Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 7-åring som nå gjerne vil være mer hjemme alene. Han har hittil vært alene opp til 10-15 minutter mens jeg er en snartur på butikken o.l. Jeg mener også at det er på tide å øve litt på dette nå. Vi har tenkt å skaffe en "hjemmetelefon" (en mobiltelefon som skal ligge hjemme, med hurtigtaster til far og meg), men det er jo ikke sikkert vi kan ta telefonen (kjører bil på vei hjem) akkurat når han ringer.

Men hva bør vi prate om før vi gjør dette? Hvilke situasjoner har dere diskutert, og hvilke regler har dere blitt enige om for de ulike situasjonene? 

Videoannonse
Annonse
Gjest Holititten
Skrevet

Først og fremst bør dere og barnet være sikre på at han kan det som trengs: hvordan slukke en liten brann/ringe til brannvesen, politi osv, hvordan oppføre seg i.f.t. brann, ikke åpne døren for fremmede (kanskje til og med ha den låst hele tiden når han er alene?), ikke bruke ovn/stekeplate alene, hvordan ringe både dere, naboer, besteforeldre etc - folk i nærheten.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri låse døra er førstepunkt for min del. Det er jo krise om det blir brann og døra er låst innenfra!

Ellers snakket vi om hvilken nabo barnet skulle gå til hvis det ble redd eller trengte hjelp med noe (avtalt med naboen), og at hvis jeg ble forsinket hjem så trengte ikke barnet å bli redd for at noe hadde skjedd, for det kunne feks. være en punktering/kø e.l. 

Anonymkode: cf25a...456

• Liker 2
Skrevet

Snakk om situasjoner som kan oppstå men uten å si så mye at du skremmer barnet fra å være alene hjemme. Du kjenner ditt barn best mtp hvor mye eller lite du kan si. For noen holder det at man legger en lapp med nødnummerene ved telefonen, andre må ha det grundig opplyst. Prøv å la barnet være alene noen ganger hvor du vet du kan komme hjem raskt eller iallefall svare på telefonen umiddelbart. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Headset til mobilen er nå like viktig som hjemmetelefon slik at han faktisk får tak i dere selv om dere sitter i bilkø. 

I en storby er ytterdøren låst også når man er hjemme, noe annet er ikke aktuelt. Å lære barnet å gå ut når det brenner er viktig. En brann i en kasserolle kan de lære å slukke ved å sette på lokk og skru av platen, alt annet ville jeg sagt "kom deg ut". De er enda for små til å vurdere om de skal dekorere hele stuen med brannslokkingsapparatet eller dempe brannen med et teppe. Er det vanlig at man øver på dette hjemme i 2016? Har jeg aldri hørt om.

Vis hvordan han finner seg mat som ikke trenger tilberedning på komfyr og øv heller på kokekunster når dere er hjemme sånn at de blir sikre på det før de er alene.

AnonymBruker
Skrevet

Haha, mulig at foreldrene mine var litt slappe, men jeg husker ikke at jeg fikk noen innføring jeg. Men de begynte med å la meg være alene hjemme mens de luften hunden i 30minutter til en time.. Det gikk bra, så da begynte jeg å være alene hjemme i fra 14-16.30 hver dag da jeg ble 8.

Anonymkode: 7fd9a...e20

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, Hedda-78 skrev:

Har en 7-åring som nå gjerne vil være mer hjemme alene. Han har hittil vært alene opp til 10-15 minutter mens jeg er en snartur på butikken o.l. Jeg mener også at det er på tide å øve litt på dette nå. Vi har tenkt å skaffe en "hjemmetelefon" (en mobiltelefon som skal ligge hjemme, med hurtigtaster til far og meg), men det er jo ikke sikkert vi kan ta telefonen (kjører bil på vei hjem) akkurat når han ringer.

Men hva bør vi prate om før vi gjør dette? Hvilke situasjoner har dere diskutert, og hvilke regler har dere blitt enige om for de ulike situasjonene? 

Har dere ikke handsfree i bilen?

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Honey Dew skrev:

Har dere ikke handsfree i bilen?

Nei. 

Gjest Fjotteri
Skrevet

Men i alle dager.....lære et barn til å håndtere full brann og måtte ha mobilen klar hvert sekund?

Altså. Det holder vel å instruere helt tydelig om at elektriske apparater ikke skal røres uansett(og hvorfor), at foreldre ringer opp raskt om han ringer og hvem han kan kontakte av naboer om det er noe spesielt? 

En sjuåring klarer vel låse opp egen ytterdør om det er behov for å gå ut?

Skrevet
23 timer siden, Hedda-78 skrev:

Mercedes A-180 er en billig bil med handsfree innebygd. Kanskje dere burde kjøpe en slik? 

Skjønner ikke hvorfor mobiltelefonen skal ligge hjemme, det virker bare sært. 

• Liker 1
Skrevet

Han har forresten aldri brukt komfyren, og det er naturligvis helt uaktuelt at han skal gjøre det mens han er hjemme alene. Han kan smøre brødskiver hvis det blir aktuelt, men uansett er det jo ikke snakk om timesvis alene i starten. Jeg kommer heller ikke til å la ham være hjemme alene mens noe står på komfyren/i ovnen før han kan å bruke den og evt kan ta ut det som står i ovnen selv. Jeg har ingen problem med å ha steika i ovnen hvis huset er tomt, men ikke mens gutten er hjemme alene.

Brann er rimelig enkelt: gå ut. Ikke tenk på å prøve å slukke, ikke tenk på huset eller tingene våre, bare gå ut og finn en voksen/ring brannvesenet/ring oss. Jeg gir blanke i om huset brenner ned, så lenge gutten er uskadet. Han er bare 7, men vi må naturligvis gradvis snakke om brann, hvordan brannslangen virker, pulverapparat osv.

Men hva om fire nabobarn ringer på og vil inn og leke? Synes dere det er i orden at en haug med barn er alene inne hos dere? Fem syvåringer i fri dressur i en time innendørs, blir fort dyrt. De har jo en tendens til å bli ganske oppspilte når de er en gjeng.

Skrevet
4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Mercedes A-180 er en billig bil med handsfree innebygd. Kanskje dere burde kjøpe en slik? 

Skjønner ikke hvorfor mobiltelefonen skal ligge hjemme, det virker bare sært. 

Hvorfor er det sært?  Far og jeg har naturligvis hver vår mobil. Men det er noen år siden alle hustander hadde fast-telefon, så når både far og jeg er ute, er det jo ingen telefon i huset. Og barna er for små til å ha egne telefoner å drasse rundt med. Derfor tenkte vi å ha en gammel mobil med ett eller annet billig abonnement på, som kunne være hjemme og til bruk når 7-åringen er hjemme alene. Så kan jeg da også f.eks. ringe hjem og si at jeg er på vei/blir forsinket osv. Og ungen kan ringe brannvesenet hvis nødvendig.

Kommer naturligvis ikke til å kjøpe ny bil bare for å få handsfree. Bruker ganske nøyaktig 7 minutter i bil på vei hjem fra jobb, 15 minutt i bil hjem fra kjøpesenteret.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Hedda-78 skrev:

Hvorfor er det sært?  Far og jeg har naturligvis hver vår mobil. Men det er noen år siden alle hustander hadde fast-telefon, så når både far og jeg er ute, er det jo ingen telefon i huset. Og barna er for små til å ha egne telefoner å drasse rundt med. Derfor tenkte vi å ha en gammel mobil med ett eller annet billig abonnement på, som kunne være hjemme og til bruk når 7-åringen er hjemme alene. Så kan jeg da også f.eks. ringe hjem og si at jeg er på vei/blir forsinket osv. Og ungen kan ringe brannvesenet hvis nødvendig.

Kommer naturligvis ikke til å kjøpe ny bil bare for å få handsfree. Bruker ganske nøyaktig 7 minutter i bil på vei hjem fra jobb, 15 minutt i bil hjem fra kjøpesenteret.

Du kan fortsatt ha IP-telefon. Da kan du ha en "vanlig" telefon med telefonrør som aldri går tom for strøm, og som man aldri trenger å lete etter. Ulempen er da at den ikke virker om strømmen går. Men mobiler blir fort utladet, og så finner man den ikke.

Anonymkode: 0c6dd...51e

Skrevet
6 minutter siden, Hedda-78 skrev:

Jeg er overbevist om at jeg kan lære en treåring å bruke en mobiltelefon. Hvorfor ikke gi dem en hver?

Jeg har kjøpt ny bil fordi jeg var sår etter å ha jogget og ville dette inn i bilen isteden for å klatre inn i bilen. Handsfree virker som en mye bedre grunn.

Skrevet

Jeg hadde disse reglene når mine var så små og alene et par timer;

#aldri bruke komfyren eller andre elektriske apparater. Bortsett fra tv.

#aldri tenne levende lys

#ikke slippe noen inn, uten at det var avtalt med meg.

#ikke gå ut.

Det gikk veldig fint. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan slukke brann i kasserolle osv? Det er ikke en situasjon som skal kunne oppstå mens en 7 åring er alene hjemme vel..?

Nødnummer, ditt nr, bestemors nr, å vite at man kan gå til naboer er vel greit nok. Spørs hvor lenge barnet skal være alene da. Og så kan basics som er lurt å vite repeteres.

Anonymkode: 5ef7a...e60

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg er overbevist om at jeg kan lære en treåring å bruke en mobiltelefon. Hvorfor ikke gi dem en hver?

Jeg har kjøpt ny bil fordi jeg var sår etter å ha jogget og ville dette inn i bilen isteden for å klatre inn i bilen. Handsfree virker som en mye bedre grunn.

Da er det kanskje på tide å innse at "kjøpe ny fordi derfor og derfor" ikke er en mulighet for alle sammen. Men jeg er glad at du har det så godt at du kan det. For all del. 

Anonymkode: 54a16...848

Skrevet
3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvorfor skal treåringen ha egen telefon? Ja, jeg tror også at en treåring kan bruke telefon. Men han trenger jo ikke en egen telefon likevel, fordi han aldri er alene, på noe som helst tidspunkt. Vil treåringen ringe til bestemor, kan han bruke min telefon. Dessuten vet ikke du hvor mange barn vi har eller hva slags økonomi vi har. Har absolutt ikke råd til å la smårollinger knuse telefoner i allefall, og enda mindre kjøpe biler i hytt og pine.

Men nå handlet denne tråden om å være hjemme alene, ikke om treåringers telefonbehov.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Hedda-78 skrev:

Hvorfor skal treåringen ha egen telefon? Ja, jeg tror også at en treåring kan bruke telefon. Men han trenger jo ikke en egen telefon likevel, fordi han aldri er alene, på noe som helst tidspunkt. Vil treåringen ringe til bestemor, kan han bruke min telefon. Dessuten vet ikke du hvor mange barn vi har eller hva slags økonomi vi har. Har absolutt ikke råd til å la smårollinger knuse telefoner i allefall, og enda mindre kjøpe biler i hytt og pine.

Men nå handlet denne tråden om å være hjemme alene, ikke om treåringers telefonbehov.

Det er nok kun for å provosere.

Anonymkode: 0c6dd...51e

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri låse døra er førstepunkt for min del. Det er jo krise om det blir brann og døra er låst innenfra!

Ellers snakket vi om hvilken nabo barnet skulle gå til hvis det ble redd eller trengte hjelp med noe (avtalt med naboen), og at hvis jeg ble forsinket hjem så trengte ikke barnet å bli redd for at noe hadde skjedd, for det kunne feks. være en punktering/kø e.l. 

Anonymkode: cf25a...456

Her jeg bor låser jeg døren om min datter (8 år) skal være hjemme alene, fordi det har vært episoder i byen jeg bor i der folk har gått inn i gangene til andre og stjelt. Vet aldri hvilken syking som kommer på døren. Så datteren min har heller ikke lov å åpne når det ringer på. Spesielt fordi det innimellom kommer polske "selgere" på døren. Skulle det bli brann har hun full mulighet til å låse opp både ytterdør og verandadør. Det kan hun. 

Hun har egen mobil som hun kan ringe meg med om det skulle være noe. 

Hun har heller ikke lov til å lage seg mat med stekeplater/stekeovn. Eller ha på levendes lys. 

Anonymkode: dbe3c...708

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...