AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #1 Skrevet 12. mai 2016 Hei! Jeg har noen spørsmål i forhold til dette med overgangsstønad og vilkårene for å få dette. Jeg ble alenemor for et lite barn i 2013 og begynte på høgskole i 2014. Jeg har nå 1 år igjen av bacheloren min. I fjor møtte jeg en mann gjennom skolen som nå har blitt min kjæreste. Vi har ikke bodd sammen før, men har et stort ønske om å gjøre det. Jeg tok utgangspunkt i de "gamle" reglene for overgangsstønad og vi bestemte oss for at han skulle si opp leiligheten sin og flytte sammen med meg. Dette var før jeg nå ble oppmerksom på de nye vilkårene for overgangsstønad og barnetillegg. Jeg tok utgangspunkt i at jeg ikke kom til miste støtten min før etter 12 måneders samboerskap, men nå er det tydeligvis endret sånn at jeg mister den etter 1 måneds samboerskap. Vi er begge studenter og ble litt tatt på senga av den nye regelen og vi vet ikke helt hva vi skal gjøre. Vi har så gjerne lyst til å bo sammen, men vi er begge studenter og har ikke så stor mulighet til å jobbe vedsiden av studiene. Dette betyr da at datteren min må leve på et beløp som er under fattigdomsgrensa og at kjæresten min må ta økonomisk ansvar for datteren min. Vi har ikke bodd sammen tidligere og har ingen planer om noen felles økonomi før vi er ute i jobb og etablert. Det er jeg som betaler utgiftene for meg selv og datteren min, og han betaler sine egne. Dette er da problemstillingen. Jeg har lyst til å bo sammen med kjæresten min uten å lide økonomisk nød, men jeg har ikke lyst til å "jukse" og svindle staten. Er det noen som har noen råd ??? Anonymkode: 3a6b4...2e2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #2 Skrevet 12. mai 2016 Hvorfor leser du ikke vilkårene på nav.no? Der står det klart og tydelig! Anonymkode: 7f665...dbe 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #3 Skrevet 13. mai 2016 Du mister støtten fra det øyeblikket dere blir samboere, ikke etter en mnd. Anonymkode: 13962...f91 2
Lurvetjofsa Skrevet 13. mai 2016 #4 Skrevet 13. mai 2016 Hei! på lanekassen.no kan du søke om studielån og stipend siden du har barn er satsen litt høyere. Lykke til! 3
Rosalie Skrevet 13. mai 2016 #5 Skrevet 13. mai 2016 Du har lån og stipend, ekstra stipend fordi du har barn, utvidet barnetrygd og barnebidrag. Nå har du jo også gratis barnevakt i huset, så å jobbe 10-20% ved siden av studiene bør ikke være noe problem.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #6 Skrevet 13. mai 2016 2 timer siden, Rosalie skrev: Du har lån og stipend, ekstra stipend fordi du har barn, utvidet barnetrygd og barnebidrag. Nå har du jo også gratis barnevakt i huset, så å jobbe 10-20% ved siden av studiene bør ikke være noe problem. Hun har ikke ekstra barnetrygd lenger når hun har fått samboer. Anonymkode: 13962...f91
Rosalie Skrevet 13. mai 2016 #8 Skrevet 13. mai 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun har ikke ekstra barnetrygd lenger når hun har fått samboer. Anonymkode: 13962...f91 Naturligvis. My bad.
Gjest Mysticgirl Skrevet 13. mai 2016 #9 Skrevet 13. mai 2016 Hva om han ikke er villig til å betale for din datter men vil likevel bo sammen med deg? Synes de nye reglene høres helt syke ut. De FORVENTER at han skal betale for DIN datter! Han er jo bare samboeren din og ikke barnets far, så synes det er sykt at du ikke kan få overgangstønad lengre. Han får bare flytte hjem en periode eller leie en billig hybel, så dere kan få jobb før dere flytter sammen igjen . Ikke noe annet å gjøre om dere ikke vil jukse og la han ha adresse en annen plass.
Rosalie Skrevet 13. mai 2016 #10 Skrevet 13. mai 2016 30 minutter siden, Mysticgirl skrev: Hva om han ikke er villig til å betale for din datter men vil likevel bo sammen med deg? Synes de nye reglene høres helt syke ut. De FORVENTER at han skal betale for DIN datter! Han er jo bare samboeren din og ikke barnets far, så synes det er sykt at du ikke kan få overgangstønad lengre. Han får bare flytte hjem en periode eller leie en billig hybel, så dere kan få jobb før dere flytter sammen igjen . Ikke noe annet å gjøre om dere ikke vil jukse og la han ha adresse en annen plass. Nei, det forventes da ikke. TS får barnebidrag fra far, samt ekstra stipend siden hun er student, til å dekke ekstrautgiftene ved å ha barn. Skaffer hun seg ekstrajobb, noe de fleste studenter har, vil hun få ekstra skattefradrag grunnet forsørgelsen av barnet. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #11 Skrevet 13. mai 2016 5 timer siden, Rosalie skrev: Nei, det forventes da ikke. TS får barnebidrag fra far, samt ekstra stipend siden hun er student, til å dekke ekstrautgiftene ved å ha barn. Skaffer hun seg ekstrajobb, noe de fleste studenter har, vil hun få ekstra skattefradrag grunnet forsørgelsen av barnet. Nei, når hun har samboer får hun ikke ekstra skattefradrag. Anonymkode: 13962...f91
GammelKaktus Skrevet 13. mai 2016 #12 Skrevet 13. mai 2016 Jeg hadde forholdt meg til reglene og beholdt OS og bodd for meg selv til jeg var ferdig utdannet. Skader ikke å vente med å bo sammen heller, dere har jo ikke vært sammen så lenge.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #13 Skrevet 13. mai 2016 Du skal selvfølgelig ikke jukse med opplysninger til staten. Blir du tatt, så får det konsekvenser. Det er mange som blir tatt nettopp i slike saker. Enten så venter dere med å bli samboere, eller dere spiller med åpne kort og går ned i utbetalinger. Reglene er like for alle. Anonymkode: 33dc9...3fa
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #14 Skrevet 14. mai 2016 Den 13.5.2016 at 14.25, Mysticgirl skrev: Hva om han ikke er villig til å betale for din datter men vil likevel bo sammen med deg? Synes de nye reglene høres helt syke ut. De FORVENTER at han skal betale for DIN datter! Han er jo bare samboeren din og ikke barnets far, så synes det er sykt at du ikke kan få overgangstønad lengre. Han får bare flytte hjem en periode eller leie en billig hybel, så dere kan få jobb før dere flytter sammen igjen . Ikke noe annet å gjøre om dere ikke vil jukse og la han ha adresse en annen plass. Jeg synes det er litt rart å tenke at man ikke skal være med å betale for et barn når man velger å flytte sammen med moren til barnet. Hvis man velger å bo sammen med noen som har barn så må man ta hele pakken, og ikke bare en. Og det er ikke meningen av OS skal gå ene og alene til barnet, men det er en hjelp til mor fordi hun er under utdanning eller har lav inntekt. Når hun får samboer, vil de samlede utgiftene halveres og dermed behovet for støtte bli mindre. Mor får bidrag fra far, som skal være med å dekke utgiftene på barnet. Og hun får barnetrygd. Så hun har allerede mer penger enn den nye samboeren som skal gå til å dekke utgifter på barnet. Jeg synes det er en merkelig ukultur for dette med samboerskap. Jeg mener at skal man bo sammen, så er man en familie, enten man er to, tre, fire eller flere. Anonymkode: 33dc9...3fa
duplexx Skrevet 14. mai 2016 #15 Skrevet 14. mai 2016 Den 13 maj 2016 at 20.11, FrøkenMånestråle skrev: Jeg hadde forholdt meg til reglene og beholdt OS og bodd for meg selv til jeg var ferdig utdannet. Skader ikke å vente med å bo sammen heller, dere har jo ikke vært sammen så lenge. Dette. Forholdet er veldig ferskt, og jeg ville ventet noe lenger med å flytte sammen. Mtp barn og din økonomiske situasjon er det i mine øyne vinn-vinn å skulle vente til du er ferdig med OS. 1
Gjest Mysticgirl Skrevet 15. mai 2016 #16 Skrevet 15. mai 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er litt rart å tenke at man ikke skal være med å betale for et barn når man velger å flytte sammen med moren til barnet. Hvis man velger å bo sammen med noen som har barn så må man ta hele pakken, og ikke bare en. Og det er ikke meningen av OS skal gå ene og alene til barnet, men det er en hjelp til mor fordi hun er under utdanning eller har lav inntekt. Når hun får samboer, vil de samlede utgiftene halveres og dermed behovet for støtte bli mindre. Mor får bidrag fra far, som skal være med å dekke utgiftene på barnet. Og hun får barnetrygd. Så hun har allerede mer penger enn den nye samboeren som skal gå til å dekke utgifter på barnet. Jeg synes det er en merkelig ukultur for dette med samboerskap. Jeg mener at skal man bo sammen, så er man en familie, enten man er to, tre, fire eller flere. Anonymkode: 33dc9...3fa Jeg er HELT enig Men la oss tenke oss at han ikke vil betale for hennes datter men vil fortsatt bo sammen med henne? At de har adskilt økonomi og at de begge betaler for seg og sitt, som er veldig populært for tiden, iallefall på KG Da kan de ikke bo sammen pga NAV krever at han skal forsørge hennes datter. Men jeg er veldig enig med deg, at han selvsagt skal bidra når de er sammen
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #17 Skrevet 15. mai 2016 3 timer siden, Mysticgirl skrev: Jeg er HELT enig Men la oss tenke oss at han ikke vil betale for hennes datter men vil fortsatt bo sammen med henne? At de har adskilt økonomi og at de begge betaler for seg og sitt, som er veldig populært for tiden, iallefall på KG Da kan de ikke bo sammen pga NAV krever at han skal forsørge hennes datter. Men jeg er veldig enig med deg, at han selvsagt skal bidra når de er sammen Hvis han ikke vil bidra til barnet, så kan de nok ikke bo sammen. OS forsvinner enten de vil eller ikke, NAV tar ikke hensyn til om han ønsker å bidra eller ikke. Hvis de gjorde det, kunne de like godt fortsette å betale ut OS til alle samboere og gifte der ute. Slik er det med alle støtteordninger, enten det er barn med i bildet eller ikke, de forandrer seg når man blir samboer eller inngår ekteskap. Anonymkode: 33dc9...3fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå