Gå til innhold

Tar du på det belte i bussen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det gjør jeg der belte finnes. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, RompeRusk skrev:

Ja, det skulle jo bare mangle at de har belter på buss 

Egentlig, men ingen av de nye bybussene har.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Knask skrev:

Ja, er det belter så tar jeg dem på meg. Uansett om jeg bare skal en to kilometer bortover veien. 
Jeg bruker belte i bil, så hvorfor skulle jeg ikke bruke det i buss? Begge kjører jo like raskt, og jeg vil bli like mye skadet uansett hva jeg krasjer med. Blir faktisk litt redd når jeg ser mennesker som ikke bruker bilbelte på buss, for jeg vil da ikke ha kroppen deres i bakhodet ved en eventuell bråstopp. 

Akkurat det samme jeg er redd for, alltid så mange som ikke tar på (også i langdistanse busser) - ts

Anonymkode: 33504...1b3

Skrevet

Jeg gjør det når jeg gidder 😅 det er mest når jeg kjenner jeg er mer redd for å få bot.. vet at det er både farlig og dårlig innstilling til bot 😅 men jeg blir mer sint over voksne som har med seg barn på bussen, så lar de barnet sitte der uten belte.. og kanskje til og med sprelle i setet som en fisk på land. Vi voksne har ansvar for oss selv og tar selv ansvar for det valget vi tar om å risikere livet vårt ved å droppe belte. Det er derimot ikke tilfellet for barn! De ser ikke konsekvensene, eller tror naivt at de konsekvensene ikke vil skje med akkurat dem. Som ansvarlig voksen syns jeg man skal ta alle forholdsregler for å holde barn trygge, som det å ha belte på barnet om det så er for en busstur på 5 minutter! 

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Om jeg tar by busser gjør jeg det ikke. Men jeg gjør det når jeg reiser flere timer med buss. Som f.eks om jeg skulle ha reist fra Oslo til Trondheim da hadde jeg tatt belte på. Men om jeg f.eks hadde reist fra Fana til Åsane i Bergen så hadde jeg ikke brukt belte

Skrevet

Selvsagt gjør jeg det. Bussjåførene Ruter ansetter kjører jo som om de har stjålet bussen. 

Jeg har sett en leddbussjåfør åpne en termos og helle seg en kopp kaffe mens han kjører gjennom en rundkjøring. Dessverre har ofte de røde bussene ikke belte. Men der det er belte tar jeg det på meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om det er belte så tar jeg det alltid på

Anonymkode: eefd3...6f4

Skrevet

Ikke på lokalbussen, men da jeg tok flybussen for noen uker siden syntes jeg det var en selvfølge å ta det på siden vi kjørte på motorveien.

Gjest Belle âme
Skrevet

Nei, bruker det aldri i buss. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hva er egentlig forskjell mellom buss og bil? Hvis du bruker det i bil da! 

Anonymkode: 33504...1b3

Skrevet

Bruker alltid belte hvis det finnes. 

Skrevet

Det er sjeldent belte i bussene jeg tar til og fra jobb, men tar det alltid på hvis det er. 

Skrevet

Jeg vil svare ja; tar jeg buss her jeg bor er det minimum 25 kilometer til neste sentrum. Da bruker jeg alltid belte, begynner å bli vant til det nå.

Men for et par uker siden la jeg merke til at jeg ikke tok på meg beltet på flyplassbussen, og jeg er ikke sikker på om jeg tok det på på Ruter-bussen innover mot sentrum. Satt der og tenkte at det var litt rart at jeg ikke gjorde det automatisk...

Skrevet

Bruker ikke belte på bussene fra sentrum og hjem (typisk by-buss), har aldri sett belter på de bussene heller og ender uansett ofte opp med å stå hele veien. Bussen stopper jo også sånn hvert 1-2. minutt så rekker jo knapt nok å komme opp i noe hastighet før den må stoppe på neste stopp. 

Men jeg bruker alltid belte på lengre bussturer, slik som flybussen fra trondheim sentrum til Værnes. 

Gjest New Girl
Skrevet

Jeg bruker ikke belte på bybussen, selv om jeg absolutt burde. Datteren min gjør det da. Hun spør om beltet selv. Hun er heldigvis mer fornuftig enn mora si. 

Skrevet

Nei, har aldri brukt belte på bussen. Dessuten så er det ikke belte på mange av bussene og er det belte så er det bare på de to setene foran.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det som hovedregel, men akkurat i dag gjorde jeg det ikke pga smerter. Og da fikk jeg dårlig samvittighet. Liker den nye reklamen de har fått med humor og alvor godt blandet i stedet for bare skremselspropaganda. 

Anonymkode: 1cf24...d0c

Skrevet

Har aldri brukt belte i buss, og jeg har heller aldri sett noen andre bruke belte. 

Skrevet

De gangene jeg tok buss tidligere i mitt liv så brukte jeg belte. Trafikksikkerheten tilsier at jeg reduserer risikoen min for skade ved et eventuell uhell på veien ved å ha på beltet - men dessverre øker jo risikoen litt når andre ikke har det på. Hodeskaller funker fint som hammer i en slik situasjon, dessverre. . . Skulle vært påbudt og noe bussjåførene ba om før de kjørte videre. Og kanskje litt drøyt å sitte med hjelp på bussen når man ikke har sykkel. :fnise:

Skrevet

Alltid belte på, føler meg naken uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...