AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #1 Skrevet 12. mai 2016 Vi har brønn. Om våren, med veldig lange tørkeperioder som nå, sparer vi litt på vannet. Derfor vanner jeg hagen med vann fra badekaret, når alle har badet (full hageslange oppi og heverteffekten suger det ut). Men...vil såpe og alt det der "menneskegugget" ha en negativ effekt på hagen? Ph-verdi? Bakterieliv og mark i bakken? Har ikke tenkt så mye på det, men vi spiser jo bl.a. av bærbusker, tomater og frukttrær som får dette vannet. Anonymkode: d413d...742
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #2 Skrevet 12. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har brønn. Om våren, med veldig lange tørkeperioder som nå, sparer vi litt på vannet. Derfor vanner jeg hagen med vann fra badekaret, når alle har badet (full hageslange oppi og heverteffekten suger det ut). Men...vil såpe og alt det der "menneskegugget" ha en negativ effekt på hagen? Ph-verdi? Bakterieliv og mark i bakken? Har ikke tenkt så mye på det, men vi spiser jo bl.a. av bærbusker, tomater og frukttrær som får dette vannet. Anonymkode: d413d...742 Jeg er mer bekymret for at hele hustanden bader i det samme vannet tilsynelatende uten å dusje etterpå, enn at hagen tar skade av det! Det er heslig å bade uten å dusje etterpå, enda hesligere å bade i det samme vannet som hele familien. Fysj. Anonymkode: 14181...04e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #3 Skrevet 12. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er mer bekymret for at hele hustanden bader i det samme vannet tilsynelatende uten å dusje etterpå, enn at hagen tar skade av det! Det er heslig å bade uten å dusje etterpå, enda hesligere å bade i det samme vannet som hele familien. Fysj. Anonymkode: 14181...04e *Nei det er ikke heslig! Slik er det blitt gjort også i gamle dager uten at noen nødvendigvis ble syke av det Anonymkode: 0d87d...7d8 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #4 Skrevet 12. mai 2016 Cocktaileffekten kan ha uheldige virkninger på hagen, men neppe noe alvorlig. Desto mer alvorlig er virkningen mutasjoner i bærbusker og frukttrær. De kan i ytterste konsekvens føre til permanent infertilitet, men på den annen side, da sparer man jo utgifter til prevensjon. Nyere forskning fra Canada som fraråder bruk av badevann som vann til spiselige vekster. Anonymkode: aebb5...4d0 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #5 Skrevet 12. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: *Nei det er ikke heslig! Slik er det blitt gjort også i gamle dager uten at noen nødvendigvis ble syke av det Anonymkode: 0d87d...7d8 Ja, den gangen badet man til jul enten man trengte det eller ikke. Sånn burde det virkelig være nå også! Nymotens renslighetstull! Anonymkode: 62347...148 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #6 Skrevet 12. mai 2016 Haha, bade og så dusje? Skrullete! Vi bader jo for å vaske oss. Og dét tar ingen skade av... Anonymkode: d413d...742
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #7 Skrevet 12. mai 2016 Fy faen, har jeg blitt rickrolled? Stussa jo litt på canadisk forskning om badevann, men lel... Anonymkode: d413d...742
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #8 Skrevet 12. mai 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, bade og så dusje? Skrullete! Vi bader jo for å vaske oss. Og dét tar ingen skade av... Anonymkode: d413d...742 Ja dusje av seg sin egen skitt etter å ha ligget å badet i den 😉 Anonymkode: 14181...04e 1
Gjest Coolaid Skrevet 12. mai 2016 #9 Skrevet 12. mai 2016 Slutt å vanne hagen med vann som inneholder såperester og andre kjemikalier. Det liker ikke planter og dyr som finnes i økosystemet. Det er helt greit at dere bader som i "gamledager" - det er bare sunt og ikke skadelig på noen som helst måte. Dersom du ønsker å spare vann så kan du fange opp regnvann fra taket og ta vare på i en tønne eller stor beholder. Det får du kjøpt på Clas Ohlson. Bare bruk en trakt og en liten slange fra takrennen og ned i tønnen. Denne er perfekt!.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #10 Skrevet 13. mai 2016 5 timer siden, Coolaid skrev: Slutt å vanne hagen med vann som inneholder såperester og andre kjemikalier. Det liker ikke planter og dyr som finnes i økosystemet. Det er helt greit at dere bader som i "gamledager" - det er bare sunt og ikke skadelig på noen som helst måte. Dersom du ønsker å spare vann så kan du fange opp regnvann fra taket og ta vare på i en tønne eller stor beholder. Det får du kjøpt på Clas Ohlson. Bare bruk en trakt og en liten slange fra takrennen og ned i tønnen. Denne er perfekt!. Den påstanden fikk jeg høre her om dagen, men jeg skulle gjerne ha visst mer - konkrete innspill. Hva er det i såpe som er så problematisk? Anonymkode: d413d...742
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #11 Skrevet 13. mai 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den påstanden fikk jeg høre her om dagen, men jeg skulle gjerne ha visst mer - konkrete innspill. Hva er det i såpe som er så problematisk? Anonymkode: d413d...742 Såpe løser opp fett, og det er ikke bra for cellemembraner og ekstracellulære støttestrukturer hos dyr og planter. Samtidig kan det ha en viss bakteriostatisk eller bakteriedrepende effekt, og dette kan forstyrre bakteriefloraen som både naturlige komposteringseffekter og insekter er avhengige av for å fungere naturlig. Avhengig av hva slags såpe man bruker, kan pH i jordsmonnet endres, men dette er sannsynligvis midlertidig, og ikke lengre enn til neste regnskyll. I stillestående vann kan det finnes mindre organismer og insektlarver som bruker overflatespenningen til å "henge" i overflaten og ta til seg oksygen fra luften. Disse drukner når såpen ødelegger overflatespenningen. Sannsynligvis er ikke konsentrasjonene så høye at dette har noen effekt, men det er neppe tilrådelig. "Avfall" fra mennesker er bare bra for jordsmonnet. Anonymkode: 381b3...987 3
Gjest Coolaid Skrevet 13. mai 2016 #12 Skrevet 13. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Den påstanden fikk jeg høre her om dagen, men jeg skulle gjerne ha visst mer - konkrete innspill. Hva er det i såpe som er så problematisk? Anonymkode: d413d...742 Dette handler i stor grad om pH verdi. Mengde man får i vannet har noe å si. Det kan virke uviktig når badevann inneholder kjemikalier fra ulike shampo/såpe produkter - dersom blandingen er fortynnet kan det være at det ikke har særlig betydning for grønnsaker og planter. Men dersom dette er grønnsaker man skal spise er jeg litt usikker - generelt sett liker vi mennesker å spise minst mulig mat med kjemikalier. Såpeprodukter består vanligvis av salter av alkalimetaler (natrium eller kalium) og fettsyrer. Fettsyrene er organiske. Såpe er vanligvis salter av alkalimetaller (natrium eller kalium) og fettsyrer. Fettsyrene er organiske, og plantene har ingen glede av dem, men de er biologisk nedbrytbare (bakterier bryter ned fettsyrer). Metallionene natrium og kalium finner man i naturen i allslags jord i ulike mengder. Når man gir planter såpe så får man en basisk reaksjon som øker pH verdien, det er ikke alltid bra for planter. Men igjen her handler det om hvor konsentrert mengden er. Har man for eksempel for konsentrert mengde med såpe så kan man risikerer å lage svimerker på bladene til planten. Hvilke pH verdi har man i jorden fra før av? Har du sur jord vil jorden nøytraliserer såpe og man får ingen eller liten forskjell av pH verdien. Har du kalkholdig jord vil pH verdien påvirkes av såpen. Jeg jobbet tidligere som gartner. Vi sprayet planter med vegetabilsk grønnsåpe mot lus og alle vennene deres. Det er skadelig for lusen men ikke for selve planten. Konklusjon? Svaret må være tja… dersom såpevann er skadelig for plantevekster så tror jeg det er fordi det blir feil pH verdi. Mange plantevekster vil ha surt vann – for disse plantevekstene vil såpe ikke være bra. Men igjen, det handler om mengde, altså hvor uttynnet såpevannet er.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #13 Skrevet 13. mai 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Fy faen, har jeg blitt rickrolled? Stussa jo litt på canadisk forskning om badevann, men lel... Anonymkode: d413d...742 Anonymkode: aebb5...4d0
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #14 Skrevet 13. mai 2016 6 timer siden, Coolaid skrev: Dette handler i stor grad om pH verdi. Mengde man får i vannet har noe å si. Det kan virke uviktig når badevann inneholder kjemikalier fra ulike shampo/såpe produkter - dersom blandingen er fortynnet kan det være at det ikke har særlig betydning for grønnsaker og planter. Men dersom dette er grønnsaker man skal spise er jeg litt usikker - generelt sett liker vi mennesker å spise minst mulig mat med kjemikalier. Såpeprodukter består vanligvis av salter av alkalimetaler (natrium eller kalium) og fettsyrer. Fettsyrene er organiske. Såpe er vanligvis salter av alkalimetaller (natrium eller kalium) og fettsyrer. Fettsyrene er organiske, og plantene har ingen glede av dem, men de er biologisk nedbrytbare (bakterier bryter ned fettsyrer). Metallionene natrium og kalium finner man i naturen i allslags jord i ulike mengder. Når man gir planter såpe så får man en basisk reaksjon som øker pH verdien, det er ikke alltid bra for planter. Men igjen her handler det om hvor konsentrert mengden er. Har man for eksempel for konsentrert mengde med såpe så kan man risikerer å lage svimerker på bladene til planten. Hvilke pH verdi har man i jorden fra før av? Har du sur jord vil jorden nøytraliserer såpe og man får ingen eller liten forskjell av pH verdien. Har du kalkholdig jord vil pH verdien påvirkes av såpen. Jeg jobbet tidligere som gartner. Vi sprayet planter med vegetabilsk grønnsåpe mot lus og alle vennene deres. Det er skadelig for lusen men ikke for selve planten. Konklusjon? Svaret må være tja… dersom såpevann er skadelig for plantevekster så tror jeg det er fordi det blir feil pH verdi. Mange plantevekster vil ha surt vann – for disse plantevekstene vil såpe ikke være bra. Men igjen, det handler om mengde, altså hvor uttynnet såpevannet er. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Såpe løser opp fett, og det er ikke bra for cellemembraner og ekstracellulære støttestrukturer hos dyr og planter. Samtidig kan det ha en viss bakteriostatisk eller bakteriedrepende effekt, og dette kan forstyrre bakteriefloraen som både naturlige komposteringseffekter og insekter er avhengige av for å fungere naturlig. Avhengig av hva slags såpe man bruker, kan pH i jordsmonnet endres, men dette er sannsynligvis midlertidig, og ikke lengre enn til neste regnskyll. I stillestående vann kan det finnes mindre organismer og insektlarver som bruker overflatespenningen til å "henge" i overflaten og ta til seg oksygen fra luften. Disse drukner når såpen ødelegger overflatespenningen. Sannsynligvis er ikke konsentrasjonene så høye at dette har noen effekt, men det er neppe tilrådelig. "Avfall" fra mennesker er bare bra for jordsmonnet. Anonymkode: 381b3...987 Ypperlig, det var dette jeg var på jakt etter! Vi har aldri målt pH på jorden, men jeg ser jo at det er så ufattelig tett med mark her...folk kommenterer det når det regner. Jordsmonnet her blir ellers påvirket av hønsegjødsel om sommeren, og all aske vi produserer i vedovnen om vinteren. Men akkurat den biten av hagen jeg kan nå med hageslangen fra badekaret har jeg ikke studert så nøye...må se på det. Anonymkode: d413d...742
Gjest Coolaid Skrevet 13. mai 2016 #15 Skrevet 13. mai 2016 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ypperlig, det var dette jeg var på jakt etter! Vi har aldri målt pH på jorden, men jeg ser jo at det er så ufattelig tett med mark her...folk kommenterer det når det regner. Jordsmonnet her blir ellers påvirket av hønsegjødsel om sommeren, og all aske vi produserer i vedovnen om vinteren. Men akkurat den biten av hagen jeg kan nå med hageslangen fra badekaret har jeg ikke studert så nøye...må se på det. Anonymkode: d413d...742 Mark er superdigg og en god indikator på god jord. Personlig ville jeg styrt unna med badevannet på planter og grønnsaker. Det heter grønnSAKER altså ikke såpesaker Endret 13. mai 2016 av Coolaid
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #16 Skrevet 13. mai 2016 Får ha det til siste utvei i tørre perioder da... Anonymkode: d413d...742
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå