AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #61 Skrevet 13. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt sikker på at dersom du ber læreren din om flere og mer utfordrende oppgaver, så får du det. Det har du krav på. Det kalles tilpasset opplæring. Læreren ønsker ikke at du skal sitte uvirksom på skolen fordi du er "ferdig" med oppgavene. Han ønsker at du skal lære. Det å be om flere og mer utfordrende oppgaver er å ta ansvar for egen læring. Anonymkode: b0dbf...e6a Det ville jo vært det samme som sosialt selvmord da. Anonymkode: de490...297 1
RompeRusk Skrevet 13. mai 2016 #62 Skrevet 13. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan da ikke bytte vgs midt i skoleåret. Ev har jeg dårlige lærere som gir alt for lite utfordringer og arbeid. Siden jeg ikke evner å finne en løsning, har du et forslag da kanskje? Anonymkode: de490...297 Siden du snart er ferdig antar jeg at du går 3.året. Da har du hatt to sjangsen til å bytte bort fra skolen hvis den er så dårlig. Har du tatt ansvar for å be om mer utfordrende oppgaver? Eller antar du at læreren din er synsk, og vet at du vil ha vanskeligere? Det verste er st jeg selv hadde samme holdning som deg da jeg gikk på vgs. Var umotivert fordi jeg tok alt lett, og la skylden på alle andre. Takk gud for at jeg har vokst opp og ser nå at det var min egen feil at skolen ble demotiverende. 8
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #63 Skrevet 13. mai 2016 Syns i grunn det er er en veldig god ordning. Hadde en arbeidstaker hatt 10% udokumentert fravær (skulk) hadde sannsynligvis denne personen ikke vært arbeidstaker lengre. Jobber i en stor bedrift, vi har under 5 % fravær dette inkl langtidsfravær, korttidsfravær og barn sykdom. Hos oss er fokus på fravær og HMS i høysete. En av de tingene som sees etter når vi tilsetter folk er tidligere fravær. Anonymkode: 47451...761 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #64 Skrevet 13. mai 2016 1 minutt siden, RompeRusk skrev: Siden du snart er ferdig antar jeg at du går 3.året. Da har du hatt to sjangsen til å bytte bort fra skolen hvis den er så dårlig. Har du tatt ansvar for å be om mer utfordrende oppgaver? Eller antar du at læreren din er synsk, og vet at du vil ha vanskeligere? Det verste er st jeg selv hadde samme holdning som deg da jeg gikk på vgs. Var umotivert fordi jeg tok alt lett, og la skylden på alle andre. Takk gud for at jeg har vokst opp og ser nå at det var min egen feil at skolen ble demotiverende. Jeg gikk på denne skolen på vg1 med veldig flinke lærere, men byttet skole på vg2 for å kunne gå den linjen jeg ville, også byttet jeg tilbake til skolen jeg gikk vg1 på, i år. Jeg kunne jo ikke vite at de lærerne jeg kom til å få i år ikke var like flinke om de jeg hadde på vg1. Kjenner at jeg angrer på at jeg ikke valgte å gå studiespess da jeg tror elevene der er mye mer motivert, bryr seg om å gjøre det bra og er med på å motivere hverandre. Anonymkode: de490...297
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #65 Skrevet 13. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ville jo vært det samme som sosialt selvmord da. Anonymkode: de490...297 I såfall sier det mest om modenhetsnivået i elevgruppa di. Anonymkode: b0dbf...e6a 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #66 Skrevet 13. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: I såfall sier det mest om modenhetsnivået i elevgruppa di. Anonymkode: b0dbf...e6a Det er mulig, men like fullt tilfelle. Og da må man på en måte gjøre et valg om man vil trives faglig eller sosialt. Anonymkode: de490...297
Gjest Luna123 Skrevet 13. mai 2016 #67 Skrevet 13. mai 2016 Jeg var en av dem med mye udokumentert fravær, så jeg kjenner at jeg ikke er særlig begeistret for regelen. Hvis man har over 10 % fravær i et fag, tviler jeg på at det er fordi man har så mye annet kult man heller skulle gjort. For min egen del, var det fordi jeg var utenfor klassemiljøet og hadde lett for å bli engstelig i klasserommet. De som sliter psykisk kan jo få legeerklæring, men jeg tror det er en fare for at det fins mange som ikke innser at de sliter såpass at de bør be om hjelp.
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 13. mai 2016 #68 Skrevet 13. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden jeg ikke evner å finne en løsning, har du et forslag da kanskje? Anonymkode: de490...297 Jeg aner ikke hva som er best for deg eller for den saks skyld hvem du er. Du er nødt til å finne ut av ditt eget liv selv og ta litt ansvar for deg selv! Det er en del av modningsprosessen. Å grave seg ned i ett stort negativt hull hjelper ingen, det hjelper ingen å sitte og syns synd på seg selv fordi at ting ikke ble som man ønsket seg.
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 13. mai 2016 #69 Skrevet 13. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner at jeg angrer på at jeg ikke valgte å gå studiespess da jeg tror elevene der er mye mer motivert, bryr seg om å gjøre det bra og er med på å motivere hverandre. Anonymkode: de490...297 Hahahahaha... Går du allmenn påbygging?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #70 Skrevet 13. mai 2016 28 minutter siden, RompeRusk skrev: OK. Jeg tviler uansett på at en lærer er syk så ofte at dette er et utbredt problem. Dere lager problemer av noe som egentlig ikke er et problem. Det er desverre et STORT problem med underbemanning og lærere som er syke, hjemme med sykt barn, er på kurs osv. Jo, det er et reelt problem og ikke noe elevene lager et problem ut av. Husker akkurat dette som et stort problem når jeg gikk på vgs. Med flere lærere, og noen ganger flere lærere på en dag. Går på lektorlinja på UiO og ser dette ofte i praksis og på skolen jeg har ekstrajobb. Synd, men sant. Anonymkode: 422ac...955 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #71 Skrevet 13. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig, men like fullt tilfelle. Og da må man på en måte gjøre et valg om man vil trives faglig eller sosialt. Anonymkode: de490...297 Trist å høre. Men jeg tror nok jeg da ville valgt å snakke med læreren på tomannshånd om dette. Det er din framtid. Ikke la andre elever definere den. Dere har vel elev/fag-samtaler? Da kan du fortelle at du noen ganger er raskt ferdige med oppgavene eller at du synes de er for enkle. Be læreren ha ekstra oppgaver i bakhånda til de som trenger flere utfordringer. Det er ikke sikkert det bare gjelder deg. Om du ikke vil dette, så kan du be læreren om lov til å gjøre oppgaver i andre fag (f.eks lekser) i den tida du har til overs. Anonymkode: b0dbf...e6a 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #72 Skrevet 13. mai 2016 1 minutt siden, Steve Rogers skrev: Hahahahaha... Går du allmenn påbygging? Ja, er det så utrolig latterlig? Anonymkode: de490...297 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #73 Skrevet 13. mai 2016 41 minutter siden, ambivalentReaction skrev: En lærer på Vgs har veldig få undervisningningstimer. Jeg har to til tre ganger så mange på en uke. De er absolutt ikke overarbeidet. Jegt tviler på at det hadde hjulpet. Jeg jobbet og omgikk kun personer med foreldre dom var akademkkere, og vi hadde alle gode karakterer. Samarbeidet ikke med de svake elevene. Jeg kjedet meg intenst. En skrivedag i norsk tok 45 minutter. I historie leste jeg ikke, læreren sa jeg hadde gode refleksjoner men burde begynne å underbygge dem med fakta. Å sitte 8 timer å høre på at noen forklarer kjedelig stoff til idioter er grusomt. Siste året jobbet jeg masse og var fysisk til stede men jeg var en zombie, bakfull og uten nok søvn.Jeg tror man burde ha eksamen i alle fag første dagen, slik at man slipper å fokuserer på fag man hae gode karakterer i. Da ville jeg sluppet unna mye av undervisningen oh kunne fokusert på det jeg ikke var god til, og lærerne kunne foret de andre med tskje. Du vet at lærere har andre arbeidsoppgaver en ren undervisning? Anonymkode: b0dbf...e6a 4
RompeRusk Skrevet 13. mai 2016 #74 Skrevet 13. mai 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er desverre et STORT problem med underbemanning og lærere som er syke, hjemme med sykt barn, er på kurs osv. Jo, det er et reelt problem og ikke noe elevene lager et problem ut av. Husker akkurat dette som et stort problem når jeg gikk på vgs. Med flere lærere, og noen ganger flere lærere på en dag. Går på lektorlinja på UiO og ser dette ofte i praksis og på skolen jeg har ekstrajobb. Synd, men sant. Anonymkode: 422ac...955 "Problemet" med fraværsgrense er i mine øyne et ikle-problem. Hvis så er tilfelle er dette noe som må ordnes opp i, det har likevel ikke noe med fraværsgrensen å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #75 Skrevet 13. mai 2016 Unødvendig, hvis flere detter ut blir det flere til NAV......... er redd lærere kan misbruke makt synes det er dårlig gjort i forhold til de som sliter med sykdom Egentlig synes jeg det er forkastelig. Anonymkode: 356fc...513
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 13. mai 2016 #76 Skrevet 13. mai 2016 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, er det så utrolig latterlig? Anonymkode: de490...297 Welcome to hell Stort sammensurium av mennesker der som man kan ende opp i klasse med. Hahaha, nå begynte jeg å mimre Nesten ti år siden, men husker fortsatt fristelsen over å stange hodet i pulten når læreren forklarte at vi faktisk ikke har hatt mobiler, biler, tv og annet i flere tusen år. Det var nemlig noe som het den industrielle revolusjon. Endret 13. mai 2016 av Steve Rogers
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #77 Skrevet 13. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unødvendig, hvis flere detter ut blir det flere til NAV......... er redd lærere kan misbruke makt synes det er dårlig gjort i forhold til de som sliter med sykdom Egentlig synes jeg det er forkastelig. Anonymkode: 356fc...513 Eller så kan folk selv ta ansvar for å finne alternativ til skole? Det er snakk om UDOKUMENTERT fravær. Syke klarer seg helt fint. Nav skal ikke være førsteprioritet, men et sikkerhetsnett for de som har falt totalt utenfor. Ikke rart at folk ser ned på dagens ungdom og Ser behovet for en fraværsgrense når dere har slike holdninger Anonymkode: 5af96...8fc 7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #78 Skrevet 13. mai 2016 1 minutt siden, Steve Rogers skrev: Welcome to hell Stort sammensurium av mennesker der som man kan ende opp i klasse med. Hahaha, nå begynte jeg å mimre Nesten ti år siden, men husker fortsatt fristelsen over å stange hodet i pulten når læreren forklarte at vi faktisk ikke har hatt mobiler, biler, tv og annet i flere tusen år. Fin beskrivelse det. Den mest umotiverte og lite læreinteresserte klassen jeg noen gang har gått i. Anonymkode: de490...297
HomelessIcecream Skrevet 13. mai 2016 #79 Skrevet 13. mai 2016 Når jeg gikk på vgs skulket jeg en god del. Nå som jeg går på høgskolen er det ikke snakk om å gå glipp av en eneste time i enkelte emnene. Dette har litt med økt vanskelighetsgrad å gjøre( som jeg også forresten syns er mer spennende) og at læreren er så gode at man ikke vil gå glipp av deres innsikt og forklaring. Det opplevde jeg aldri på vgs. Jeg slet litt med enkelte fag og kan huske at jeg satt og leste mens læreren underviste, fordi det var bortkastet tid for meg å lytte til han. Han var både dårlig på å formidle, snakket om løst og fast og snakket for fort. Jeg har milde konsentrasjonsvansker og hver gang en lærer begynner å snakke om livet sitt faller jeg fullstendig ut resten av timen. Jeg syns at når man velger sin egen utdanning skal man også ha ansvar for egen læring og ikke begynne på det som oppleves som barnehagen. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #80 Skrevet 13. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er tydelig at du er ung Nei, det er ikke stor forskjell på jobb og vgs. Eller jo, det settes MYE strengere krav til å jobbe enn vgs, så hvis dere sliter med motivasjon, komme dere opp etc allerede, kommer dere til å slite i arbeidslivet. Og tror du at du kun får lese det du vil på høyere utdanning? Kun få arbeidsoppgaver du vil ha i jobb? Tenk om igjen, putegenerasjonen kommer til å få et sjokk når dere skal ut i jobb Anonymkode: 5af96...8fc 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er mye strengere i arbeidslivet. Sliter du på videregående, så kommer du til å gå på en kjempesmell i arbeidslivet. Anonymkode: d5bee...b79 Har ikke lest hele tråden enda. Jeg slet psykisk på VGS, og ble mobbet. Jeg hadde mye fravær fordi jeg ikke orket å bli mobbet mer, og var rett og slett bare sliten på livet. Gikk ut av VGS med relativt dårlig snitt (3.3), selv om jeg egentlig var en 4'er elev. Jeg var heldig, for jeg kom inn på et universitet på det som viste seg å være drømmestudiet mitt likevel (ikke Norge). På masterstudiet fikk jeg B. Selv om man ikke er den flinkeste VGS eleven, betyr ikke det at man ikke klarer seg i høyere utdanning eller i arbeidslivet. Derfor synes jeg også at denne 10% regelen ikke er det beste forslaget, selv om jeg likevel forstår den. Den går utover de svake. Noen vil komme til å slite enda mer psykisk, andre vil kanskje bare droppe ut. Jeg er enig i å få bukt ned på fravær, men da tror jeg skolen må bli flinkere til å se hver enkel elev også. Jeg er også enig i at noen lærere ikke er flinke å lære fra seg. Skolen hadde blitt mye mer motiverende med motiverende, engasjerte og flinke lærere. Anonymkode: befd5...302 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå