Gå til innhold

beregning av skatt ved lav inntekt og høy gjeld (kemneren)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg spør for en av mine venninner, som har slitt lenge økonomisk. 

Kort fortalt: Hun hadde et lite firma som gikk konkurs, og pådro seg da en skattegjeld. Skatt for ansatte var betalt ved konkursen, men ikke for henne. Hun har levd på venner (deriblant meg) og NAV en stund nå, men har nå endelig fått seg en jobb. Det er et engasjement, men hun gleder seg til å forsørge seg selv så lenge som det er mulig. 

Men hun vet ikke hvordan gjøre det med skatt? Hvis hun skatter "normalt", vil hun klare seg greit de månedene engasjementet varer. Nærmere bestemt, hun vil få utbetalt omtrent det samme som hun har hatt på NAV. (Etter husleie, rundt 6000 igjen). Men tjener hun kun beløpet hun får utbetalt i dette engasjementet, vil hun jo skatte mer enn det hun egentlig skal. Og det blir ingen restskatt til gode (det får man ikke når man har gjeld til kommune/stat, det blir trukket inn). Hun forventer å tjene rundt 80.000 i 2016, maks. 100.000. 

Så problemet blir: Dersom hun skatter "normalt", må hun gå over på NAV igjen ganske raskt etter at engasjementet er slutt. Fordi skatten hun har betalt for mye, ikke blir utbetalt men blir trukket inn som avdrag på gjeld. Men skatter hun etter inntekt, vil jo hun få mer utbetalt og dermed kunne legge opp penger til å klare seg noen måneder etter at engasjementet er over. 

For meg, blir det rart (og feil) at NAV da indirekte er med å betale hennes gjeld. 

Hun har prøvd å ta dette opp med NAV, men får ikke noe svar som hjelper. De er skeptisk til at hun tar denne jobben, og hun får signaler om at hun heller burde finne seg en full jobb. Og ta jobbsøkerkurs. Og så videre. Men venninnen min og jeg mener at det er bedre å tjene litt enn ingenting. Og jobbmarkedet er ikke enkelt nå. 

Noen eksperter her? Råd tas i mot med takk! Min venninne er ikke på KG, men jeg har lovet å videreformidle til henne, 

Anonymkode: 598f4...2e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen? 

* dytter litt *

TS

Anonymkode: 598f4...2e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...