Gå til innhold

Pris på felling av tre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi må fjerne en edelgran. Denne er ca 15 meter høy, og står i nærheten av både vårt og naboens hus, så vi bruker et firma. Skal innhente priser. Treet står på en "høyde" i hagen, og kan felles slik at det legger seg nedover mot gressplenen. Noen med erfaring på hva dette vil koste fra et skikkelig firma i Bergen ?

Anonymkode: f51db...246

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette kan variere veldig alt etter vanskelighetsgraden og hva du vil ha utført.

Skal treet fjernes etter felling? Er det i så fall tilkomst for kranbil? Hvis ikke, kan greinene flises på stedet? Skal du ha veden, eller fjerne den også? Skal stubben stå igjen, graves opp eller freses? Skal eventuelt hull fylles med jord?

Endret av Maximillian Cohen
AnonymBruker
Skrevet

Treet er ca 10 - 12 meter høyt. I tresammenheng er vel det en relativt normal høyde. Men den står med hus og garasje på alle sider bortsett fra en. Dessverre ser jeg at treet meget tydelig heller mot naboens hus..... Antar det blir slik at de kapper greiner, deretter toppen og så tar ned en håndterbar stamme.

Fellingen er derfor proffjobb. Etterpå ønsker vi at firmaet fjerner avfall som ikke kan brennes, og så håper vi å få gi bort, evnt solgt rimelig veden. Har forstått det slik at gran gir god oppstart varme, men er ikke en tresort som holder lenge på varmen.Det er vel det som kalles "opptenningsved" ?

Har nå sendt bilder og mail til en håndfull firma. Så har noen her i Bergen erfaring med noen av disse trefellingsfirmaene, så kom gjerne med dem. Noen som har erfaring med "hjelpere" på finn.no "småjobb" i forhold til evnt noe rimeligere fjerning av avfallet og opprydding ?

Skrevet

Legg ut på Finn. Gratis ved mot felling av tre :) 

Skrevet

Jeg vet ikke i hvor stor grad du da blir ansvarlig for sikkerhet for de som skal felle treet, og hvis de skader hus/hage. 

AnonymBruker
Skrevet

Ca 2500 er vanlig pris hos de fleste trefellere

Anonymkode: 89314...8ef

Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Treet er ca 10 - 12 meter høyt. I tresammenheng er vel det en relativt normal høyde. Men den står med hus og garasje på alle sider bortsett fra en. Dessverre ser jeg at treet meget tydelig heller mot naboens hus..... Antar det blir slik at de kapper greiner, deretter toppen og så tar ned en håndterbar stamme.

Nå er det vanskelig å si noe uten en befaring, men en 12 meter høy edelgran skal lene seg svært mye i feil retning før en ikke klarer seg med å kaste/klatre opp med et tau. Seksjonfelling høres i overkant ut, men igjen; jeg har jo ikke sett treet.

Har nå sendt bilder og mail til en håndfull firma. Så har noen her i Bergen erfaring med noen av disse trefellingsfirmaene, så kom gjerne med dem. Noen som har erfaring med "hjelpere" på finn.no "småjobb" i forhold til evnt noe rimeligere fjerning av avfallet og opprydding ?

Hvilke firma vurderer du? Jeg lurer egentlig kun av nysgjerrighet.

Jeg har av flere grunner ikke nevnt på dette forumet hva jeg arbeider som, men det får nå gå: Jeg er blant annet arborist...i Bergen. Firmaet jeg arbeider for tar svært sjeldent jobber i private hager, så ikke spør meg.

Når det kommer til pris vet jeg ikke så mye om det, jeg utfører jobber, jeg regner ikke på dem. Jeg tror også du kan tjene MYE på å velge et lite "cowboy-firma" fremfor de større aktørene...selvfølgelig med risikoen det innebærer.

Endret av Maximillian Cohen
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Maximillian Cohen skrev:

Nå er det vanskelig å si noe uten en befaring, men en 12 meter høy edelgran skal lene seg svært mye i feil retning før en ikke klarer seg med å kaste/klatre opp med et tau. Seksjonfelling høres i overkant ut, men igjen; jeg har jo ikke sett treet.

Hvilke firma vurderer du? Jeg lurer egentlig kun av nysgjerrighet.

Jeg har av flere grunner ikke nevnt på dette forumet hva jeg arbeider som, men det får nå gå: Jeg er blant annet arborist...i Bergen. Firmaet jeg arbeider for tar svært sjeldent jobber i private hager, så ikke spør meg.

Når det kommer til pris vet jeg ikke så mye om det, jeg utfører jobber, jeg regner ikke på dem. Jeg tror også du kan tjene MYE på å velge et lite "cowboy-firma" fremfor de større aktørene...selvfølgelig med risikoen det innebærer.

Har vært i kontakt med diverse firma, samt et par enkeltmannsforetak, og er forundret over prisforskjellene. Laveste pris så langt er kr 4000, - høyeste kr 8000,-. Og det er bare for fellingen. Bortkjøring var det enda større prisforskjeller på. Holder på å tømme huset før nye eiere skal overta, så ikke aktuelt å styre med det selv. Laveste der er ca kr 3000,-, mens høyeste er like dyrt som dyreste felling. 

Er opptatt av sikkerhet , både for vedkommende og nærliggende bygg, så det nytter ikke med en "cowboy" uten ansvars- og skadeforsikring. 

Regner med å gå for et av enkeltmannsforetakene, da de kommer rimeligste ut.

Skrevet

Vi hadde en trekirurg til å ta ned en enorm eik. Han kom med motorsag og tau. Klatret opp og kappet slik at grenene falt ned akkurat der de skulle. Imponerende å se på. Av og til måtte vi hjelpe å holde I ett tau og da svingte greina rundt treet bort til grøfta. Tror han tok 7000 for jobben.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Sulosi skrev:

Vi hadde en trekirurg til å ta ned en enorm eik. Han kom med motorsag og tau. Klatret opp og kappet slik at grenene falt ned akkurat der de skulle. Imponerende å se på. Av og til måtte vi hjelpe å holde I ett tau og da svingte greina rundt treet bort til grøfta. Tror han tok 7000 for jobben.

Antar det var inkl mva ? At det koster å få ned treet, det forstår jeg. Men å ta opptil kr 6000 + mva (og i ett tilfelle ekstra hvis veien var mer 5 meter unna treet), for å frakte det vekk, det syns jeg er altfor mye ! Kan selvsagt ordne det selv, men har som tidligere nevnt i så god tid før nye eiere overtar. Mulig jeg legger opprydding ut som en småjobb på finn.no.

Skrevet

Synes det er ville priser du har fått! Vi fikk pris på en kjempehøy furu, type 30 år gammel. Står i en bratt skråning omgitt av nålebusker, hus og garasjer på alle kanter. 2000 for felling, 1000 for å fjerne det. På Østlandet dette her.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Xavana skrev:

Synes det er ville priser du har fått! Vi fikk pris på en kjempehøy furu, type 30 år gammel. Står i en bratt skråning omgitt av nålebusker, hus og garasjer på alle kanter. 2000 for felling, 1000 for å fjerne det. På Østlandet dette her.

Ja, ikke vet jeg hva som er normalt, men syns selv det er rart at variasjonene kan være så store. Har ihvertfall gjort avtale med en som tar felling for kr 5000 inkl mva. Han har ansvars- og skadeforsikring, og det er viktig. Opprydding tenker jeg å legge ut som en småjobb på finn.no. Ser at lignende går for ca kr 150 - 200 timen. Hvor mange timer brukte de på opprydding (fjerne alt - greiner, rester av stammen osv)? Det er helt enkel og grei adkomst til treet fra veien, ikke mange metrene å gå på gruset gangvei.

AnonymBruker
Skrevet

Vi betalte kr 3500 inkl mva for å kappe toppen av et tre (ca 4 meter) Da ryddet  de all kapp, greiner og barnåler, og kjørte det vekk. Dette var et firma som driver kun med sånt. 

Anonymkode: 576d0...ff4

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi betalte kr 3500 inkl mva for å kappe toppen av et tre (ca 4 meter) Da ryddet  de all kapp, greiner og barnåler, og kjørte det vekk. Dette var et firma som driver kun med sånt. 

Anonymkode: 576d0...ff4

Da virker vår pris "innenfor", ettersom hele treet på ca 12 meter skal ned og alt avfall etterpå ryddes vekk. Felling 5000 inkl mva, og bortrydding som skattefri småjobb, ca kr 1500 (inkl depotavgift). Det blir jo litt mer jobb med et helt tre, og betraktelig mer å rydde vekk.

AnonymBruker
Skrevet

Betaler folk for å sage ned et tre? Hjelpes meg... Med sunn fornuft, en øks, en sag og 2 personer skal det gå fint å felle et tre så lenge den kan felles rett ned i en retning... Har selv fjernet flere trær i egen hage, kunne ikke falt oss inn å leie inn hjelp til det... Med mindre treet stod over en strømkabel..

Anonymkode: 0de0b...532

AnonymBruker
Skrevet

Betaler folk for å sage ned et tre? Hjelpes meg... Med sunn fornuft, en øks, en sag og 2 personer skal det gå fint å felle et tre så lenge den kan felles rett ned i en retning... Har selv fjernet flere trær i egen hage, kunne ikke falt oss inn å leie inn hjelp til det... Med mindre treet stod over en strømkabel..

Anonymkode: 0de0b...532

Poenget med denne tråden var å spørre hva folk med sunn nok fornuft til å forstå at de ikke klarte oppgaven selv, betaler for å få andre til å gjøre det. Jeg har både sunn fornuft, sag og øks, men min sunne fornuft sier meg at jeg ikke har kompetanse til å utføre dette selv. Det er selvsagt flott for deg og din lommebok at du klarer det selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...