Maleficenta Skrevet 13. mai 2016 #41 Skrevet 13. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig i at en del frikirker representerer et problem her - men det er ikke fordi de er religiøse, det er fordi de utøver en sosial kontroll og et maktmisbruk som faktisk bryter med grunnpilarene i det de hevder å tro på. Det er rett og slett misbruk av religion. Forøvrig synes jeg det er interessant at en del ateister påberoper seg ytringsfrihet når de kritiserer troende, mens en troende som gjør det samme ikke har ytringsfrihet, men er hjernevasket og forblindet. Hvorfor ytringsfriheten skulle forsvare ateisters rett til å misjonere, men ikke troendes er for meg et mysterium..... Anonymkode: dbb34...d80 Troende truer jo ateister med at de vil brenne i helvete så de bruker sin ytringsfrihet til gangs de også. Så det ser ikke jeg som noe problem der
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #42 Skrevet 13. mai 2016 49 minutter siden, Maleficenta skrev: Troende truer jo ateister med at de vil brenne i helvete så de bruker sin ytringsfrihet til gangs de også. Så det ser ikke jeg som noe problem der Det er helt feil. Jeg har aldri en eneste gang i hele mitt liv (oppvekst med en far som er prest, og siden konversjon til katolisismen) hørt noen trusler om å komme til helvete - hverken rettet mot meg, andre troende eller ateister. Jeg kjenner heller ingen som har gitt eller mottatt slikt. Dette er noe som foregår i marginale kretser og små sekter. Det er greit å ikke generalisere for mye.... Anonymkode: dbb34...d80 5
Maleficenta Skrevet 13. mai 2016 #43 Skrevet 13. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er helt feil. Jeg har aldri en eneste gang i hele mitt liv (oppvekst med en far som er prest, og siden konversjon til katolisismen) hørt noen trusler om å komme til helvete - hverken rettet mot meg, andre troende eller ateister. Jeg kjenner heller ingen som har gitt eller mottatt slikt. Dette er noe som foregår i marginale kretser og små sekter. Det er greit å ikke generalisere for mye.... Anonymkode: dbb34...d80 Jo det gjør alle. Noen pakker det inn og sier ting som at når dommedag kommer så håper jeg at jeg kan bli igjen på jorden og hjelpe de stakkarene som ikke får komme til himmelen
jabx Skrevet 13. mai 2016 #44 Skrevet 13. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Plager ikke meg så lenge troende ikke plager meg eller andre med det. Min oldemor var troende..men hun plagde ikke andre mennesker med det. Ofte er det folk som er usikre i seg selv og i troen som hele tiden forsøker å forankre sin virkelighetsoppfattelse i andre, slik kan de midlertidig føle seg tryggere i seg selv. Veldig slitsomt. Anonymkode: b7dc2...8bc Det er vel heller omvendt. Det er jo de som er sterkest i troen som er mest aktive med å påvirke folk. 1
jabx Skrevet 13. mai 2016 #45 Skrevet 13. mai 2016 1 time siden, debatant skrev: Så du mener at ytringsfrihet er er fundamentalt problem. Og en skal Ignorere at andre evt havner i helvete? Skal en ignorere de som faller utenfor samfunnet og, basert på likegyldighet og egoisme? Prøver du å si at psykisk mishandling handler om ytringsfrihet? 1
jabx Skrevet 13. mai 2016 #46 Skrevet 13. mai 2016 1 time siden, debatant skrev: Å true er selvfølgelig galt, men å realitetsorientere finnes det frihet og glede i. Antar du er glad for at noen har fortalt deg at politiet skriver bøter til folk som ikke forholder seg til vegtrafikkloven? Et barn trenger ikke å vite om at politiet skriver bøter til voksne som kjører bil. Men barnet tar heller ikke skade av å vite det, blant annet fordi det ikke egentlig angår barnet. A skremme barnet med helvete er derimot å skremme barnet med noe som, dersom det stemmer, vil angå barnet direkte. 1
debatant Skrevet 13. mai 2016 #47 Skrevet 13. mai 2016 (endret) 2 minutter siden, jabx skrev: Et barn trenger ikke å vite om at politiet skriver bøter til voksne som kjører bil. Men barnet tar heller ikke skade av å vite det, blant annet fordi det ikke egentlig angår barnet. A skremme barnet med helvete er derimot å skremme barnet med noe som, dersom det stemmer, vil angå barnet direkte. Hvilken bakgrunn har du siden du kan si det så kategorisk? Jeg for min del ble veldig glad når jeg hørte om Guds rettferdighet som barn. Endret 13. mai 2016 av debatant 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #48 Skrevet 13. mai 2016 Hadde det ikke vært for at religiøse mennesker ofte er svært misjonerende hadde jeg ike brydd meg. Men de jakter på mennesker som ikke klarer å beskytte seg selv. Som en flokk rovdyr som bare venter på sitt neste offer. De verste er de som sakte men sikkert innynder seg hos sitt offer, oppnår tillit og vennskap...for så å slå til. I tillegg er deres politiske meninger motivert av religiøs doktrine, selv om de ikke direkte bruker religiøse tekster som argumenter. Det tør de ikke. Men finner vikarierende argumenter. Og det påvirker meg i aller høyeste grad. Søndagsstengte butikker er et eksempel. Abort er et annet. Eggdonasjon, aktiv dødshjelp, likekjønnet ekteskap, jeg kunne fortsette lenge. Derfor plager det meg at noen har en tro. Anonymkode: 4b3c1...41e 1
stan Skrevet 13. mai 2016 #49 Skrevet 13. mai 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Igjen jeg skrev NOEN ikke alle Anonymkode: e5f85...889 Joda. Ikke alle, men der jeg jobber opplever jeg de såkalte ateistene som mye mer pågående enn de jeg vet er troende. Men absolutt, det er noen få. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #50 Skrevet 13. mai 2016 32 minutter siden, debatant skrev: Hvilken bakgrunn har du siden du kan si det så kategorisk? Jeg for min del ble veldig glad når jeg hørte om Guds rettferdighet som barn. Er det rettferdighet at de som aldri har hørt om Gud og Jesus må til helvete når de dør? Jeg spurte en prest om det. Hva om noen bor i en sivilisasjon i jungelen og aldri har hatt kontakt med den vestlige verden? Han kunne ikke svare. Anonymkode: 172e3...89d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #51 Skrevet 13. mai 2016 ^ eller kanskje ikke "sivilisasjon" akkurat. Men bor i jungelen. Anonymkode: 172e3...89d
Cuntzilla Skrevet 13. mai 2016 #52 Skrevet 13. mai 2016 Fordi religion er roten til alt vondt. Det er ikke bare er en personlig greie, det har og har alltid hatt enorme konsekvenser for menneskeheten. Senest i dag hørte jeg noe på radioen om at gamle gubbeprester ikke ville vie homofile. Det hadde vel ikke vært noen formell diskriminering av homofile igjen i Norge hadde det ikke vært for den forbanna religionen. Og det var jo bare et mildt eksempel i forhold til alt man ser hele tiden i nyhetsbildet om krig, vold, diskriminering og terrorisme i guds navn. Hjertet mitt knuses hver dag pga menneskehetens ondskap og pga religion. 3
Cuntzilla Skrevet 13. mai 2016 #53 Skrevet 13. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det rettferdighet at de som aldri har hørt om Gud og Jesus må til helvete når de dør? Jeg spurte en prest om det. Hva om noen bor i en sivilisasjon i jungelen og aldri har hatt kontakt med den vestlige verden? Han kunne ikke svare. Anonymkode: 172e3...89d Jeg lurer enda mer på hvorfor jeg som aldri har dratt en katt i halen engang skal til helvete, imens de som styrtet et fly inn i en høyblokk i New York skal til paradis og få 70 jomfruer. Nytter ikke å dra det eksempelet for kristne da, for fundamentalistiske muslimer er jo noe annet, DE tar jo så klart feil. Enhver religiøs mener jo at kun de selv sitter på Sannheten, imens alle andre tar feil. Piss meg i øret. Du har jo beviset mot religion rett der. 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #54 Skrevet 13. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig i at en del frikirker representerer et problem her - men det er ikke fordi de er religiøse, det er fordi de utøver en sosial kontroll og et maktmisbruk som faktisk bryter med grunnpilarene i det de hevder å tro på. Det er rett og slett misbruk av religion. Forøvrig synes jeg det er interessant at en del ateister påberoper seg ytringsfrihet når de kritiserer troende, mens en troende som gjør det samme ikke har ytringsfrihet, men er hjernevasket og forblindet. Hvorfor ytringsfriheten skulle forsvare ateisters rett til å misjonere, men ikke troendes er for meg et mysterium..... Anonymkode: dbb34...d80 På hvilken måte mener du frikirker utøver kontroll og maktmisbruk? Jeg er selv kristen, men har ikke noe forhold til frikirker. Jeg er medlem i den norske kirke, men vurderer å melde meg ut og bli medlem i en frikirke. Anonymkode: f4716...aaf
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #55 Skrevet 13. mai 2016 Jeg synes det er litt morsomt med de som mener de er i mot religion fordi mange troende prakker det på de. Jeg er ikke en som går rundt og sier til alle mulige at jeg er kristen, men jeg er det. Jeg har flere venner som ikke vet noe om min tro, men hvis de for eksempel gjør narr av religiøse mennesker(??) så sier jeg at jeg ikke synes det er morsomt og at jeg er religiøs selv. Da skal de alltid prøve å overbevise meg om at det ikke finnes en gud, etcetc. Hvis jeg skal generalisere er ateister mye flinkere til å spre drittet sin enn personlig troende. Jehovas vitner og de som faktisk prøver å overbevise andre til å tro igjen skjønner jeg er fryktelig irriterende for ateister, men det er vel ingen grunn til å bli plaget av at noen har en tro. Anonymkode: 97308...7d6 5
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #56 Skrevet 13. mai 2016 25 minutter siden, Cuntzilla skrev: Fordi religion er roten til alt vondt. Det er ikke bare er en personlig greie, det har og har alltid hatt enorme konsekvenser for menneskeheten. Senest i dag hørte jeg noe på radioen om at gamle gubbeprester ikke ville vie homofile. Det hadde vel ikke vært noen formell diskriminering av homofile igjen i Norge hadde det ikke vært for den forbanna religionen. Og det var jo bare et mildt eksempel i forhold til alt man ser hele tiden i nyhetsbildet om krig, vold, diskriminering og terrorisme i guds navn. Hjertet mitt knuses hver dag pga menneskehetens ondskap og pga religion. Det er mennesket som er roten til alt vondt. Det er ikke til å stikke under en stol at det finnes en del slemme mennesker med baktanker, og hvorfor skulle ikke de misbruke religion også? De misbruker alt annet. Og hva er problemet med at en prest ikke ønsker å vie homofil? Han har en tro og en samvittighet, hvorfor skal denne presten tvinges til å gå mot troen sin? Jeg har ikke noe i mot homofile, men jeg ønsker ikke at de skal få lov til å gifte seg i en kirke, ikke forstår jeg hvorfor de vil det heller, ettersom de ikke bryr seg om religionen. Anonymkode: f4716...aaf 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #57 Skrevet 13. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og hva er problemet med at en prest ikke ønsker å vie homofil? Han har en tro og en samvittighet, hvorfor skal denne presten tvinges til å gå mot troen sin? Jeg har ikke noe i mot homofile, men jeg ønsker ikke at de skal få lov til å gifte seg i en kirke, ikke forstår jeg hvorfor de vil det heller, ettersom de ikke bryr seg om religionen. Anonymkode: f4716...aaf De bryr seg om religionen hvis det er KRISTNE! JA, det finnes kristne homofile. Dessuten hvem bryr seg om hva du eller en gammel prestegubbe synes uansett, det er faktisk prester som VIL vie homofile. Prester har rett til å ikke vie homofile så jeg skjønner ikke hvorfor folk skal syte da. La de som vil vie dem og de som ikke vil la være. Hvis alle prester nektes fordi noen kristne ikke syns det er greit så tvinger dere deres syn over på alle. Jeg vet om flere prester som mener det er riktig. Anonymkode: 172e3...89d 2
Cuntzilla Skrevet 13. mai 2016 #58 Skrevet 13. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mennesket som er roten til alt vondt. Det er ikke til å stikke under en stol at det finnes en del slemme mennesker med baktanker, og hvorfor skulle ikke de misbruke religion også? De misbruker alt annet. Og hva er problemet med at en prest ikke ønsker å vie homofil? Han har en tro og en samvittighet, hvorfor skal denne presten tvinges til å gå mot troen sin? Jeg har ikke noe i mot homofile, men jeg ønsker ikke at de skal få lov til å gifte seg i en kirke, ikke forstår jeg hvorfor de vil det heller, ettersom de ikke bryr seg om religionen. Anonymkode: f4716...aaf Religionen.. Religionen er problemet. Argumentasjonen din er jo bare et eksempel på hvorfor jeg har noe imot religion. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #59 Skrevet 13. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De bryr seg om religionen hvis det er KRISTNE! JA, det finnes kristne homofile. Dessuten hvem bryr seg om hva du eller en gammel prestegubbe synes uansett, det er faktisk prester som VIL vie homofile. Prester har rett til å ikke vie homofile så jeg skjønner ikke hvorfor folk skal syte da. La de som vil vie dem og de som ikke vil la være. Hvis alle prester nektes fordi noen kristne ikke syns det er greit så tvinger dere deres syn over på alle. Jeg vet om flere prester som mener det er riktig. Anonymkode: 172e3...89d Det finnes kristne som er praktiserende homofile, men det syns jeg er rart, for de går mot det som står i bibelen, og hvis de ikke bryr seg om det som står i bibelen, syns jeg det er rart at de "tror." Anonymkode: f4716...aaf
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #60 Skrevet 13. mai 2016 5 minutter siden, Cuntzilla skrev: Religionen.. Religionen er problemet. Argumentasjonen din er jo bare et eksempel på hvorfor jeg har noe imot religion. Det skader ingen at denne presten ikke ønsker å vie homofile. Når noen forsøker å "endre" en tro, så vil det selvsagt komme reaksjoner. Jeg på min side syns jeg det er merkelig at ateister og andre som ikke følger bibelen, blir forbannet på kristne som reagerer på at utenforstående ønsker å endre en religion som de ikke kunne brydd seg mindre om. Anonymkode: f4716...aaf 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå