Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det står at det har øket med søknader. Ikke økning på innvilgning.

Anonymkode: c2b7d...0ff

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere det er for lett å få disse kortene eller blir folk mer forflytningshemmet?

http://www.nrk.no/rogaland/kraftig-auke-i-soknader-om-handikapkort-1.12942284

Anonymkode: fecfa...b5d

Som rullestolbruker selv, kan det virke som "alle" har HC-lapp. Jeg trenger god plass på både siden av bilen og bak så jeg er totalt avhengig av HC-plasser som er større enn vanlige plasser. Det er jævlig irriterende når jeg ser noen spretter lettbent ut av en bil parkert på HC-plass. Blir forundret når jeg da ser HC-lapp i ruta. Joda, det finnes folk med mindre synlige problemer (hjerteproblemer e.l.) som sikkert har behov for å parkere nærme inngang, men merkelig hvor utrolig mange det finnes av den sorten. 

Anonymkode: 5a4fb...7ec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det står at det har øket med søknader. Ikke økning på innvilgning.

Jo, jeg ser det. Men inntrykket er at flere og flere har dette. HC-plassene er jo alltid stapp fulle overalt, slik var det ikke før. Kjøpesentre etc. må jo stadig lage flere plasser.

Gjest Coolaid
Skrevet

Har en bekjent som har et. Hun låner kortet bort til en annen som står gratis parkert i Bergen sentrum. Synd at noen opptar plasser som kanskje andre trenger mer. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg ser det. Men inntrykket er at flere og flere har dette. HC-plassene er jo alltid stapp fulle overalt, slik var det ikke før. Kjøpesentre etc. må jo stadig lage flere plasser.

Tja... Det blir vel flere og flere eldre som kjører. Eldre har ofte lettere for å få HC-kort.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Coolaid skrev:

Har en bekjent som har et. Hun låner kortet bort til en annen som står gratis parkert i Bergen sentrum. Synd at noen opptar plasser som kanskje andre trenger mer. 

Nettopp derfor bør alle HC-kort få bilens registreringsnummer på seg, slik det var for noen år tilbake. Da blir det vanskeligere å misbruke ordningen ved å låne bort kort til folk som ikke kvalifiserer til kort. 

Jeg vil påstå at de med størst behov for plassene (med fare for å rulle over noen tær) er de som skal få med seg en rullestol ut eller inn av en bil. Gående med hjerteproblemer eller folk på krykker eller som er litt dårlig til bens har faktisk ikke behov for stor plass rundt bilen og har i det minste mulighet til å parkere på en alminnelig plass om det er ledig, forhåpentligvis nærme inngang. Dette er ikke et alternativ for rullestolbrukere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mener rullestolbrukere at de med lapp og ikke rullestol ikke skal bruke plassene i tilfelle det kommer en rullestolbil?

Anonymkode: 59102...224

AnonymBruker
Skrevet

Et av de største problemene er egentlig at praksisen er så veldig ulik fra kommune til kommune. I Oslo er det veldig strengt, mange mister for eksempel beviset når de slutter i jobb selv om formen jo ikke blir bedre, fordi begrunnelsen for innvilgelse frem til da har vært at de uten HC-bevis kanskje ikke ville klart å forbli i jobben sin. I en del andre kommuner er praksisen mange, mange hakk "snillere", folk får HC-bevis nærmest mer eller mindre "bare" fordi det er mer praktisk.

Jeg forstår selvfølgelig godt at det er naturlig at den enkelte kommune kan regulere parkeringsspørsmål lokalt. Det er store forskjeller i antall HC-plasser pr. innbyggger og trykket på plassene, samt hvor vanskelig det generelt er å parkere i sentrum, fra kommune til kommune. Men kortet fungerer nå engang i både hele Norge og utenlands når man først får det, og da er det litt trøblete at kommuner har så fryktelig forskjellig praksis som de har.

Anonymkode: 5e8e9...b79

Gjest Evans
Skrevet

Etter det jeg husker å ha lest er det vanskelig å få disse kortene, men mulig det varierer fra kommune til kommune og dermed er lettere i noen kommuner enn andre, som kan føre til at noen som kanskje ikke har det store behovet får det. Eller er det slik at antall søknader ikke alltid er lik antall innvilgelser, så hvor mange som faktisk får disse kortene vet vi ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror man bare må stole på at de som deler ut kortene gjør jobben sin skikkelig. Det er jo håpløst for andre å vite hvor mye en person trenger et slikt bevis. 

Jeg kjenner noen som har HC-kort pga en tarmsykdom, rett og slett for at de skal ha muligheten til å parkere nære inngangen og finne seg et toalett kjapt når nøden er stor, og det kan komme temmelig plutselig, så det forstår jeg. Samtidig er jo gjerne dette noe som ikke synes noe særlig når vedkommende kommer tilbake igjen og setter seg i bilen igjen, og de fleste driver vel heller ikke å proklamerer en slik lidelse, dermed ender man opp med å bli uglesett. 

Anonymkode: a44ea...736

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp derfor bør alle HC-kort få bilens registreringsnummer på seg, slik det var for noen år tilbake. Da blir det vanskeligere å misbruke ordningen ved å låne bort kort til folk som ikke kvalifiserer til kort. 

Jeg vil påstå at de med størst behov for plassene (med fare for å rulle over noen tær) er de som skal få med seg en rullestol ut eller inn av en bil. Gående med hjerteproblemer eller folk på krykker eller som er litt dårlig til bens har faktisk ikke behov for stor plass rundt bilen og har i det minste mulighet til å parkere på en alminnelig plass om det er ledig, forhåpentligvis nærme inngang. Dette er ikke et alternativ for rullestolbrukere.

Det blir helt feil siden man da låser brukeren til en bil. F. eks kan ikke jeg da ta med meg hverken jenta jeg er støttekontakt for eller bestefaren min på ulike ting, ingen av dem har egen bil. Bestefar klarer å gå korte avstander, men ikke lange slik det gjerne blir i byer med få parkeringsplasser og det er også viktig å få åpnet døren helt opp slik at han ikke nødvendigvis må bøye bena så mye på veg inn og ut. Dermed trengs det ekstra arealet selv om vi ikke har en rullestol som må ut og inn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med fare for å være en av disse du fryktet å rulle over tærne til, så må jeg si meg uenig i at kun rullestolbrukere har behov for stor plass rundt bilen! Jeg har HC-kort, og selv om jeg kan gå, så har jeg mange ganger problemer med å komme meg ut døra om jeg ikke kan ha den helt opp. I de fleste tilfeller blir en vanlig plass for smal for meg. Å reise seg er mildt sagt problematisk for meg, noe man ikke nødvendigvis ser på meg når jeg går og står. Jeg forstår godt at rullestolbrukere har behov for god plass i større grad enn enkelte andre med HC-kort, men må si jeg er lei av folk som tror alle som kjører en bil som ser normal ut og klarer å gå nærmest er funksjonsfriske. Nå sikter jeg ikke nødvendigvis til deg, men som funksjonshemma uten å bruke de hjelpemidlene mange ser på som at man må ha for å være "godkjent funksjonshemma" så blir man til slutt litt lei av å forklare seg. Uten dette kortet, klarer jeg ikke å være selvstendig og komme meg dit jeg skal.

Anonymkode: 92932...8bd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dersom en bil med handicap kort disponeres av flere benytter de seg også av dette, de legger ikke kortet bort å parkerer på vanlig plass

Anonymkode: b962b...531

AnonymBruker
Skrevet

Nei, nei. Har en mann som har fått klort til seg et sånt kort som jeg låner når jeg skal til byer. :)

Anonymkode: d5ee3...b08

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke slik at dersom kortet brukes av andre så kan innehaver miste det?

AnonymBruker
Skrevet

Har ei søster med ME. Hun hadde lenge sånt kort. Som hun syntes var så bra så slapp hun gå så laangt med alle handleposene med klær, sko, sminke. Gå noen ekstra meter til bilen var jo sååå vanskelig. Men spasere halve dagen i hundre butikker, prøve klær, sko, teste sminke, gå på cafe, det hadde hun ork til.

Nå har hun ikke kort lengere på grunn av nye regler. Og reiser minst like ofte på shopping. 

De som har behover for kortet - håper dere får det!!

Anonymkode: aa22e...908

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke slik at dersom kortet brukes av andre så kan innehaver miste det?

Håper det.

Anonymkode: 10222...e6c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...