Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere hørte at jeg sa: Jeg går bort, og jeg kommer til dere igjen. Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Faderen, for han er større enn jeg.” (Joh 14:28)

Så hvordan forklarer Jesus troende dette ?

Anonymkode: 8292d...13b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jesus er ikke Gud på samme måte som at den Hellige Ånd ikke er Gud, men alle tre er en del av Gud. Dette er da treenigheten. De er tre, men en på en måte. Har du ikke hatt undervisning i religion? Dette er da det mest grunnleggende i hele kristendommen. Trodde da alle kunne dette.

Anonymkode: 4ff02...354

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere hørte at jeg sa: Jeg går bort, og jeg kommer til dere igjen. Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Faderen, for han er større enn jeg.” (Joh 14:28)

Så hvordan forklarer Jesus troende dette ?

Anonymkode: 8292d...13b

Så levde de lykkelige i alle sine dager. Snipp, snapp, snute - så var eventyret ute. 

Anonymkode: a4ff9...d19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså... Gud tar bolig i menneskekropp og sier disse ordene gj. Jesus (menneskesønnen) som Johannes (døperen) hører. Her er Gud inntatt en menneskekropp, han er fullstendig menneske men også fullstendig gud. Han er like sårbar som et menneske, men like allmektig som en gud. I menneskekroppen forteller han dette som en åpenbaring til menneskene som menneske at faderen (Gud) er større enn menneske, allikevel så er han også faderen. Forstår du?

Anonymkode: 44c1f...d60

Skrevet

Vi kjenner jo til avatarer. Litt forenklet kan vi si at Jesus er en avatar av Gud. 

En avatar er jo en slags representasjon av en person. Vi kjenner det jo fra MUD og lignende. 

Vi kjenner fra Bibelen tre "avatarer" av Gud. Jesus, Faderen eller Skaperen og Den Hellige Ånd som er aktuell nå i pinsen. 

Det står ingenting i Bibelen om at Gud er treenig, så det kan tenkes at det er flere "avatarer" av Gud. Men det er kun en spekulasjon fra min side. 

Gjest Kaffekrus
Skrevet
Den Friday, May 13, 2016 at 21.17, stan skrev:

Vi kjenner jo til avatarer. Litt forenklet kan vi si at Jesus er en avatar av Gud. 

En avatar er jo en slags representasjon av en person. Vi kjenner det jo fra MUD og lignende. 

Vi kjenner fra Bibelen tre "avatarer" av Gud. Jesus, Faderen eller Skaperen og Den Hellige Ånd som er aktuell nå i pinsen. 

Det står ingenting i Bibelen om at Gud er treenig, så det kan tenkes at det er flere "avatarer" av Gud. Men det er kun en spekulasjon fra min side. 

Problemet med å forstå det slik, er jo at for eksempel ved Jesu dåp fortelles det at Gud i alle sine skikkelser var til stede, og at Jesus stadig ber til Faderen. Dermed forstås Gud som treenig :)

Skrevet
3 minutter siden, Kaffekrus skrev:

Problemet med å forstå det slik, er jo at for eksempel ved Jesu dåp fortelles det at Gud i alle sine skikkelser var til stede, og at Jesus stadig ber til Faderen. Dermed forstås Gud som treenig :)

Nei da, som sagt så står ikke det i Bibelen at Gud er treenig, men man kan utlede fra Bibelen at Gud er Faderen, Sønnen og Ånden. 

Men det er jo morsomt å spekulere i om det er flere inkarnasjoner av Gud. Siden Sønnen ikke var åpenbart fra begynnelsen, kanskje det er flere på lur☺

AnonymBruker
Skrevet

Bli jøde i stedet. De tror ikke på noen treenighet. Bare Gud.

Og det samme gjelder vel for islam også(?)

Anonymkode: 85100...6d7

Skrevet

Snakk med en teolog, heller. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 13.5.2016 at 21.17, stan skrev:

Første mosebok, kap 18:  der viser Gud seg som tre menn for Abraham. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første mosebok, kap 18:  der viser Gud seg som tre menn for Abraham. 

Ja, det tilegnes vanligvis Gud Fader. Men i tillegg har du jo en del engler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...