Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

...? 

Jeg syns denne gyldne regelen er veldig fin. I tillegg til "ikke utsett andre for noe du ikke vil være utsatt for selv". Men handler mennesket sånn i dag, eller er vi for egoistiske? Hva tenker dere? 

Anonymkode: 772c5...fa1

Skrevet

Det er vel en generell regel som ligger i moralen. Samtidig kan jeg ikke si det er noe jeg lever 100% etter, for jeg vil nå ha bare min vilje innimellom også.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Moonwalker skrev:

Det er vel en generell regel som ligger i moralen. Samtidig kan jeg ikke si det er noe jeg lever 100% etter, for jeg vil nå ha bare min vilje innimellom også.

Ja, det er klart. Men tenker du at det du da gjør når du styrer unna denne regelen, er så moralsk riktig at det kunne vært en allmenn lov? (kant kategoriske imperativ)

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er klart. Men tenker du at det du da gjør når du styrer unna denne regelen, er så moralsk riktig at det kunne vært en allmenn lov? (kant kategoriske imperativ)

Vil ikke si at det virkelig følger det kategoriske imperativ, nei. Som jeg skrev vil jeg ha innimellom ha bare min vilje, noe som bryter med aksepten for at andre skal kunne gjøre det samme. Men nå gjelder dette smått, og ikke det de store temaene som jeg tror universalloven passer bedre for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det før,men det er så mange egoister i verden at jeg sluttet ,ble utnyttet støtt og stadig. 

Synd i grunn, for jeg ser på meg selv som snill, og vil gjerne hjelpe andre.

Nå er jeg siler jeg nøye ut de som jeg vet er snille, og som hjelper meg igjen , de som er kjipe ,egoistisk og gjerrig kutter jeg ut.

Men ordtaket "  Den største gleden du kan ha ,er å gjøre andre glad "  det prøve  jeg å leve etter.

Anonymkode: 9a859...647

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Til jeg fant det nødvendig å bytte den ut med: angrep er det beste forsvar.

Anonymkode: e46f4...756

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig at det kan være svært vanskelig å leve etter den gyldne regel helt fullt ut. Om bare noen tenker at man skal gjøre det som man vil at andre skal gjøre mot en selv, er bedre enn om ingen tenker sånn. Jeg vet med meg selv at jeg ikke lever strict etter den regelen. for eksempel så baksnakker jeg av og til andre, sier jeg er syk til avtaler når jeg egentlig er frisk og bare lat. Dette er noe jeg virkelig har lyst til å slutte med, jeg vil jo ikke selv bli baksnakket eller ditchet på den måten. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe jeg følger. Alltid i møte med nye mennesker og hverdagen. Det viser seg at andre ikke har den regelen, da føler jeg kun høflighet

Anonymkode: 6c6e1...fff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver å følge den, for jeg ser litt på det som livsmottoet mitt, som noe jeg kan strekke meg etter for å bedre meg selv hele tiden. Jeg bruker den unnskyldningen at ingen er perfekte. Alle gjør feil, og det er alltid enkelte av de feilgrepene som dessverre går på bekostning av noen andre. Alle sliter med sitt og alle har sine forutsetninger for hvordan de prater og handler ovenfor andre. 

Jeg sliter f.eks. med en angst som gjør meg veldig sjenert og stille rundt fremmede mennesker. Jeg er ikke noe god på selvhevdelse, liker ikke å vise meg fram noe særlig, og vet ikke alltid helt hva jeg skal si i ulike sosiale situasjoner. Jeg syns f.eks. det er utrolig vanskelig å trøste noen, for jeg aner aldri hva jeg skal si eller gjøre.. i teorien kan jeg det, og jeg er flink til å komme med råd til andre om hva de bør gjøre under de situasjonene, men selv er jeg ganske håpløs. Jeg vet selv at hvis det var jeg som trengte trøst, så ville jeg satt pris på at noen prøvde.. men jeg selv klarer ikke alltid å gi det tilbake på samme måte. Det er noe av det jeg må jobbe med. 

Uansett så kommer de fleste opp i en situasjon er man føler seg nødt til å tenke på seg selv fremfor andre. Jeg tror at alle kommer til forskjellige punkter i livet der de føler de må være egoistiske. Da må de jo bryte den gylne regelen. 

Til syvende og sist er vi alle mennesker, og jeg tror at ingen mennesker klarer å følge den regel fullt ut, med mindre man er totalt selvutslettende og velger absolutt alle framfor seg selv og sine. Men som sagt så er det en fin pekepinn på hvordan vi kan strekke oss til å være bedre mennesker. 

Anonymkode: 75278...471

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fint å høre at det er noen som tenker sånn :) Jeg syns alle burde tenke sånn, noen gjør det kanskje mer eller mindre og trenger en liten oppfrisker i ny og ned

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke religiøs, men jeg liker den regelen. Jeg prøver stort sett å leve livet etter en blanding av den og kardemommeloven. 

Anonymkode: 3be4f...60a

Skrevet

Denne regelen er vel grunnlaget for alle religiøse og filosofiske retninger verd å nevne. 

Den Gylne regel sammen med Ibsens "En hustavle" : "vær den du er fullt og helt, ikke stykkevis og delt", er viktige basiser i livet. 

Vær tro mot deg selv, og vær tro mot andre.

Det er så enkelt, men samtidig så vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppdratt med den læren. Jeg har stilt opp, husket på folk...i den tro at andre er sånn også.

Det kan være kjøring, hjelp til flytting,vasking. Baking og matlaging i diverse selskaper. Stilt opp for syke. Vært den de kan ringe til. Møtt opp på sykehus. Jeg er vel ja menneske. Vondt for å si nei. Har følt meg oppspist til tider.Når jeg selv kom i en vanskelig situasjon hørte jeg ikke noe. 

Anonymkode: 6c6e1...fff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...