AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #1 Skrevet 13. mai 2016 Hei! Luksusfellen kandidat her Har fått samlet 140.000,- i et forbrukslån med avbetalingsplan der det er rom for sparing. Har i tilegg et kredittkort med 30.000 i minus. (Har klippet og avsluttet de nedbetalte kortene) Dette et gjeld vi kunne fint ha ungått, har brukt kredittkort i stramme perioder som kunne blitt nedbetalt ved lønn.. Men når en bruker litt, så er det så lett å bruke litt til.. Så litt til.. Så her sitter jeg da og er sint og skuffet over meg selv. Føler nesten som jeg ble en annen person i handlingsøyeblikket for jeg er jo ikke då "dum" Andre som har gjort samme feil ? Kanskje vi finner trøst i hverandre ? Anonymkode: a9679...12c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #2 Skrevet 13. mai 2016 Jeg vet akkurat hvor lett det er å "bare bruke Mastercarden litt til...og litt til". Holdt på sånn noen år selv, inntil jeg en vakker dag summerte og med sjokk gikk det opp for meg at det var nesten 150.000,- tilsammen. Jeg så det på selvangivelsen for 2011. Der og da bestemte jeg meg.. aldri mer. NÅ SKULLE ALT VEKK. Jeg gikk inn for en hard plan og betalte dobbelte avdrag og noen ganger triple avdrag hver måned. Aldri minstesummen (da blir man aldri kvitt det). Det var selvsagt andre ting jeg måtte forsake for å få råd til dette, men jeg var fast bestemt på å få dette nedbetalt så fort som mulig. Men med den blodige renten tar det jo litt tid. Jeg brukte to år på å nedbetale de 150.000 kronene, og i juni 2014 var jeg endelig ferdig. Fikk 17.000 igjen på skatten det året, husker jeg, og saldoen på forbruksgjelda mi var på 17.100,-.....! Nesten akkurat altså. Bare å legge til en hundrelapp og så var jeg gjeldfri. Siden da har jeg ikke hatt noe forbruksgjeld, og bruker jeg kortet, betales saldoen i sin HELHET med en gang den kommer. Handler aldri for mer enn jeg har råd til å betale med en gang regningen kommer. Har utviklet stålkontroll på økonomien, og har i disse to årene jeg har vært gjeldfri, klart å spare en hel del istedet. Akkurat nå har jeg 200.000,- på sparekonto! (hadde null den dagen jeg betalte siste avdraget på forbruksgjelda) I dag ser jeg alle episoder jeg kan av Luksusfellen, og tvinger meg til å se på de stakkars gjeldstyngede krekene på tv.... for jeg vil SKREMME meg selv bort fra den ufyselige tanken å noengang begynne å røyke igjen og noen gang oppta forbruksgjeld igjen! ALDRI mer! Heldigvis har jeg aldri hatt en eneste inkassosak, jeg betalte alle regningene bestandig. Men gjelden var der, og den var høy. Det har vært to deilige år nå, uten en krone i forbruksgjeld, og hvor jeg bare har kunnet spare istedet og se beløpet på sparekontoen øke med mellom 5.000 og 10.000,- i måneden :- ) Anonymkode: 529b4...779 2
ajarRun Skrevet 13. mai 2016 #3 Skrevet 13. mai 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Luksusfellen kandidat her Har fått samlet 140.000,- i et forbrukslån med avbetalingsplan der det er rom for sparing. Har i tilegg et kredittkort med 30.000 i minus. (Har klippet og avsluttet de nedbetalte kortene) Dette et gjeld vi kunne fint ha ungått, har brukt kredittkort i stramme perioder som kunne blitt nedbetalt ved lønn.. Men når en bruker litt, så er det så lett å bruke litt til.. Så litt til.. Så her sitter jeg da og er sint og skuffet over meg selv. Føler nesten som jeg ble en annen person i handlingsøyeblikket for jeg er jo ikke då "dum" Andre som har gjort samme feil ? Kanskje vi finner trøst i hverandre ? Anonymkode: a9679...12c Hvorfor sparer du mens du har kredittkort? Må være det teiteste du kan gjøre. Det blir som å tømme et kredittkort for å putte det på sparekontoen. Har du 10000 på sparekontoen koster dette deg 170 kroner i måneden så lenge du har kredittkortgjelden... Du bør også betale mer enn minimumsbeløpene, så forsvinner gjelden mye fortere. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #4 Skrevet 13. mai 2016 Aha - så alt det var tull. ja, det burde man jo ha skjønt. :sarkasme: Anonymkode: 90ed1...1e0
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #5 Skrevet 13. mai 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet akkurat hvor lett det er å "bare bruke Mastercarden litt til...og litt til". Holdt på sånn noen år selv, inntil jeg en vakker dag summerte og med sjokk gikk det opp for meg at det var nesten 150.000,- tilsammen. Jeg så det på selvangivelsen for 2011. Der og da bestemte jeg meg.. aldri mer. NÅ SKULLE ALT VEKK. Jeg gikk inn for en hard plan og betalte dobbelte avdrag og noen ganger triple avdrag hver måned. Aldri minstesummen (da blir man aldri kvitt det). Det var selvsagt andre ting jeg måtte forsake for å få råd til dette, men jeg var fast bestemt på å få dette nedbetalt så fort som mulig. Men med den blodige renten tar det jo litt tid. Jeg brukte to år på å nedbetale de 150.000 kronene, og i juni 2014 var jeg endelig ferdig. Fikk 17.000 igjen på skatten det året, husker jeg, og saldoen på forbruksgjelda mi var på 17.100,-.....! Nesten akkurat altså. Bare å legge til en hundrelapp og så var jeg gjeldfri. Siden da har jeg ikke hatt noe forbruksgjeld, og bruker jeg kortet, betales saldoen i sin HELHET med en gang den kommer. Handler aldri for mer enn jeg har råd til å betale med en gang regningen kommer. Har utviklet stålkontroll på økonomien, og har i disse to årene jeg har vært gjeldfri, klart å spare en hel del istedet. Akkurat nå har jeg 200.000,- på sparekonto! (hadde null den dagen jeg betalte siste avdraget på forbruksgjelda) I dag ser jeg alle episoder jeg kan av Luksusfellen, og tvinger meg til å se på de stakkars gjeldstyngede krekene på tv.... for jeg vil SKREMME meg selv bort fra den ufyselige tanken å noengang begynne å røyke igjen og noen gang oppta forbruksgjeld igjen! ALDRI mer! Heldigvis har jeg aldri hatt en eneste inkassosak, jeg betalte alle regningene bestandig. Men gjelden var der, og den var høy. Det har vært to deilige år nå, uten en krone i forbruksgjeld, og hvor jeg bare har kunnet spare istedet og se beløpet på sparekontoen øke med mellom 5.000 og 10.000,- i måneden :- ) Anonymkode: 529b4...779 Så flink du var som kom deg ut av den situasjonen på egenhånd. Anonymkode: 53288...730 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #6 Skrevet 13. mai 2016 21 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvorfor sparer du mens du har kredittkort? Må være det teiteste du kan gjøre. Det blir som å tømme et kredittkort for å putte det på sparekontoen. Har du 10000 på sparekontoen koster dette deg 170 kroner i måneden så lenge du har kredittkortgjelden... Du bør også betale mer enn minimumsbeløpene, så forsvinner gjelden mye fortere. Skal betale ned korte i sin helhet når feriepenger/skattepenger kommer. Føler jeg må ha litt i bakhånd så hvis jeg trenger litt ekstra så slipper jeg å bruke kredittkort. Resten har jeg samlet i et lån fra banken.. Ts Anonymkode: a9679...12c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #7 Skrevet 13. mai 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet akkurat hvor lett det er å "bare bruke Mastercarden litt til...og litt til". Holdt på sånn noen år selv, inntil jeg en vakker dag summerte og med sjokk gikk det opp for meg at det var nesten 150.000,- tilsammen. Jeg så det på selvangivelsen for 2011. Der og da bestemte jeg meg.. aldri mer. NÅ SKULLE ALT VEKK. Jeg gikk inn for en hard plan og betalte dobbelte avdrag og noen ganger triple avdrag hver måned. Aldri minstesummen (da blir man aldri kvitt det). Det var selvsagt andre ting jeg måtte forsake for å få råd til dette, men jeg var fast bestemt på å få dette nedbetalt så fort som mulig. Men med den blodige renten tar det jo litt tid. Jeg brukte to år på å nedbetale de 150.000 kronene, og i juni 2014 var jeg endelig ferdig. Fikk 17.000 igjen på skatten det året, husker jeg, og saldoen på forbruksgjelda mi var på 17.100,-.....! Nesten akkurat altså. Bare å legge til en hundrelapp og så var jeg gjeldfri. Siden da har jeg ikke hatt noe forbruksgjeld, og bruker jeg kortet, betales saldoen i sin HELHET med en gang den kommer. Handler aldri for mer enn jeg har råd til å betale med en gang regningen kommer. Har utviklet stålkontroll på økonomien, og har i disse to årene jeg har vært gjeldfri, klart å spare en hel del istedet. Akkurat nå har jeg 200.000,- på sparekonto! (hadde null den dagen jeg betalte siste avdraget på forbruksgjelda) I dag ser jeg alle episoder jeg kan av Luksusfellen, og tvinger meg til å se på de stakkars gjeldstyngede krekene på tv.... for jeg vil SKREMME meg selv bort fra den ufyselige tanken å noengang begynne å røyke igjen og noen gang oppta forbruksgjeld igjen! ALDRI mer! Heldigvis har jeg aldri hatt en eneste inkassosak, jeg betalte alle regningene bestandig. Men gjelden var der, og den var høy. Det har vært to deilige år nå, uten en krone i forbruksgjeld, og hvor jeg bare har kunnet spare istedet og se beløpet på sparekontoen øke med mellom 5.000 og 10.000,- i måneden :- ) Anonymkode: 529b4...779 Du har vært kjempe flink! Veldig motiverende ts Anonymkode: a9679...12c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #8 Skrevet 13. mai 2016 27 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvorfor sparer du mens du har kredittkort? Må være det teiteste du kan gjøre. Det blir som å tømme et kredittkort for å putte det på sparekontoen. Har du 10000 på sparekontoen koster dette deg 170 kroner i måneden så lenge du har kredittkortgjelden... Du bør også betale mer enn minimumsbeløpene, så forsvinner gjelden mye fortere. Det er overhodet ikke teit. Hva skal TS gjøre dersom det skjer noe uforutsett og hun ikke har en buffer? Ta opp enda mer lån og øke gjelden er jo da det eneste alternativet. Anonymkode: 53288...730
ajarRun Skrevet 13. mai 2016 #9 Skrevet 13. mai 2016 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal betale ned korte i sin helhet når feriepenger/skattepenger kommer. Føler jeg må ha litt i bakhånd så hvis jeg trenger litt ekstra så slipper jeg å bruke kredittkort. Resten har jeg samlet i et lån fra banken.. Ts Anonymkode: a9679...12c Genialt, kanskje jeg skal overføre 30 000 fra mitt 365Direkte kort til lønnskontoen i tilfelle jeg trenger penger i neste måned. Da får jeg gleden av å betale 510 kroner i renter isteden for å kunne bruke kortet rentefritt når jeg faktisk trenger pengene. Kanskje jeg skal slå på stortrommen å spare opp til bolig i samme slengen, bare overfører 225 000 til kontoen fra diverse kredittkort og har dem stående der til jeg får lyst på bolig. Jeg ante virkelig ikke at sparing var så enkelt! 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er overhodet ikke teit. Hva skal TS gjøre dersom det skjer noe uforutsett og hun ikke har en buffer? Ta opp enda mer lån og øke gjelden er jo da det eneste alternativet. Anonymkode: 53288...730 Scenario 1: Ingenting uforutsett skjer, hun betaler 170 kroner ekstra i renter denne måneden, og 170 kroner hver påfølgende måned (forutsetter at hun har "spart 10000). Hun har 30 000 i kredittkortgjeld. Scenario 2: Noe uforutsett skjer neste måned, hun har betalt ned 10 000 av kredittkortgjelden, så hun har spart 170 kroner, disse brukte hun til å betale gjelden, men nå trenger hun 10 000 for en ny vaskemaskin, da bruker hun kredittkortet og betaler 0 kroner i rente neste måned også (rentene starter ikke med en gang på gode kredittkort) og har 170 kroner til å betale ned lånet med. Hun har da 29570 i gjeld, og 0 kroner på konto. Hvis hun betalte tilbake ville hun hatt 30 000 i gjeld og 0 kroner på konto. Det eneste hun gjør nå er å låne penger på forskudd, til en sinnssyk rente. Forklar meg hvordan det er fordelaktig? Å ikke betale ned gjelden for å få mindre gjeld er som å pule for jomfruhet eller å krige for fred. Endret 13. mai 2016 av ambivalentReaction Spesifisering. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå