Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter i en ekkel situasjon. Vær så snill, kjære dere - ikke døm meg! Ikke kom med støtende kommentarer. Ingen her trenger å gi meg informasjon om hvordan jeg er som person, hva jeg skulle ha gjort, hva jeg ikke skulle ha gjort og hvor tåpelig jeg er. Det har lite for seg.

Jeg er én av de som ikke åpner regningene mine. Eller, jeg gjør det, men nå i det nye året har økonomien vært så ille at det er så vidt det har gått. Jeg sliter med diverse ting her i livet, og det å åpne regninger har vært svært vanskelig. Det svir i magen, faktisk. Jeg har stort sett alt på avtalegiro og e-faktura så ting går heldigvis av seg selv. Men så skulle jeg begynne å betale ned på studielånet på nyåret. Jeg har ikke klart å åpne regningene, (JA, jeg vet.. Så ikke fokuser for mye på akkurat det). I kveld klarte jeg omsider å åpne den siste regningen. Den er på over 7000, med varsel om oppsigelse. 

Jeg er LIVREDD. Jeg har ikke råd til å betale 7000 kroner, jeg har faktisk ikke sjans i havet. Det som plager meg er at jeg nå har funnet ut at man kan be om utsettelse.. Jeg er så lei av at jeg skal rote til alt. ALT. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke åpner regningene. Det er så vanskelig, jeg klarer det bare ikke. Det gjør vondt bare å ta i de.

Vil det ha noe for seg å kontakte dem? Jeg ser ikke helt hva de kan gjøre for meg nå når det har gått så langt, så jeg aner ikke hva jeg skal si, hva jeg skal spørre om.. :( 

Anonymkode: eb504...16a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan be om utsettelse, forklare situasjonen og kontakte psykolog etter det :) 

Anonymkode: d6de1...ed5

AnonymBruker
Skrevet

Det har vertfall ingenting for seg å ikke kontakte dem:) Slike samtaler gir mageknip i forkant, men det er bare å kaste seg i det! Forklar situasjonen (i enkle trekk) og hør om du kan få utsettelse. Om du ikke får utsettelse: har du noe familie som kunne gitt deg et lån?

Anonymkode: 37ed0...442

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan be om utsettelse, forklare situasjonen og kontakte psykolog etter det :) 

Anonymkode: d6de1...ed5

Jeg får den hjelpen jeg trenger, takk gud for det! :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vertfall ingenting for seg å ikke kontakte dem:) Slike samtaler gir mageknip i forkant, men det er bare å kaste seg i det! Forklar situasjonen (i enkle trekk) og hør om du kan få utsettelse. Om du ikke får utsettelse: har du noe familie som kunne gitt deg et lån?

Anonymkode: 37ed0...442

Slike samtaler går stort sett veldig greit. Det er bare svaret jeg er livredd for. Jeg har dessverre ingen å låne av, jeg skylder allerede store summer da bilen min gikk heden for litt siden. 

Men tror dere de kan gi utsettelse på de 7000kr?

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter i en ekkel situasjon. Vær så snill, kjære dere - ikke døm meg! Ikke kom med støtende kommentarer. Ingen her trenger å gi meg informasjon om hvordan jeg er som person, hva jeg skulle ha gjort, hva jeg ikke skulle ha gjort og hvor tåpelig jeg er. Det har lite for seg.

Jeg er én av de som ikke åpner regningene mine. Eller, jeg gjør det, men nå i det nye året har økonomien vært så ille at det er så vidt det har gått. Jeg sliter med diverse ting her i livet, og det å åpne regninger har vært svært vanskelig. Det svir i magen, faktisk. Jeg har stort sett alt på avtalegiro og e-faktura så ting går heldigvis av seg selv. Men så skulle jeg begynne å betale ned på studielånet på nyåret. Jeg har ikke klart å åpne regningene, (JA, jeg vet.. Så ikke fokuser for mye på akkurat det). I kveld klarte jeg omsider å åpne den siste regningen. Den er på over 7000, med varsel om oppsigelse. 

Jeg er LIVREDD. Jeg har ikke råd til å betale 7000 kroner, jeg har faktisk ikke sjans i havet. Det som plager meg er at jeg nå har funnet ut at man kan be om utsettelse.. Jeg er så lei av at jeg skal rote til alt. ALT. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke åpner regningene. Det er så vanskelig, jeg klarer det bare ikke. Det gjør vondt bare å ta i de.

Vil det ha noe for seg å kontakte dem? Jeg ser ikke helt hva de kan gjøre for meg nå når det har gått så langt, så jeg aner ikke hva jeg skal si, hva jeg skal spørre om.. :( 

Det første og det giktigste du gjør er å ta kontakt med demmdu skulder penger, og forklarer situasjonen. Dernest ber du om en avtale du vet at du kan holde. Gå i gang med å selge ting du ikke trenger, prøv,å få inn penger på ett eller annet vis. Stikk ikke hodet i sanden og forvent at ting går over, eller blir bedre, det skjer nemlig ikke, ikke uten aktiv hjelp fra deg selv. 

Anonymkode: 37f4b...8b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, først og fremst: Du skriver at du ikke vil at vi skal dømme deg. Du skriver at du er så lei av at du skal rote til alt. Dette med regningene er en ting, det er en ting du har "rotet til". Så¨det første jeg vil er at du tar et skikkelig godt pust i magen og så gjør du det beste ut av situasjonen. Ikke vær for streng med deg selv. Når du først har åpnet den regningen, så er første steget tatt. Det er bra! Og når du først skal skylde penger, så er Lånekassen ikke de verste du kan skylde penger. Ring dem i morgen,forklar situasjonen. Er du usikker/veldig nervøs, så skriv gjerne ned stikkord til deg selv om hva du skal si. Hold det enkelt, ha kundenr/fødselsnr klart, og spør om du kan få betalelsesutsettelse. Vær gjerne pålogget på siden din så kanskje kan det fikses der og da. Tenker du får sikkert mange gode råd, merker det jeg skriver blir litt klossete, så vil bare ønske deg lykke til! Skjønner du er redd nå, men jeg tror dette vil ordne seg!

Anonymkode: d4056...b1f

• Liker 2
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Det er veldig viktig at du tar kontakt med lånekassen! lånet i lånekassen er utrolig enkelt å ha med å gjøre når du er i rute. Du får rentefritak og betalingsutsettelse når du ikke har inntekt, lånet kan bli slettet hvis du blir langvarig syk og renten er lav. I tillegg administrerer du hele lånet selv på nettsiden. Dersom lånet blir sagt opp går det til. Statens innkrevingssentral, og der er det helt andre vilkår og langt fra like snilt som hos lånekassen. Ring dem i dag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...