Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er troende.

Jeg tror ikke at man er etikk- og moralløs uten en religiøs overbevisning. Hvor i all verden kommer det fra?

Jeg prøver ikke å dytte troen min på noen, og har aldri gjort det. Jeg snakker faktisk sjelden om det om jeg ikke blir spurt.

Jeg forventer ikke at mine meninger skal være fritatt for kritikk. Hva er dette for noe vås?

Jeg blir ikke provosert over ikke-troende. Jeg respekterer dem.

Til tross for alt det ovennevnte mottar jeg derimot NULL respekt fra ganske mange ikke-troende, og de misjonerer og forkynner for meg, og kaller meg dum, overtroisk og psykisk syk.

De fleste argumentene fra ikke-troende her i tråden virker som om de er fremsatt fra en oppfatning om hvordan troende som en generell størrelse tenker og handler, og jeg kan ikke se at det finnes underbygning for påstandene. Likevel blir dette brukt for å fortelle at tro er negativt. Generelt virker det som om mange religionskritikere har liten kunnskap om det de snakker om, og i hvert fall ikke søker noen teologiske forklaringer på det de mener er problematisk f. eks. i Bibelen. Dermed dreier veldig mye av kritikken seg om forhold og problemer som ikke er reelle. 

Når man snakker så pent om respekt, hvorfor får jeg ikke respekt tilbake når jeg yter den respekt dere ønsker?

Anonymkode: dbb34...d80

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, debatant skrev:

Hvilken bakgrunn har du siden du kan si det så kategorisk?

Jeg for min del ble veldig glad når jeg hørte om Guds rettferdighet som barn.

Nei, det ble du ikke. Du ble skremt, og dermed mentalt mishandlet av foreldrene dine.

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, stan skrev:

Joda. Ikke alle, men der jeg jobber opplever jeg de såkalte ateistene som mye mer pågående enn de jeg vet er troende.  

Det er fordi du har bestemt deg på forhånd for at det er slik. Dessuten vet du ikke hva disse ateistene opplever fra andre religiøse.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er litt morsomt med de som mener de er i mot religion fordi mange troende prakker det på de. Jeg er ikke en som går rundt og sier til alle mulige at jeg er kristen, men jeg er det. Jeg har flere venner som ikke vet noe om min tro, men hvis de for eksempel gjør narr av religiøse mennesker(??) så sier jeg at jeg ikke synes det er morsomt og at jeg er religiøs selv. Da skal de alltid prøve å overbevise meg om at det ikke finnes en gud, etcetc. Hvis jeg skal generalisere er ateister mye flinkere til å spre drittet sin enn personlig troende.

Så fordi du ikke (bevisst) tvinger religion ned i halsen din, så går du ut ifra at ingen religiøse gjør det? Typisk religiøs antilogikk.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg på min side syns jeg det er merkelig at ateister og andre som ikke følger bibelen, blir forbannet på kristne som reagerer på at utenforstående ønsker å endre en religion som de ikke kunne brydd seg mindre om.

Det er ikke så merkelig. Religionens diskriminering påvirker hele samfunnet.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er troende.

Jeg tror ikke at man er etikk- og moralløs uten en religiøs overbevisning. Hvor i all verden kommer det fra?

Jeg prøver ikke å dytte troen min på noen, og har aldri gjort det. Jeg snakker faktisk sjelden om det om jeg ikke blir spurt.

Jeg forventer ikke at mine meninger skal være fritatt for kritikk. Hva er dette for noe vås?

Jeg blir ikke provosert over ikke-troende. Jeg respekterer dem.

Til tross for alt det ovennevnte mottar jeg derimot NULL respekt fra ganske mange ikke-troende, og de misjonerer og forkynner for meg, og kaller meg dum, overtroisk og psykisk syk.

De fleste argumentene fra ikke-troende her i tråden virker som om de er fremsatt fra en oppfatning om hvordan troende som en generell størrelse tenker og handler, og jeg kan ikke se at det finnes underbygning for påstandene. Likevel blir dette brukt for å fortelle at tro er negativt. Generelt virker det som om mange religionskritikere har liten kunnskap om det de snakker om, og i hvert fall ikke søker noen teologiske forklaringer på det de mener er problematisk f. eks. i Bibelen. Dermed dreier veldig mye av kritikken seg om forhold og problemer som ikke er reelle. 

Når man snakker så pent om respekt, hvorfor får jeg ikke respekt tilbake når jeg yter den respekt dere ønsker?

Usikker på om dette var myntet på mitt innlegg, men jeg har vel aldri sagt at dette gjelder alle religiøse? Jeg nevnte at "det blir et problem når.." som er rettet mot den andelen religiøse som har disse oppfatningene. Ikke at "alle religiøse er sånn og sånn". Svært få ser på troende som en "generell størrelse" som du sier. At du følte deg truffet er strengt tatt ditt eget problem og sier en del om deg.

Og jo, det er et reelt problem, for eksempel når religiøse overbevisninger gir homofile færre rettigheter.

Anonymkode: fe780...4cf

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, debatant skrev:

Gud har gitt alle en samvittighet, vi står ansvarlig ovenfor.

Så er det samvittigheten eller troen på Jesus som gjør at man ikke havner i helvete?

Hvordan skal disse langt inne i skogen kunne tro på Jesus hvis de aldri hører om ham engang?

Skrevet
52 minutter siden, debatant skrev:

Sikter du til ateismen til Mao, Stalin, Castro, Pol Pot og Hitler?

Ateisme har ikke noe med disse å gjøre. Det er henholdsvis kommunisme og nazisme, altså ideologier i likhet med kristendom. Ateisme er ingen ideologi.

Uansett var ikke disse ateister, som du nå vet. Hitlers slagord var jo "Gott Mit Uns".

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, jabx skrev:

Uansett var ikke disse ateister, 

Stalin var ateist 

Anonymkode: e5f85...889

Skrevet
Et øyeblikk siden, jabx skrev:

Det er fordi du har bestemt deg på forhånd for at det er slik. Dessuten vet du ikke hva disse ateistene opplever fra andre religiøse.

Hvordan kan jeg ha bestemt meg for hva andre snakker om?

Jeg observerer dette. Mange ateister og ikke-troende som legger ut om sine ideer. Men ikke en religiøs som gjør tilsvarende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Stalin var ateist 

Ateisme er fravær av gudstro. Fravær som i ingenting. Og ingenting kan ikke begrunne eller være årsak til handlinger. For ingenting er ingenting, altså tomt.

Anonymkode: 6a747...6fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de tvinger på oss andre levereglene sine og mener at samfunnet skal tilpasse seg. De lar barna sine dø fordi de heller bruker bønn istedenfor medisin, nekter å ta imot blod ,de kutter i kjønnsorganer til gutte og jentebarn, vi ser dem igjen i politikken, i skolene og ellers i mange aspekter av hverdagen. Det finnes ingen religion som er "bare din" . Alle religioner blir tvunget på resten av befolkningen i en viss grad.

En annen ting folk er lei er hvor vanskelig det har vert å stå imot religion. Det er som et dårlig dopingsmiljø. Du får ikke kritisere uten å bli stemplet negativt, folk tar helt syke valg i navn av religion og det er ikke lett å komme seg ut av det.

Millionveis av liv ødelagt kun pga dumme fortellinger om magiske slanger og slikt styr.

Anonymkode: 50d6e...0eb

Skrevet

folrdi enkelte er hjernevasket. alle religioner har noe bra i seg, men det meste er WTF

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ateisme er fravær av gudstro. Fravær som i ingenting. Og ingenting kan ikke begrunne eller være årsak til handlinger. For ingenting er ingenting, altså tomt.

Jeg påpekte bare det faktum at Stalin var ateist. Det du skriver har ingenting å gjøre med hva jeg påpekte. 

Skrevet

Plager meg ikke at folk har en tro, men at folk gjør dumme ting og bruker troen som en unnskyldning. I det siste har jeg diskutert med mange kristne som bruker kristendommen som en unnskyldning for å diskriminere homofile, f.eks. Selve troen har jeg ingenting imot, så lenge folk vet sine grenser og innser at bare fordi de følger enkelte regler, gjør ikke alle andre det. 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke trist å tenke på at denne guden du tror på skal ha et slikt forkastelig menneskesyn? Hvorfor er homofile mindreverdige mennesker? Hvem skader man ved å elske noen av sitt eget kjønn?

Å være homofil og å vite at man blir sett på som mindreverdige mennesker på grunn av sin legning er selvfølgelig noe som sårer vedkommende og er dermed skadelig. Det at du påstår noe annet er bare en bekreftelse på at mange religiøse er trangsynte og ondskapsfulle, og med en skremmende liten evne til å tenke selv.

Heldigvis finnes det veldig mange kristne og andre religiøse som ikke ser problemet med å vie homofile i kristen/religiøs tro. Dette er flotte mennesker som klarer å tenke og vurdere på egen hånd. All ære til disse. :)

Han er kjærligheten og døde for våre synder slik at vi skal få evig liv. At menneskesynet hans er forkastelig, er jeg ikke enig i. Jesus ser ikke på noen mennesker som mindreverdige, men han avskyr synd (ikke mennesket, men synden), og homofili er synd. Hverken du eller jeg, eller noen andre, kan endre Guds ord. 

Du skal få lov til å ha din mening, samtidig som jeg skal få lov til å ha min mening. 

Jeg har ikke noe i mot homofile, det er ikke opp til meg å dømme andre, jeg bryr meg om mine medmennesker, men jeg syns også de skal vise respekt for kristne og kirken. Kristne lar homofile være i fred, så burde homofile også la kirken være i fred. 

Anonymkode: f4716...aaf

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg påpekte bare det faktum at Stalin var ateist. Det du skriver har ingenting å gjøre med hva jeg påpekte. 

Du påpeker at Stalin var ateist. Jeg presiserer hva ateisme er. Hvordan mener du at jeg bommer?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Snigen skrev:

Plager meg ikke at folk har en tro, men at folk gjør dumme ting og bruker troen som en unnskyldning. I det siste har jeg diskutert med mange kristne som bruker kristendommen som en unnskyldning for å diskriminere homofile, f.eks. Selve troen har jeg ingenting imot, så lenge folk vet sine grenser og innser at bare fordi de følger enkelte regler, gjør ikke alle andre det. 

Ingen ekte kristne bruker kristendommen som en unnskyldning til å diskriminere homofile, men det er nok heller folk som misliker homofile uten grunn, som bruker kristendommen som unnskyldning for å hate homofile. En her skriver at noen kristne slår og mishandler homofile, men å skade et medmenneske går jo mot noe av det mest sentrale i kristendommen, så da er det noe som ikke henger på greip. 

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ingen ekte kristne bruker kristendommen som en unnskyldning til å diskriminere homofile, men det er nok heller folk som misliker homofile uten grunn, som bruker kristendommen som unnskyldning for å hate homofile. En her skriver at noen kristne slår og mishandler homofile, men å skade et medmenneske går jo mot noe av det mest sentrale i kristendommen, så da er det noe som ikke henger på greip. 

Nei ekte kristne de mener at gud er ikke oppdatert,så de lager sine egen regler. "kanskje gud sa dette før,men nå..." 
ekte kristne sier at gud feilet med bibelen.

ekte kristne ser på det som er tiltenkt som den eneste kommunikasjon mellm gud og menneske som feilet. "Det er jo skrevet av menneske", hadde ikke gud forsikret seg om at det som stod var det han mente?
"nei, det er gammelt" går gud ut på dato? som en gammel melk? 

Anonymkode: 50d6e...0eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usikker på om dette var myntet på mitt innlegg, men jeg har vel aldri sagt at dette gjelder alle religiøse? Jeg nevnte at "det blir et problem når.." som er rettet mot den andelen religiøse som har disse oppfatningene. Ikke at "alle religiøse er sånn og sånn". Svært få ser på troende som en "generell størrelse" som du sier. At du følte deg truffet er strengt tatt ditt eget problem og sier en del om deg.

Og jo, det er et reelt problem, for eksempel når religiøse overbevisninger gir homofile færre rettigheter.

Jeg følte meg ikke truffet, men urettmessig anklaget. Det er ikke et problem, heller et irritasjonsmoment.

Det er ganske mange innlegg bare i denne tråden som beskriver troende som en generell størrelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...