AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #1 Skrevet 13. mai 2016 Min første psykolog var syk hele tiden. Da mener jeg hele tiden. I en periode fikk jeg ikke en time på 4 måneder. Fikk ny psykolog og nå er han syk. Hele tiden. Hva f. Feiler det psykologer egentlig? Ikke rart folk ikke blir friske! Vurderer å bytte - igjen. Får sikkert en syk psykolog da og. Anonymkode: cc7c3...471 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #2 Skrevet 13. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min første psykolog var syk hele tiden. Da mener jeg hele tiden. I en periode fikk jeg ikke en time på 4 måneder. Fikk ny psykolog og nå er han syk. Hele tiden. Hva f. Feiler det psykologer egentlig? Ikke rart folk ikke blir friske! Vurderer å bytte - igjen. Får sikkert en syk psykolog da og. Anonymkode: cc7c3...471 Har nøyaktig den samme erfaringen med psykologer jeg også. Enten er de borte pga sykdom, eller så bytter de jobb, eller er på kurs. Helt håpløst å forholde seg til. Anonymkode: 0121e...661 1
makkapakka Skrevet 13. mai 2016 #3 Skrevet 13. mai 2016 ikke rart så mye dritt de må høre på hele dagen 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #4 Skrevet 13. mai 2016 Det er et yrke der man stadig søker seg nye utfordringer. Blir kjedelig å sitte og høre på samme gnålet dag ut og dag inn. Anonymkode: 75720...4bf
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #5 Skrevet 13. mai 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et yrke der man stadig søker seg nye utfordringer. Blir kjedelig å sitte og høre på samme gnålet dag ut og dag inn. Anonymkode: 75720...4bf Utfordringer som i å med vilje bli smittet og oppleve fysisk sykdom, mener du? Eller? Anonymkode: cc7c3...471
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #6 Skrevet 13. mai 2016 23 minutter siden, makkapakka skrev: ikke rart så mye dritt de må høre på hele dagen Det er faktisk noe de velger, og er klar over, np de starter på utdanningen sin. Anonymkode: cc7c3...471 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #7 Skrevet 13. mai 2016 Psykologer er mennesker de også. Du har møtt to psykologer som har vært mye syke også er alle psykologer syke helle tiden?! Jeg vil tro det er mentalt slitsomt å være psykolog og høre alles problemer hele tiden, selv om det sikkert ikke er grunnen til sykemeldingene. Anonymkode: 94c36...768
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #8 Skrevet 13. mai 2016 vært heldig med min jeg altså. hun var syk EN gang på den tiden jeg gikk hos henne (nesten et år) siden "alle" er syke så må du ha slitt ut ganske mange ts? det finnes tross alt en hel haug av de i norge Anonymkode: 3fb4d...aa8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #9 Skrevet 13. mai 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utfordringer som i å med vilje bli smittet og oppleve fysisk sykdom, mener du? Eller? Anonymkode: cc7c3...471 Nå tenkte jeg mer på de som sluttet, smarting. Anonymkode: 75720...4bf
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #10 Skrevet 13. mai 2016 Jeg har gått til tre psykologer. De to første var ikke ofte syk, mens hun jeg har nå er syk "hele tiden". Jeg har avtaler to ganger i uka, og det er vel kanskje to-tre avlysninger i løpet av en måned. Jeg synes det er mye, men det er kanskje ikke det? Hun har vært en del sykemeldt også, og i spesialistpermisjon. I tillegg synes jeg hun har så mye ferie, skjønner ikke hvor hun henter all den ferien fra? Vet at hun har mange traumepasienter med mye selvskading/selvmordsproblematikk (inkl. meg), så jeg vil tro det er belastende å jobbe med. Hun har selv sagt noe sånt som at "av og til må jeg være hjemme fordi jeg er helt utkjørt". Har i grunnen forståelse for det.. Anonymkode: cd131...31a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #11 Skrevet 13. mai 2016 Har hatt to forskjellige psykologer parallelt det siste halvannet år, hun ene er borte veldig ofte, mens hun andre har vært syk/syke barn 2-3 ganger. Har også hatt flere psykologer oppigjennom og sjeldent noen av de har vært syke.. Anonymkode: ab7d8...780
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #12 Skrevet 13. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått til tre psykologer. De to første var ikke ofte syk, mens hun jeg har nå er syk "hele tiden". Jeg har avtaler to ganger i uka, og det er vel kanskje to-tre avlysninger i løpet av en måned. Jeg synes det er mye, men det er kanskje ikke det? Hun har vært en del sykemeldt også, og i spesialistpermisjon. I tillegg synes jeg hun har så mye ferie, skjønner ikke hvor hun henter all den ferien fra? Vet at hun har mange traumepasienter med mye selvskading/selvmordsproblematikk (inkl. meg), så jeg vil tro det er belastende å jobbe med. Hun har selv sagt noe sånt som at "av og til må jeg være hjemme fordi jeg er helt utkjørt". Har i grunnen forståelse for det.. Anonymkode: cd131...31a Hmm, høres kjent ut. Bor du i Hordaland? Anonymkode: 8d7a8...5ee
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #14 Skrevet 14. mai 2016 De jeg har gått til har vært lite syk. Psykologene blir utsatt for mye smitte hver dag, de har jo 5-6 pasienter pr dag. Anonymkode: a0fe9...cf0
Nøste~ Skrevet 14. mai 2016 #15 Skrevet 14. mai 2016 Den 13.5.2016 at 16.23, AnonymBruker skrev: Det er et yrke der man stadig søker seg nye utfordringer. Blir kjedelig å sitte og høre på samme gnålet dag ut og dag inn. Anonymkode: 75720...4bf Det er kjedelig for kundene å høre på det samme gnålet fra psykologen dag ut og dag inn også. Tror de virkelig ikke at man legger merke til at de gjentar seg selv og stiller de samme spm som flere ganger som om vi har et nytt svar for hver gang, herregud.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #16 Skrevet 14. mai 2016 Anbefaler "nyutdannede" psykologer. De er sultne og fulle av overskudd. Anonymkode: d1876...dd9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #17 Skrevet 14. mai 2016 Jeg har samme erfaring som deg, psykolog som ofte var sykemeldt! Anonymkode: 38d78...575
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #18 Skrevet 14. mai 2016 Den 13. mai 2016 at 16.23, AnonymBruker skrev: Det er et yrke der man stadig søker seg nye utfordringer. Blir kjedelig å sitte og høre på samme gnålet dag ut og dag inn. Anonymkode: 75720...4bf Men de fleste yrker blir jo gjerne kjedelig om man ikke liker det man holder på med. Veldig mange yrker går i det samme dag ut og dag inn. Og man må gjerne høre på samme type gnål av andre mennesker i andre yrker og. Men det jobber jo med mennesker, så det må jo være noe individuelt i hver situasjon. Det er jo ikke slik at alle mennesker som f.eks behandles for PTSD har de samme behovene, må ha samme type behandling ect. Anonymkode: 38d78...575
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #19 Skrevet 14. mai 2016 Jeg har bare vært med ei, men virker som privatpraktiserende har det litt friere og dermed kanskje (?) mer overskudd -- men og mer fri å ta ut når de ønsker. Min erfaring var god da, hun var aldri syk men jeg gikk dit bare i 6 md. Anonymkode: 2ddcf...e86
Gjest 007_008_007 Skrevet 15. mars 2017 #20 Skrevet 15. mars 2017 (endret) På 13.5.2016 den 13.08, AnonymBruker skrev: Min første psykolog var syk hele tiden. Da mener jeg hele tiden. I en periode fikk jeg ikke en time på 4 måneder. Fikk ny psykolog og nå er han syk. Hele tiden. Hva f. Feiler det psykologer egentlig? Ikke rart folk ikke blir friske! Vurderer å bytte - igjen. Får sikkert en syk psykolog da og. Anonymkode: cc7c3...471 Når man står utenfor et "system" og betrakter det, er det ikke alltid lett å forstå hvordan det funker. Norsk helsevesen er for tiden i en endring, særlig etter at den nye regjeringen kom til makten. Nå skal alt måles, dokumenteres og mye tid går med til administrativt arbeid - tid som egentlig burde brukt til pasientbehandling. Det sier seg selv at når systemet ser på mennesker som tall og statistikk, at det blir grått og stivt. Du skulle bare sett hvor mange koder en behandler må legge inn i systemet etter hvert pasientbesøk! Da kan du tenke deg hvordan det er å være behandler som ønsker å nettopp...behandle. Norsk psykiatri er i en endring og den er ikke nødvendig positiv. Foreslår at du leser litt om New Public Management - det offentlige henter inspirasjoner fra det private næringslivet som på sin side er mest opptatt av profitt. Mange steder har det kommet økonomer inn i stillinger som egentlig burde vært besatt av helsefaglig personell. De som ikke har faglig bakgrunn sitter altså der og lager direktiver som fagfolk må følge. Så en behandler kan si at pasienten med depresjon og angst trenger 25 timer mens økonomen kan si at 12 er nok. I mellomtiden henvises stadig flere pasienter og man begynne å av avslutte folk. Dette er bare et enkelt eksempel. Ikke alle pasienter trenger så mange timer. Det er individuelt: en deprimert person får tilbud om anidepressiva og 10 samtaler og blir bedre. En annen med samme problemstilling trenger 20. Problemet er at systemet med NPM ikke er lagt opp til individet, men til trender. Hvis trenden tilsier at 80% av pasienter med depresjon og angst trenger 10 samtaler og antidepressiva, så blir det normen for gruppen av alle depressive pasienter. Individet må vike for systemet med andre ord."Erfarne leger må bruke så mye tid på møter og rapportering at det svekker oppfølgingen av pasientene i vesentlig grad. Pasientenes tillit til systemet forvitrer. Denne tilliten er både en viktig forutsetning for gode tjenester og et mål i seg selv"."Økende byråkratisk kontroll representerer en kostnad i seg selv – det er i dag flere administratorer enn leger ved norske sykehus. Samtidig kan kontrollregimer føre til at «fotfolket» blir mindre effektive"."Man stilles overfor et umulig valg – troskap mot «linjen» versus troskap mot den enkelte pasienten. En kortsiktig løsning kan bestå i å arbeide stadig raskere. Langtidsvirkningene er demotiverte helsearbeidere, fallende personlig ansvarsfølelse og flukt fra faget". "Kliniske tjenester blir dårligere fordi man prioriterer «lønnsomme» pasienter foran «ulønnsomme». Den økonomiske effektiviteten svekkes – dels fordi selve kodingen stjeler ressurser fra primæroppgavene, dels fordi de innebygde incentivene i systemet dreier virksomheten mot det som gir inntekter for avdelingen fremfor det som er fornuftig ressursbruk for fellesskapet. Det moralske språket fortrenges av økonomiske nyttekalkyler, og noen steder gir det større prestisje og karrieremuligheter å være dyktig DRG-koder enn empatisk omsorgsarbeider". I en slik situasjon blir mange behandlere oppgitte. De ønsker å gi behandling til pasientene, men opplever kanskje at jobben blir meningsløs når det er så mange krav til dokumentasjon o.l. I seg selv er det viktig, men det er en grense for alt, ikke sant? Et annet dilemma er tiden man ønsker å bruke på hver pasient. Sett at en behandler mener at en pasient har bruk for 20 samtaler. Vedkommende kan ende med å kun ha 10. Hvorfor det? Jo, fordi nye pasienter blir henvist og står i kø. Sykehusene ønsker minst mulig fristbrudd slik at en kan bli "oppmuntret" til å avslutte pasienter. Da er det stor fare for at noen pasienter blir avsluttet prematurt. Slikt kan føre til utbrenthet og helsepersonell generelt er ofte syke. Det er krevende å behandle syke mennesker. Dette er ikke noe man kan bortforklare med "at de visste de om da de tok utdannelsen". Fordi NPM baserer seg på markedsprinsippet fører det til at noen stillinger kuttes ut, og resten får økt arbeidsmengde. Er det rart at folk for utbrente, slitne og lei, noe som går ut over pasientene? Noen nyttige linker:Vekk med New Public Management New Public ManagementTa faget tilbake!Helse på samlebånd?Fra "New public management" til New public governance" Endret 15. mars 2017 av 007_008_007
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå