Gå til innhold

Tror du planter har følelser ?

Planter  

8 stemmer

1. 1. Planter

• Selvsagt tror jeg på det
      1
    • Jeg er usikker
      2
    • Herregud jeg er da ikke så dum at jeg tror på noe slikt tøv
      5

Anbefalte innlegg

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Det finnes de som tror at planter har følelser at de kjenner smerte og slikt når vi f.eks hogger ned et tre så kjenner treet smerte.

Er du en av de som tror på dette ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min farmmor hadde en fantastisk hage og mye blomster generelt, hun sa til meg at de var levende,derfor snakket hun til dem... Finere hage/blomster har jeg aldri sett.

Anonymkode: d7ca8...f9f

AnonymBruker
Skrevet

De har ikke hjerne og kan derfor ikke føle.

Anonymkode: ddcbb...37f

Skrevet

Nei det tror jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

nei. de har ikke den type nervesystem som vi mennesker har. de har heller ikke hjerne. 

Anonymkode: 7c3c1...cb1

Gjest Evans
Skrevet

Nei, de kan ikke kjenne smerte (så vidt jeg vet), men en form for reaksjon har de vel. Vi har planter som avgir lukt om vi tar på dem, plater som spiser dyr osv. 

Skrevet

En typisk antropomorfisme. Jeg tror ikke på det, men nå har jeg aldri vært plante selv, og vi har ingen garanti for at vitenskapen skjønner plantenes nervesystem og følelsesliv. Kanskje vegetarianerne er de grusomste av oss alle.

Skrevet

Det har vært en del forskning rundt det og jeg synes det er ganske interessant.

Hvis noen er like interesserte som meg kan de jo sjekke ut disse to videoene: 

https://www.youtube.com/watch?v=Xm5i53eiMkU

https://www.youtube.com/watch?v=fGLABm7jJ-Y

Jeg finner dessverre ikke noe link til dette, men jeg er veldig sikker på at jeg for noen år tilbake leste om planter som sende ut et stresshormon e.l. når planter i nærheten av de ble skadet... Eller, jeg fant i skrivende stund denne videoen som snakker om det, så det er iallefall ikke noe jeg bare finner på. :opplyser:

Så jeg vil nok ikke si at de tenker på livets store spørsmål og blir forelsket i andre planter og lignende, men jeg tror nok kanskje at de har det mest grunnleggende av følelser som smerte o.l... Kanskje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...