Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp flyttet ut fra min samboer. Vi eier en enebolig 50/50, og betaler like mye på lånet. Nå når jeg har flyttet ut ønsker han å ta over min del av lånet, og dette går bra ifølge banken. Problemet er dokumentavgiften ved tinglysing av skjøte. Vi har ikke hatt samme adresse i mer enn 6mnd, og ikke har vi felles barn, så vi slipper nok ikke unna dokumentavgiften. Meeen! Hvem skal betale denne? Er det han som da "tar over hele huset", er det jeg som "gir det fra meg", eller skal vi dele det på begge to og betale likt? Jeg mener jo at jeg ikke skal betale for skjøtet når jeg gir fra meg halvparten av huset, da jeg på en måte er "selger" og han er "kjøper". Er det noen her som vet mer om dette enn meg som har noen gode råd?

Anonymkode: e523a...d90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er jo at kjøper betaler dokumentavgift, og i dette tilfellet så er jo det din ekssamboer. Kan dere evt. løse det slik at du fortsetter å være registrert på adressen til det har gått 6 mnd og at han dekker hele lånet i perioden, så slipper dere dokumentavgiften? 

Skrevet
1 minutt siden, Oz- skrev:

Det vanlige er jo at kjøper betaler dokumentavgift, og i dette tilfellet så er jo det din ekssamboer. Kan dere evt. løse det slik at du fortsetter å være registrert på adressen til det har gått 6 mnd og at han dekker hele lånet i perioden, så slipper dere dokumentavgiften? 

Vi må desverre han samme registert adresse i 2 år, og det blir da ikke før i desember 2017. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Anonym1990 skrev:

Vi må desverre han samme registert adresse i 2 år, og det blir da ikke før i desember 2017. 

Ser nå at jeg ikke leste HI riktig. Desember 2017 blir verre :klo:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

3 minutter siden, Oz- skrev:

Ser nå at jeg ikke leste HI riktig. Desember 2017 blir verre :klo:

Jeg leste som deg, og stusset på at grensen var 6 mnd. Syntes det var rart å kjøpe noe sammen og gå fra hverandere lenge før 6 mnd.

Anonymkode: 6345c...919

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...