ajarRun Skrevet 13. mai 2016 #161 Skrevet 13. mai 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lykke til med det! https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Lonn-og-arbeidsvilkar/Lonnsoppgjoret-2014/Streiker/Nyheter/Larerne-jobber-MER-enn-75-timer-hver-dag/ Anonymkode: b0dbf...e6a Hvis jeg var en halvape som så vidt kunne lese ville jeg kanskje trengt så mye tid, men jeg ville nok gjort det greit.
Gjest solavskjerming Skrevet 13. mai 2016 #162 Skrevet 13. mai 2016 Godt tiltak. Mener også det burde vært innført eksamen i samtlige fag, men ser helt klart at det ville kunne gitt katastrofale følger. Dessuten vikle det vært en stor kostnad for skolene å gjennomføre så mange eksamener.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #163 Skrevet 13. mai 2016 2 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvis jeg var en halvape som så vidt kunne lese ville jeg kanskje trengt så mye tid, men jeg ville nok gjort det greit. Hvis du var en lærer som skulle planlegge og gjennomføre god undervisning og lage gode undervisningsopplegg, evaluere din egen og andres undervisning, rette elevbesvarelser og prøver og skrive tilbakemelding til alle elevene, dokumentere alle karakterene, stille på alle møter, føre og holde oversikt over fravær, anmerkninger og karakterer for alle elevene dine, ha utviklingssamtaler med èn og èn elev, ha konferansetimer med foresatte til hver elev, holde foreldremøter, kontakte eksterne hjelpeinstanser for x antall enkeltelever, skreddersy opplegg for alle elever med spesielle vansker, utfordringer og behov, gi tilpasset opplæring til alle elever i alle dine klasser, så ja, da ville du trengt så mye tid. Men nå handler ikke denne tråden om lærernes arbeidstid. Anonymkode: b0dbf...e6a
ajarRun Skrevet 13. mai 2016 #164 Skrevet 13. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvis du var en lærer som skulle planlegge og gjennomføre god undervisning og lage gode undervisningsopplegg, evaluere din egen og andres undervisning, rette elevbesvarelser og prøver og skrive tilbakemelding til alle elevene, dokumentere alle karakterene, stille på alle møter, føre og holde oversikt over fravær, anmerkninger og karakterer for alle elevene dine, ha utviklingssamtaler med èn og èn elev, ha konferansetimer med foresatte til hver elev, holde foreldremøter, kontakte eksterne hjelpeinstanser for x antall enkeltelever, skreddersy opplegg for alle elever med spesielle vansker, utfordringer og behov, gi tilpasset opplæring til alle elever i alle dine klasser, så ja, da ville du trengt så mye tid. Men nå handler ikke denne tråden om lærernes arbeidstid. Anonymkode: b0dbf...e6a Jeg er en lærer.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #165 Skrevet 13. mai 2016 Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev: Jeg er en lærer. Ikke det jeg spør om. Jeg spør om du er en lærer som gjør alle disse tingene. Dette er en lærers arbeidsoppgaver. Anonymkode: b0dbf...e6a 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #166 Skrevet 13. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke det jeg spør om. Jeg spør om du er en lærer som gjør alle disse tingene. Dette er en lærers arbeidsoppgaver. Anonymkode: b0dbf...e6a Han er KJØRElærer Anonymkode: 5af96...8fc 4
ajarRun Skrevet 13. mai 2016 #167 Skrevet 13. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ikke det jeg spør om. Jeg spør om du er en lærer som gjør alle disse tingene. Dette er en lærers arbeidsoppgaver. Anonymkode: b0dbf...e6a Selvsagt gjør jeg det. Hvis en elev ikke møter opp må jeg jo fortsatt få betalt, og da må jeg jo vite hvorfor hen ikke dukket opp. All undervisning er skreddersydd til nivå. Og vi har "prøver" som jeg vurderer. Spesielle behov er også ganske vanlig. Alt du nevner gjør jeg.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #168 Skrevet 13. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er KJØRElærer Anonymkode: 5af96...8fc Det forklarer saken.. Anonymkode: b0dbf...e6a 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #169 Skrevet 14. mai 2016 Jeg synes denne oppsummerer det hele ganske bra: http://www.an.no/debatt/apropos/meninger/tenaringer-ma-noen-ganger-dras-ut-av-senga/o/5-4-308635 Anonymkode: b0dbf...e6a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #170 Skrevet 14. mai 2016 10 timer siden, ambivalentReaction skrev: Jeg er en lærer. Du har vel sagt tidligere du er vikar? Anonymkode: fda43...685
ajarRun Skrevet 14. mai 2016 #171 Skrevet 14. mai 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har vel sagt tidligere du er vikar? Anonymkode: fda43...685 Tror aldri jeg har sagt jeg er vikar her? Har vært vikar noen ganger så det kan vel hende at jeg har sagt noe om det.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #172 Skrevet 14. mai 2016 Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev: Tror aldri jeg har sagt jeg er vikar her? Har vært vikar noen ganger så det kan vel hende at jeg har sagt noe om det. Beklager det. Tror jeg kanskje blander litt Anonymkode: fda43...685
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #173 Skrevet 14. mai 2016 En ting er selve innføringen av fraværsgrensen, men å følge med på det blir ett h***** I dag har ikke vi datasystem som vil klare å skille mellom diverse fravær. Dette må vi da selv gå inn for å sjekke på hver enkelt elev. Det kommer til å bli utrolig tidkrevende for hver enkelt elev. Jeg forstår at grensen innføres, men i praksis blir den nok vanskelig å følge opp. UDIR vil nok sende ut flere skriv i løpet av sommeren og høsten om retningslinjer. Jeg vil også tro at praktiseringen vil variere fra skole til skole. Det er allerede forskjellig praktisering av registrering av fravær på avdelingene, hvertfall på min skole. Anonymkode: fda43...685
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #174 Skrevet 14. mai 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting er selve innføringen av fraværsgrensen, men å følge med på det blir ett h***** I dag har ikke vi datasystem som vil klare å skille mellom diverse fravær. Dette må vi da selv gå inn for å sjekke på hver enkelt elev. Det kommer til å bli utrolig tidkrevende for hver enkelt elev. Jeg forstår at grensen innføres, men i praksis blir den nok vanskelig å følge opp. UDIR vil nok sende ut flere skriv i løpet av sommeren og høsten om retningslinjer. Jeg vil også tro at praktiseringen vil variere fra skole til skole. Det er allerede forskjellig praktisering av registrering av fravær på avdelingene, hvertfall på min skole. Anonymkode: fda43...685 Jeg tenker at det må komme teknologiske løsninger for dette, f.eks ved at de digitale plattformene hvor lærerne allerede i dag registrerer elevenes fravær, som f.eks Skolearena o.l., får en oppdatering som gjør at det varsles automatisk når grensen for udokumentert fravær er nådd for hver enkelt elev. Det vil vel være det enkleste. Anonymkode: b0dbf...e6a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #175 Skrevet 14. mai 2016 Jeg hadde masse fravær på VGS. Jeg var mye borte, av ulike grunner, men mest fordi jeg ikke trivdes på skolen. Dette ble heldigvis bedre tredje året hvor jeg ble del av en liten vennegjeng. Som sagt, mye fravær men jeg fikk karakterer i alle fag og vitnemål. Noen måneder inn i friåret mitt etter skolen, fikk jeg meg jobb. Hvor jeg stortrives! Jeg kommer aldri forseint, selvom det er veldig tungt å stå opp morgenen. Jeg har kun tre dager sykefravær på tre år. Jeg sier som regel alltid ja til ekstravakter. Jeg får ofte tilbakemeldinger fra lederne mine at jeg gjør en god jobb. Er dette så vanskelig å tenke seg til da? Det er faktisk fult mulig å lykkes i arbeidslivet selvom man har mye fravær på VGS Anonymkode: 3c0d3...8f0
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #176 Skrevet 14. mai 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde masse fravær på VGS. Jeg var mye borte, av ulike grunner, men mest fordi jeg ikke trivdes på skolen. Dette ble heldigvis bedre tredje året hvor jeg ble del av en liten vennegjeng. Som sagt, mye fravær men jeg fikk karakterer i alle fag og vitnemål. Noen måneder inn i friåret mitt etter skolen, fikk jeg meg jobb. Hvor jeg stortrives! Jeg kommer aldri forseint, selvom det er veldig tungt å stå opp morgenen. Jeg har kun tre dager sykefravær på tre år. Jeg sier som regel alltid ja til ekstravakter. Jeg får ofte tilbakemeldinger fra lederne mine at jeg gjør en god jobb. Er dette så vanskelig å tenke seg til da? Det er faktisk fult mulig å lykkes i arbeidslivet selvom man har mye fravær på VGS Anonymkode: 3c0d3...8f0 Det foregår masse aktivitet i skolene i dag som har fokus på trivsel og inkludering. Blant annet har elevmentorordningene vært veldig vellykkede (finnes på mange skoler, men sikkert ikke alle). En elevmentor er en elev fra Vg2 eller Vg3 som gjennomgår kursing i mentorarbeid og blir mentor for de nye 1.klassingene. Hver 1.klasse har mentorer. Mentorenes oppgaver er blant annet å arrangere aktiviteter ved skolestart for "sine" 1.klasser med fokus på å bli kjent og styrke klassemiljøet. En annen oppgave kan være å sette seg ved den ene eleven i kantina som sitter mye alene. De skal også ha kunnskap om skolen og skolebygget, kunne vise elever vei til elevtjenesten, helsesøster, div rom osv. Dette arbeidet er veldig viktig for å forebygge frafall i vgs. Jeg tror ikke det er en løsning å ikke ha fraværsgrense. Blir man sittende mye hjemme, så faller man lett utenfor både faglig og sosialt. Anonymkode: b0dbf...e6a
ArtyFarty Skrevet 14. mai 2016 #177 Skrevet 14. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: En ting er selve innføringen av fraværsgrensen, men å følge med på det blir ett h***** I dag har ikke vi datasystem som vil klare å skille mellom diverse fravær. Dette må vi da selv gå inn for å sjekke på hver enkelt elev. Det kommer til å bli utrolig tidkrevende for hver enkelt elev. Jeg forstår at grensen innføres, men i praksis blir den nok vanskelig å følge opp. UDIR vil nok sende ut flere skriv i løpet av sommeren og høsten om retningslinjer. Jeg vil også tro at praktiseringen vil variere fra skole til skole. Det er allerede forskjellig praktisering av registrering av fravær på avdelingene, hvertfall på min skole. Anonymkode: fda43...685 Akkurat det er ikke noe problem. Eksempelvis har It's Learning allerede en funksjon hvor du kan hente rapport, og der se hvor mange timer og dager som er ugyldig fravær. Når It'l har det, så klarer de andre å få det til også. Når man da vet ca hvor mange timer/dager som tilsvarer 10% så ser man jo det raskt, og om man ikke allerede har rutiner for å følge med på fraværet til elevene sine så er det jaggu på tide å skaffe seg det. Å følge med på dette er faktisk en del av jobben din allerede.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #178 Skrevet 14. mai 2016 51 minutter siden, ArtyFarty skrev: Akkurat det er ikke noe problem. Eksempelvis har It's Learning allerede en funksjon hvor du kan hente rapport, og der se hvor mange timer og dager som er ugyldig fravær. Når It'l har det, så klarer de andre å få det til også. Når man da vet ca hvor mange timer/dager som tilsvarer 10% så ser man jo det raskt, og om man ikke allerede har rutiner for å følge med på fraværet til elevene sine så er det jaggu på tide å skaffe seg det. Å følge med på dette er faktisk en del av jobben din allerede. Enig. Vi bruker Skolearena til fraværsføring, og der må fraværet endres manuelt fra udokumentert til dokumentert når dokumentasjon foreligger. Om det ikke blir tatt i bruke gode, digitale systemer for dette, så vil alt pratet og fjerning av tidstyver i skolen ha null troverdighet. Anonymkode: b0dbf...e6a
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #179 Skrevet 14. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig. Vi bruker Skolearena til fraværsføring, og der må fraværet endres manuelt fra udokumentert til dokumentert når dokumentasjon foreligger. Om det ikke blir tatt i bruke gode, digitale systemer for dette, så vil alt pratet og fjerning av tidstyver i skolen ha null troverdighet. Anonymkode: b0dbf...e6a "alt pratet OM fjerning av tidstyver" Anonymkode: b0dbf...e6a
Gjest Mattis Skrevet 14. mai 2016 #180 Skrevet 14. mai 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet på tre ulike vgs. Det har ikke eksistert noen formell fraværsgrense etter 2009. Så lenge faglærer har hatt tilstrekkelig vurderingsgrunnlag på eleven, så har eleven fått karakter. Jeg har selv mange, mange ganger nærmest sprunget etter elever med prøve nr 3, 4 og 5 (i samme emne) fordi eleven har uteblitt på prøve etter prøve, altså strukket meg svært langt for å innhente nødvendig vurderingsgrunnlag. Dette tar mye tid og ressurser som kunne vært brukt på bedre vis. Anonymkode: b0dbf...e6a Ok, det er over 10 år siden jeg gikk på VGS så da er det tydeligvis forandret. Vi hadde en prosentvis grense (husker ikke hva den var, men det var mer enn 10%) og gikk vi over den med fravær fikk vi en skriftlig advarsel om fare for å ikke få standpunkt. De aller fleste elever sliter ikke med å komme seg gjennom VGS, men for de som gjør det blir ofte konsekvensene store personlig, yrkesmessig og økonomisk når man ikke kommer seg gjennom.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå