Gå til innhold

En AB utfordret meg til å lage lapskaus og lasagne i vannkokeren min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lapskausen er forsåvidt greit, da kjøper jeg meg bare en boks, har en god plan for gjennomføringen.

Men lasagnen vil jeg gjerne ha råd til hvordan jeg skal lage. Selvsagt kan jeg ikke bruke plater, siden jeg må røre litt siden varmen kommer fra bunnen, så jeg tenker å bruke pastaskruer. Er det noen som har en god oppskrift på saus som kan røres og som ikke svir seg lett? 

Jeg vil gjerne også ha ideer til hva jeg gjør med osten, en løsning er å putte den i sausen isteden for på toppen. Eventuelt kan jeg bruke en som smelter lett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du en vannkoker med skjult varmeelement, altså bare en varm plate i bunn, og som ikke har en sikkerhetsfunksjon for å forhindre tørrkoking, burde ikke dette være så vanskelig. Kanskje du finner bryteren som forteller vannkokeren om lokket er lukket også, da blir det enda enklere for deg.

Begynn med å brune kjøttdeig. Dette må du nok gjøre i små porsjoner og i flere omganger. Ta ut kjøttdeigen og stek løk, gulrot, selleri og hvitløk til det blir myk og blankt, tilsett så kjøttdeigen og en boks eller to med tomater. La det hele småkoke så lenge du orker. Smak til med salt, pepper og litt urter.

Ta dette ut og rengjør vannkokeren. Smelt så smør, tilsett litt mel og hell i melk. Rør godt mens det koker opp. Om du må ha lokket lukket: rist godt og håp på det beste. Tilsett litt parmesan eller tilsvarende om du ønsker.

Sett sausen til side og kok opp vann med litt salt. Kok så pastaplatene ferdig i vannet. Lager du pastaen selv og koker den fersk går dette veldig raskt.

Nå er det bare å sette sammen vidunderet i en form, strø over litt ost og du har nydelig lasagne laget i vannkoker.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du fikk bare reaksjoner på et tulleforslag. Det er ingen som har utfordret deg til å gjøre det. Lol. 

Anonymkode: cc2aa...056

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Maximillian Cohen skrev:

Har du en vannkoker med skjult varmeelement, altså bare en varm plate i bunn, og som ikke har en sikkerhetsfunksjon for å forhindre tørrkoking, burde ikke dette være så vanskelig. Kanskje du finner bryteren som forteller vannkokeren om lokket er lukket også, da blir det enda enklere for deg.

Begynn med å brune kjøttdeig. Dette må du nok gjøre i små porsjoner og i flere omganger. Ta ut kjøttdeigen og stek løk, gulrot, selleri og hvitløk til det blir myk og blankt, tilsett så kjøttdeigen og en boks eller to med tomater. La det hele småkoke så lenge du orker. Smak til med salt, pepper og litt urter.

Ta dette ut og rengjør vannkokeren. Smelt så smør, tilsett litt mel og hell i melk. Rør godt mens det koker opp. Om du må ha lokket lukket: rist godt og håp på det beste. Tilsett litt parmesan eller tilsvarende om du ønsker.

Sett sausen til side og kok opp vann med litt salt. Kok så pastaplatene ferdig i vannet. Lager du pastaen selv og koker den fersk går dette veldig raskt.

Nå er det bare å sette sammen vidunderet i en form, strø over litt ost og du har nydelig lasagne laget i vannkoker.

Vannkokeren har skjult varmeelement, ville neppe prøvd det på en modell uten det. Det er en sikkerhetsfunksjon for å hindre tørrkoking (et lite hull som må være dekket med vann/veske). Den har ingen funksjon som hindrer at den brukes med lokket åpent, og åpningen er relativt stor. 

Det viser seg at dersom lokket er åpent vil ikke vannkokeren skru seg av når vannet koker, det er helt klart fordelaktig. 

Jeg tror det er lettere å la være å bruke kjøttdeigen alene, og jeg liker ikke kjøttdeig så jeg kan jo bare bruke entrecaute eller noe annen biff. Da trenger jeg ikke å bruke det (men kan legge det på bunnen mot elementet med litt olje, så vil man få millard effekten uansett). Å småkoke i vannkokeren vil kreve et regime der jeg skrur den av og på, men det må vel til (for femten minutter eller så vil det jo være mulig å skru den av og på hvert minutt). 

Vil det ikke være best å koke alt sammen? Slik som i ovnen? Det må bli en liten porsjon siden vannkokeren er liten. Har også begrenset håp om å få rengjort den etterpå.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan lage ostesaus, knekke pastaplatene i mindre biter og lage kjøttdeigsaus. 

Anonymkode: 996c5...380

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...