Gå til innhold

Er dette en veldig fetende lunsj?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Startet på jobb før 7 i dag tidlig,  spiser ikke før jeg begynner å jobbe så tidlig. Væda kalles det nattspising. Men spiste et eple etter et par timers tid. Gikk skrubbsulten igjen, og da spiste jeg 3 små foccaciabrød biter med smør og pepper. Og et oppdelt eple med honning og kremfløte nå. Er dette fetende pga kremfløten? 

Anonymkode: 3cb16...6a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med tanke på hvor lite du spiser, tror jeg ikke det at du spiser noe med kremfløte er problemet. Du senker forbrenningen ved å spise så lite.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Startet på jobb før 7 i dag tidlig,  spiser ikke før jeg begynner å jobbe så tidlig. Væda kalles det nattspising. Men spiste et eple etter et par timers tid. Gikk skrubbsulten igjen, og da spiste jeg 3 små foccaciabrød biter med smør og pepper. Og et oppdelt eple med honning og kremfløte nå. Er dette fetende pga kremfløten? 

Anonymkode: 3cb16...6a5

Hvis du spiser skikkelig slik at du holder deg mett (og med et blodsukker som ikke kjører berg-og-dal-bane) så slipper du å bli skrubbsulten.

Ikke alle er sultne tidlig på morgenen, - men da kan du ta med noe å spise når det har gått noen timer (kanskje sånn i 9-tiden)

Foccacia er som regel laget på fint mel. Det gir liten langvarig metthetsfølelse og inneholder NADA fiber (fiber gir også metthetsfølelse). Proteiner er vel det som holder deg mett lengst, - enten det er bønner eller kjøtt.

Forøvrig blir jeg bekymret når jeg ser på det du skriver. Du spiser ett eple, litt fint brød med smør og pepper, et nytt eple med honning og kremfløte, - og er (slik jeg leser deg) redd for at du legger på deg 100 kilo fordi du har spist litt kremfløte !

Spis mat jente ! Spis nok mat, spis jevnlig, spis grønt & grovt, proteiner og fett.

Skrevet

Jeg får ikke så mye ut av innlegget ditt, men "fetende" er et meningsløst begrep. Du blir ikke feit av en pose potetgull, like lite som du blir tynn av en salat. Hele kostholdet ditt må ses under ett, og over tid. Hvis du har en vekt som er passe for din høyde, og føler deg frisk og opplagt, så spiser du bra.

Det jeg heller ville reflektert over, var om du bekymrer deg mye over matinntaket ditt, om du er undervektig og redd for å legge på deg, synes du ikke kan spise ditt eller datt, eller på det og det tidspunktet, lurer på hva andre mener om ditt matinntak, eller lignende. Hvis noe av dette er aktuelt, så er det lurt å snakke med noen du stoler på, feks en forelder, god venn, eller legen din. Mat er godt og skal være en glede, ikke skape uro.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Hvorfor spiser du ikke heller sunt, sånn at du kan spise mer og faktisk være mett?? Spis heller havregrøt, grovt brød med avokado på, så mye fukt du vil eller salat. 

Anonymkode: 4dd7f...a9c

Skrevet

Ingenting er fetende i seg selv. Totalinntaket ditt OVER TID er dte som betyr noe. En dag med litt for mye eller én dag med litt for lite, har ingenting å si i det lange løp. Men om du hver eneste dag spiser mer enn du forbruker, vil du jo med tiden legge på deg. Men det skal altså en del til. For å gå opp EN kilo i fett må du spise 7-9000 kcal MER enn du forbruker; altså over 10 000 kalorier på én dag = 1 kg fettmasse på kroppen. (Men det stemmer for så vidt heller ikke, ettersom kroppen ikke har sjans til å nyttiggjøre seg av all denne energien - men i teorien). Poenget mitt er bare å understreke hvor mye kalorier du faktisk skal spise for å gå opp én eneste lille kilo.

Skrevet

Tråden stenges da det beskrives et for lavt matinntak i løpet av en dag. Viser til retningslinjene på forumet:

Sitat

- Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell.

Bond, forumansvarlig

Skrevet
1 time siden, Knaggrekke skrev:

Du glemte å stenge den...

Beklager, ser det. Tråden er nå stengt. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...