Gjest Endaen Skrevet 13. mai 2016 #1 Skrevet 13. mai 2016 Hei Jeg har en katt som nyser og er tett, og det har han vært utrolig lenge. Jeg har vært hos dyrlegen flere ganger, fått sprøyte og gitt ham piller, men det hjelper ikke. Det går litt opp og ned, noen dager nyser han masse, andre dager kan han virke helt fin, men det kommer altså tilbake igjen og igjen. Ser at han blir sliten av det og det er så frustrerende at han ikke blir frisk! Er det andre her som har erfaring med forkjøla katter? Noen tips eller erfaringer? Kan katter bli allergiske? Jeg får ta ham til dyrlegen igjen, men nå må det nesten vente til over langhelgen, og så har jeg ikke så store forventninger siden de ikke har klart å gjøre ham frisk de andre gangene. Burde ikke en slik snue også egentlig gå over av seg selv? Hilsen frustrert kattemor
Gjest Sylphrena Skrevet 13. mai 2016 #2 Skrevet 13. mai 2016 Huff så slitsomt. Katter kan bli allergiske ja Bruker du mye duftlys eller røkelse? Jeg har en pus som nøs en del da jeg hadde røkelse inne, så måtte slutte med det.
Gjest Endaen Skrevet 13. mai 2016 #3 Skrevet 13. mai 2016 15 minutter siden, Sylphrena skrev: Huff så slitsomt. Katter kan bli allergiske ja Bruker du mye duftlys eller røkelse? Jeg har en pus som nøs en del da jeg hadde røkelse inne, så måtte slutte med det. Kanskje det rett og slett er allergi, ja. Håper han ikke er allergisk mot katt Jeg har ikke røkelse eller duftlys, men litt planter, kanskje det kan være det. Kanskje de kan reagere allergisk mot kattesanden og? Jeg får kanskje be dyrlegen teste ham spesifikt for allergier? Han er veldig puslete nå, stakkars, får så vondt av ham. Det er innekatt, forresten.
Tvist Skrevet 13. mai 2016 #4 Skrevet 13. mai 2016 Kanskje du kan sjekke ham hos en annen dyrlege? Det finnes katter som har en kronisk forkjølelse, som kommer og går hele tiden. De må nesten bare leve med det.
Tvist Skrevet 13. mai 2016 #5 Skrevet 13. mai 2016 Allergi hos katt fører vanligvis ikke til snue og rennende øyne, men til slikking/hårløse partier og mage/tarm problematikk.
Gjest Endaen Skrevet 13. mai 2016 #6 Skrevet 13. mai 2016 Takk for info, Tvist! Da er det nok heller kronisk forkjølelse, ja... Skulle ønske det var noen ting jeg kunne gjøre nå for å gjøre det bedre for ham...
MalloryK Skrevet 13. mai 2016 #8 Skrevet 13. mai 2016 Har de sett han i nesen? Det kan være så enkelt som at noe sitter fast inni der
Gjest Endaen Skrevet 14. mai 2016 #9 Skrevet 14. mai 2016 Jeg gir han bare mat fra dyrebutikken etter anbefaling fra veterinær så jeg tror matdelen er bra. Ja,mdet kan jo være at han har fått noe i nesa som irriterer, skal be dyrlegen sjekke det! Han er litt bedre i dag, men det går altså så opp og ned, en utrolig merkelig og standhaftig forkjølelse...
Gjest Hapi Skrevet 14. mai 2016 #10 Skrevet 14. mai 2016 4 timer siden, Endaen skrev: Jeg gir han bare mat fra dyrebutikken etter anbefaling fra veterinær så jeg tror matdelen er bra. Ja,mdet kan jo være at han har fått noe i nesa som irriterer, skal be dyrlegen sjekke det! Han er litt bedre i dag, men det går altså så opp og ned, en utrolig merkelig og standhaftig forkjølelse... Tørrfor er faktisk ikke bra i det hele tatt, og kan gi alle slags problemer. Katter er for det første ikke laget for å drikke mye, de får nesten alt vannet gjennom det de spiser, så alt vannet de må drikke ved siden av tørrfor belaster nyrene blant annet. For det andre er de rene kjøttetere, de spiser veldig lite som ikke er kjøtt om de spiser naturlig. Det første jeg ville gjøre er å gå over til råforing om jeg hadde en katt som var dårlig på noen som helst måte. Jeg forer kattene mine med Provit oksekjøtt og vom, kyllingvinger, lever av okse og kylling, flere typer rå fisk, også hel fisk som jeg sløyer selv (gir hel småfisk om jeg fisker selv), blander inn litt grønnsaker (som de sjeldent spiser), litt vitaminer, gir litt geitemelk, chlorella og spirulina (fordi de liker det), litt brød....gir dem stort sett det de har lyst på av maten min, men hoveddelen av det de spiser er rått kjøtt, bein og innmat. Har fire katter på 5 og 6 år og de har aldri vært syke. Veterinærer vet faktisk lite om foring, de lærer ikke mye om det på veterinærhøyskolen, og når veterinærer promoteter merker som Royal Canin som bruker fjær som proteinkilde i foret sitt, så forteller det alt om hva de vet. Fjær er ikke naturlig for noen å spise som proteinkilde. Her er et godt blogginnlegg om tørrfor: http://tellustass.blogg.no/1287873252_trrfor_vs_rforing.html Les også det hun linker til: http://www.hunde-sport.no/public.aspx?pageid=61706
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå