AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #141 Del Skrevet 13. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tåpelig. Å miste skoleplassen pga sykdom er helt på viddene. (Og jo, dette går utover de som er syke men ikke har rd til å betale for legetime hver gang de er dålige). Jeg gikk på vgs for 3 år siden, og : melding fra foreldre, kjørelærer og sykdom er ikke gyldig fravær = dette er på lik linje med skulk. Itilleg får man ikke stryke gyldig sykefravær med mindre det er sammenhengende med enn 3 dager, opp til 10. Dette er helt på trynet og kommer til å gå utover mange flinke elever, og spesielt de som sliter psykisk. Anonymkode: 727e2...b6f Tror nok ikke det er slik det er ment å virke. Man skal ikke miste skoleplassen om man reelt er syk. Hvis man er veldig ofte dårlig, f.eks pga en kronisk sykdom (fysisk eller psykisk), så holder det nok med et skriv fra lege eller psykolog om at man har denne lidelsen. Tror ikke man trenger å stikke på legekontoret hver eneste gang man våkner med migreneanfall (som eksempel). Tipper det holder med uttalelse fra lege om at man er plaget med migrene. Anonymkode: b0dbf...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 13. mai 2016 #142 Del Skrevet 13. mai 2016 (endret) Men ærleg tala: om ein er så sjuk at ein knapt ikkje kjem seg på skulen, så vil jo dei fleste gjere det dårlegare enn om dei kunne gå på skulen. Ville det ikkje då vere like greitt å berre kalle det ein dag og gå omatt? Viss ikkje vil ein jo berre gå ut frå skulen med dårlegare resultat enn dei burde, enn om dei stakk fingeren i jorda og heller gjekk oppatt og kunne konsentrere seg fullt ut? Det er snakk om å vere vekke ein månad, altså! Endret 13. mai 2016 av Tigress Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillsunshine Skrevet 13. mai 2016 #143 Del Skrevet 13. mai 2016 Jeg gikk ut fra VGS for 7 år siden og den gang hadde vi også lignende fraværsgrenser. Jeg husker ikke nøyaktig prosenttallet, men det var noe sånt som at vi heller ikke kunne ha mer enn 10-20% udokumentert fravær i et fag. For timer med lite timeantall kunne det by på en utfordring, men alle tenkte nok nøye gjennom hvilken timer som var "lurt" å ikke skulke. Det var kjipt at vi måtte la kjøretimer telle inn i det (selv om vi hadde flere diskusjoner om akkurat der), men bortsett fra det var det ganske fair og alle klarte seg fint. Så mange kjøretimer er det uansett ikke snakk om. Totalt hadde jeg 5 dager fravær, noe sånt som 4 timer det året jeg tok kjøretimer og absolutt alt var ikke kjøretimer. Tror det var noe fravær inni der jeg kunne ha fått sletta. No big deal uansett. Det var flere i klassen som måtte skjerpe seg på slutten av terminene fordi de holdt på å ha for mye skulk i fagene. Det som skjedde var at de skjønte alvoret og begynte å skjerpe seg, dvs. de forsvov seg plutselig ikke like mye til norsktimene på fredagene Der jeg bodde var det mange som gikk ut på fest på torsdagene og dermed ofte skulket de to første timene på fredagene for å sove ut, så var en del som måtte slutte med denne festingen for å ikke stryke i enkelte fag, men det klarte de jo. Sant skal sies, det var en i klassen som falt fra i 1.klasse fordi han aldri møtte opp og sikkert hadde for mye fravær, men han var absolutt ikke motivert for linjen jeg gikk på (musikk). Senere har han startet på en ny linje og han har klart seg utmerket, han har skjerpet seg og tar nå i dag høyere utdanning. Alle andre i klassen klarte seg fint og alle gikk ut med VGS med vitnemål etter normert tid til tross for at vi dengang hadde disse fraværsreglene. Jeg vet ikke om eneste på min VGS fra de året jeg gikk ut, som faktisk ikke fikk vitnemål grunnet for mye fravær. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #144 Del Skrevet 13. mai 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke det er urimelig å sette krav til ungdom som snart skal ut i jobb og/eller høyere utdanning der man må ta 100% ansvar for egen læring. Da MÅ man ha gode rutiner inne. Det er også snakk om udokumentert fravær, så det er i realiteten snakk om 10% skulk. Da jeg gikk på vgs (5 år siden) hadde vi 15 %, ikke en eneste en som kom over denne grensen. Hva skal ha skjedd de siste 5 årene som gjør at ungdommen har det så mye jævligere enn vi? Anonymkode: 5af96...8fc Vgs og universitet er totalt forskjellig, jeg møter kanskje opp i 30% av forelesningene jeg har, men har ingen problemer med å få gode karakterer på UiO. Jeg jobber bedre når jeg kan styre tempo selv - slik det er lagt opp til på ubiversitetet. Vgs var latterlig mtp at man måtte møte opp uten at man lærte noe som helst den dagen - da tempoet ikke blir skreddersydd. Man møter for å "møte". Det er mye bedre på universitetet. Jeg tar mastergrad i partikkelfysikk om du lurer. Anonymkode: 101a9...cb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mattis Skrevet 13. mai 2016 #145 Del Skrevet 13. mai 2016 Jeg synes det er nok et hjernedødt tiltak fra regjeringen som rammer de som sliter av ulike grunner. Forrige gang hevet de prisen på privatisteksamener, de har i realiteten gjort det vanskeligere å komme seg gjennom VGS for dem som sliter mest og har minst ressurser. Det er de som sliter som skulker mest, og det er de som sliter som for det meste er dem som må ta opp igjen eksamener. Jeg gikk ut av 2 året med nesten 4 i snitt og bortimot en måneds fravær. Hadde fraværsgrensa vært lavere hadde jeg aldri kommet meg gjennom verken første eller andreåret på VGS. Politikerne argumenterer for at det er viktig at flere kommer seg gjennom videregående utdanning både på individnivå og samfunnsøkonomisk, men i realiteten gagner de tiltakene de har satt i verk kun skolen og lærerne, ikke elevene eller samfunnet. Det mest dustete argumentet er definitivt det at mobbeofre ikke skal få fravær pga skulk. Tror politikerne virkelig at mobbeofre står frem til læreren og sier "hei du, jeg var borte fra skolen mandag, onsdag og fredag forrige uke fordi jeg ble så mobbet skjønner du". Dem som blir mobbet står ikke frem med det, og jeg vil tro de ofte ikke vedkjenner seg at de ofte er et mobbeoffer før mange år senere. Slik kan det også være ved både depresjon og angst, mange forstår rett og slett ikke hvorfor dem sliter så mye før på et langt senere tidspunkt. En ting er hvertfall sikkert, jeg kommer aldri til å stemme blått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #146 Del Skrevet 13. mai 2016 15 minutter siden, Mattis skrev: Jeg synes det er nok et hjernedødt tiltak fra regjeringen som rammer de som sliter av ulike grunner. Forrige gang hevet de prisen på privatisteksamener, de har i realiteten gjort det vanskeligere å komme seg gjennom VGS for dem som sliter mest og har minst ressurser. Det er de som sliter som skulker mest, og det er de som sliter som for det meste er dem som må ta opp igjen eksamener. Jeg gikk ut av 2 året med nesten 4 i snitt og bortimot en måneds fravær. Hadde fraværsgrensa vært lavere hadde jeg aldri kommet meg gjennom verken første eller andreåret på VGS. Politikerne argumenterer for at det er viktig at flere kommer seg gjennom videregående utdanning både på individnivå og samfunnsøkonomisk, men i realiteten gagner de tiltakene de har satt i verk kun skolen og lærerne, ikke elevene eller samfunnet. Det mest dustete argumentet er definitivt det at mobbeofre ikke skal få fravær pga skulk. Tror politikerne virkelig at mobbeofre står frem til læreren og sier "hei du, jeg var borte fra skolen mandag, onsdag og fredag forrige uke fordi jeg ble så mobbet skjønner du". Dem som blir mobbet står ikke frem med det, og jeg vil tro de ofte ikke vedkjenner seg at de ofte er et mobbeoffer før mange år senere. Slik kan det også være ved både depresjon og angst, mange forstår rett og slett ikke hvorfor dem sliter så mye før på et langt senere tidspunkt. En ting er hvertfall sikkert, jeg kommer aldri til å stemme blått. På hvilken måte mener du dette fraværstiltaket gagner lærerne? I realiteten får jo lærerne mindre "makt" med dette tiltaket. Det blir ikke lenger opp til læreren å avgjøre om det finnes tilstrekkelig vurderingsgrunnlag til at karakter kan settes. (For ordens skyld - jeg stemmer ikke blått). Anonymkode: b0dbf...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #147 Del Skrevet 13. mai 2016 Kan forstå at det vil bli ekstra vanskelig for enkelte, om de sliter psykisk for eksempel. Men da er det fryktelig viktig at de informerer skolen om det. Evt får legeerklæring. Når jeg gikk på vgs slet jeg med søvnproblemer (gjør det enda, men har bare måtte lære meg å leve med det. På vgs var det jo mer nytt for meg..), og jeg fikk erklæring fra legen, og hadde et møte med kontaktlærer. Så vi kom frem til at jeg kunne komme litt senere på skolen de dagene jeg ikke hadde sovet. Jeg regner med at noe lignende kan fungere idag også. Det er jo ikke sånn at man må stemple ut og inn for dagen, det vil jo fremdeles være lærer som må ha oversikten, og da kan man jo bruke litt skjønn. Ang kjøretimer syns jeg det er en latterlig unnskyldning. Det fins voksne mennesker der ute i full jobb som også ønsker å ta lappen. De kan ikke gå og sutre til ledelsen om at de ikke får fri til det. Og disse folkene med full jobb klarer likevel å ta lappen. I full, 100% jobb! Da klarer jommen meg en elev det også. Ellers syns jeg det burde være mulig for elevene å kunne levere egenmelding slik som i arbeidslivet. Jeg vet ikke om det inngår i de nye reglene? Anonymkode: 52b17...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #148 Del Skrevet 13. mai 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan forstå at det vil bli ekstra vanskelig for enkelte, om de sliter psykisk for eksempel. Men da er det fryktelig viktig at de informerer skolen om det. Evt får legeerklæring. Når jeg gikk på vgs slet jeg med søvnproblemer (gjør det enda, men har bare måtte lære meg å leve med det. På vgs var det jo mer nytt for meg..), og jeg fikk erklæring fra legen, og hadde et møte med kontaktlærer. Så vi kom frem til at jeg kunne komme litt senere på skolen de dagene jeg ikke hadde sovet. Jeg regner med at noe lignende kan fungere idag også. Det er jo ikke sånn at man må stemple ut og inn for dagen, det vil jo fremdeles være lærer som må ha oversikten, og da kan man jo bruke litt skjønn. Ang kjøretimer syns jeg det er en latterlig unnskyldning. Det fins voksne mennesker der ute i full jobb som også ønsker å ta lappen. De kan ikke gå og sutre til ledelsen om at de ikke får fri til det. Og disse folkene med full jobb klarer likevel å ta lappen. I full, 100% jobb! Da klarer jommen meg en elev det også. Ellers syns jeg det burde være mulig for elevene å kunne levere egenmelding slik som i arbeidslivet. Jeg vet ikke om det inngår i de nye reglene? Anonymkode: 52b17...30f Ja, de kan fortsatt levere egenmelding. I inntil 10% av fraværet i hvert fag. Etter det må det dokumentasjon til. Kan jo være lurt å dokumentere så mye som mulig fra starten. Så har man litt å gå på og slipper å springe til legen om omgangssyka rammer mot slutten av semesteret. Jeg tror, som deg, at det vil bli utvist mye skjønn rundt på skolene. Har man et skriv fra lege ang søvnproblemer, så vil det være merkelig om det ikke tilrettelegges noe for eleven rundt dette. Hensikten er jo ikke å ta elever som sliter. Enig med deg ang det med sertifikat. Voksne arbeidstakere kan heller ikke forvente å få fri fra jobb til kjøretimer. Anonymkode: b0dbf...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #149 Del Skrevet 13. mai 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke logikken i at man skal lære seg å kaste bort tid? Greit, man må kanskje gjøre det i arbeid, men hvorfor skal man også gjøre det på vgs? Jeg trenger ikke å lære å kjede meg. Anonymkode: de490...297 Jeg tror du vil bli overrasket over hvor mange kjedelige ting voksenlivet inneholder. Å lære seg å holde ut litt er ikke dumt. Nevner i fleng kjedelige voksensaker du har i vente: selvangivelse-skriving, gulvvask, tøybretting, skjortestryking, jobbmøter, betaling av regninger, vindusvask, gressklipping, jobbsøknader, middagslaging, eksamenslesing, doskrubbing, dugnadsarbeid, foreldremøter, strømavlesning, kjellerrydding, flaskepanting, hyttebeising, luking, støvsuging, stell av syke barn og gamle foreldre, køer av alle slag. And the list goes on. Anonymkode: b0dbf...e6a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alan Smithee Skrevet 13. mai 2016 #150 Del Skrevet 13. mai 2016 3 timer siden, Skywise skrev: Så fint for deg at du klarte deg gjennom skolen uten nevneverdige problemer til tross for det du opplevde, men synes det er synd at du ikke klarer å se at ikke alle har de samme forutsetningene og klarer det samme som deg. Å bytte skole i en storby er en ting, de aller fleste bor dog i småbyer rundt om med en VGS i pr. 1 times radius. De fleste er fortsatt avhengige av foreldre for å klare seg, og ikke alle foreldre vil eller kan støtte barnet sitt økonomisk for å bo på hybel. Ikke all mobbing kan stanses, og har man først kommet skjevt ut i et miljø er det ofte vanskelig å komme seg ut av rollen man har fått. Det er så mange variabler som er med på å bestemme hvilke forutsetninger og muligheter hver enkelt elev har. Å skufle ut alle som ikke passer inn i dagens A4-modell, og overlate dem til seg selv som privatister blir ikke å gi tilpasset opplæring noe alle liksom skal ha krav på. Jeg er ikke i mot en fraværgrense i seg selv, det jeg er i mot er hvordan denne fraværgrensen er utformet. Hva er poenget med at elevene skal ha så små marginer å gå på? 10% skulk i et 56 timers fag er TO dager. Er det rimelig synes du? Som jeg skrev ovenfor er jeg ikke i mot en fraværgrense, men hvordan denne er utformet. Når det fraværet går utover karaktergrunnlag er det selvfølgelig et stort problem, men jeg stiller meg motvillig til at oppmøte i seg selv skal bli regnet som karaktergrunnlag. Om eleven leverer alt av oppgaver og innleveringer og møter på alle prøver, hvilken relevans har det om eleven har 2 timer fravær eller 20 timers fravær fra faget? Hvorfor skal det ene automatisk regnes som stryk? Ved legeerklæring er mange skoler gjerne fleksible på dette med oppmøte, problemet er bare at mange elever vet ikke at de er deprimerte for eksempel, eller sliter med ting som ikke er så lett å dele eller få legeerklæring på. Disse elevene havner med denne regelen raskt innunder "skulk" og er dermed ute av skolesystemet fortere enn svint. Stryker man i et fag, selv om det er et av de minste som geografi eller kroppsøving, så motiverer det ikke akkurat til å fortsette skoleåret. Jeg forstår ikke hvordan du kommer frem til at 10 % av 56 timer er to dager. Hvor mange skoletimer er det vanlig å ha sammen i småfagene på din skole? Et fag med 56 timer er 75 skoletimer, siden timetallet blir oppgitt i hele timer, og det fortsatt er vanligst å bruke 45-minutters skoletimer. Om man da har dobbelttimer, som er vanlig, kan man være borte 3.75 dobbelttimer før man når 10 %, noe som tilsvarer nesten en måneds opplæring. Det betyr at man kan ha vært uheldig og vært forkjølt tre tirsdager før man må ha legeerklæring på at man faktisk er syk. Om man får legeerklæringen, er det fortsatt ikke noe problem, så sant man har vurderingsgrunnlag. Hvorfor synes du dette er urimelig? Det at du ikke forstår at tilstedeværelse går inn som en del av vurderingsgrunnlaget synes jeg også viser at du ikke forstår hvordan vurdering foregår. Alt man gjør i løpet av opplæring, er i utgangspunktet grunnlag for vurdering. Dette inkluderer prøver og innleveringer, ja, men også diskusjoner, muntlig deltakelse, og samtaler med læreren i timene. Selv om en elev har levert alt h*n skal levere, vil jeg, som lærer, mangle grunnlag for å vurdere den muntlige komponenten av faget om det er for høyt fravær. Har jeg ikke grunnlag, kan jeg ikke sette en vurdering. Manglende oppmøte er allerede grunnlag for å ikke gi vurdering i fag. Manglende nasjonale retningslinjer gjør at det blir praktisert svært ulikt fra skole til skole og lærer til lærer. En mer enhetlig praksis vil være godt for både elever og lærere, siden kravet blir tydeliggjort. Jeg er veldig glad for at det igjeninnføres en fraværsgrense, og kjenner ingen lærere som er mot forslaget. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #151 Del Skrevet 13. mai 2016 3 timer siden, Tigress skrev: Men ærleg tala: om ein er så sjuk at ein knapt ikkje kjem seg på skulen, så vil jo dei fleste gjere det dårlegare enn om dei kunne gå på skulen. Ville det ikkje då vere like greitt å berre kalle det ein dag og gå omatt? Viss ikkje vil ein jo berre gå ut frå skulen med dårlegare resultat enn dei burde, enn om dei stakk fingeren i jorda og heller gjekk oppatt og kunne konsentrere seg fullt ut? Det er snakk om å vere vekke ein månad, altså! Jeg var borte 28 dager i vg2, men fikk likevel gode karakterer. Så nei, det er ikke nødvendigvis slik. Jeg var borte fordi jeg slet litt diffust psykisk, men uten noen diagnose eller at jeg ble mobbet. Hadde derimot blitt mobbet tidligere, og det gjorde til at jeg slet sosialt og psykisk. Hvilken legeerklæring skulle jeg ha fått? På at jeg ikke orket å komme meg på skolen alltid? Ikke godt å vite om det ville blitt tatt seriøst nok av lege, og jeg hadde heller ingen kunnskap om at dette var noe jeg skulle hagt rett på. Og: jeg sliter ikke i jobb eller i høyere utdanning. Anonymkode: ea313...4b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #152 Del Skrevet 13. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du vil bli overrasket over hvor mange kjedelige ting voksenlivet inneholder. Å lære seg å holde ut litt er ikke dumt. Nevner i fleng kjedelige voksensaker du har i vente: selvangivelse-skriving, gulvvask, tøybretting, skjortestryking, jobbmøter, betaling av regninger, vindusvask, gressklipping, jobbsøknader, middagslaging, eksamenslesing, doskrubbing, dugnadsarbeid, foreldremøter, strømavlesning, kjellerrydding, flaskepanting, hyttebeising, luking, støvsuging, stell av syke barn og gamle foreldre, køer av alle slag. And the list goes on. Anonymkode: b0dbf...e6a Men de tingene du nevner har jo faktisk en hensikt. Du og/eller noen andre får noe ut av det. Det er selvfølgelig mye meningsløst man må gjøre på jobb og i videre utdanning, men jeg ser ikke hvordan det å gjøre meniningsløse ting på tidspunkt A kan rettferdiggjøres med at man må gjøre meningsløse ting på tidspunkt B. Jeg er generelt for den nye fraværsregelen, men synes ikke dette var et spesielt godt argument Anonymkode: e975e...6b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #153 Del Skrevet 13. mai 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de tingene du nevner har jo faktisk en hensikt. Du og/eller noen andre får noe ut av det. Det er selvfølgelig mye meningsløst man må gjøre på jobb og i videre utdanning, men jeg ser ikke hvordan det å gjøre meniningsløse ting på tidspunkt A kan rettferdiggjøres med at man må gjøre meningsløse ting på tidspunkt B. Jeg er generelt for den nye fraværsregelen, men synes ikke dette var et spesielt godt argument Anonymkode: e975e...6b7 Så du mener skolen er meningsløs? Skolegang har ingen hensikt? Det var et svar til en som mente at skolen er kjedelig. Anonymkode: b0dbf...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mattis Skrevet 13. mai 2016 #154 Del Skrevet 13. mai 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte mener du dette fraværstiltaket gagner lærerne? I realiteten får jo lærerne mindre "makt" med dette tiltaket. Det blir ikke lenger opp til læreren å avgjøre om det finnes tilstrekkelig vurderingsgrunnlag til at karakter kan settes. (For ordens skyld - jeg stemmer ikke blått). Anonymkode: b0dbf...e6a Så hvem er det som bestemmer når det er nok vurderingsgrunnlag da? Det er vel alltid lærer som bestemmer dette selv om % på ugyldig fravær senkes. På facebook har jeg hvertfall sett flere lærere poengtere at de ønsker dette tiltaket velkomment fordi dem er så lei av halvfulle klasserom og dermed måtte repetere stoff gjentakende ganger for at alle skal få det med seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #155 Del Skrevet 13. mai 2016 4 minutter siden, Mattis skrev: Så hvem er det som bestemmer når det er nok vurderingsgrunnlag da? Det er vel alltid lærer som bestemmer dette selv om % på ugyldig fravær senkes. På facebook har jeg hvertfall sett flere lærere poengtere at de ønsker dette tiltaket velkomment fordi dem er så lei av halvfulle klasserom og dermed måtte repetere stoff gjentakende ganger for at alle skal få det med seg. Ja, for å være litt tydeligere (ser at det jeg skrev var litt utydelig): Læreren bestemmer om det foreligger tilstrekkelig vurderingsgrunnlag faglig sett. Men selv om det skulle gjøre det, så vil jo ikke eleven få karakter om det udokumenterte fraværet i faget er for høyt. En lærer kan jo ikke overprøve dette? En grense er en grense, altså ikke rom for skjønn. Altså må det foreligge BÅDE tilstrekkelig vurderingsgrunnlag OG et ikke for høyt udokumentert fravær. Ja, mange lærere ønsker dette tiltaket. Anonymkode: b0dbf...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #156 Del Skrevet 13. mai 2016 10 timer siden, ambivalentReaction skrev: En lærer på Vgs har veldig få undervisningningstimer. Jeg har to til tre ganger så mange på en uke. De er absolutt ikke overarbeidet. Jegt tviler på at det hadde hjulpet. Jeg jobbet og omgikk kun personer med foreldre dom var akademkkere, og vi hadde alle gode karakterer. Samarbeidet ikke med de svake elevene. Jeg kjedet meg intenst. En skrivedag i norsk tok 45 minutter. I historie leste jeg ikke, læreren sa jeg hadde gode refleksjoner men burde begynne å underbygge dem med fakta. Å sitte 8 timer å høre på at noen forklarer kjedelig stoff til idioter er grusomt. Siste året jobbet jeg masse og var fysisk til stede men jeg var en zombie, bakfull og uten nok søvn.Jeg tror man burde ha eksamen i alle fag første dagen, slik at man slipper å fokuserer på fag man hae gode karakterer i. Da ville jeg sluppet unna mye av undervisningen oh kunne fokusert på det jeg ikke var god til, og lærerne kunne foret de andre med tskje. Hvor mange timer har du så i uken? Normalt har en vgs-lærer mellom 20-22 timer i uken, og det 'kun' ved 100% stilling. Mange lærere må jobbe mer enn det. Anonymkode: fda43...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 13. mai 2016 #157 Del Skrevet 13. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange timer har du så i uken? Normalt har en vgs-lærer mellom 20-22 timer i uken, og det 'kun' ved 100% stilling. Mange lærere må jobbe mer enn det. Anonymkode: fda43...685 Et sted mellom 44 og 80. Hvis jeg kunne jobbet 250% på tre forskjellige VGS ville jeg selvsagt gjort det. Men tviler på at de hadde godtatt det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mattis Skrevet 13. mai 2016 #158 Del Skrevet 13. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, for å være litt tydeligere (ser at det jeg skrev var litt utydelig): Læreren bestemmer om det foreligger tilstrekkelig vurderingsgrunnlag faglig sett. Men selv om det skulle gjøre det, så vil jo ikke eleven få karakter om det udokumenterte fraværet i faget er for høyt. En lærer kan jo ikke overprøve dette? En grense er en grense, altså ikke rom for skjønn. Altså må det foreligge BÅDE tilstrekkelig vurderingsgrunnlag OG et ikke for høyt udokumentert fravær. Ja, mange lærere ønsker dette tiltaket. Anonymkode: b0dbf...e6a Men skolene har "alltid" operert med % grenser for ugyldig fravær som lærerne har måttet forholde seg til, dette er jo ikke noe nytt utenom at grensen blir flyttet. Skolene har vel praktisert det ulikt, noen har vært strengere enn andre, det har jeg selv opplevd på to forskjellige vgs. Men jeg skjønner jo hva du mener, at det blir mindre rom for å bøye reglene og ja det kan hende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #159 Del Skrevet 13. mai 2016 6 minutter siden, Mattis skrev: Men skolene har "alltid" operert med % grenser for ugyldig fravær som lærerne har måttet forholde seg til, dette er jo ikke noe nytt utenom at grensen blir flyttet. Skolene har vel praktisert det ulikt, noen har vært strengere enn andre, det har jeg selv opplevd på to forskjellige vgs. Men jeg skjønner jo hva du mener, at det blir mindre rom for å bøye reglene og ja det kan hende. Jeg har jobbet på tre ulike vgs. Det har ikke eksistert noen formell fraværsgrense etter 2009. Så lenge faglærer har hatt tilstrekkelig vurderingsgrunnlag på eleven, så har eleven fått karakter. Jeg har selv mange, mange ganger nærmest sprunget etter elever med prøve nr 3, 4 og 5 (i samme emne) fordi eleven har uteblitt på prøve etter prøve, altså strukket meg svært langt for å innhente nødvendig vurderingsgrunnlag. Dette tar mye tid og ressurser som kunne vært brukt på bedre vis. Anonymkode: b0dbf...e6a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #160 Del Skrevet 13. mai 2016 16 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Et sted mellom 44 og 80. Hvis jeg kunne jobbet 250% på tre forskjellige VGS ville jeg selvsagt gjort det. Men tviler på at de hadde godtatt det... Lykke til med det! https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Lonn-og-arbeidsvilkar/Lonnsoppgjoret-2014/Streiker/Nyheter/Larerne-jobber-MER-enn-75-timer-hver-dag/ Anonymkode: b0dbf...e6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå