Gå til innhold

Kake-eksperter se hit!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen har jeg og samboeren to års jubileum... Han er veldig glad i kaker, men desverre er jeg VELDIG dårlig til å bake... brød og rundstykker klarer jeg jo fint, men hver gang jeg skal lage en kake er det noe som går galt!

Ikke en gang ved hjelp av toro-pakker har jeg klart å lage noe smakfullt og vellykket...

Har dere en bomsikker oppskrift på en god kake jeg kan lage i morgen?

Han er spesielt glad i sjokoladekake og ostekake...og da med MYE fyll... tørre kaker er det værste han vet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne sjokoladekaken er saftig og utrolig god! Og så min favoritt ostekakeoppskrift, mye bedre enn alle disse med kjøpe-gelé på toppen.

Mississippi Mud Cake

250 g smør

150 g mørk sjokolade

440 g sukker

2,5 dl varmt vann

80 ml kaffelikør (Tia Maria, Kahlua, Crème de Cacao)

1 ss kaffepulver

260 g hvetemel

½ ts bakepulver

25 g kakao

2 egg

Bland smør, sjokolade, sukker, vann, likør og kaffe i en kjele. Rør over svak varme til sjokoladen smelter. Hell i en bolle og avkjøl 15 minutter. Sikt i det tørre og rør sammen, visp så inn eggene. Hell i en dyp 20 cm springform og stek ved 160 grader i ca 1½ time (jeg har funnet ut at 1 time holder ellers blir den for tørr og mud cake skal være rå i midten, men ovner er forskjellige så sjekk etter 1 time og stek evt litt til). La stå 30 minutter før den avkjøles på rist.

Ostekake med rips og bringebær

250 g søte kjeks

90 g smeltet smør

12 gelatinplater

500 g kremost

ca 1 dl sitronsaft

125 g sukker

ca 3 dl vispet kremfløte

250 g frosne rips og bringebær

2 ss sukker, ekstra

Bland knust kjeks og smør og fordel i bunnen av en smurt 23 cm springform. Sett kaldt 20 minutter. Legg gelatinen i bløt og smelt i halvparten av sitronsaften. Visp kremosten med sitronsaft og sukker. Vend inn kremfløten og halvparten av gelatinen. Mos bærene med ekstra sukker og sil blandingen. Vend inn resten av gelatinen. Legg klatter av osteblandingen i formen og fyll ut åpne felter med bringefær. Marmorer blandingen med en kniv. Sett kaldt 4 timer.

Skrevet

Denne er enkel og veldig god: (du kan eventuellt halvere oppskriften)

Kulturkake

150 g smør

4 dl sukker

1 ts malt nellik

1 ss natron

1 ts kardemomme

evnt. kanel

9 dl hvetemel

Langpanne 30x40 cm.

Smelt smøret og bland inn melk. Rør i resten av ingrediensene. Fordel røren i smurt langpanne og stek kaken ved 200 grader i 25-30 min. La den avkjøles i pannen.

Tips: tilsett bær som blåbær, bringebær el.

Skrevet
Denne sjokoladekaken er saftig og utrolig god! Og så min favoritt ostekakeoppskrift, mye bedre enn alle disse med kjøpe-gelé på toppen.

Mississippi Mud Cake

Denne ser helt fantastisk ut!! Hvor lang tid i forveien kan den lages? Er det ok å lage den dagen før? (eller enda bedre, to dager før den skal spises)

Skrevet

Denne ser helt fantastisk ut!! Hvor lang tid i forveien kan den lages? Er det ok å lage den dagen før? (eller enda bedre, to dager før den skal spises)

Den kan fint lages to dager i forveien. Den holder seg saftig og god lenge. :sikle:

Skrevet

Mud-caken ble nydelig! I min ovn måtte den steikes i 1t 10 min.

Serverte den med creme fraiche med litt vanilje i på toppen.

Skrevet

Å, for en nydelig Mud Cake!!! Tusen takk for at du delte oppskriften med osss, Arkana. :wow:

Skrevet
Denne er enkel og veldig god: (du kan eventuellt halvere oppskriften)

Kulturkake

150 g smør

4 dl sukker

1 ts malt nellik

1 ss natron

1 ts kardemomme

evnt. kanel

9 dl hvetemel

Langpanne 30x40 cm.  

Smelt smøret og bland inn melk. Rør i resten av ingrediensene. Fordel røren i smurt langpanne og stek kaken ved 200 grader i 25-30 min. La den avkjøles i pannen.

Tips: tilsett bær som blåbær, bringebær el.

Du.. du har ikke skrevet opp hvor mye melk som skal i! Og det skal sikkert være kulturmelk??

Gjest Anonymous
Skrevet
(jeg har funnet ut at 1 time holder ellers blir den for tørr og mud cake skal være rå i midten, men ovner er forskjellige så sjekk etter 1 time og stek evt litt til).

Jeg vet ikke så mye om kaker og baking. Men jeg liker å bake, og fikk fryktelig lyst til å lage denne kaken din Arkan. Men jeg bare lurer på hvordan jeg vet at den er rå i midten. ER det når jeg stikker strikkepinne i og det er fortsatt røre på? I såfall hvor mye røre skal det være på pinnen? Og om ikke. Hva skal jeg gjøre da for å vite? :oops:

Skrevet

Du.. du har ikke skrevet opp hvor mye melk som skal i! Og det skal sikkert være kulturmelk??

Oi dæven!

DEt skal være 8 dl kulturmelk :)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Åh, den Muc Cake hørtes veldig god ut, men hvor får man kjøpt kaffelikør? Kan man erstatte det med noe annet?

Skrevet
Åh' date=' den Muc Cake hørtes veldig god ut, men hvor får man kjøpt kaffelikør? Kan man erstatte det med noe annet?[/quote']

Det får du kjøpt på vinmonopolet. Du kan kutte det helt ut om du vil, eller ganske enkelt bare bruke tilsvarende mengde sterk kaffe.

Gjest Anonymous
Skrevet
Åh' date=' den Muc Cake hørtes veldig god ut, men hvor får man kjøpt kaffelikør? Kan man erstatte det med noe annet?[/quote']

Dersom du virkelig vil teste en sjokoladebombe (alllllltfor mye mel i Arkanas oppskrift :ler: ) skal du ta en titt på denne her:

http://www.tine.no/oppskrift/28992/

Merk. Det står 20g mel. Er ikke helt sikker på om det er ment som en spøk eller ikke. Jeg vet om folk som har glemt å ha i melet uten at det hadde noe å si ifølge dem. Jeg tror ikke 2 chili som du kjøper i en vanlig butikk er for mye. Jeg tar alltid ut frøene. Jeg har brukt vanlig mørk kokesjokolade.

Steketid på 20-30 min er for lite i min ovn. Da skvulper kaken min når jeg rugger på den inne i ovnen. Jeg bruker ca 45 minutter.

Denne kaken er så mektig at du greit kan droppe fromasjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...