AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #1 Skrevet 12. mai 2016 Jeg har aldri likt å gå i tog og delta på barneleker etc etter at jeg begynte på skolen. Alt det der som man forbinder med 17. Dagen har vært plikt og tvang. Og jeg var glad da dagen kom at jeg ikke måtte gå i tog lengre. 99% av dette skyldes måten skole og lærere forholdt seg til dagen og feiringen. Så fikk man barn og jeg klistra på meg et smil og gått i tog. Jeg har aldri snakket negativt om feiringen overfor ungene. Det gikk greit så lenge de gikk i barnehagen. Men så begynte de på skolen. Da ble det tvang. Da måtte de synge 17. sanger, gå i tog osv. De øver og terper p skolen. De tegner flagg osv. Alt er plikt og tvang. Sure lærere som krever oppmøte på en fridag. Det er jo ikke en skoledag. Vi har til og med fått kjeft av lærer på offentlig sted mens ungene var tilstedet fordi vi lot unge slippe å gå den lange ruta, men fikk avslutte etter den korte (todelt rute her). Et annet år kom lærer ut av toget og begynte å dra ene ungen etter arma for å få h*n med i toget igjen. Dette er jo ingen skoledag med pliktig oppmøte (avklart med rektor etter kjefteepisoden). Ungene har bare fått enda mer avsmak for hele feiringen etter dette. De gleder seg ikke til dagen lengre. De har nedtelling til de er ferdige på skolen og kan slippe denne tvangen. nå kan sikkert mange argumentere med at ingen har ondt av å gå i toget, det er tradisjon osv. Men dette skal jo være barnas festdag og det blir det jo ikke om det skal være tvang og plikt. Jeg klarer bare ikke tvinge ungene til å gjøre noe denne dagen som de absolutt ikke liker. Det er nok av plikter ellers. Og det er nok av dager de må holde ut å gjøre ting de egentlig ikke vil. 17. Mai er rett og slett ikke dagen for å statuere eksempler på. Å gå den korte ruten er blitt et kompromiss her. Da "skjemmer vi oss ikke ut" med å ikke delta og ungene må ikke holde ut så lenge. Men i år ser det ut som selv den kan bli en utfordring. Jada, det blir et glissent tog om "alle" skal avslutte etter den korte ruta. Men det er ikke snakk om at alle skal avslutte da. La de som ønsker å delta gjøre det. Ikke tving ungene. Ikke la dagen bli plikt og tvang. Det skaper bare avsky. En litt annen holdning til dette fra lærere etc så er jeg temmelig sikker på at mange fler vil ønske å gå hele ruta. Den beste feiringen vi har hatt var da vi var bortreist på dagen. Vi deltok da på feiringen der vi var. Vi gikk i tog og. Vi gikk samlet som familie. det var ingen tvang og det var ingen lærere der som ikke respekterte de valg vi gjør for i det hele tatt å gjøre dagen litt mer utholdbar. Jeg har egentlig mest lyst til å droppe hele feiringen. Anonymkode: 44e58...c2c 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #2 Skrevet 12. mai 2016 Barnetoget er en så stor del av feiringen at om alle tenkte som deg ville det vært stusselig gitt. Dessuten har barnas holdninger mye med hvilke holdninger foreldrene har vist tidligere. Mye av dagen er mas og tjas, ja, men det blir ofte det man gjør det til... Anonymkode: e3944...55f 21
Honey Dew Skrevet 12. mai 2016 #3 Skrevet 12. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barnetoget er en så stor del av feiringen at om alle tenkte som deg ville det vært stusselig gitt. Dessuten har barnas holdninger mye med hvilke holdninger foreldrene har vist tidligere. Mye av dagen er mas og tjas, ja, men det blir ofte det man gjør det til... Anonymkode: e3944...55f 17. mai skal være fyllt av glede. Å tvinge barn til å gå i tog når de ikke vil, gir dem negative assosiasjoner til denne dagen 15
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #4 Skrevet 12. mai 2016 herregud jeg HATET å gå i tog da jeg var liten. forferdelige greier Anonymkode: 6392d...d04 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #5 Skrevet 12. mai 2016 6 minutter siden, Honey Dew skrev: 17. mai skal være fyllt av glede. Å tvinge barn til å gå i tog når de ikke vil, gir dem negative assosiasjoner til denne dagen Helt enig! Mitt barn har fått bestemme dette selv hele veien. Anonymkode: 1944f...d48
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #6 Skrevet 12. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnetoget er en så stor del av feiringen at om alle tenkte som deg ville det vært stusselig gitt. Dessuten har barnas holdninger mye med hvilke holdninger foreldrene har vist tidligere. Mye av dagen er mas og tjas, ja, men det blir ofte det man gjør det til... Anonymkode: e3944...55f Her er det ikke snakk om at vi foreldre lager mas og tjas. Her har jeg selv heller dårligere opplevelser i forhold til feiring av dagen i skolealder. Det handler om hvordan lærerne oppførte seg og hvilke krav og forventninger de stilte. Jeg vil ikke gå i detaljer, men det er ting som har vært traumatiske og satt spor. Og så opplever vi at våre barn går gjennom det samme. Vi velger da å gjøre det må en måte så ungene skal få et positivt forhold til dagen. Så kommer lærer å kjefter oss huden full foran både ungene og andre folk istedet for å ta det opp med oss foreldre på en rolig og pen måte i etterkant, uten ungene tilstedet. Da kunne de fått høre våre begrunnelser. Og selv etter å ha tatt dette opp med rektor opplever vi året etter at lærer kommer ut av toget og drar ungen gråtende etter armen med inn i toget igjen. Hva ligner dette egentlig? Det er ikke respekt verken for dagen, ungene eller oss foreldre. Resultatet er unger som nærmest hater dagen. Anonymkode: 44e58...c2c 4
Alethia Skrevet 12. mai 2016 #7 Skrevet 12. mai 2016 Gjør det dere + barna helst vil. Hvis det er noen som spør, så sier dere bare rett og slett sannheten. Synes ikke det dere tenker er rart i det heletatt. Lykke til uansett!
Gjest C'est la vie:) Skrevet 12. mai 2016 #8 Skrevet 12. mai 2016 (endret) Jeg elsket å gå i tog når jeg var barn og 17 mai var for meg en kjempegøy dag! Fra jeg ble voksen, har det vært tradisjon å reise ned tidlig om morgenen, ta en kaffe og snakke med de man kjenner før toget begynner. Men der er vi alle forskjellig, og jeg forstår at andre kan mene at denne dagen er forbundet med tvang, stress og påklistrede smil. Det jeg kan si som jeg ville endret på for barnas skyld er barnetogets strekning. Det er uhyre langt å gå for de minste, særlig når foreldrene setter på de nye finsko som de ikke har gått ut. Mamma pleide å la meg gå med joggesko med god demping. Ja, jeg fikk noen kommentarer, men heller det enn føtter jeg ikke kunne trø på etter toget . Det skulle vel helst vært noen som gikk rundt og solgte gnagsårplaster. Mange barn som har vondt når toget endelig er over og jeg har flere ganger gitt ut av mitt lille førstehjelpsskrin i veska til stakkars sjeler som har vondt. Endret 12. mai 2016 av C'est la vie:)
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 12. mai 2016 #9 Skrevet 12. mai 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #10 Skrevet 13. mai 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har egentlig mest lyst til å droppe hele feiringen. Anonymkode: 44e58...c2c Det hadde jeg gjort hvis barna mine hadde slike opplevelser med 17. mai feiring og helst ville slippe. Ser ikke poenget med å tvinge dem. Hos oss er det høyt prioritert å gå i tog på 17. mai, det er viktig for oss, og vi viser stor entusiasme og glede over det - fordi det er viktig for barna. Den dagen de evt uttrykker at det bare er tvang og mas og ork, så dropper vi det glatt. Vil man likevel feire men uten presset om å gå i tog osv, så går det an å dra et annet sted og feire også. Anonymkode: 68582...5ca
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #11 Skrevet 13. mai 2016 Her har størstemann aldri likt å gå i tog, så han fikk slippe etter et par år. Har aldri brydd meg om hva andre tenker om det. Selv elsket jeg å gå i tog på 17 mai, men vi er alle forskjellig, heldigvis:) Anonymkode: 05f88...f6e
