AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #1 Skrevet 13. mai 2016 Jeg prøver å gå ned i vekt, er lett overvektig. Startet for ca 3-4 uker siden. Tror det virker. Ligger på ca 1500 kcal om dagen. Utifra vekt og aktivitet bruker jeg ca 2200 om dagen, så tenker dette er et ok sted å ligge. Så har jeg blitt skikkelig, skikkelig hektet på wraps! Spiser dette flere ganger om dagen. Typisk wrap for meg: liten wrap (130kcal) + 1/4 avokado (45kcal) + 1/2 tomat (10kcal) + 50g tunfisk (60kcal) + ruccula (5kcal) + 1ts pesto (40kcal). Dette blir 290kcal og er jo lite for hva som føles som et ganske bra måltid. Er dette ok sunt å spise flere ganger om dagen? Spiser som regel mellom to og fire stykker i døgnet. Anonymkode: f9141...d6f
Pringle Skrevet 13. mai 2016 #2 Skrevet 13. mai 2016 Tunfisk skal man muligens være forsiktig med pga kvikksølv - noe avhengig av type og hvem du spør; wrapsene dine er bra, men variasjon er viktig, så jeg ville nok ha begrenset det til en gang om dagen og så valgt noe helt annet for de andre måltidene. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #3 Skrevet 13. mai 2016 1 minutt siden, Pringle skrev: Tunfisk skal man muligens være forsiktig med pga kvikksølv - noe avhengig av type og hvem du spør; wrapsene dine er bra, men variasjon er viktig, så jeg ville nok ha begrenset det til en gang om dagen og så valgt noe helt annet for de andre måltidene. Bytter noen ganger ut tunfisken med kyllingskinke. Vil tro ca annenhver gang. Noen ganger har jeg røyklas i steden, kutter da ut pestoen. Jeg tenker jeg burde spise mer variert ja, men dette er så lett, og gått og får meg til å gå ned i vekt. Har du noen tips til hvordan jeg kan gjøre dem sunnere eller wariere dem? Synes det tar så mye tid å lage varm mat. Og blir mye oppvask. Anonymkode: f9141...d6f
Pringle Skrevet 13. mai 2016 #4 Skrevet 13. mai 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bytter noen ganger ut tunfisken med kyllingskinke. Vil tro ca annenhver gang. Noen ganger har jeg røyklas i steden, kutter da ut pestoen. Jeg tenker jeg burde spise mer variert ja, men dette er så lett, og gått og får meg til å gå ned i vekt. Har du noen tips til hvordan jeg kan gjøre dem sunnere eller wariere dem? Synes det tar så mye tid å lage varm mat. Og blir mye oppvask. Anonymkode: f9141...d6f Det du beskriver her, gjør det straks mer variert! Jeg synes det er veldig viktig å finne mat man liker (og arbeidsbesparende teknikker, høhø) når man skal passe vekta. Jeg har noen enkle middager av typen protein+stivelse+grønnsaker som jeg roterer og spiser flere ganger i uka - kjøttet går i en liten ildfast form i stekeovnen, stivelsen koker på et kvarter, grønnsakene slenger jeg inn i ovnen på ettervarmen: Kyllingvinger/lår+søtpotetmos+erter, laksefilet+ris+grønne bønner, nakkekotelett+byggryn+erter, lammekoteletter+potetmos, rosenkål (deles i to og strøs med salt, pepper, ørsmå biter av smør). Jeg har også kryddersild+potetmos+hakket løk ca hver tredje uke. Byggrynene og silden må bløtlegges natta over. Har du stavmikser? Kok deg grønssakssuppe - en hovedgrønnsak+løk+en rotgrønnsak (pastinakk, sellerirot eller persillerot), surr i litt olje i en kjele, tilsett salt, pepper, buljong, kok mørt, og kjør med mikseren. Kjempegodt 1
KaDust Skrevet 13. mai 2016 #5 Skrevet 13. mai 2016 Uansett hva du spiser: Moderasjon er nøkkelen. For mye av det ene eller det andre - uansett hvor sunt det er, er ikke bra. Jeg ville prøvd å variere mer.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #6 Skrevet 13. mai 2016 53 minutter siden, Pringle skrev: Tunfisk skal man muligens være forsiktig med pga kvikksølv - noe avhengig av type og hvem du spør; wrapsene dine er bra, men variasjon er viktig, så jeg ville nok ha begrenset det til en gang om dagen og så valgt noe helt annet for de andre måltidene. Tunfisk man kjøper på boks kommer som regel fra småfisk, som ikke har levd lenge nok til å få de helt store opphopningene av tungmetaller og kvikksølv i kroppen. De er derfor trygge å spise mye av. Det er de store fiskene man skal være forsiktige med, som de som brukes til fileter og i sushi/sashimi. Anonymkode: dc01c...079 3
Pringle Skrevet 13. mai 2016 #7 Skrevet 13. mai 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tunfisk man kjøper på boks kommer som regel fra småfisk, som ikke har levd lenge nok til å få de helt store opphopningene av tungmetaller og kvikksølv i kroppen. De er derfor trygge å spise mye av. Det er de store fiskene man skal være forsiktige med, som de som brukes til fileter og i sushi/sashimi. Anonymkode: dc01c...079 Takk! Jeg spiser en del tunfisk selv, men mest fra boks. Dette var betryggende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå