Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Tigress
Skrevet
Et øyeblikk siden, Skywise skrev:

http://www.vilbli.no/?Program=V.ST&Side=1.2&Kurs=V.STUSP1----

De minste fagene er på 56 timer, de fleste fag har dobbelttimer.

My bad. Men då skal ein framleis vere vekke i alle veketimane i fire veker for å få 10% fråvere... 

Dette er faktisk stadig eit problem, då, elevar som til dømes må gå til psykolog same tid kvar veke, ein får jo då veldig mykje fråvere i eitt fag, og ein får problem med å vurdere eleven. Eg har vore med på å be psykologen flytte timane slik at eleven kunne få høve til å bli vurdert. Men uansett er jo ikkje slike døme eit problem, for det er jo dokumentert og utløyser ein serie med støttetiltak. Og det er ikkje her problemet ligg, det ligg når eleven skuklar dei same timane kvar veke. 

Gjest Tigress
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

geografi har aldri vært dobelttimefag 

Anonymkode: 5af96...8fc

Jaudå, det skjer det, somme av elevane hadde dobbelttime i geo på den skulen eg arbeidde på. Det er jo berre halvannan time, då. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de aller fleste voksne mangler forståelse for hva forslaget innebærer?
Jeg ble mobbet gjennom ungdomsskolen og delvis gjennom vgs. Hadde kun 1 venn gjennom vgs. Klarte likevel å møte opp.

Blir man utfryst/mobbet/ikke kommer overens har man mulighet til å bytte skole eller se på hva man kan gjøre for å stanse mobbingen. Er det noe en selv gjør, kan en kontakte faglærer? Ta de fagene en ikke klarer som privatist? 

Har man diagnoser eller funksjonsnedsettelse kan man få dokumentert fraværet. 

Det er ikke for mye å forlange at man ikke har 10 % skulk. Ærlig talt, dagens vgselever er bortskjemte

Jeg er helt enig med deg!

Anonymkode: d5bee...b79

AnonymBruker
Skrevet

Dagens studenter er sutrekopper. Nå er det bare fire-fem år siden jeg gikk ut fra videregående - og en del av dem jeg gikk i samme klasse / skole sammen med var faktisk sutrekopper allerede den gang! Det var veldig ofte noen som ikke gidder å dukke opp til timene, eller de kom slentrende inn tretti minutter (eller mer!) etter at timene faktisk hadde begynt. :sinna:

Så bråker og romsterer de for å finne bøker, skrive-saker og utstyr fra ryggsekken - eller fra skapene sine, som enten står bakerst i klasserommet, eller på gangen rett utenfor klasserommet. Så det blir fort litt tramping og bråk frem og tilbake, før elevene i det heile tatt har funnet frem alt de behøver. Deretter begynner de å mase om hva de egentlig skal drive med akkurat den timen. Så lærerne må faktisk forklare fleire ganger fordi elevene ikke gidder å høre etter i første omgang.  :rasende:

Når noen elever ikke dukket opp til for eksempel en matte-time, så spør de (i neste matte-time) hva den forrige matte-timen handlet om. Deretter var det ett eller annet som de ikke skjønte med det som hadde vært tema forrige time, så de maste på læreren om ting som allerede hadde vært ett tema. Dermed kommer ikke resten av klassen videre heller, fordi lærer må kaste bort tid (og krefter) på å forklare ting - som resten av klassen allerede har gått gjennom.  

Anonymkode: 7b634...1eb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte debatten på tv. En ung jente påsto at eks kjærlighetssorg kan ikke dokumenteres. Takk gud, for at jeg ikke har så umodne barn. Det kom opp menssmerter osv.

Tror foreldre må snu om også. Foreldre er borte fra jobb, og holder unger borte ved det minste snufs. Oppdra ungene at skolen forventer, og fravær ikke er akseptert. Er det silkeputeunger som dukker opp nå?

Udukomentert fravær på 10 prosent er litt. Når det kommer til de som sliter psykisk, så tror jeg skole vet om disse. Sliter du psykisk, så bør disse reglene applauderer.  Kjent sak at de som sliter tar heller en dag foran pc eller senga. De trenger grenser. Regelen er oppdragende. De skal ut i arbeidet. ..hvordan tror de livet i arbeide er? Er du så syk at du må være borte, ja da ringer du fastlegen din. Så sutre det over at kjøretimer ikke blir godkjent. Da bor plutselig alle langt på landet. Tror du virkelig at du kan gå fra jobben for å ta kjøretime? Da får du bruke høst og sommerferie til de timene. Jeg sjekket her jeg bor, de har timer på lørdager også.sliter du må på skolen, så er det ikke noen som vil ha deg i jobb om du bare blir borte fra jobb. Ja til regler

Anonymkode: e4f49...e11

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Tigress skrev:

Jodå, melding frå foreldre eller eigenmelding er dokumentert fråvere. Men det er mange foreldre som ikkje ønskjer å dekkje ungane sine, og somme som gjer det. Denne regelen vil uansett gjelde for deg over 18 som ikkje ein gong gidd å skrive eigenmelding, og dei under 18 som ikkje tør å seie i frå til foreldra at dei skulkar, eller der foreldra ikkje vil skrive sjukemelding for dei. 

Dette er verkeleg ikkje nokon big deal, altså. No brukar ein masse tid i vgs på å springe rundt etter elevar som skulkar, i staden for å bruke tid og energi på dei som er der, og som også burde få oppfølgjing. Men når det er viktigare å få elevar gjennom enn å følgje opp dei elevane som møter opp, så blir det jo ikkje så sprekt for dei som møter opp. 

Ja, per i dag er det slik. Men ikke etter 1.august.

Anonymkode: b0dbf...e6a

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så de aller fleste voksne mangler forståelse for hva forslaget innebærer?
Jeg ble mobbet gjennom ungdomsskolen og delvis gjennom vgs. Hadde kun 1 venn gjennom vgs. Klarte likevel å møte opp.

Blir man utfryst/mobbet/ikke kommer overens har man mulighet til å bytte skole eller se på hva man kan gjøre for å stanse mobbingen. Er det noe en selv gjør, kan en kontakte faglærer? Ta de fagene en ikke klarer som privatist? 

Har man diagnoser eller funksjonsnedsettelse kan man få dokumentert fraværet. 

Det er ikke for mye å forlange at man ikke har 10 % skulk. Ærlig talt, dagens vgselever er bortskjemte

Så fint for deg at du klarte deg gjennom skolen uten nevneverdige problemer til tross for det du opplevde, men synes det er synd at du ikke klarer å se at ikke alle har de samme forutsetningene og klarer det samme som deg.

Å bytte skole i en storby er en ting, de aller fleste bor dog i småbyer rundt om med en VGS i pr. 1 times radius. De fleste er fortsatt avhengige av foreldre for å klare seg, og ikke alle foreldre vil eller kan støtte barnet sitt økonomisk for å bo på hybel.
Ikke all mobbing kan stanses, og har man først kommet skjevt ut i et miljø er det ofte vanskelig å komme seg ut av rollen man har fått. Det er så mange variabler som er med på å bestemme hvilke forutsetninger og muligheter hver enkelt elev har.
Å skufle ut alle som ikke passer inn i dagens A4-modell, og overlate dem til seg selv som privatister blir ikke å gi tilpasset opplæring noe alle liksom skal ha krav på.

Jeg er ikke i mot en fraværgrense i seg selv, det jeg er i mot er hvordan denne fraværgrensen er utformet. Hva er poenget med at elevene skal ha så små marginer å gå på? 10% skulk i et 56 timers fag er TO dager. Er det rimelig synes du?

2 minutter siden, Tigress skrev:

My bad. Men då skal ein framleis vere vekke i alle veketimane i fire veker for å få 10% fråvere... 

Dette er faktisk stadig eit problem, då, elevar som til dømes må gå til psykolog same tid kvar veke, ein får jo då veldig mykje fråvere i eitt fag, og ein får problem med å vurdere eleven. Eg har vore med på å be psykologen flytte timane slik at eleven kunne få høve til å bli vurdert. Men uansett er jo ikkje slike døme eit problem, for det er jo dokumentert og utløyser ein serie med støttetiltak. Og det er ikkje her problemet ligg, det ligg når eleven skuklar dei same timane kvar veke. 

Som jeg skrev ovenfor er jeg ikke i mot en fraværgrense, men hvordan denne er utformet. Når det fraværet går utover karaktergrunnlag er det selvfølgelig et stort problem, men jeg stiller meg motvillig til at oppmøte i seg selv skal bli regnet som karaktergrunnlag. Om eleven leverer alt av oppgaver og innleveringer og møter på alle prøver, hvilken relevans har det om eleven har 2 timer fravær eller 20 timers fravær fra faget? Hvorfor skal det ene automatisk regnes som stryk? 

Ved legeerklæring er mange skoler gjerne fleksible på dette med oppmøte, problemet er bare at mange elever vet ikke at de er deprimerte for eksempel, eller sliter med ting som ikke er så lett å dele eller få legeerklæring på. Disse elevene havner med denne regelen raskt innunder "skulk" og er dermed ute av skolesystemet fortere enn svint. Stryker man i et fag, selv om det er et av de minste som geografi eller kroppsøving, så motiverer det ikke akkurat til å fortsette skoleåret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Skywise skrev:

Så fint for deg at du klarte deg gjennom skolen uten nevneverdige problemer til tross for det du opplevde, men synes det er synd at du ikke klarer å se at ikke alle har de samme forutsetningene og klarer det samme som deg.

Å bytte skole i en storby er en ting, de aller fleste bor dog i småbyer rundt om med en VGS i pr. 1 times radius. De fleste er fortsatt avhengige av foreldre for å klare seg, og ikke alle foreldre vil eller kan støtte barnet sitt økonomisk for å bo på hybel.
Ikke all mobbing kan stanses, og har man først kommet skjevt ut i et miljø er det ofte vanskelig å komme seg ut av rollen man har fått. Det er så mange variabler som er med på å bestemme hvilke forutsetninger og muligheter hver enkelt elev har.
Å skufle ut alle som ikke passer inn i dagens A4-modell, og overlate dem til seg selv som privatister blir ikke å gi tilpasset opplæring noe alle liksom skal ha krav på.

Jeg er ikke i mot en fraværgrense i seg selv, det jeg er i mot er hvordan denne fraværgrensen er utformet. Hva er poenget med at elevene skal ha så små marginer å gå på? 10% skulk i et 56 timers fag er TO dager. Er det rimelig synes du?

Som jeg skrev ovenfor er jeg ikke i mot en fraværgrense, men hvordan denne er utformet. Når det fraværet går utover karaktergrunnlag er det selvfølgelig et stort problem, men jeg stiller meg motvillig til at oppmøte i seg selv skal bli regnet som karaktergrunnlag. Om eleven leverer alt av oppgaver og innleveringer og møter på alle prøver, hvilken relevans har det om eleven har 2 timer fravær eller 20 timers fravær fra faget? Hvorfor skal det ene automatisk regnes som stryk? 

Ved legeerklæring er mange skoler gjerne fleksible på dette med oppmøte, problemet er bare at mange elever vet ikke at de er deprimerte for eksempel, eller sliter med ting som ikke er så lett å dele eller få legeerklæring på. Disse elevene havner med denne regelen raskt innunder "skulk" og er dermed ute av skolesystemet fortere enn svint. Stryker man i et fag, selv om det er et av de minste som geografi eller kroppsøving, så motiverer det ikke akkurat til å fortsette skoleåret.

Men er det ikke bedre for disse elevene som "ikke vet at de er deprimerte" at dette oppdages av skolen slik at de kan få hjelp? Løser det saken å bli sittende hjemme? Blir eleven mindre deprimert da? Tror nok at udiagnostisert depresjon også kan få, og i dag får, mange ut av skolesystemet "fortere enn svint".

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke bedre for disse elevene som "ikke vet at de er deprimerte" at dette oppdages av skolen slik at de kan få hjelp? Løser det saken å bli sittende hjemme? Blir eleven mindre deprimert da? Tror nok at udiagnostisert depresjon også kan få, og i dag får, mange ut av skolesystemet "fortere enn svint".

Er ikke bestandig skolen oppfatter slike ting dersom eleven er pliktoppfyllende og flink i utgangspunktet. Er heller ikke lærerens ansvar å jakte etter psykiske sykdommer som kan forårsake en del fravær.

• Liker 1
Gjest Tigress
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, per i dag er det slik. Men ikke etter 1.august.

Du har visst peil, gidd du å finne lenkja til forskrifta eller kva det er der regla står? 

AnonymBruker
Skrevet

Hovedinnhold

Hva omfattes av fraværsgrensen?

Alt fravær skal telle med

Alt fravær fra opplæringen, uavhengig av grunn, skal i utgangspunktet telle med i fraværsprosenten.

Hvis eleven er borte på grunn av en rettighet de har etter opplæringsloven er det ikke fravær. Det er for eksempel 

• rådgivning på skolen
  • møte med PP-tjenesten
  • organisert studiearbeid som er avtalt med faglærer i forkant
  • elevrådsarbeid o.l. som er godkjent av skolen
  • avtalt samtale med rektor eller andre ansatte

Vi understreker at opplæring i hjemmet eller på institusjon på grunn av langvarig sykdom eller lignende er en del av den ordinære opplæringen, og regnes derfor ikke som fravær.

Noe fravær kan unntas

Elevene kan likevel få halvårsvurdering med karakter og standpunktkarakter, hvis han eller hun kan dokumentere at fraværet utover 10 prosent kommer av

• helse- og velferdsgrunner
  • arbeid som tillitsvalgt
  • politisk arbeid
  • hjelpearbeid
  • lovpålagt oppmøte
  • representasjon i arrangement på nasjonalt eller internasjonalt nivå, f.eks. idrett eller kultur (jf. § 3-47 femte ledd a til f)

Elever vil også kunne få unntatt fravær på inntil to dager til religiøse høytider utenom Den norske kirke, jf. § 3-47 åttende ledd.

Vi gjør oppmerksom på at «velferdsgrunner» også omfatter omsorgsoppgaver, for eksempel for egne barn.

Fravær på grunn av legetime, tannlegetime, time hos BUP e.l. er også fravær av helsegrunner, som kan dokumenteres og unntas fra fraværsgrensen.

Vi utdyper skillet mellom fraværsgrensen og reglene for føring av fravær på vitnemålet senere i rundskrivet.

Dersom fravær fra opplæringen skyldes forhold som åpenbart ligger utenfor elevens kontroll, som for eksempel stans eller forsinkelser i kollektivtrafikken, kan rektor avgjøre om det likevel ikke skal føres fravær.

Skal fraværet unntas, må det dokumenteres

Det er ikke krav om å dokumentere fravær før grensen på 10 prosent er overskredet, men elevene kan likevel velge å legge frem dokumentasjon før grensen er nådd.

Fravær av helsegrunner må i utgangspunktet dokumenteres med legeerklæring eller med dokumentasjon fra annen sakkyndig, som for eksempel helsesøster, fysioterapeut, tannlege eller psykolog (herunder BUP). Fravær som skyldes helsegrunner kan ikke dokumenteres med kun egenmelding fra foreldre eller myndige elever.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hovedinnhold

Alt fravær fra opplæringen, uavhengig av grunn, skal i utgangspunktet telle med i fraværsprosenten.

Hvis eleven er borte på grunn av en rettighet de har etter opplæringsloven er det ikke fravær. Det er for eksempel 

• rådgivning på skolen
  • møte med PP-tjenesten

Vi understreker at opplæring i hjemmet eller på institusjon på grunn av langvarig sykdom eller lignende er en del av den ordinære opplæringen, og regnes derfor ikke som fravær.

Noe fravær kan unntas

Elevene kan likevel få halvårsvurdering med karakter og standpunktkarakter, hvis han eller hun kan dokumentere at fraværet utover 10 prosent kommer av

• politisk arbeid
  • hjelpearbeid
  • lovpålagt oppmøte
  • representasjon i arrangement på nasjonalt eller internasjonalt nivå, f.eks. idrett eller kultur (jf. § 3-47 femte ledd a til f)

Elever vil også kunne få unntatt fravær på inntil to dager til religiøse høytider utenom Den norske kirke, jf. § 3-47 åttende ledd.

Vi gjør oppmerksom på at «velferdsgrunner» også omfatter omsorgsoppgaver, for eksempel for egne barn.

Fravær på grunn av legetime, tannlegetime, time hos BUP e.l. er også fravær av helsegrunner, som kan dokumenteres og unntas fra fraværsgrensen.

Vi utdyper skillet mellom fraværsgrensen og reglene for føring av fravær på vitnemålet senere i rundskrivet.

Dersom fravær fra opplæringen skyldes forhold som åpenbart ligger utenfor elevens kontroll, som for eksempel stans eller forsinkelser i kollektivtrafikken, kan rektor avgjøre om det likevel ikke skal føres fravær.

Det er ikke krav om å dokumentere fravær før grensen på 10 prosent er overskredet, men elevene kan likevel velge å legge frem dokumentasjon før grensen er nådd.

Fravær av helsegrunner må i utgangspunktet dokumenteres med legeerklæring eller med dokumentasjon fra annen sakkyndig, som for eksempel helsesøster, fysioterapeut, tannlege eller psykolog (herunder BUP). Fravær som skyldes helsegrunner kan ikke dokumenteres med kun egenmelding fra foreldre eller myndige elever.

Min utheving på slutten der.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hovedinnhold

• rådgivning på skolen
  • møte med PP-tjenesten

Noe fravær kan unntas

• politisk arbeid
  • hjelpearbeid
  • lovpålagt oppmøte

Så er fprtsatt spørsmålet: HVORFOR er dette så urimelig?!? 

• Liker 3
Skrevet

Dokumentasjon av sykefravær er både problematisk og forståelig. Etter noen år i skoleverket så vet man at mange foreldre skriver under på at det er gyldig selv om det i realiteten er skulk. De ønsker jo ikke at poden skal stille med handicap, i form av mye ugyldig fravær. Samtidig vil det føre til et økt trykk på legekontorene, hvor mange allerede har lang ventetid. 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Er ikke bestandig skolen oppfatter slike ting dersom eleven er pliktoppfyllende og flink i utgangspunktet. Er heller ikke lærerens ansvar å jakte etter psykiske sykdommer som kan forårsake en del fravær.

Den pliktoppfyllende eleven har vel ofte lite fravær? Og har eleven mye fravær så reagerer jo skolen? Kan jo ikke være annet enn bra for eleven at psykisk sykdom oppdages slik at behandling kan gis? Nei, det er ikke lærerens ansvar å jakte etter psykiske sykdommer. Men enhver oppegående lærer reagerer, og tar affære, når en elev får et høyt udokumentert fravær. Heldigvis.

• Liker 2
Gjest Tigress
Skrevet

Det står jo her at det berre er krav til dokumentasjon når fråvær skal unntas frå vitnemålet, eller om ein har bikka 10%... 

Eg har full forståing for at nokon heller vil arbeide heime. Men då kan dei vel spare skulen for oppfølgjnga også og rett og slett vere privatistar? For å få rett til rettleiing bør det vere krav til oppmøte. På same måte kan jo lærarane seie at dei like gjerne kan rette heimefrå og la vere å jobbe i klasserommet, for elevane somlar jo så fælt med å komme på plass, dei driv med andre ting osb. Kanskje vi berre skulle ha nettundervisning? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tigress skrev:

Det står jo her at det berre er krav til dokumentasjon når fråvær skal unntas frå vitnemålet, eller om ein har bikka 10%..

Eg har full forståing for at nokon heller vil arbeide heime. Men då kan dei vel spare skulen for oppfølgjnga også og rett og slett vere privatistar? For å få rett til rettleiing bør det vere krav til oppmøte. På same måte kan jo lærarane seie at dei like gjerne kan rette heimefrå og la vere å jobbe i klasserommet, for elevane somlar jo så fælt med å komme på plass, dei driv med andre ting osb. Kanskje vi berre skulle ha nettundervisning? 

Ja. Elevene kan fortsatt dokumentere selv (om de er over 18) opp til 10%-grensa. Det er først etter at denne grensen er nådd at dokumentasjon fra f.eks helsepersonell må legges fram.

AnonymBruker
Skrevet

Tåpelig. Å miste skoleplassen pga sykdom er helt på viddene. (Og jo, dette går utover de som er syke men ikke har rd til å betale for legetime hver gang de er dålige).

Jeg gikk på vgs for 3 år siden, og : melding fra foreldre, kjørelærer og sykdom er ikke gyldig fravær = dette er på lik linje med skulk. Itilleg får man ikke stryke gyldig sykefravær med mindre det er sammenhengende med enn 3 dager, opp til 10.

Dette er helt på trynet og kommer til å gå utover mange flinke elever, og spesielt de som sliter psykisk. 

Anonymkode: 727e2...b6f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...