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #12 Skrevet 13. mai 2016 Problemet er da ikke selve feiringen, men at du er misfornøyd med hvordan lærer styrer dagen? Kan du ta dette opp på foreldremøte, eller sende lærer en Mail e.l? Husker selv da jeg var liten, vi hadde det kjempegøy på 17.mai. Jobber selv på barneskole nå, og ungene syns dagen er stor stas. Her er ungene "opplært" i og kjempeflinke til å være med og ha en positiv innstilling når vi gjør ting som å gå i tog, besøke museum osv. Litt sutring ang gåinga kan det bli, men de har det jo også veldig fint! Og for mange er det fint å kunne bli med på hele toget, og avslutte sammen med de andre uten å bli avbrutt underveis. Det beste med 17.mai tog er jo egentlig å vinke til foreldre, besteforeldre og andre kjente, det hjelper veldig mye. Noen familiemedlemmer løper etter toget og stiller seg opp forskjellige steder så de kan vinke til ungene flere ganger. Det er stor stas! Jeg tror det er viktig som forelder denne dagen å gjøre litt ekstra. Syns man ikke det er noe greit selv, blir det ikke nødvendigvis gøy for ungene heller. Men som du sier er det ikke tvang. Det er jo bare å reise bort. Der jeg jobber er det familier som reiser bort på 17.mai. De vil ikke være med på feiringa. Og det er helt greit. Du kan jo reise bort selv, du trenger ikke bry deg om hva evt lærer har å si om den saken. Anonymkode: 16cfb...bfe 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #13 Skrevet 13. mai 2016 Her må ikke lærere møte opp lengre, fordi de ikke får betalt lengre. Dermed er det ingen lærere som møter opp i toget lengre Anonymkode: 2dc6e...e8f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #14 Skrevet 13. mai 2016 Ser ungene på det som plikt og tvang at de må tegne flagg på skolen? Det er en del av undervisningen. Alt skal ikke være gøy. Noen barn synes det er kjedelig med tegning, andre synes det er kjedelig med matte, andre synes det er kjedelig med gym. Man må likevel igjennom det. Hva sa du til barna da, når de kom helt utbrente hjem fra skolen og hadde blitt tvunget av læreren til å tegne flagg? Anonymkode: 77401...885 17
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #15 Skrevet 13. mai 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ungene på det som plikt og tvang at de må tegne flagg på skolen? Det er en del av undervisningen. Alt skal ikke være gøy. Noen barn synes det er kjedelig med tegning, andre synes det er kjedelig med matte, andre synes det er kjedelig med gym. Man må likevel igjennom det. Hva sa du til barna da, når de kom helt utbrente hjem fra skolen og hadde blitt tvunget av læreren til å tegne flagg? Anonymkode: 77401...885 Barn blir da vel ikke utbrente fordi de har tegnet et flagg. Anonymkode: 4f9c1...709 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #16 Skrevet 13. mai 2016 Hvis man ikke vil gå i tog eller delta på 17.maifeiring er det bare å la være, helt greit. Samtidig er det trist å se at enkelte mennesker tar vår grunnlov og frihet så selvfølgelig at de ikke lenger ser det som viktig å feire. Å ville droppe 17.maifeiring er et typisk symptom på at man har det for godt og er for egoistisk. Stakkars oss som har det så bra i Norge og må gå i barnetog én gang i året, buhu. Anonymkode: 5d5b5...c05 14
Gjest noe tilfeldig Skrevet 13. mai 2016 #17 Skrevet 13. mai 2016 Det er mange unødvendig stygge kommentarer her. "Hva om alle tenkte som T.S" - altså, er det virkelig et problem med for dårlig oppmøte på 17.mai der du bor? For min del hadde det vært en glede om noen valgte å feire hjemme, for i min by står folk som sild i tønne for å se toget. Og dette om at man er egoistisk og "buhu" - for noe TØYS! Slik jeg leser T.S sitt innlegg handler det mer om at vi som foreldre til norske barn har ganske høye krav til hva som "skal" gjøres og ikke, litt det samme med de barna som ikke har fått reise til syden om sommeren, eller folk som ikke går på ski i fjellet og spiser appelsin i påska.. Da bryter man med normen og forventningene, og spesielt som foreldre til små barn føler man seg lett uglesett. Da har man jo potensielt "frarøvet" barnet sitt en opplevelse. Til T.S; om barna vil være hjemme også, vær hjem! Om dere vil dele dere, så kan f.eks far dra og du ble hjemme og gjøre klar en god middag til ettermiddagen. 17 mai er alle sin bursdag bruker vi å si. Vi feirer frihet, og det innebærer at du skal feire dagen akkurat slik DU og din familie vil! 😊
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #18 Skrevet 13. mai 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man ikke vil gå i tog eller delta på 17.maifeiring er det bare å la være, helt greit. Samtidig er det trist å se at enkelte mennesker tar vår grunnlov og frihet så selvfølgelig at de ikke lenger ser det som viktig å feire. Å ville droppe 17.maifeiring er et typisk symptom på at man har det for godt og er for egoistisk. Stakkars oss som har det så bra i Norge og må gå i barnetog én gang i året, buhu. Anonymkode: 5d5b5...c05 De setter iallefall ikke pris på grunnloven om de skal tvinges til å gå i tog. Om vi dropper toget så er ikke det ensbetydende med at vi ikke feirer. Vi velger bare å gjøre det på en måte som kan gi ungene positive holdninger til dagen. og jeg blir faktisk kvalm av folk som på 17. Mai proklamerer i store fine ord hvor stor pris de setter på landet vårt og friheten vi har osv, samtidig som de viser rasistiske holdninger og ikke liker våre nye landsmenn. Å sette pris på grunnloven, landet og alt hva "fedrene har kjempet" osv handler mer om hvordan man ter seg i hverdagen enn om hvor pliktoppfyllende man stiller i toget på grunnlovsdagen. Anonymkode: 44e58...c2c 6
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #19 Skrevet 13. mai 2016 Her kan man fint nekte å være med å feire 17 mai, men da møter man heller ikke opp på noe av det. Reis bort på 17. mai da vel, er jo ikke noe problem det. Jeg syns faktisk det er bedre enn halvhjertet deltakelse, hvis hele familien er enig. Selv syns jeg det er en utrolig viktig dag å markere. Det 17. mai står for er noe vi i Norge tar for gitt, sånn har det ikke alltid vært, og mange land har det ikke sånn i dag heller. Ungene er nok godt preget av ditt syn på 17. mai selv om du mener du ikke har sagt noe. Her er 17. mai veldig stas, selv om ungene fra skolealder går i tog et par km, noe som kan være litt slitsomt for en 1. klassing. Men har da tilgode å se annet enn glade unger denne dagen, og her er det blide lærere, som mange ofrer det å være sammen med egen familie på denne dagen nettopp for å kunne gå i tog sammen med klassen. Jeg tenker også det må være leit for ungene å gå glipp av å feire denne dagen sammen med vennene sine. Toget er en ting, men det er jo masse leker, aktiviteter, is, brus, kaker og hygge. Ungene våre har alltid gledet seg til 17. mai. Men så har da vi voksne alltid gjort det også. Og aktivitetene før 17. mai er viktige. Barna skal lære hvordan det Norske flagget ser ut. De skal vite hvorfor vi feirer 17. mai. Og de har da virkelig ikke vondt av å lære nasjonalsangen heller! Det er viktig almennkunnskap. Og det er uansett ting de skal lære. Syns du da all undervisning er tvang? De lærer at det finnes flere forskjellige religioner også, kan tenke meg at en del mennesker syns det er unødvendlig kunnskap også.... Anonymkode: a8635...960 7
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #20 Skrevet 13. mai 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å sette pris på grunnloven, landet og alt hva "fedrene har kjempet" osv handler mer om hvordan man ter seg i hverdagen enn om hvor pliktoppfyllende man stiller i toget på grunnlovsdagen. Anonymkode: 44e58...c2c Det går faktisk an å gjøre begge deler. Anonymkode: 5d5b5...c05 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå