Gå til innhold

Hillbilly vs Redneck. Hva er egentlig forskjellen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjæresten min mener at en hillbilly er en bonde fra nordligere deler av USA mens en Redneck er jo som kjent fra sørstatene. 

Men er en hillbilly like gammeldags i holdninger og tankemønstre? Spiller religion inn hos de?

Anonymkode: 7d001...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifølge Wikipedia.

Hillbilly er eit kallenamn på bønder frå avsidesliggande skog- og fjellstrøk i Sørstatane i USA....... Uttrykket har ei stereotypisk tyding og vert ofte rekna som nedsetjande.

Den «klassiske» hillbilly-stereotypen er ein fattig, uvitande, kranglande familie med mange barn som driv med heimebrenning.

En amerikaner jeg kjenner kaller kaller forøvrig rednecks for "white trash with jobs" i ufiltrert dagligtale. Rednecks kommer jo av at man blir solbrent i nakken av å jobbe ute på på jordet hele sommeren.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Commander skrev:

Ifølge Wikipedia.

Hillbilly er eit kallenamn på bønder frå avsidesliggande skog- og fjellstrøk i Sørstatane i USA....... Uttrykket har ei stereotypisk tyding og vert ofte rekna som nedsetjande.

Den «klassiske» hillbilly-stereotypen er ein fattig, uvitande, kranglande familie med mange barn som driv med heimebrenning.

En amerikaner jeg kjenner kaller kaller forøvrig rednecks for "white trash with jobs" i ufiltrert dagligtale. Rednecks kommer jo av at man blir solbrent i nakken av å jobbe ute på på jordet hele sommeren.

Takk. Ser jo ut som at vi nordmenn bruker uttrykket Redneck helt feil da, hvis det er hillbilly som egentlig "er" Redneck som det blir presentert i disse realityprogrammene.

Anonymkode: 7d001...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Commander skrev:

Ifølge Wikipedia.

Nettopp. Hadde du bare tenkt ut deg selv... 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

*det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bergtekjen
1 time siden, Jerry Lee skrev:

Det er betre å gje informasjon frå Wikipedia enn å berre komme med kommentarar til andre brukarar.

Til tema: eg fann redneck også på Wikipedia og det såg ut som om det betyr det same som hillbilly. Men eg såg på den engelske, då. Kanskje den norske har utelatt noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De  norske ""redneckene" er rett og slett enkle sjeler som synes enkelte tilfeldig utvalgte deler av amerikansk kultur er kult. Jeg kjenner noen av de som er med i serien...

Anonymkode: 16149...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De  norske ""redneckene" er rett og slett enkle sjeler som synes enkelte tilfeldig utvalgte deler av amerikansk kultur er kult. Jeg kjenner noen av de som er med i serien...

Anonymkode: 16149...43b

Sannsynligvis er disse norske "redneckene" mennesker som gladelig hever trygd hos nav, mens de aller fleste som går under betegnelsen i USA faktisk er bønder og/eller håndverkere av yrke.

Anonymkode: e9542...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...