Gå til innhold

Å la det billigste bli igjen til den fattigere klassen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ingen tråd om å føle seg overlegen noen eller noe, jeg har bare tenkt litt på en ting. Jeg er vel strengt tatt av de fattige i Norge. Jeg ligger på ca 300 000 i året, litt under. Betaler ned på lån i tillegg. Og rimelig husleie da. Jeg har i perioder, for å spare ekstremt pantet flasker jeg har funnet, kjøpt det billigste av det billige liksom. Men ser at jeg og har råd til noe mer dyrt om jeg vil..

Noen er så rike at de kan kjøpe det dyreste av det dyre og likevel ha igjen penger. Jeg tenker at dersom disse deler enda mer, støttet litt de som aldri kommer ut av økonomisk helvete, hadde mange hatt det bedre. For alt jeg vet så kanskje de gjør det, men mange gjør det nok ikke. Jeg vet også at folk har sin rett til å ha økonomien sin for seg selv. 

Så det med at jeg har råd til å leve i det minste, betyr at jeg kanskje burde la flaskene bli igjen til enda fattigere som trenger mer, det samme med de billigste varene?F.eks, tror du noen kjøper på salg på Cubus om de tjener 1 mill i året? .

Anonymkode: 0e75c...68f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp de du vil, og pant de flaskene du finner. Disse tankene høres littegrann... selvdesruktive ut. Du har like stor rett på salgsvarer og panteflasker som hvilkensomhelst annen. Jeg kunne fint ha kjøpt ting på salg om jeg så hadde vært rik som Røkke.

Anonymkode: 16705...f5a

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor tar du ikke bare en utdanning slik at du tjener mer? Trafikklærerstudiet tar to år og da tjener du lett en halv million. Det finnes et drøss av enkle studier som gir deg normal lønn. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Hvorfor tar du ikke bare en utdanning slik at du tjener mer? Trafikklærerstudiet tar to år og da tjener du lett en halv million. Det finnes et drøss av enkle studier som gir deg normal lønn. 

De fleste enkle studier utdanner vel helst folk til NAV klient?

Skrevet
1 minutt siden, PeeWee skrev:

De fleste enkle studier utdanner vel helst folk til NAV klient?

Er sosiologi og afrikastudier så enkle da? Aner ikke om de er enkle. Men det finnes fornuftige studier en liten fatt kan ta for å tjene penger. Finnes også ufaglærte jobber med mye bedre lønn enn 300 000. 

Fengselsbetjenter, trikkeførere (kanskje det var tog?), og flyveledere får gratis utdanning, alle de tjener mer enn 300 000. Selv en lastebilsjåfør tjener mer enn det.

• Liker 5
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Litt av problemet er at alle peker på nesteman og sier "jeg er ikke rik, men han, han er rik han". Og sånn går no dagan.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg har prøvd å forbedre karakterene mine 3 ganger. Det gikk ikke bra. Mulig senere, men jeg må få med meg kroppen. Er ikke bare å tvinge seg til å lese bøker i timesvis om du er praktisk anlagt. Det er nok helt uforståelig for dere/de som er teoretikere. På samme måte som jeg ikke skjønner meg på jusstudentene o.l som leser 10 timer hver dag, jeg skjønner bare ikke at de klarer å huske alt. Men jeg beundrer mestringen. 

Bytte jobb kommer jeg til å gjøre, men slik det er akuratt nå passer det bare ikke. 

Skrevet
3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Er sosiologi og afrikastudier så enkle da? Aner ikke om de er enkle. Men det finnes fornuftige studier en liten fatt kan ta for å tjene penger. Finnes også ufaglærte jobber med mye bedre lønn enn 300 000. 

Fengselsbetjenter, trikkeførere (kanskje det var tog?), og flyveledere får gratis utdanning, alle de tjener mer enn 300 000. Selv en lastebilsjåfør tjener mer enn det.

Hvilke utdannelser er det du tenker på da? Forøvrig er vel en person som har 300.000 i inntekt trygdet? Det er jo ingen jobber i norge som idag skal gi så lav lønn på fulltid som jeg vet om ihvertfall. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det med at jeg har råd til å leve i det minste, betyr at jeg kanskje burde la flaskene bli igjen til enda fattigere som trenger mer, det samme med de billigste varene?F.eks, tror du noen kjøper på salg på Cubus om de tjener 1 mill i året? .

En lett observasjon jeg har gjort meg gjennom årenes løp,  er at det veldig ofte er rimelig dyre biler (500 000 + ) utenforbi Fretex, og ja, de er der å handler, ikke leverer fra seg.  Tror alle samfunnslag handler når det er salg, men klart de med god økonomi kan også kjøpe dyre plagg til full pris. 

1 mill i året er faktisk ikke så mye lengre, et vanlig par med vanlige kontorjobber / fagarbeidere etc har opp i mot 1 mill og mange over 1 mill sammenlagt. 

Anonymkode: 58a82...0b6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å forbedre karakterene mine 3 ganger. Det gikk ikke bra. Mulig senere, men jeg må få med meg kroppen. Er ikke bare å tvinge seg til å lese bøker i timesvis om du er praktisk anlagt. Det er nok helt uforståelig for dere/de som er teoretikere. På samme måte som jeg ikke skjønner meg på jusstudentene o.l som leser 10 timer hver dag, jeg skjønner bare ikke at de klarer å huske alt. Men jeg beundrer mestringen. 

Bytte jobb kommer jeg til å gjøre, men slik det er akuratt nå passer det bare ikke. 

Jeg tipper at du klarer å komme deg gjennom trafikklærerstudiet uten å åpne en enste bok. Karakterene blir vel deretter men det virker mulig.

Du trenger ikke å huske alt.

Et øyeblikk siden, PeeWee skrev:

Hvilke utdannelser er det du tenker på da? Forøvrig er vel en person som har 300.000 i inntekt trygdet? Det er jo ingen jobber i norge som idag skal gi så lav lønn på fulltid som jeg vet om ihvertfall. 

260 000 er det laveste du kan forvente å få betalt hvis du jobber uten utdanning i en ukommunal barnehage eller på bensinstasjon på dagtid. Det finnes en del jobber som betaler så dårlig faktisk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, PeeWee skrev:

Jobbet ikke fulltid hele året. Den stillingen kom fra sommeren. 

Skrevet
7 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

:blink:

Ingen av de yrkene du nevner er for ufaglærte. Da skulle det blitt liv om du kunne tatt hvem som helst fra gata og satt inn som fengselsbetjent eller trafikkstyrer.

At noen av dem får betalt under utdanning er da ikke overraskende? Det samme får jo lærlinger innen håndtverksfag (og det er bare rett og rimelig at de får betalt i jobb i læretiden)

Om du tror det er så lett å bli tatt opp som flygeleder eller togleder så tror jeg du må tenke med et par hjerneceller til gitt :Hehe:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber du fulltid med den lønna? 

Jeg har selv hatt dårlig økonomi at jeg sparte alt jeg kom over. Blande ut shampoo med vann sånn at det skulle vare lenger. Kjøpte alt på salg som går straks ut på dato. Te og toalettpapir tok jeg med meg fra jobb (ikke stolt over det), men jobbet xtra uten å føre opp på timelisten da jeg kom meg ovenpå igjen. En gang hadde jeg kun pasta og ingenting annet og jeg var så sulten at jeg faktisk vurderte å prostituere meg. Jeg valgte istedet å koke pasta og krydret det med salt. Sommerferien min jobbet jeg svart som jordbærplukker. Sånn holdt jeg det gående i nesten tre år og ingen kjente til hemmeligheten min før jeg faktisk fortalte de om det etter at jeg endelig var ferdig med kredittgjelden som eksen min tok bak ryggen min. 

Nå har jeg en bra betalt jobb og veldig god økonomi. Likevel har jeg ikke blitt kvitt uvanen min med sparingen. Hvordan er budsjettet ditt hver måned? 

Anonymkode: 344b7...987

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Det er det med ansvaret da. Trafikklærer vil jeg ikke bli. Fengselsbetjent?? Kanskje, men det krever nok at man er ganske sterk og må omgås en del farlige personer. 

Flyveledere, krever full tilstedeværelse hele tiden? Du kan vel bli ansvarlig for ulykker om du ikke følger med. Det er faktisk noe jeg har tenkt på. Men må stole mer på meg selv først. 

Gjest Herr Heftig
Skrevet (endret)
9 minutter siden, PeeWee skrev:

Alle som har under 160 kr. timen. (brukte nettkalkulator) : http://www.dinside.no/772889/hvor-mye-tjener-du-i-timen

Liste over noen tarifflønner:

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=90849

Endret av Herr Heftig
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er det med ansvaret da. Trafikklærer vil jeg ikke bli. Fengselsbetjent?? Kanskje, men det krever nok at man er ganske sterk og må omgås en del farlige personer. 

Flyveledere, krever full tilstedeværelse hele tiden? Du kan vel bli ansvarlig for ulykker om du ikke følger med. Det er faktisk noe jeg har tenkt på. Men må stole mer på meg selv først. 

Mange flere dør i fengsel enn på fly.

Du får vel betalt like mye som du tjener mens man utdanner seg til fengselsbetjent xD

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber du fulltid med den lønna? 

Jeg har selv hatt dårlig økonomi at jeg sparte alt jeg kom over. Blande ut shampoo med vann sånn at det skulle vare lenger. Kjøpte alt på salg som går straks ut på dato. Te og toalettpapir tok jeg med meg fra jobb (ikke stolt over det), men jobbet xtra uten å føre opp på timelisten da jeg kom meg ovenpå igjen. En gang hadde jeg kun pasta og ingenting annet og jeg var så sulten at jeg faktisk vurderte å prostituere meg. Jeg valgte istedet å koke pasta og krydret det med salt. Sommerferien min jobbet jeg svart som jordbærplukker. Sånn holdt jeg det gående i nesten tre år og ingen kjente til hemmeligheten min før jeg faktisk fortalte de om det etter at jeg endelig var ferdig med kredittgjelden som eksen min tok bak ryggen min. 

Nå har jeg en bra betalt jobb og veldig god økonomi. Likevel har jeg ikke blitt kvitt uvanen min med sparingen. Hvordan er budsjettet ditt hver måned? 

Anonymkode: 344b7...987

Så du vurderte å prostituere deg for litt skinke og et par egg? Eller litt av den grønne greia man putter i pasta? Eller en biff?

Jeg dømmer ikke, jeg bare synes det er fascinerende og initiativrikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvor mange penger du sitter med etter skatt siden du betegner 300 000 som fattig? Jeg anser deg som å tjene normalt. Jeg selv får minstesats på aap. Det er ikke mye. Jeg synes fortsatt du kan samle på flasker og pante dem. Egentlig synes jeg at du tenker korrekt, og flere burde tenke som du. Det verste jeg ser er f.eks når det er tilbud eller priskrig, og det er de med god råd som kjøper mest. Da er det ikke noe igjen til de som trenger det mest.

Anonymkode: 0493e...38d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen tjener godt over 1mill i året, og så klart vi handler på salg på cubus og HM. 

Anonymkode: 1927c...455

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvor mange penger du sitter med etter skatt siden du betegner 300 000 som fattig? Jeg anser deg som å tjene normalt. Jeg selv får minstesats på aap. Det er ikke mye. Jeg synes fortsatt du kan samle på flasker og pante dem. Egentlig synes jeg at du tenker korrekt, og flere burde tenke som du. Det verste jeg ser er f.eks når det er tilbud eller priskrig, og det er de med god råd som kjøper mest. Da er det ikke noe igjen til de som trenger det mest.

Anonymkode: 0493e...38d

Kan jeg spørre hvordan du vet at det er de med best råd som fråtser i salgsvarer? Ts :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...