AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #1 Skrevet 13. mai 2016 Hei. Jeg er en jente som er 20 år og er for øyeblikket innlagt for pyskisk sykdom. Dette har gjort at jeg ikke har vært på skolen siden oktober i fjor. i 2014 var jeg 18, og da var jeg også innlagt fra mai-oktober. Jeg fikk vite at jeg ikke hadde rett til aap av en sosionom siden jeg var student og var innlagt (fikk fortsatt gjort ferdig skole) og søkte derfor ikke. Gjennom innleggelsene har jeg gjort skolearbeid og fått karakter og bestått alle fag. Men det jeg lurer på er om jeg egentlig hadde rett på AAP da jeg var innlagt? og om jeg kan etterkreve det hvis jeg hadde rettigheter på det? Anonymkode: c4e52...a61
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #2 Skrevet 13. mai 2016 med student mener jeg vgs-elev Anonymkode: c4e52...a61
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #3 Skrevet 13. mai 2016 Nei, du kan ikke få etterbetalt. Anonymkode: f9f33...49d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #4 Skrevet 13. mai 2016 Man kan få AAP under utdanning om saksbehandler har godtatt det. Tviler på at dette gjelder ordinær vgs (hvis du tok vgs rett etter ungdomsskolen). Tror heller ikke du kan få noe etterbetalt siden du aldri søkte. Anonymkode: 6d1b1...728
momo Skrevet 13. mai 2016 #5 Skrevet 13. mai 2016 Man kan ikke få etterbetalt AAP. Og man får ikke AAP, da man går på videregående, eller andre studier. Det eneste er, hvis man må omskoleres i godt voksen alder, og derfor skulle trenge noe utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #6 Skrevet 13. mai 2016 3 minutter siden, momo skrev: Man kan ikke få etterbetalt AAP. Og man får ikke AAP, da man går på videregående, eller andre studier. Det eneste er, hvis man må omskoleres i godt voksen alder, og derfor skulle trenge noe utdannelse. Jeg går vgs og mottar aap, fordi det er en del av aktivitetsplanen min. Er ikke mer enn 22 år. Til ts: Du får kun etterbetalt fra det tidspunktet du søker om aap. Jeg tolker innlegget ditt som at du ikke har søkt, og dermed får du heller ikke etterbetalt for den perioden du har vært innlagt. Og så vidt jeg har skjønt har man ikke rett på aap mens man er innlagt om man er det en god stund (er ikke sikker på hvor lenge), men mulig jeg tar feil der. Anonymkode: d25fc...3f7
duplexx Skrevet 13. mai 2016 #7 Skrevet 13. mai 2016 Jo, du kan få etterbetalt AAP, men dette skjer svært sjelden, omtrent aldri. NAV har heller inget eget skjema for det, man må lage et skriv selv. Veldig mange får advokat til å hjelpe seg. Det er MULIG, men vanskelig. Du skal kunne dokumentere at du var så syk at du hverken klarte å søke om støtte eller orientere deg om hva du hadde krav på.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #8 Skrevet 13. mai 2016 3 minutter siden, duplexx skrev: Jo, du kan få etterbetalt AAP, men dette skjer svært sjelden, omtrent aldri. NAV har heller inget eget skjema for det, man må lage et skriv selv. Veldig mange får advokat til å hjelpe seg. Det er MULIG, men vanskelig. Du skal kunne dokumentere at du var så syk at du hverken klarte å søke om støtte eller orientere deg om hva du hadde krav på. Har du en kilde på dette? Lov, paragraf eller forarbeid? Anonymkode: e20e3...a08
duplexx Skrevet 14. mai 2016 #9 Skrevet 14. mai 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du en kilde på dette? Lov, paragraf eller forarbeid? Anonymkode: e20e3...a08 Det er enkelt å Google opp. Har hjulpet noen med å både sende inn klage og skaffe advokat, så jeg vet at det går an.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #10 Skrevet 14. mai 2016 23 minutter siden, duplexx skrev: Det er enkelt å Google opp. Har hjulpet noen med å både sende inn klage og skaffe advokat, så jeg vet at det går an. Har forsøkt å finne noe på dette ved flere google-søk og finner det ikke. Får kun opp ung ufør tilbakebetaling, som er et tillegg, etter at retten har satt uføretidspunktet tilbake i tid... Siden du har gjort det før og det er enkelt for deg å finne, hadde jeg vært takknemlig, hvis du kanskje kunne gitt en link? Eller forslag på søkeord? Anonymkode: e20e3...a08
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #11 Skrevet 14. mai 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er en jente som er 20 år og er for øyeblikket innlagt for pyskisk sykdom. Dette har gjort at jeg ikke har vært på skolen siden oktober i fjor. i 2014 var jeg 18, og da var jeg også innlagt fra mai-oktober. Jeg fikk vite at jeg ikke hadde rett til aap av en sosionom siden jeg var student og var innlagt (fikk fortsatt gjort ferdig skole) og søkte derfor ikke. Gjennom innleggelsene har jeg gjort skolearbeid og fått karakter og bestått alle fag. Men det jeg lurer på er om jeg egentlig hadde rett på AAP da jeg var innlagt? og om jeg kan etterkreve det hvis jeg hadde rettigheter på det? Anonymkode: c4e52...a61 Det ingen her tydeligvis kjenner til er at man ikke får trygdeytelser når man er langtidsinnlagt i institusjon med heldøgnspleie. Om regelen er 3 eller 6 måneders grense før trygdeytelse stoppes er jeg usikker på, men ts er uansett godt over 6 mnd grensen når hun har vært innlagt fra okt til mai. Kontakt Nav på sidene deres så får du klart svar om regler. Anonymkode: 264a0...dcd
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #12 Skrevet 14. mai 2016 Den 13.5.2016 at 9.48, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er en jente som er 20 år og er for øyeblikket innlagt for pyskisk sykdom. Dette har gjort at jeg ikke har vært på skolen siden oktober i fjor. i 2014 var jeg 18, og da var jeg også innlagt fra mai-oktober. Jeg fikk vite at jeg ikke hadde rett til aap av en sosionom siden jeg var student og var innlagt (fikk fortsatt gjort ferdig skole) og søkte derfor ikke. Gjennom innleggelsene har jeg gjort skolearbeid og fått karakter og bestått alle fag. Men det jeg lurer på er om jeg egentlig hadde rett på AAP da jeg var innlagt? og om jeg kan etterkreve det hvis jeg hadde rettigheter på det? Anonymkode: c4e52...a61 Etterbetales ikke. Og veldig, veldig få får det under 26 år Anonymkode: ab77c...2cd 1
duplexx Skrevet 14. mai 2016 #13 Skrevet 14. mai 2016 (endret) https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/22-13-frister-for-framsetting-av-krav-etterbetaling 22-13 søker man inn etter. Eller 22-3, husker ikke helt. Ei venninne av meg fikk etterbetalt, ei annen ikke. Den ene klart sykere enn den andre. Men dette tok jeg for meg for mange mnd siden, vet ikke hvordan reglene er etter 2016. Etterbetaling ER mulig, men SVÆRT vanskelig. Endret 14. mai 2016 av duplexx
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #14 Skrevet 14. mai 2016 15 minutter siden, duplexx skrev: https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/22-13-frister-for-framsetting-av-krav-etterbetaling 22-13 søker man inn etter. Eller 22-3, husker ikke helt. Ei venninne av meg fikk etterbetalt, ei annen ikke. Den ene klart sykere enn den andre. Men dette tok jeg for meg for mange mnd siden, vet ikke hvordan reglene er etter 2016. Etterbetaling ER mulig, men SVÆRT vanskelig. Tusen takk for linken. Veldig snilt av deg. : ) Anonymkode: e20e3...a08
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #15 Skrevet 14. mai 2016 Bare husk at når du går vgs med ungdomsrett, og er ferdig med det før du er fyllt 19 har foreldre fortsatt forsørgerplikt. Da kommer ikke NAV inn. Anonymkode: 6d1b1...728 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #16 Skrevet 15. mai 2016 Den 13. mai 2016 at 18.48, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er en jente som er 20 år og er for øyeblikket innlagt for pyskisk sykdom. Dette har gjort at jeg ikke har vært på skolen siden oktober i fjor. i 2014 var jeg 18, og da var jeg også innlagt fra mai-oktober. Jeg fikk vite at jeg ikke hadde rett til aap av en sosionom siden jeg var student og var innlagt (fikk fortsatt gjort ferdig skole) og søkte derfor ikke. Gjennom innleggelsene har jeg gjort skolearbeid og fått karakter og bestått alle fag. Men det jeg lurer på er om jeg egentlig hadde rett på AAP da jeg var innlagt? og om jeg kan etterkreve det hvis jeg hadde rettigheter på det? Anonymkode: c4e52...a61 Du mener at du ene og alene hadde krav på AAP fordi du var innlagt? I så fall har du misforstått hva AAP er. Men det satt til side så er uansett svaret nei. Du var innlagt og gikk på vgs. Anonymkode: 008ab...af9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå