Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra 1.august 2016 innføres det nye regler for fravær for elever i videregående skole. Fra kommende skoleår kan elevene ikke ha mer enn 10% udokumentert fravær i hvert enkelt fag. Hva synes du om de nye reglene? Hvordan kan de slå ut positivt? Hvordan kan de slå ut negativt?

Kjør debatt!

Anonymkode: b0dbf...e6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan slå ut negativt ved at folk som allerede sliter med å motivere seg og som sliter med å møte opp på skolen bare vil gi opp og slutte. Du kan ikke skremme folk til motivasjon. Det må gjøres noe med undervisningen. 

Anonymkode: de490...297

• Liker 9
Skrevet (endret)

Den suger, da må jeg jobbe mer om kveldene.

De kommer ikke til å slå ut positivt, hvis de ville ha færre som dropper ut kunne de jo prøvd å ikke suge gleden og nysgjerrigheten ut av elevene med et rigid system og kjedelig og irrelevant pensum. I tillegg hadde det vært en fordel om man kunne utvikle seg, og at ikke alle ble bremset til å være middelmådig.

Folk vil ikke lengre få kjøretimer godkjent som fravær, det er jo fjottete steder der man er avhengig av bil. Videregående er en glorifisert barnehage, det er en oppbevaringsplass for ungdom. Selv om målet med VGS ikke er å lære, kunne de jo utnyttet situasjonen til å lære elever noe nyttig. Du lærer å skrive dikt, men å lære seg å bruke Chicago-stilen og skrive akademiske tekster lærer du ikke. Opplæring i touch-metoden forsvant, det må jo være en av de mest universale og nyttige evnene man kunne hatt, både for videre utdanning og arbeid.

Nå vil vel flere miste karakterer på grunn av dårlige perioder, og så droppe ut. Jeg regner med betraktelig flere ikke klarer å gjennomføre videregående.

Endret av ambivalentReaction
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo Udokumentert fravær da - så med en melding fra foreldre og / eller doktor, så kommer ikke dette inn under denne fraværsgrensen...

Jeg mener at studentene er sutrer og klager alt for mye. Suck it up, and deal With it!

Anonymkode: 7b634...1eb

• Liker 20
Skrevet

Det er snakk om 10% _udokumentert_ fravær... Jeg forstår ikke problematikken, for å være helt ærlig. Det kan ikke være feil å stille krav til elevers oppmøte på skolen, for å kunne gi dem karakterer i fagene. 

Når jeg gikk på videregående, var regelen 15% - jeg hadde ganske mye fravær (mye skulk), og kom likevel godt under de 15%'ene... når man da i tillegg KAN være mer borte, så lenge fraværet er dokumentert (legeerklæring, politisk arbeid osv) - kan jeg virkelig ikke forstå hva problemet er.

Joda, jeg ser at det kan by på problemer for den gruppen av elever som sliter psykisk, og som ikke vil snakke med noen om dette (ergo ikke er i stand til å skaffe seg legeerklæring - men kan vi virkelig lage regler basert på unntakene? Og kanskje dette kan være en motivasjon til at de faktisk kontakter lege - noe som også vil gagne dem i forhold til den psykiske helsen idet de da vil kunne få behandling (og så mye fravær kanskje kan unngås)...

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo Udokumentert fravær da - så med en melding fra foreldre og / eller doktor, så kommer ikke dette inn under denne fraværsgrensen...

Jeg mener at studentene er sutrer og klager alt for mye. Suck it up, and deal With it!

Anonymkode: 7b634...1eb

Nei, medling fra foreldre/ "egenmelding" kan da umulig telle som dokumentert fravær? For man har jo ubegrenset med mulighet til å bruke dette, og da er det jo ikke noe poeng i å innføre dette? 

• Liker 5
Gjest Yellowrose
Skrevet

Hva hvis man er syk men gjerne skulle gått? Man kan ikke straffe folk for å være syke!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Det er snakk om 10% _udokumentert_ fravær... Jeg forstår ikke problematikken, for å være helt ærlig. Det kan ikke være feil å stille krav til elevers oppmøte på skolen, for å kunne gi dem karakterer i fagene. 

Når jeg gikk på videregående, var regelen 15% - jeg hadde ganske mye fravær (mye skulk), og kom likevel godt under de 15%'ene... når man da i tillegg KAN være mer borte, så lenge fraværet er dokumentert (legeerklæring, politisk arbeid osv) - kan jeg virkelig ikke forstå hva problemet er.

Joda, jeg ser at det kan by på problemer for den gruppen av elever som sliter psykisk, og som ikke vil snakke med noen om dette (ergo ikke er i stand til å skaffe seg legeerklæring - men kan vi virkelig lage regler basert på unntakene? Og kanskje dette kan være en motivasjon til at de faktisk kontakter lege - noe som også vil gagne dem i forhold til den psykiske helsen idet de da vil kunne få behandling (og så mye fravær kanskje kan unngås)...

Dersom skolen faktisk hadde tilbydd en kvalitetssikret skoledag, så hadde det ikke vært noe problem å stille krav til elevers oppmøte. Men når elevene gang på gang blir møtt med beskjed om at læreren er syk og at de ikke har vikar, når lærerne gjør undervisningen ekstremt demotiverende, og når man må sitte å jobbe med oppgaver hele skoledagen, da er det tragisk at elever må stille opp hver dag og kaste bort tiden sin til dette tullet. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Men hvorfor stille kravet? Jeg deltok lite i undervisningen på VGS, men jeg har likevel bedre karakterer enn mange i klassen. Jeg ser jo i retrospektiv at jeg skulle tatt hele dritten som privatist, da hadde jeg spart mye tid og frustrasjon. Du trenger ikke å se en elev ukentlig for å gi en karakter, gi eleven tre prøver så har du grunnlag. Å sitte stille i et hjørne gir ingen ekstra vurderingsgrunnlag. Det bør heller legges til rette for flere prøver slik at man kan gå glipp av mange uten å mangle grunnlag.

Hvorfor ødelegge undervisningen til de svakeste når det ikke har noen fordel? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette vil også føre til et enda større press på kapasiteten til legekontorene rundt om kring, da man må ha legeerklæring dersom man er syk. Og vi vet jo at de ikke har den beste kapasiteten fra før av.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er urimelig å sette krav til ungdom som snart skal ut i jobb og/eller høyere utdanning der man må ta 100% ansvar for egen læring. Da MÅ man ha gode rutiner inne. 

Det er også snakk om udokumentert fravær, så det er i realiteten snakk om 10% skulk. Da jeg gikk på vgs (5 år siden) hadde vi 15 %, ikke en eneste en som kom over denne grensen. Hva skal ha skjedd de siste 5 årene som gjør at ungdommen har det så mye jævligere enn vi?

Anonymkode: 5af96...8fc

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Men hvorfor stille kravet? Jeg deltok lite i undervisningen på VGS, men jeg har likevel bedre karakterer enn mange i klassen. Jeg ser jo i retrospektiv at jeg skulle tatt hele dritten som privatist, da hadde jeg spart mye tid og frustrasjon. Du trenger ikke å se en elev ukentlig for å gi en karakter, gi eleven tre prøver så har du grunnlag. Å sitte stille i et hjørne gir ingen ekstra vurderingsgrunnlag. Det bør heller legges til rette for flere prøver slik at man kan gå glipp av mange uten å mangle grunnlag.

Hvorfor ødelegge undervisningen til de svakeste når det ikke har noen fordel? 

Tror du at det hadde bedret læringsmiljøet i klassen - om du, som flink elev, var mer tilstede? Kanskje kunne du bidratt til å løfte de svakeste med ditt nærvær og bidrag i f.eks gruppearbeid og diskusjoner? Skolen er jo ikke kun et soloprosjekt.

Det legges vel allerede mye tilrette for flere prøver for elever som uteblir på fastlagte prøver. Mye merarbeid for lærere å stadig lage nye prøver for elever som ikke stiller opp.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan slå ut negativt ved at folk som allerede sliter med å motivere seg og som sliter med å møte opp på skolen bare vil gi opp og slutte. Du kan ikke skremme folk til motivasjon. Det må gjøres noe med undervisningen. 

Nei, man kan ikke skremme folk til motivasjon. Men er det ikke ofte slik i livet at man må gjøre ting selv om man ikke er topp motivert for det? Hva med å oppøve den muskelen? Jeg er overhode ikke motivert til å gå på jobb hver dag. Men jeg gjør det jo likevel.

• Liker 16
Gjest Tigress
Skrevet

Eg synest det er på tide. Det er som sagt snakk om udokumentert fråvere. Om ein er sjuk så held det med melding frå foreldre, eller frå ein sjølv om ein er over 18 år. Det er altså snakk om 10% fråvere utan å melde i frå til nokon. Det er faktisk 19 dagar av skuleårets 190 dagar, og det er mest fire heile veker. Det skulle tatt seg ut om eg berre lot vere å komme på jobb i fire veker av året, utan å melde i frå til nokon, berre utebli! Det er på tide å stille litt krav til desse elevane altså. Ikkje minst vil det gi lærarane høve til å bry seg mindre om skulkarane og meir om dei andre, og det er også på høg tid. 

Dei som av ein eller annan grunn på død og liv ikkje vil komme på skulen kan fint ta vgs som privatistar. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det er urimelig å sette krav til ungdom som snart skal ut i jobb og/eller høyere utdanning der man må ta 100% ansvar for egen læring. Da MÅ man ha gode rutiner inne. 

Det er også snakk om udokumentert fravær, så det er i realiteten snakk om 10% skulk. Da jeg gikk på vgs (5 år siden) hadde vi 15 %, ikke en eneste en som kom over denne grensen. Hva skal ha skjedd de siste 5 årene som gjør at ungdommen har det så mye jævligere enn vi?

Det er såpass stor forskjell på å være i jobb/høyere utdanning og vgs, så tror du virkelig at fraværet på vgs vil påvirke dette? Selv har jeg en del fravær, og jeg gleder meg til høyere utdanning, fordi da kan jeg bruke tiden på å lære det jeg trenger og fokusere på det jeg vet jeg trenger å bruke tid på, istedenfor å sitte og kaste bort tiden på skolen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom skolen faktisk hadde tilbydd en kvalitetssikret skoledag, så hadde det ikke vært noe problem å stille krav til elevers oppmøte. Men når elevene gang på gang blir møtt med beskjed om at læreren er syk og at de ikke har vikar, når lærerne gjør undervisningen ekstremt demotiverende, og når man må sitte å jobbe med oppgaver hele skoledagen, da er det tragisk at elever må stille opp hver dag og kaste bort tiden sin til dette tullet. 

Så lenge vgs er frivillig er det helt ok å stille krav. Elevene velger selv om de vil gå der 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Den suger, da må jeg jobbe mer om kveldene.

De kommer ikke til å slå ut positivt, hvis de ville ha færre som dropper ut kunne de jo prøvd å ikke suge gleden og nysgjerrigheten ut av elevene med et rigid system og kjedelig og irrelevant pensum. I tillegg hadde det vært en fordel om man kunne utvikle seg, og at ikke alle ble bremset til å være middelmådig.

Folk vil ikke lengre få kjøretimer godkjent som fravær, det er jo fjottete steder der man er avhengig av bil. Videregående er en glorifisert barnehage, det er en oppbevaringsplass for ungdom. Selv om målet med VGS ikke er å lære, kunne de jo utnyttet situasjonen til å lære elever noe nyttig. Du lærer å skrive dikt, men å lære seg å bruke Chicago-stilen og skrive akademiske tekster lærer du ikke. Opplæring i touch-metoden forsvant, det må jo være en av de mest universale og nyttige evnene man kunne hatt, både for videre utdanning og arbeid.

Nå vil vel flere miste karakterer på grunn av dårlige perioder, og så droppe ut. Jeg regner med betraktelig flere ikke klarer å gjennomføre videregående.

Ja. Siden skolegangen jo foregår på dagtid, og du har elevplass. Jeg kan f.eks ikke la være å møte på jobben min på dagtid fordi jeg i tillegg har en annen jobb jeg heller ville gått til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge vgs er frivillig er det helt ok å stille krav. Elevene velger selv om de vil gå der 

Dersom jeg vil ha høyere utdanning må jeg jo gå vgs. Har ikke noe valg der. Og ikke fortell meg at høyere utdanning foregår på samme måte som på vgs, for der har man mye større ansvar for egen læring! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Yellowrose skrev:

Hva hvis man er syk men gjerne skulle gått? Man kan ikke straffe folk for å være syke!

Nei, man kan ikke straffe folk for å være syke. Enig i det. Så da skaffer man dokumentasjon på sykdommen. Det løser vel saken? Er fraværet dokumentert, så rammes det jo ikke av 10%-grensa?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er såpass stor forskjell på å være i jobb/høyere utdanning og vgs, så tror du virkelig at fraværet på vgs vil påvirke dette? Selv har jeg en del fravær, og jeg gleder meg til høyere utdanning, fordi da kan jeg bruke tiden på å lære det jeg trenger og fokusere på det jeg vet jeg trenger å bruke tid på, istedenfor å sitte og kaste bort tiden på skolen. 

Det er tydelig at du er ung ;) 

Nei, det er ikke stor forskjell på jobb og vgs. Eller jo, det settes MYE strengere krav til å jobbe enn vgs, så hvis dere sliter med motivasjon, komme dere opp etc allerede, kommer dere til å slite i arbeidslivet. 

Og tror du at du kun får lese det du vil på høyere utdanning? Kun  få arbeidsoppgaver du vil ha i jobb? Tenk om igjen, putegenerasjonen kommer til å få et sjokk når dere skal ut i jobb

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...