

Anonymkode: c7db0...1ba

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Maximillian Cohen skrev:

Om du vil unngå kjemikalier så er det luking, brenning eller kokende vann/vanndamp som er tingen.

I din situasjon er det nok gjerne brenning som er enklest. Du trenger litt propan (har du gassgrill så har du allerede dette) og et sett ala dette. Det finnes også mindre løsninger om dette ikke er noe du kommer til å bruke så mye, som for eksempel denne.

Når det er sagt så er fremdeles sprøytemidler den enkleste og billigste løsningen om du kjenner en med "sprøytesertifikat".

Takk for svar!  Hadde ikke hørt om dette før, og skal sjekke nærmere. 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Zienna skrev:

Trodde jeg skulle få en mer lettvint hage da plen ble fjernet og hageganger behørig ble lagt med tykk svartplast i bunnen.  Men akk, nei - nå spirer og gror det opp.  
Har lest at salmiakk, evt. eddik  skal kunne ta utysket av dage.  Noen som har prøvd?  Hvor mye må jeg evt. bruke pr. kvm?   

Rent, kokende vann

Anonymkode: b808c...2cd

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sprøyt med AdBlue. Kjøpes på bensinstasjoner og er beregnet på trailere. Er miljøvennlig og tar totalt knekken på alt av ugress. 

Anonymkode: c7db0...1ba

Aldr hørt om, og skal finne ut :) 

Skrevet
3 timer siden, Pinkee skrev:

Beklager, Roundup funker bare ei kort stund det også. Nye frø spirer etter en stund, så det er liten vits for å holde ugress unna grusgangene dine.

Ja, jeg har skjønt at dette er noe jeg må gjøre hvert år for å holde ugresset borte.  Luking er umulig mellom singelen.  Alt fo me arbeid, og ikke får jeg alt opp heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har prøvd alt fra eddikk, kokende vann, Round-up, og en del andre ugressmiddel, men endte opp med å legge ugressduk/fiberduk under grusen.
Etter det har vi heldigvis sluppet ugress i grusgangen :)

Anonymkode: 10035...335

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har prøvd alt fra eddikk, kokende vann, Round-up, og en del andre ugressmiddel, men endte opp med å legge ugressduk/fiberduk under grusen.
Etter det har vi heldigvis sluppet ugress i grusgangen :)

Vi har også lagt ugressduk under, men det holdt bare et par år, så dukket mer og mer ugress opp.  Har naturområde som nabo, så kan hende det er derfra alt ugresset kommer.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Zienna skrev:

Vi har også lagt ugressduk under, men det holdt bare et par år, så dukket mer og mer ugress opp.  Har naturområde som nabo, så kan hende det er derfra alt ugresset kommer.

Det da var dumt.

Vi fikk beskjed om at duken holdt i 5 år, og etter det måtte vi legge ny.  Vår har holdt i 7 år nå, og vi holder pusten hver vår, og tenker "er dette året vi må bytte duk?".

Vi har også naturområde som nabo, men det har ikke vært noe problem for oss.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...