Gå til innhold

Å kutte av friske kroppsdeler, riktig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en kompis som har fått seg rottweiler valp. Han skal til en han kjenner i Sverige for å få kappet av halen. Jeg mener dette er helt på trynet!! Fått avslag her i Norge og ble tipset om en veterinær via en kompis. 

Det å kutte av friske kroppsdeler er dyreplageri. Både når det kommer til ører og haler. 
Han er ganske så forbannet på meg nå, for jeg fordi jeg sa hva jeg mente om saken. Har selv to hunder. 

Hva mener dere? 
PS: rase og land er fiktive. Men rasen er fortsatt en typisk rase hvor de blir mishandlet på grunn av utsende. 

Anonymkode: 4c40e...74a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ, hvorfor skal han det? Hva tjener det til? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Meld han inn til mattilsynet for planer om lemlestelse.

Anonymkode: 0ec90...950

• Liker 26
Skrevet (endret)

Enig med AB over. Meld han til mattilsynet. Kupering er ikke greit. Hunder bruker halen sin for å kommunisere med andre , og når man fjerner haler, fjerner man også en del av hundens mulighet til å kommunisere. Flere studier peker også mot at hunder med kuperte haler har tendenser til å være mere aggressive, antakelig fordi de ikke får kommunisert ordentlig med andre.

Endret av nurcos
Skrivefeil
  • Liker 12
Skrevet

Nei, dette er ikke greit. Meld fra til mattilsynet, og fortell denne idioten av en kompis at han er et jævla brødhue. Dette er rett og slett dyremishandling.

• Liker 11
Gjest Mattis
Skrevet

Synes det er kvalmt. Halen er veldig viktig for hunden mtp kommunikasjon. 

Skrevet (endret)

Og han skulle få utført kupering av hundens hale i Sverige sa du?

Så langt jeg vet ble kupering av haler og ører på hund forbudt i Sverige 1. januar 1989 (- og det er snart 30 år siden ;) )

Alle de nordiske landene har totalforbud mot kupering (Danmark har et unntak for helt bestemte jakthunder, men det er også det eneste unntak i Norden).

Så han skal reise med hunden til et eller annet sted i Europa for å amputere størstedelen av hundens hale. 

Kupering av haler er forbudt i de fleste Europeiske land.

Om kompisen din altså enten kjenner en vetrinær som opererer langt utenfor svensk lov så ville jeg meldt hunden eier til Mattilsynet (det jobbes godt på tvers av landegrenser i Norden, så da ligger en svensk vetrinær godt an til å miste alt av tillatelser og lisener og levebrød og inntekt og rykte osv. osv.)

Dersom kompisen din har en ikke-vetrinær som skal utføre halekuperingen så vil det sannsynligvis finne sted uten bedøvelse, og vi snakker da om dyremishandling. Også da ville jeg gått direkte til Mattilsynet.

Tillegg: Forøvrig vil jeg anta at oppdretteren ville være veldig interessert i å vite at valpens eier surrer rundt med planer om å la valpen gjennomgå amputasjoner som lenge har vært strengt forbudt i Norge.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 10
Skrevet

Jeg hadde gitt klar beskjed: Ser jeg den hunden uten hale, så anmelder jeg deg til politiet. 

• Liker 5
Gjest Evans
Skrevet
17 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Og han skulle få utført kupering av hundens hale i Sverige sa du?

Så langt jeg vet ble kupering av haler og ører på hund forbudt i Sverige 1. januar 1989 (- og det er snart 30 år siden ;) )

Alle de nordiske landene har totalforbud mot kupering (Danmark har et unntak for helt bestemte jakthunder, men det er også det eneste unntak i Norden).

Så han skal reise med hunden til et eller annet sted i Europa for å amputere størstedelen av hundens hale. 

Kupering av haler er forbudt i de fleste Europeiske land.

Om kompisen din altså enten kjenner en vetrinær som opererer langt utenfor svensk lov så ville jeg meldt hunden eier til Mattilsynet (det jobbes godt på tvers av landegrenser i Norden, så da ligger en svensk vetrinær godt an til å miste alt av tillatelser og lisener og levebrød og inntekt og rykte osv. osv.)

Dersom kompisen din har en ikke-vetrinær som skal utføre halekuperingen så vil det sannsynligvis finne sted uten bedøvelse, og vi snakker da om dyremishandling. Også da ville jeg gått direkte til Mattilsynet.

Tillegg: Forøvrig vil jeg anta at oppdretteren ville være veldig interessert i å vite at valpens eier surrer rundt med planer om å la valpen gjennomgå amputasjoner som lenge har vært strengt forbudt i Norge.

Enig i alt du skriver! 

AnonymBruker
Skrevet

Håper du melder ham til mattilsynet.

Anonymkode: 62e95...a49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Jeg har nå funnet en del stoff ang dette, og denne tråden hvor ingen støtter slik behandling. Sendt det til han på facebook og har sagt klart ifra. Rører han halen til valpen så varsler jeg mattilsynet. Har også fått infoen til oppdretteren. Ei venninne hadde nummeret for han ringte via hennes telefon. Jeg har sagt klart ifra at dersom han gjør noe, så varsler jeg mattilsynet og de han kjøpte valpen fra. Han har nå sagt at han ikke skal gjøre noe. Men jeg står for det jeg har sagt; Jeg kommer til å gjøre det.
Han trodde ikke på meg først, før jeg sende han nummeret og navnet til forrige eierne ;) det funket gitt. Har sagt ifra til en av hans nærmeste venner også, så han varsler meg hvis han får høre at valpen dukker opp uten hale. Han møter han mer enn meg, så følte det var best å få "flere" på min side og hjelpe meg i denne saken. Han er også imot dette og viste ikke om planene hans. Så nå er vi tre stk som passer på valpens hale. 

Bra det ikke bare er jeg som reagerer på slikt!
Fatter ikke hvordan folk kan tenke på å gjøre noe sånt. Han sa han trodde det var vanlig fortsatt, for han har ikke møtt rottweiler med hale før. Jeg har møtt 2 rottweilere i mitt liv, som jeg kan huske, begge har fin og lang hale. 
Ang veterinæren, slik jeg forsto det så gjør han slik operasjon ulovlig, eller han kan gjøre det. Han sa han skulle til et annet land for å få han til å gjøre det. Han nevnte det i forbifarten, så jeg vet ingenting annet enn det han sa. 

Jeg er 99,9% sikker på at han ikke kommer til å gjøre det nå. For han vet at jeg kommer til å varsle. Dyremishandling er noe jeg har nulltolleranse for, og det vet han godt. 

Ts

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor ønsket han dette?

Anonymkode: c9987...50a

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Jeg har nå funnet en del stoff ang dette, og denne tråden hvor ingen støtter slik behandling. Sendt det til han på facebook og har sagt klart ifra. Rører han halen til valpen så varsler jeg mattilsynet. Har også fått infoen til oppdretteren. Ei venninne hadde nummeret for han ringte via hennes telefon. Jeg har sagt klart ifra at dersom han gjør noe, så varsler jeg mattilsynet og de han kjøpte valpen fra. Han har nå sagt at han ikke skal gjøre noe. Men jeg står for det jeg har sagt; Jeg kommer til å gjøre det.
Han trodde ikke på meg først, før jeg sende han nummeret og navnet til forrige eierne ;) det funket gitt. Har sagt ifra til en av hans nærmeste venner også, så han varsler meg hvis han får høre at valpen dukker opp uten hale. Han møter han mer enn meg, så følte det var best å få "flere" på min side og hjelpe meg i denne saken. Han er også imot dette og viste ikke om planene hans. Så nå er vi tre stk som passer på valpens hale. 

Bra det ikke bare er jeg som reagerer på slikt!
Fatter ikke hvordan folk kan tenke på å gjøre noe sånt. Han sa han trodde det var vanlig fortsatt, for han har ikke møtt rottweiler med hale før. Jeg har møtt 2 rottweilere i mitt liv, som jeg kan huske, begge har fin og lang hale. 
Ang veterinæren, slik jeg forsto det så gjør han slik operasjon ulovlig, eller han kan gjøre det. Han sa han skulle til et annet land for å få han til å gjøre det. Han nevnte det i forbifarten, så jeg vet ingenting annet enn det han sa. 

Jeg er 99,9% sikker på at han ikke kommer til å gjøre det nå. For han vet at jeg kommer til å varsle. Dyremishandling er noe jeg har nulltolleranse for, og det vet han godt. 

Ts

Kjempe flott at du sa fra ts! Det var godt å lese. :blomst:

Anonymkode: 0ec90...950

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han ikke har møtt en rottweiler med hale før, så har han enten særdeles dårlig syn og/eller ikke sjekket rasen før han kjøpte den :dry: "Alle" rottweilere i Norge og Sverige har hale, da kupering har vært forbudt i en mannsalder.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg har ikke peiling på dette, men hvorfor skal man kutte av halen til hunden? Jeg bare kan ikke se noen som helst logisk forklaring på det.. Det høres jo helt vanvittig ut! Gjør folk virkelig slik?! 

Anonymkode: b1a9f...bf0

Gjest Sunhands
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg har ikke peiling på dette, men hvorfor skal man kutte av halen til hunden? Jeg bare kan ikke se noen som helst logisk forklaring på det.. Det høres jo helt vanvittig ut! Gjør folk virkelig slik?! 

Anonymkode: b1a9f...bf0

Har ikke sett det på mange år i Norge, men i land som USA og Canada er det veldig vanlig. Trist å være der og se alle de kuperte halene og hundene som ikke får "snakket" og logret.

Gjest Sunhands
Skrevet

Glemte å si til deg TS, godt jobbet! Blir så glad når jeg leser om mennesker som ikke bare ser gjennom fingrene med alt de kommer over, men faktisk gidder å bry seg! :blomst:

Skrevet

Kupering er en totalt unødvendig og grotesk handling utført fordi enkelte mennesker synes lemlestede hunder er kulere. 

Halen er der for en grunn, den er en viktig del av hundens kommunikasjon og balanse apparat 

AnonymBruker
Skrevet

Han må være blind. Jeg har sett en hund i mitt liv (doberman tror jeg) som hadde kuppert hale. Den var importert fra et annet land på grunn av stamtavle. Men ingen av valpene eller noen andre hunder har hatt kuppert hale. Styggedom! 

Anonymkode: ba0a2...f8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kupering ble gjort på min rase fordi de er så glade at de slår halen borti alt mulig og skader den. Men det er mye bedre å ta den skaden når den evt. kommer! Logrende haler er jo det fineste i verden! <3

Anonymkode: 22d4a...a77

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...