AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #1 Skrevet 12. mai 2016 Hei, Jeg er nybegynner når det kommer til planting, og har tydeligvis ikke grønne fingre. På balkongen har jeg to balkongkasser med Spanske Margeritter. Jeg kjøpte 7 stk for to uker siden (bor på østlandet - god temperatur ute). La lecakuler i bånn (er dreneringshull) 2-3 cm opp, en tynn strømpebukse, noen cm jord før jeg satte ned blomstene. Jeg hadde selvfølgelig tatt de ut av plastpottene, som dama på Plantasjen spurte meg. Pakket godt med jord rundt plantene og vannet de. Har også flytende gjødsel som jeg brukte 1 gang i uka. Etter 1 uke døde 3 stk. Jeg gikk til innkjøp av tre nye, men da døde alle sammen. Damene på Plantasjen trakk på skuldrene og mente jeg måtte ha gjort noe feil, men de kunne ikke fortelle meg hva. Dermed har jeg kjøpt nye i går. I dag hang to stk med blomstene og jeg er redd det hele starter på nytt. Hva gjør jeg feil? Drukner jeg plantene? Får de for lite vann? Vanner om kvelden, litt her og litt der. Ikke sånn at det flyter over, men at jorda er fuktig. Hjelp! Kan ikke drive å kjøpe nye planter hver uke Anonymkode: 49678...ecf
Mis(s)Understood Skrevet 12. mai 2016 #2 Skrevet 12. mai 2016 "Noen cm jord"? 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: noen cm jord før jeg satte ned blomstene. Hvor dypt gravde du hullet du satte planten nedi?
onyx Skrevet 12. mai 2016 #3 Skrevet 12. mai 2016 Kan du ha pakket jorden for hardt? Da blir den for tung og våt så røttene ikke får puste og råtner. Det er bedre å fordele jord rundt, klappe lett og heller etterfylle om den siger mye sammen. Min erfaring er også at det er bedre å vanne skikkelig sjeldnere enn å småvanne hele tiden. La jorda tørke opp, men ikke bli uttørket.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #4 Skrevet 12. mai 2016 Det er mulig at du vanner for mye Anonymkode: 470a1...10d
Gjest Coolaid Skrevet 12. mai 2016 #5 Skrevet 12. mai 2016 (endret) Kan du ta et bilde eller to, et ganske nært? Da er det letter å finne ut. Den vanligste grunnen til at planter dør er for mye vann. Bare la jorden være lett fuktig og følg med på planten. Når den endrer seg litt og det er begynt å tørke så gir du litt vann. Husk å alltid stikke fingrene langt ned i jorden for å kjenne. Etterhvert så vil du bli kjent med hva som er for vått. Ta et bilde om du kan Endret 12. mai 2016 av Coolaid
lalaB Skrevet 12. mai 2016 #6 Skrevet 12. mai 2016 Kanskje du har for mange blomster oppi? Jeg fikk beskjed om å ha 3-4 blomster i en balkongkasse. Jeg kjøpte Margeritter, og i butikken sa de at blomstene ville vokse seg større selv om det kanskje så litt stusselig ut med en gang man plantet dem.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #7 Skrevet 12. mai 2016 Jeg kan anbefale Surfina i balkongkasser. De trenger mye vann, men er utrolig frodige og blomstrer hele sommeren igjennom til langt utpå høsten. Finnes i mange flotte farger. Jeg har alltid Surfina i kassene mine og har aldri opplevd at noen har dødd, og jeg har ikke grønne fingre. Anonymkode: 62ca1...eb0 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #8 Skrevet 12. mai 2016 Vanner du rett etter å ha gjødslet? Anonymkode: bd1bd...b56
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #9 Skrevet 12. mai 2016 Kanskje de har fått for mye gjødsel? Hvilken type gjødsel er det? Er det den flytende som skal blandes ut i vann? Kanskje er dreneringen for dårlig? Lag evt større dreneringshull under blomsterkassa Anonymkode: 470a1...10d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #10 Skrevet 12. mai 2016 Hei, her var det mye nyttige tips. Har ikke bilde her på telefonen, men kan se om jeg kan få lastet opp et senere. Jeg tror nok kanskje jeg har trykket jorden for hardt sammen og at det derfor har blitt tett. Jeg skal i alle fall ta tak i det problemet med en gang. Ellers; - Planten står dypt i jorda, ikke bare et par cm. Jeg har et par cm leca i bånn. - Jeg bruker flytende gjødsel blandet i vann. Forholdet er kvart kopp per liter vann. - Dreneringshullene er på strl som er indikert på kassen, men mulig jeg må gjøre de større. - Jeg har mellomrom mellom plantene. Tror ikke de står for tett. Akkurat nå ser det heller litt tynt ut i rekkene. - Kanskje jeg skal vurdere noe annet enn Margeritter. TS Anonymkode: 49678...ecf
Gjest Sitronmelisse Skrevet 12. mai 2016 #11 Skrevet 12. mai 2016 Jeg ville ikke brukt gjødsel på dette tidspunktet. Røttene må få tid til å slå rot i det nye miljøet. Gjødsla kan bli for sterk for plantene, særskilt i denne varmen. Da vil de ha rent vann, men blir forgiftet av gjødsla. Jeg ville også droppet strømpen over lecakulene; kan bli for tett. Det er bare bra at røttene får rote seg ned i lecakulelaget, der vannet samler seg. De liker det. Jeg pleier å ha lecakuler, og plantejord iblandet litt kompostjord. Gjødsler aldri. Her er problemet at det blir for tørt, så har aldri dreneringshull i kassene heller. Har du brukt billig jord (næringsfattig) bør du nok gjødsle noen ganger i løpet av sommeren. Men det er ikke nødvendig nå. Stikk en finger i jorda og vann bare hvis du ikke kjenner fuktighet. Margeritter kan godt like å ha det det litt tørt, tror jeg. Ellers råtner røttene.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #12 Skrevet 12. mai 2016 Kjøp tomater. De vokser så fort at du blir stresset. haha. Anonymkode: 1bc70...1bf 2
Smugleseren Skrevet 12. mai 2016 #13 Skrevet 12. mai 2016 Ny jord fra sekker har gjøtsel i seg, så ikke gi mer gjøtsel før minst 3 uker har gått! Spanske Margritter er noe skjit. Vanskelig å få til, tander mot nattekulde og slettes ikke for nybegynnere. Prøv med surfina i steden, -som nevnt over her!! Hilsen en som har hatt hagelag og foreninger på besøk flere ganger enn jeg kan huske, men som også har gitt opp de spanske margrittene! 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #14 Skrevet 12. mai 2016 Utrolig at noen greier å fucke opp margeritter, de er utrolig hardføre. Anonymkode: 6a64e...0ca 2
Gjest Mattis Skrevet 12. mai 2016 #15 Skrevet 12. mai 2016 7 minutter siden, Smugleseren skrev: Ny jord fra sekker har gjøtsel i seg, så ikke gi mer gjøtsel før minst 3 uker har gått! Spanske Margritter er noe skjit. Vanskelig å få til, tander mot nattekulde og slettes ikke for nybegynnere. Prøv med surfina i steden, -som nevnt over her!! Hilsen en som har hatt hagelag og foreninger på besøk flere ganger enn jeg kan huske, men som også har gitt opp de spanske margrittene! Slutt å lyve!
Smugleseren Skrevet 12. mai 2016 #16 Skrevet 12. mai 2016 3 minutter siden, Mattis skrev: Slutt å lyve! Såpass! Hva slags begrunnelse har du for å si det?
Gjest Mattis Skrevet 12. mai 2016 #17 Skrevet 12. mai 2016 Et øyeblikk siden, Smugleseren skrev: Såpass! Hva slags begrunnelse har du for å si det? Har hatt dem i flere år selv, de er veldig lette å få til. Det vet vel de fleste som har stelt en slik selv. Hva er poenget med å trolle om dette? http://www.plantasjen.no/spansk-margeritt-slik-lykkes-du
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #18 Skrevet 12. mai 2016 Margaritter "sover" lukker seg og henger med hodet når det blir skygge og mørkt. Når lyset og solen kommer strutter de igjen. Anonymkode: 54e60...737 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #19 Skrevet 12. mai 2016 Huffff..... Det er så amper stemning her. Som dette: ....ruslet ut herfra jeg, for her var iikkkke trivelig... Anonymkode: 470a1...10d 5
Smugleseren Skrevet 12. mai 2016 #20 Skrevet 12. mai 2016 Et øyeblikk siden, Mattis skrev: Har hatt dem i flere år selv, de er veldig lette å få til. Det vet vel de fleste som har stelt en slik selv. Hva er poenget med å trolle om dette? http://www.plantasjen.no/spansk-margeritt-slik-lykkes-du Er ikke poenget her å skrive det en mener da? Jeg syns ikke spanske margeritter er enkle, kortra Bacopa, Surfina, hengeverbena og Lobelia, derfor skriver jeg det. Å komme med påstander om at jeg lyger, blir veldig merkelig. Som om du tror du kjenner meg og, tror jeg har noen som helst interesse av å lure noen her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå