AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #1 Skrevet 12. mai 2016 Har en omplasseringshund vi vurderer å overta på lån i noen dager. Har kun fire dager på oss å ta avgjørelsen pga eier vil bli kvitt han fort. Han har hatt det bra i sitt tidligere hjem, har et godt lynne og har vært en familiehund. Det er kun første dagen vi har han og så lenge vi var ute gikk det helt fint. Men inne er han tydelig stresset. Peser mye, går rundt omkring uten å finne roen og jokker mye på teppet og puta si. Bjeffer mye også, uten noe grunn. Regner jo med det egentlig er noe som vil gå seg til etter hvert, det er jo bare første dagen han er her på et helt fremmed sted, men siden vi har så kort tid på å ta avgjørelsen så kjenner jeg at jeg blir litt usikker på hvordan dette skal gå. Har gått flere turer så han har fått slitt seg litt ut, han har buret sitt og puta si. Noen tips til hvordan vi kan gjøre dette lettest mulig for han? Anonymkode: 70a1b...e1b
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #2 Skrevet 13. mai 2016 Jeg vet ikke om jeg ville tatt i mot en hund på disse premissene. man bør få minst 2 uker, helst en måned, for å ta en slik avgjørelse med en voksen hund. med mindre dere har umiddelbar kjemi, og du føler sterkt at dette er hunden for deg, ville jeg stått over hele greia. Anonymkode: 3668f...02f 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #3 Skrevet 13. mai 2016 Enig. Noe sånt fort gjort opplegg med en hund som dere ikke kjenner og i tillegg er tydelig stresset, hadde jeg nok revurdert ja. Anonymkode: 9f89d...b7d 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #4 Skrevet 13. mai 2016 Ja, bedrer det seg ikke drastisk disse dagene blir svaret nei på mandag, har nesten ikke sovet i natt pga bjeffing. Han havner på kennel om han ikke blir hos oss og nåværende eiere står i en veldig vanskelig situasjon, er derfor vi har gått med på denne ordningen. Han ligger pent og rolig i stua i dag, men han bjeffer når en av oss forlater rommet selv om den andre blir igjen. Vi får se Anonymkode: 70a1b...e1b
Gjest Badebuksa Skrevet 13. mai 2016 #5 Skrevet 13. mai 2016 Du er vel hjemme med han hele døgnet disse dagene? Han høres usikker og redd ut - og akkurat det vil gå over dersom han egentlig ikke er en usikker og redd hund. Men det tar mer enn 4 dager, du skal dog merke en forbedring (om så en bitteliten, den skal være der!) i løpet av de neste dagene. Hører han på kommandoer? Noen hunder må tvinges til å ta det med ro, og noen venter på en kommando. Har han fått mental stimuli utendørs? Har du full oversikt over hva han er vant til av psykisk og fysisk aktivitet, og soveplass? Har han med teppe fra tidligere eier? Jeg synes dere bør ha en åpen avtale på 1 mnd, men det lar seg nok ikke gjøre dersom eieren bare vil bli kvitt hunden. Men da sitter du der da, med en hund som ikke trives og en eier som trives enda mindre... Eller så kan det gå seg til.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #6 Skrevet 13. mai 2016 Hæ? Så TS tror disse få dagene er nok?? Noen ganger altså...... blir helt oppgitt av som foregår oppi skolten på enkelte. Anonymkode: a88bc...a8e
Torelli Skrevet 13. mai 2016 #7 Skrevet 13. mai 2016 (endret) Hei, det er jo ikke rart han er stresset og usikker? Han har nok merket at det har vært stress rundt han før dere kom å hentet han og nå er han med nye folk på nytt sted med nye lyder etc. Han må bli kjent med dere så gi han masse oppmerksomhet den første dagen, og tren mye på mental stimuli, bare enkle kommandoer er nok. For 6 år siden fikk jeg en 3 år gammel omplasseringshund. Han peip i bilen hjem og gjorde som deres, gikk rundt og peste og stresset det første døgnet (fikk jo ikke sove hverken jeg eller han!). Kveld nr 2 var mye bedre og etter 2 døgn skulle man tro han hadde kjent meg hele livet sitt, kunne aldri fått en bedre kompis. Min hund er hos venner/familie/kollegaer når jeg er på ferie og dette har aldri vært et problem, han føler seg som hjemme med en gang selv om det en gang var hos noen han bare så vidt kjente. Oppførselen hans når han ble omplassert var en helt annen, tror han skjønte at han ble gitt bort og det er jo en sorgprosess. Håper hunden roer seg hos dere og at dere blir kjent med han i løpet av 4 dager. PS: jeg skulle ha min hund på prøve i 14 dager, ringte dag 2 og så at han skulle jeg ha! Men det er klart noen hunder trenger nok noen ekstra dager..alle er forskjellige Endret 13. mai 2016 av Torelli 1
Gjest Badebuksa Skrevet 13. mai 2016 #8 Skrevet 13. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Så TS tror disse få dagene er nok?? Noen ganger altså...... blir helt oppgitt av som foregår oppi skolten på enkelte. Anonymkode: a88bc...a8e Noen hunder vil faktisk tilpasse seg det greit, men jeg er overrasket over at hundens tidligere eier ikke forstod at det er en hund som behøver mer tid enn 4 dager. Man vet jo ikke hvorfor det haster å bli kvitt hunden, men for denne hundens skyld burde jo prøveperioden være på to uker.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #9 Skrevet 13. mai 2016 Nåværende eier er i en veldig vanskelig situasjon så de har ikke andre muligheter dessverre, er derfor det blir nå eller aldri. Vi er hjemme døgnet rundt disse dagene ja. Vi vet hva han er vant til av aktivitet og har fått med buret hans. Og til deg som er oppgitt over hva som foregår oppi skolten min: det er Ikke mitt valg å ha så kort tilvenningstid. Jeg har faktisk strukket det ut til det lengste eier var villig til å gå med på. Vi hadde egentlig tenkt å vente med å skaffe oss hund en stund til, men pga situasjonen deres har vi valgt å gjøre et forsøk på dette istedenfor at hunden skal rett på kennel. Ts Anonymkode: 70a1b...e1b
Gjest Badebuksa Skrevet 13. mai 2016 #10 Skrevet 13. mai 2016 Da må du bare se det an og ta det på magefølelsen. Hvis hunden, slik den er siste dag, ikke er noe du takler resten av hundens liv så er det ikke noe å satse på. Men det kan hende du merker en bedring, men magefølelse er gull.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #11 Skrevet 14. mai 2016 Kan med glede fortelle at det går allerede mye mye bedre. Første natta sov vi lite både han og jeg, men i går var han rolig, nesten ingen bjeffing og ingen stresset adferd. Har bjeffet to ganger i natt, men det tror jeg var pga buret hans var åpent, andre gangen lukket jeg buret og jeg har ikke hørt noe siden. På kvelden i går hadde han allerede lært seg at selv om en av oss forlater rommet så kommer vi tilbake og da blir det også mye mindre bjeffing. Han har altså tydeligvis funnet seg mye bedre til rette selv om han var stresset og usikker første dagen og natta Ts:) Anonymkode: 70a1b...e1b 5
lille_fiol Skrevet 14. mai 2016 #12 Skrevet 14. mai 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan med glede fortelle at det går allerede mye mye bedre. Første natta sov vi lite både han og jeg, men i går var han rolig, nesten ingen bjeffing og ingen stresset adferd. Har bjeffet to ganger i natt, men det tror jeg var pga buret hans var åpent, andre gangen lukket jeg buret og jeg har ikke hørt noe siden. På kvelden i går hadde han allerede lært seg at selv om en av oss forlater rommet så kommer vi tilbake og da blir det også mye mindre bjeffing. Han har altså tydeligvis funnet seg mye bedre til rette selv om han var stresset og usikker første dagen og natta Ts:) Anonymkode: 70a1b...e1b Så kjekt å høre Vi vil veldig gjerne høre hvordan det går videre!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #13 Skrevet 15. mai 2016 Det går fortsatt bra. Tror noe av bjeffinga rett og slett er beskjed om at han vil ut, så en kjapp liten tur rundt huset hjelper når vi ikke aner hva det er. Ellers er det vanlig varsling når han hører noe, det er jo helt normalt. Hadde et par bjeffeepisoder i natt også, men jeg mistenker folk på vei hjem fra by'n gikk forbi huset;) Han veksler på å være i stua med oss og å ligge i buret sitt i gangen, så han er mye tryggere her nå. Anonymkode: 70a1b...e1b 2
Try2 Skrevet 19. mai 2016 #14 Skrevet 19. mai 2016 Håper det går bra Bjeffingen er sikkert varsling - svært mange er varslere (du sa ikke noe om rasen). Og det er jo bare positivt. Før han blir trygg på huset og dere vil han nok være mer på allerten mht varsling. Bare ikke la den kjefte(bjeffe) seg til ting som å gå ut. Da vil den merke at det hjelper å bjeffe for å få viljen sin..og det kan bli slitsomt.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #15 Skrevet 19. mai 2016 Å, så fint, nå ble jeg glad Hva tenker du nå om å beholde, da? Jeg overtok en skjelvende, utrygg, vanskjøttet hun for fem år siden. Jeg var faktisk usikker, men er latterlig dyrekjær og siden jeg er hundevant var jeg villig til å gi den et hjem ut livet. Så for meg hvordan den kunne ha fått det hos folk som lignet forrige eier. Det har gått strålende. H*n er verdens beste hund, trygg, morsom, rar og utrolig god og snill. Vet at mange er voldsomt mot bur, men min hadde også med seg bur som hun gikk i for å være trygg. I dag har hun ikke bur, har ikke brukt på mange år, men i begynnelsen var det en trygghet for henne. Anonymkode: 10088...e34
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #16 Skrevet 19. mai 2016 Vi overtok en fire år gammel hund for en måned siden, og den oppførte seg akkurat som du beskriver. Jeg var rimelig lei av all den pesinga og den stressinga rundt i huset, men nå er han en helt annen hund som har funnet seg godt til rette. Er veldig glad for at du gir hunden en sjanse, han må få tid til å vise dere at han kan. Anonymkode: f5b39...b88
Gjest Amininata Skrevet 19. mai 2016 #17 Skrevet 19. mai 2016 Tok over en hund for noen år siden, hun ble desverre ikke så gammel, men nok om det; Første tiden lå hun bare og skalv inne. Ville ingenting. Drakk ikke, spiste ikke, bjeffet når hun var alene, men fikk heldigvis tatt fri noen dager Litt etter litt løsnet det, og til slutt var verden ikke så stor og stygg lenger, å jeg satt der med verdens vakreste fineste hund! Kan dog muligens ta litt tid før hun blir like fortrolig med begge to av dere. Ialfall virket det som på min at hun trengte EN først og forholde seg til mest, så løsnet det med sambo også Men disse dyra er forskjellig
Try2 Skrevet 19. mai 2016 #19 Skrevet 19. mai 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Å, så fint, nå ble jeg glad Hva tenker du nå om å beholde, da? Jeg overtok en skjelvende, utrygg, vanskjøttet hun for fem år siden. Jeg var faktisk usikker, men er latterlig dyrekjær og siden jeg er hundevant var jeg villig til å gi den et hjem ut livet. Så for meg hvordan den kunne ha fått det hos folk som lignet forrige eier. Det har gått strålende. H*n er verdens beste hund, trygg, morsom, rar og utrolig god og snill. Vet at mange er voldsomt mot bur, men min hadde også med seg bur som hun gikk i for å være trygg. I dag har hun ikke bur, har ikke brukt på mange år, men i begynnelsen var det en trygghet for henne. Anonymkode: 10088...e34 Vanskelig for meg å si ja eller nei - det er det dere selv som må avgjøre. Men det at det er bedring er jo et kjempegodt tegn. Da vil det jo bare bli bedre og bedre. Riktig at individene er forskjellige. Men hunder er også veldig tilpassningsdyktige. De driver ikke og tenker tilbake på vonde tider slik vi gjør.. Viktig at dere er rolige og trygge og forutsigbare og gir masse kos, tur og også utfordringer med lukteøvelser feks. Ønsker dere lykke til!
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #20 Skrevet 19. mai 2016 Vi har bestemt oss for å beholde han:) Han roet seg jo veldig allerede andre dagen, nå etter en uke finnes han ikke utrygg. Tidlige eiere har vært her for å ta farvel, noe han tok med knusende ro. Han skulle nok vært en brøkdel av størrelsen selv, for han vil så gjerne ligge på fanget og kose;) Får masse kos når han vil, får fred når han vil det. Var spent på hvordan han ville takle å være alene nede når vi legger unger oppe, men det har også gått helt fint. Alt har gått helt supert til nå:) Anonymkode: 70a1b...e1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå