AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #101 Skrevet 13. mai 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så elever klager fordi de "bare" får lov til 10% skulk på VGS? Wow, vi er bortskjemte i Norge. Snakk om å ikke ha kontakt med virkeligheten lenger, dette er jo direkte pinlig. Anonymkode: b51ca...a0f Ser ut til at de streiker for å få lov til å skulke mer enn 10% av undervisningen, ja. Lykke til i arbeidslivet sier jeg bare. Anonymkode: b0dbf...e6a 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #102 Skrevet 13. mai 2016 Vil gjerne ha vgs-elevers tanker her: Hvorfor tror dere det har seg at 90 % av vi voksne som har vært i arbeidslivet, vært gjennom høyere utdanning samt vgs er FOR dette forslaget? Og hvorfor er det kun vgs-elever og noen få voksne som er mot forslaget? Kan det ha seg at vi har vært gjennom det samme som dere, vet hvordan det sannsynligvis vil utvikle seg? Anonymkode: 5af96...8fc 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #103 Skrevet 13. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Vil gjerne ha vgs-elevers tanker her: Hvorfor tror dere det har seg at 90 % av vi voksne som har vært i arbeidslivet, vært gjennom høyere utdanning samt vgs er FOR dette forslaget? Og hvorfor er det kun vgs-elever og noen få voksne som er mot forslaget? Kan det ha seg at vi har vært gjennom det samme som dere, vet hvordan det sannsynligvis vil utvikle seg? Anonymkode: 5af96...8fc Fordi dere ikke går på skole i dag, og dere har glemt mye av hvordan det var. Anonymkode: de490...297 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #104 Skrevet 13. mai 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller så kan folk selv ta ansvar for å finne alternativ til skole? Det er snakk om UDOKUMENTERT fravær. Syke klarer seg helt fint. Nav skal ikke være førsteprioritet, men et sikkerhetsnett for de som har falt totalt utenfor. Ikke rart at folk ser ned på dagens ungdom og Ser behovet for en fraværsgrense når dere har slike holdninger Anonymkode: 5af96...8fc gud for en løk- sier igjen: det kan misbrukes! Anonymkode: 356fc...513
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #105 Skrevet 13. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra 1.august 2016 innføres det nye regler for fravær for elever i videregående skole. Fra kommende skoleår kan elevene ikke ha mer enn 10% udokumentert fravær i hvert enkelt fag. Hva synes du om de nye reglene? Hvordan kan de slå ut positivt? Hvordan kan de slå ut negativt? Kjør debatt! Anonymkode: b0dbf...e6a Dette er ikke nye regler. De gjennomfører regler som gjaldt før. Anonymkode: 34048...2be
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #106 Skrevet 13. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Fordi dere ikke går på skole i dag, og dere har glemt mye av hvordan det var. Anonymkode: de490...297 Ja, ting har forandret seg drastisk på de 5 årene siden jeg gikk på vgs. Og btw, så går jeg fortsatt høyere utdannelse Har ikke glemt hordan det det er Anonymkode: 5af96...8fc 7
ArtyFarty Skrevet 13. mai 2016 #107 Skrevet 13. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi dere ikke går på skole i dag, og dere har glemt mye av hvordan det var. Anonymkode: de490...297 Utdyp gjerne - hvorfor er det så mye verre å gå på vg i dag enn før? 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #108 Skrevet 13. mai 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: gud for en løk- sier igjen: det kan misbrukes! Anonymkode: 356fc...513 Hvordan? Løken her er vel alle de som mener dette er en horribel løsning. Anonymkode: 5af96...8fc
Gjest Tigress Skrevet 13. mai 2016 #109 Skrevet 13. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke samtaler? Når elevene sitter og gjør oppgaver, og læreren sitter og leser på pcen blir det ikke mye samtale. Anonymkode: de490...297 Det er vel ikkje heilt sikkert det er slik på alle skular, då. Eg snakka mykje med elevane mine då eg arbeidde som lærar.
Skywise Skrevet 13. mai 2016 #110 Skrevet 13. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vil gjerne ha vgs-elevers tanker her: Hvorfor tror dere det har seg at 90 % av vi voksne som har vært i arbeidslivet, vært gjennom høyere utdanning samt vgs er FOR dette forslaget? Og hvorfor er det kun vgs-elever og noen få voksne som er mot forslaget? Kan det ha seg at vi har vært gjennom det samme som dere, vet hvordan det sannsynligvis vil utvikle seg? Anonymkode: 5af96...8fc Ikke VGS-elev, men velger å svare likevel. Jeg tror dere som er for dette forslaget, mangler forståelse for hva det faktisk innebærer. Om man ikke har slitt på skolen selv, eller sett det selv hvor mange forskjellige måter elever kan slite på, så har man et dårlig grunnlag å uttale seg på. Hver situasjon og hvert individs opplevelse av en situasjon er ulik, at du innbiller deg at "du har vært gjennom det samme" er i beste fall en illusjon du har. Verden er ikke svart-hvit, den er full av grå-nyanser. Du gikk tross alt ikke på skole med 10% fraværgrense fra et fag. Trivdes du på skolen? Hadde du venner? Gikk du overens med elevene rundt deg? Ble du ut-fryst eller mobbet? Hadde du det bra hjemme og i de nærmeste relasjonene? Hadde du en diagnose eller funksjonsnedsettelse som påvirket skolehverdagen din? Alle disse tingene, med flere, kan påvirke grad av oppmøte på skolen. Det betyr likevel ikke at eleven ikke er interessert i å lære eller å skaffe seg en utdannelse. Og igjen, 10% fravær fra et helt skoleår (utgjør 19 dager) er noe helt annet enn 10% fravær fra ETT fag (i noen fag utgjør dette 2 dager). 1
Gjest Tigress Skrevet 13. mai 2016 #111 Skrevet 13. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig, men like fullt tilfelle. Og da må man på en måte gjøre et valg om man vil trives faglig eller sosialt. Anonymkode: de490...297 Nett, men då har du jo nett tatt det valet, og det får konsekvensar for deg. Då har du vald å ha det keisamt på ein skule som krevjer at du er til stades, men utan at du gidd å gjere noko for å endre det. Ta faget som privatist, då vel, og slutt å bruke skulen berre som ein sosial plass.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #112 Skrevet 13. mai 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke nye regler. De gjennomfører regler som gjaldt før. Anonymkode: 34048...2be Reglene fram til 2009 var på 15% Anonymkode: b0dbf...e6a
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #113 Skrevet 13. mai 2016 14 minutter siden, ArtyFarty skrev: Utdyp gjerne - hvorfor er det så mye verre å gå på vg i dag enn før? Venter også spent på svar. Vi hadde fraværsgrense da jeg gikk på vgs. Husker ikke at noen klagde. Anonymkode: b0dbf...e6a 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #114 Skrevet 13. mai 2016 1 minutt siden, Tigress skrev: Nett, men då har du jo nett tatt det valet, og det får konsekvensar for deg. Då har du vald å ha det keisamt på ein skule som krevjer at du er til stades, men utan at du gidd å gjere noko for å endre det. Ta faget som privatist, då vel, og slutt å bruke skulen berre som ein sosial plass. Jeg har da virkelig ikke sagt at jeg bruker skolen som en sosial plass! Anonymkode: de490...297
Riskrem Skrevet 13. mai 2016 #115 Skrevet 13. mai 2016 2 timer siden, Tigress skrev: Eg synest det er på tide. Det er som sagt snakk om udokumentert fråvere. Om ein er sjuk så held det med melding frå foreldre, eller frå ein sjølv om ein er over 18 år. Det er altså snakk om 10% fråvere utan å melde i frå til nokon. Det er faktisk 19 dagar av skuleårets 190 dagar, og det er mest fire heile veker. Det skulle tatt seg ut om eg berre lot vere å komme på jobb i fire veker av året, utan å melde i frå til nokon, berre utebli! Det er på tide å stille litt krav til desse elevane altså. Ikkje minst vil det gi lærarane høve til å bry seg mindre om skulkarane og meir om dei andre, og det er også på høg tid. Dei som av ein eller annan grunn på død og liv ikkje vil komme på skulen kan fint ta vgs som privatistar. What she said! 100% enig.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #116 Skrevet 13. mai 2016 2 minutter siden, Skywise skrev: Ikke VGS-elev, men velger å svare likevel. Jeg tror dere som er for dette forslaget, mangler forståelse for hva det faktisk innebærer. Om man ikke har slitt på skolen selv, eller sett det selv hvor mange forskjellige måter elever kan slite på, så har man et dårlig grunnlag å uttale seg på. Hver situasjon og hvert individs opplevelse av en situasjon er ulik, at du innbiller deg at "du har vært gjennom det samme" er i beste fall en illusjon du har. Verden er ikke svart-hvit, den er full av grå-nyanser. Du gikk tross alt ikke på skole med 10% fraværgrense fra et fag. Trivdes du på skolen? Hadde du venner? Gikk du overens med elevene rundt deg? Ble du ut-fryst eller mobbet? Hadde du det bra hjemme og i de nærmeste relasjonene? Hadde du en diagnose eller funksjonsnedsettelse som påvirket skolehverdagen din? Alle disse tingene, med flere, kan påvirke grad av oppmøte på skolen. Det betyr likevel ikke at eleven ikke er interessert i å lære eller å skaffe seg en utdannelse. Og igjen, 10% fravær fra et helt skoleår (utgjør 19 dager) er noe helt annet enn 10% fravær fra ETT fag (i noen fag utgjør dette 2 dager). Så de aller fleste voksne mangler forståelse for hva forslaget innebærer? Jeg ble mobbet gjennom ungdomsskolen og delvis gjennom vgs. Hadde kun 1 venn gjennom vgs. Klarte likevel å møte opp. Blir man utfryst/mobbet/ikke kommer overens har man mulighet til å bytte skole eller se på hva man kan gjøre for å stanse mobbingen. Er det noe en selv gjør, kan en kontakte faglærer? Ta de fagene en ikke klarer som privatist? Har man diagnoser eller funksjonsnedsettelse kan man få dokumentert fraværet. Det er ikke for mye å forlange at man ikke har 10 % skulk. Ærlig talt, dagens vgselever er bortskjemte Anonymkode: 5af96...8fc 2
Gjest Tigress Skrevet 13. mai 2016 #117 Skrevet 13. mai 2016 3 minutter siden, Skywise skrev: Og igjen, 10% fravær fra et helt skoleår (utgjør 19 dager) er noe helt annet enn 10% fravær fra ETT fag (i noen fag utgjør dette 2 dager). Eh, nei. Dei miste faga er på 85 timar, då er 10% åtte timar. Dette er fag som har 2 veketimar, så for å miste 8,5 timar må ein faktisk miste alle desse timane i fire veker... Om ein har tentamen kan ein jo miste opptil fem timar, men då har ein framleis ein del å gå på. Og om ein vel å skulke ein tentamen så har ein eigentleg berre seg sjølv å skulde. Det har ein i det heile når det gjeld å ha udokumentert fråvere.
Gjest Tigress Skrevet 13. mai 2016 #118 Skrevet 13. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har da virkelig ikke sagt at jeg bruker skolen som en sosial plass! Anonymkode: de490...297 Kvifor er du på skulen då? Når du ikkje gidd å be om arbeid som du kan få noko ut av og helst vil vere heime? Kvifor tek du ikkje berre vgs som privatist? Og du er opptatt av å ikkje gjere sosialt sjølvmord? Då var det nærliggjande å tenkje at det var det sosiale ved skulen som held deg der. Om det ikkje er sosialt heller, kvifor ikkje bli privatist??
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #119 Skrevet 13. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har da virkelig ikke sagt at jeg bruker skolen som en sosial plass! Anonymkode: de490...297 Du bruker det jo ikke som en faglig plass, så hvorfor er du der da? Tar opp plassen til elever som kunne tenke seg å gå i en klasse og lære? Du kunne fint lest på fagene hjemme og betalt for å tatt eksamen UTEN å betale for å være privatist Anonymkode: 5af96...8fc 2
Skywise Skrevet 13. mai 2016 #120 Skrevet 13. mai 2016 2 minutter siden, Tigress skrev: Eh, nei. Dei miste faga er på 85 timar, då er 10% åtte timar. Dette er fag som har 2 veketimar, så for å miste 8,5 timar må ein faktisk miste alle desse timane i fire veker... Om ein har tentamen kan ein jo miste opptil fem timar, men då har ein framleis ein del å gå på. Og om ein vel å skulke ein tentamen så har ein eigentleg berre seg sjølv å skulde. Det har ein i det heile når det gjeld å ha udokumentert fråvere. http://www.vilbli.no/?Program=V.ST&Side=1.2&Kurs=V.STUSP1---- De minste fagene er på 56 timer, de fleste fag har dobbelttimer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå