AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #81 Del Skrevet 13. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Har ikke lest hele tråden enda. Jeg slet psykisk på VGS, og ble mobbet. Jeg hadde mye fravær fordi jeg ikke orket å bli mobbet mer, og var rett og slett bare sliten på livet. Gikk ut av VGS med relativt dårlig snitt (3.3), selv om jeg egentlig var en 4'er elev. Jeg var heldig, for jeg kom inn på et universitet på det som viste seg å være drømmestudiet mitt likevel (ikke Norge). På masterstudiet fikk jeg B. Selv om man ikke er den flinkeste VGS eleven, betyr ikke det at man ikke klarer seg i høyere utdanning eller i arbeidslivet. Derfor synes jeg også at denne 10% regelen ikke er det beste forslaget, selv om jeg likevel forstår den. Den går utover de svake. Noen vil komme til å slite enda mer psykisk, andre vil kanskje bare droppe ut. Jeg er enig i å få bukt ned på fravær, men da tror jeg skolen må bli flinkere til å se hver enkel elev også. Jeg er også enig i at noen lærere ikke er flinke å lære fra seg. Skolen hadde blitt mye mer motiverende med motiverende, engasjerte og flinke lærere. Anonymkode: befd5...302 PSYKISK SYKE VIL IKKE BERØRES AV REGELEN!!!!!!! Hva er det med folk å ikke forstå HVA som diskuteres før de kommer med de dumme meningene sine?!??????????? Det går KUN UTOVER de som SKULKER! Og HVORDAN, jeg spør oppriktig: HVORDAN skal lærerne bli motiverte når de til stadig må lage ekstra prøver og oppgaver til de elevene som skulker, foran å bruke tid på hele klassen som er til stede?!?!?!? Anonymkode: 5af96...8fc 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #82 Del Skrevet 13. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har ikke lest hele tråden enda. Jeg slet psykisk på VGS, og ble mobbet. Jeg hadde mye fravær fordi jeg ikke orket å bli mobbet mer, og var rett og slett bare sliten på livet. Gikk ut av VGS med relativt dårlig snitt (3.3), selv om jeg egentlig var en 4'er elev. Jeg var heldig, for jeg kom inn på et universitet på det som viste seg å være drømmestudiet mitt likevel (ikke Norge). På masterstudiet fikk jeg B. Selv om man ikke er den flinkeste VGS eleven, betyr ikke det at man ikke klarer seg i høyere utdanning eller i arbeidslivet. Derfor synes jeg også at denne 10% regelen ikke er det beste forslaget, selv om jeg likevel forstår den. Den går utover de svake. Noen vil komme til å slite enda mer psykisk, andre vil kanskje bare droppe ut. Jeg er enig i å få bukt ned på fravær, men da tror jeg skolen må bli flinkere til å se hver enkel elev også. Jeg er også enig i at noen lærere ikke er flinke å lære fra seg. Skolen hadde blitt mye mer motiverende med motiverende, engasjerte og flinke lærere. Anonymkode: befd5...302 Så bra å høre at det gikk bra for deg til slutt. Selvsagt finnes det både gode og dårlige lærere, men det fines faktisk temmelig mange lærere som er flinke til å engasjere og motivere elevene. Når det er sagt, så får jeg en sterk følelse av at mange elever bare sitter og venter på å "bli motivert". Savner at elevene også selv tar ansvar for sin egen motivasjon! Elevene kan ikke bare kreve at lærerne motiverer dem hele tiden. Noen oppgaver i livet er fryktelig kjedelige, men likevel nødvendige. Det er fryktelig vanskelig å lære bort noe til noen som ikke vil fordi de "ikke er motivert". Anonymkode: b0dbf...e6a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #83 Del Skrevet 13. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke lest hele tråden enda. Jeg slet psykisk på VGS, og ble mobbet. Jeg hadde mye fravær fordi jeg ikke orket å bli mobbet mer, og var rett og slett bare sliten på livet. Gikk ut av VGS med relativt dårlig snitt (3.3), selv om jeg egentlig var en 4'er elev. Jeg var heldig, for jeg kom inn på et universitet på det som viste seg å være drømmestudiet mitt likevel (ikke Norge). På masterstudiet fikk jeg B. Selv om man ikke er den flinkeste VGS eleven, betyr ikke det at man ikke klarer seg i høyere utdanning eller i arbeidslivet. Derfor synes jeg også at denne 10% regelen ikke er det beste forslaget, selv om jeg likevel forstår den. Den går utover de svake. Noen vil komme til å slite enda mer psykisk, andre vil kanskje bare droppe ut. Jeg er enig i å få bukt ned på fravær, men da tror jeg skolen må bli flinkere til å se hver enkel elev også. Jeg er også enig i at noen lærere ikke er flinke å lære fra seg. Skolen hadde blitt mye mer motiverende med motiverende, engasjerte og flinke lærere. Anonymkode: befd5...302 Jeg har ikke så god greie på dette, men føler dette er en av de viktigste grunnene til å faktisk innføre denne regelen. Det kan da ikke være gunstig for folk som sliter psykisk eller blir mobbet at de skal skulke? Hvis de ikke kan skulke må de gå til lege eller andre som kan hjelpe dem, og det høres for meg mye bedre ut å bli tvunget til å få hjelp enn å slite ekstra med dårlig samvittighet fordi du ikke fikser det sosiale med skolen og må skulke. Anonymkode: 41968...73d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #84 Del Skrevet 13. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: PSYKISK SYKE VIL IKKE BERØRES AV REGELEN!!!!!!! Hva er det med folk å ikke forstå HVA som diskuteres før de kommer med de dumme meningene sine?!??????????? Det går KUN UTOVER de som SKULKER! Og HVORDAN, jeg spør oppriktig: HVORDAN skal lærerne bli motiverte når de til stadig må lage ekstra prøver og oppgaver til de elevene som skulker, foran å bruke tid på hele klassen som er til stede?!?!?!? Anonymkode: 5af96...8fc 1. Det er ikke alle psykisk syke som er under behandling eller lignende. 2. Det er ikke engang alle psykisk syke som vet at de er syke. 3. For mange er det et utrolig høyt steg å be om hjelp, noe som da kanskje blir unngått. Anonymkode: de490...297 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywise Skrevet 13. mai 2016 #85 Del Skrevet 13. mai 2016 Denne regelen gjelder 10% regnet ut fra timefravær fra hvert enkelt fag. Ser mange her tar utgangspunkt i 10% fravær fra et skoleår, - det blir feil. I realiteten utgjør dette i de minste fagene to dobbelttimer i løpet av et helt skoleår. Så er du uheldig og er syk to tirsdager i løpet av et helt år, så må du løpe til legen for en legeerklæring på forkjølelsen, ellers får man ikke karakter i faget. Ikke helt sammenlignbart med 10% fravær fra en jobb. Å mene at en karakter skal settes på grunnlag av en elevs oppmøte, og ikke skikkelig vurderingsgrunnlag som innleveringer og prøver ser jeg på som urimelig. Å tenke at man må ha fullt oppmøte på skolen for å lære noe og få vurderingsgrunnlag, blir gammeldags tenking all den tid vi har tilgang til lærer gjennom internett og lærebøker. Det handler om å innse at folk er forskjellige og at forskjellige individer trenger forskjellig undervisning og opplegg. I opplæringsloven står det at "alle elever har krav på tilpasset opplæring", - med denne regelen blir det lagt til, - "så lenge du møter på skolen". Det er stor forskjell på en skolesituasjon på VGS og en jobbsituasjon. Det kan faktisk ikke sammenlignes. Om du mistrives i jobben din kan du alltids bytte arbeidsplass eller yrke, det alternativet har man ikke som videregående elev. De fleste VGS elever er umyndige og avhengige av foreldre, det er ikke bare å flytte til en annen by for å gå på en annen VGS. De aller fleste jobber har heller ikke prøver x-antall ganger i mnd, og når de er ferdige for dagen, så er de ferdige og sitter ikke flere timer med lekser og pugging (til alle som vil kverulere på akkurat dette; ”de aller fleste”) Jeg tror denne regelen vil føre til at flere dropper ut av skolen, og det er virkelig ikke samfunnet tjent med. Mange elever mistrives på skolen av ulike grunner, og mange skoler er veldig flinke til å tilrettelegge for disse slik at de får et vitnemål selv om de ikke har verdens beste oppmøte på skolen. Jeg frykter at denne regelen vil gjøre det veldig vanskelig for alle elever som ikke er A4 og som ikke passer som hånd i hanske i den utdanningsmodellen vi har pr. i dag. For meg blir denne regelen som å trampe på dem som allerede ligger nede. De denne regelen vil ramme hardest er de svakeste i samfunnet, og jeg tror det er en overvekt av disse som vil rammes sammenlignet med antall skulkere som regelen er ment til å ramme. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #86 Del Skrevet 13. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke så god greie på dette, men føler dette er en av de viktigste grunnene til å faktisk innføre denne regelen. Det kan da ikke være gunstig for folk som sliter psykisk eller blir mobbet at de skal skulke? Hvis de ikke kan skulke må de gå til lege eller andre som kan hjelpe dem, og det høres for meg mye bedre ut å bli tvunget til å få hjelp enn å slite ekstra med dårlig samvittighet fordi du ikke fikser det sosiale med skolen og må skulke. Anonymkode: 41968...73d Og du er sikker på at det vil tvinge dem til å søke hjelp, heller enn at det bare vil føre til at de slutter helt? Anonymkode: de490...297 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #87 Del Skrevet 13. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 1. Det er ikke alle psykisk syke som er under behandling eller lignende. 2. Det er ikke engang alle psykisk syke som vet at de er syke. 3. For mange er det et utrolig høyt steg å be om hjelp, noe som da kanskje blir unngått. Anonymkode: de490...297 Nei. Men det er jo nettopp i disse tilfellene at denne fraværsregelen er så grei å ha. Når en elev som sliter nærmer seg fraværsgrensen i det udokumenterte fraværet så VIL skolen reagere. Da vil man få hjelp. Da trenger man ikke gå over den terskelen å be om det selv. Anonymkode: b0dbf...e6a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #88 Del Skrevet 13. mai 2016 Skulket en del (mye) på vgs, men har fremdeles gått universitet med ok karakterer og fungerer godt i jobb. Tok flere fag enn normert pr halvår på UNI, jobbet mindre enn flere enn mine medelever. Det er litt givende å diskutere med medelever, men ikke når man må igjennom det samme for nte gang. Vgs begynte bra hvert år, men så i løpet av andre uken startet repeteringen for å få med alle. Leste jeg på stoffet så ble skoledagen drepende kjedelig 😝 Kunne de bare praktisert ansvar for egen læring der de gikk gjennom stoffet en gang og vi måtte lese oss opp selv... men nei, alle skal med, så pensum krymper og vi hører om det samme i mange timer på rad. Dette var OT, men så mange som påstår at man ikke fungerer i jobb dersom man har fravær på vgs. Anonymkode: e871a...fcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #89 Del Skrevet 13. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Nei. Men det er jo nettopp i disse tilfellene at denne fraværsregelen er så grei å ha. Når en elev som sliter nærmer seg fraværsgrensen i det udokumenterte fraværet så VIL skolen reagere. Da vil man få hjelp. Da trenger man ikke gå over den terskelen å be om det selv. Anonymkode: b0dbf...e6a Det forutsetter at du har et skolesystem som fungerer, en skole som tar tak i ting, og at du har en elev som er villig til å dele. Det er alt annet enn sikkert. Anonymkode: de490...297 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HomelessIcecream Skrevet 13. mai 2016 #90 Del Skrevet 13. mai 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke lest hele tråden enda. Jeg slet psykisk på VGS, og ble mobbet. Jeg hadde mye fravær fordi jeg ikke orket å bli mobbet mer, og var rett og slett bare sliten på livet. Gikk ut av VGS med relativt dårlig snitt (3.3), selv om jeg egentlig var en 4'er elev. Jeg var heldig, for jeg kom inn på et universitet på det som viste seg å være drømmestudiet mitt likevel (ikke Norge). På masterstudiet fikk jeg B. Selv om man ikke er den flinkeste VGS eleven, betyr ikke det at man ikke klarer seg i høyere utdanning eller i arbeidslivet. Derfor synes jeg også at denne 10% regelen ikke er det beste forslaget, selv om jeg likevel forstår den. Den går utover de svake. Noen vil komme til å slite enda mer psykisk, andre vil kanskje bare droppe ut. Jeg er enig i å få bukt ned på fravær, men da tror jeg skolen må bli flinkere til å se hver enkel elev også. Jeg er også enig i at noen lærere ikke er flinke å lære fra seg. Skolen hadde blitt mye mer motiverende med motiverende, engasjerte og flinke lærere. Anonymkode: befd5...302 Så bra at det ordnet seg for deg. Jeg ble ikke mobbet, men har samme erfaring, dessverre var jeg bare umotivert. kjedelige fag som man aldri gikk i dybden i, uengasjerte lærere som ikke kunne lære bort, unødvendige strenger rammer og mer gjorde til at jeg var umotivert. Det er helt annerledes når man 1)er eldre 2) går noe som er av interesse og opplever ordentlige forelesninger 3) får betalt for å være der. Syns det er dumt å si til ungdommen "har du ikke funnet motivasjon nå, så er du ferdig!" fordi vgs er umotiverende i seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #91 Del Skrevet 13. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulket en del (mye) på vgs, men har fremdeles gått universitet med ok karakterer og fungerer godt i jobb. Tok flere fag enn normert pr halvår på UNI, jobbet mindre enn flere enn mine medelever. Det er litt givende å diskutere med medelever, men ikke når man må igjennom det samme for nte gang. Vgs begynte bra hvert år, men så i løpet av andre uken startet repeteringen for å få med alle. Leste jeg på stoffet så ble skoledagen drepende kjedelig 😝 Kunne de bare praktisert ansvar for egen læring der de gikk gjennom stoffet en gang og vi måtte lese oss opp selv... men nei, alle skal med, så pensum krymper og vi hører om det samme i mange timer på rad. Dette var OT, men så mange som påstår at man ikke fungerer i jobb dersom man har fravær på vgs. Anonymkode: e871a...fcb Nettopp. Og mye av årsaken til at dere måtte høre om det samme mange timer på rad var at mange elever hadde vært borte de foregående timene. Enkeltelevers fravær går altså ut over de elevene som er tilstede. Anonymkode: b0dbf...e6a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #92 Del Skrevet 13. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Og mye av årsaken til at dere måtte høre om det samme mange timer på rad var at mange elever hadde vært borte de foregående timene. Enkeltelevers fravær går altså ut over de elevene som er tilstede. Anonymkode: b0dbf...e6a Ikke bare derfor. Det er mange som er fraværende selv om de er til stede også. Alt for mange sitter på facebook, ser serier og filmer osv når det blir undervist. Er ikke rart at man må gå gjennom ting hundre ganger da. Anonymkode: de490...297 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 13. mai 2016 #93 Del Skrevet 13. mai 2016 Synes det er bra. I høyere utdannelse, er det helt vanlig å ha en fraværgrense på 10%. Har du mer enn 10% får du ikke ta eksamen/levere eksamen. Dermed blir det en fin overgang fra vgs til høyere utdannelse for de som velger det. Dessuten er det ikke feil at det faktisk blir stilt krav til elevene. Det er jo snakk om 10% UDOKUMENTERT fravær, altså at du ikke sier i fra til noen hvorfor du ikke er der. I arbeidslivet hadde det ikke blitt godtatt at man bare var borte over en viss tid uten å melde dette inn. Ergo, en fin overgang til høyere utdannelse, arbeidslivet, eller begge deler. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ArtyFarty Skrevet 13. mai 2016 #94 Del Skrevet 13. mai 2016 Med tanke på argumentene som presenteres her så er jeg helt for innføring av fraværsgrensen. Ungdommer som tror de kan alt, vet alt, og overhodet ikke ser nytten av å være på skolen, må lære seg hvordan samfunnet fungerer. Man kan ikke skippe en måned på jobb fordi det er demotiverende, man kan ikke forvente at alt skal tilpasses til den enkelte. Det er også veldig greit for fremtidige arbeidsgivere å se, sort på hvitt, hvor mye denne personen skulker. Da slipper man å ansette en som velger minste motstands vei, men heller velge en som faktisk møter og gjør jobben sin, selv om resultatene kanskje er litt svakere. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #95 Del Skrevet 13. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare derfor. Det er mange som er fraværende selv om de er til stede også. Alt for mange sitter på facebook, ser serier og filmer osv når det blir undervist. Er ikke rart at man må gå gjennom ting hundre ganger da. Anonymkode: de490...297 Om man hadde praktisert ansvar for egen læring så måtte disse elevene og de som ikke følger med ha lest seg opp på det tapte selv. Det måtte vi i alle fall på universitetet. Anonymkode: e871a...fcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #96 Del Skrevet 13. mai 2016 Så elever klager fordi de "bare" får lov til 10% skulk på VGS? Wow, vi er bortskjemte i Norge. Snakk om å ikke ha kontakt med virkeligheten lenger, dette er jo direkte pinlig. Anonymkode: b51ca...a0f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #97 Del Skrevet 13. mai 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke bare derfor. Det er mange som er fraværende selv om de er til stede også. Alt for mange sitter på facebook, ser serier og filmer osv når det blir undervist. Er ikke rart at man må gå gjennom ting hundre ganger da. Anonymkode: de490...297 Enig her. Men da er det ikke læreren som er problemet. Når læreren merker at elevene ikke har fått med seg stoffet (tro meg, dette MERKER lærere), så må de gjenta og gjenta og repetere og repetere. Hva med å logge av Facebook i timen? Anonymkode: b0dbf...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #98 Del Skrevet 13. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om man hadde praktisert ansvar for egen læring så måtte disse elevene og de som ikke følger med ha lest seg opp på det tapte selv. Det måtte vi i alle fall på universitetet. Anonymkode: e871a...fcb Dette ville ikke fungert på vgs. De fleste av elevene klarer ikke ta dette ansvaret for sin egen læring. Og alle skal igjennom og ha bestått. Anonymkode: b0dbf...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 13. mai 2016 #99 Del Skrevet 13. mai 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fin beskrivelse det. Den mest umotiverte og lite læreinteresserte klassen jeg noen gang har gått i. Anonymkode: de490...297 Jepp. Allmenn påbygning Men jeg tror feilen er at de presser alt for mange teoretiske fag oppå hverandre og det er nok til å drepe lærelysten til de fleste. Det er en digresjon, da. Det mener jeg er et problem med akkurat det, og ikke selve reglen som vi diskuterer her i tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #100 Del Skrevet 13. mai 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det forutsetter at du har et skolesystem som fungerer, en skole som tar tak i ting, og at du har en elev som er villig til å dele. Det er alt annet enn sikkert. Anonymkode: de490...297 Men er det en bedre løsning at eleven blir sittende hjemme og faller fra på den måten? Skolen tar tak i ting og kontakter hjelpeapparat og foresatte når det er nødvendig. Anonymkode: b0dbf...e6a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå