Gå til innhold

Overordnet ansvar i familien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så sliten! Føler jeg har ansvaret for absolutt alt i vår familie. Planlegge handling, middager, fritidsaktiviteter, ferier, høytider, husarbeid og alt annet! 

Om ikke jeg gjør og planlegger hverdagene blir ingenting gjort. Middagen kommer ikke på bordet, klærne blir ikke vasket og regningene forfaller!

Vi er en familie på 5, tre barn og to voksne. 

Noen råd?? Nytter ikke for meg slutte gjøre "alt", da blir ingenting gjort og hverdagene går ikke rundt. Føler jeg brenner lyset i begge ender her!

Har forsøkt ta dette opp, men får fortsatt veldig lite hjelp med hverdagene. Føler jeg "ser alt", og andre familiemedlemmer overser rot, vedlikehold osv. Dermed føler jeg på hele ansvaret!

Anonymkode: 339d8...d15

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med dem igjen, skikkelig! Fordel oppgaver og gi konsekvenser om det ikke blir fulgt opp.

Anonymkode: b1f58...15b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare flytte ut?

Anonymkode: 53083...9c3

• Liker 1
Skrevet

Hvor store er barna? Er de tenåringer? Om de er det, forbered familien på at du tar ferie, om du har anledning med tanke på arbeidslivet, og blir borte inntil videre. Da må mannen faktisk ta hovedansvaret.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor gidder du å være askepott i ditt eget liv?

Du må få de andre i sving! Stille de til ansvar! Eller streik? ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kvitt deg med den andre voksne.

Anonymkode: 49b3b...937

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var i samme situasjon.  Gikk på en kjempesmell og mann og barn ble nødt til å ta ansvar.  Jeg ble rett og slett skikkelig sjuk!  Utbrenthet forårsaket av hjemmesituasjon :o  Har blitt bedre nå etter lang tid,  og familien tar sitt ansvar nå!  Mannen og. Ta tak i situasjonen før det går så langt. 

Anonymkode: 54d51...abd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med deg, sånn er det her også. To voksne og tre barn (under 9 riktignok), men det er jeg som må være prosjektleder. Det er jeg som sørger for at lekser blir gjort, det er jeg som planlegger alle måltider, skriver handleliste og lager middag (men mannen tar riktignok oppvasken), det er jeg som vet hvilke klær barna bruker og har og følger med når vi trenger nytt, det er jeg som må vite når alle i begges familier har bursdag og sørge for at gaver blir kjøpt inn, det er jeg som ordner gaver til barnebursdager, det er jeg som baker alt av kaker som trengs enten det er egne bursdager eller til dugnad. Selv om vi deler på store ting innen husarbeid som klesvask og gulvvask er det likevel bare jeg som ser de små, men mange, tingene: som at det må kostes på kjøkkengulvet flere ganger om dagen, tørker av spisebordet, plukker opp ting og tang som slenger på gulvet, tømmer søppelbøttene, ordner rot som er omkring, vanner planter osv osv. 

Jeg anbefaler at dere skriver liste over alt som må gjøres i huset og rett og slett fordeler ansvaret på alle familiemedlemmer. Hver uke har hvert familiemedlem faste plikter (det kan like godt være hele, f.eks. at en sørger for at stua alltid er ryddig, stuebordet rent og støvsuge der en gang i uka, eller enkeltplikter som å gå ut med søppel) som enten må gjøres daglig eller en eller flere ganger i uka. Heng den på tavle eller kjøleskapet og sørg for at alle følger den. Du gjør rett og slett ikke noe av det de andre skal gjøre.

Anonymkode: 1261f...a53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne rollen har dere tatt på dere selv. Dere satt dere vel ikke ned og ble enige om denne arbeidsfordelingen før dere fikk barn?

Anonymkode: 53083...9c3

• Liker 2
Skrevet

Så slutt. Ikke med ALT. Men slutt å gjør alt. Gjør bare din del. Slutt for eksempel med matlaging, planlegging og innkjøp. Gi mannen ansvaret (regner med du er dame). Ikke handlelista, hele ansvaret. Og hold det. Ikke i en uke for å lage et poeng, resten av tiden barna bor hjemme. I feriene. I jula(!). Så vil dere måtte stikke innom bensinstasjonen om morgenen fordi det ikke var brød til niste. En gang, åtte ganger. Hva så? "Du kunne jo bedt meg om å ta med et brød etter jobb da..", kan du jo kommentere. Og" vi har vel knekkebrød? Rundstykker i fryseren, da? Det brde du kjøpe, skriv det på handlelista mi. Så kan du ringe på jobben:Er det noe jeg burde handle med meg på vei hjem, hva skal vi ha til middag? har vi melk og dorull? En uke før dere skal ha gjester får du spørre om menyen, når det skal handles, og om du skal bidra med noe, desserten kanskje? Men ikke LAGE maten, det rekker du ikke, for du skal rydde huset og følge opp barna.

Er matlaging noe du mestrer og liker, kan du velge vekk alt som har med klær å gjøre (ikke ofte kvinner ønsker det). Men skolearbeid og fritidsaktiviteter? Eller alt ansvar for vasking og organisering av det (vips så har dere vaskehjelp. Du kan også ansette vaskehjelp). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må alt gjøres NÅ da? Har erfaring med at svært mange kvinner må ha alt perfekt hele tiden, og det er DET som sliter dem ut. Og det er ofte vi kvinner som på død og liv skal ha masse aktiviteter i ferier og høytider. Noen ganger er det faktisk helt greit å gjøre ingenting. Kjøpe en ferdigpizza, se en film sammen og la rotet flyte litt.

Ellers så er det jo bare å gi alle faste oppgaver som skal gjøres innen en gitt tid. Hos oss er det en selvfølge at ungene rydder opp leker når de er ferdige med å leke. Og de setter bort tallerkner og kopper etter måltidene. De hjelper også til å dekke på bordet innimellom, og går ut med søpla når de blir bedt om det. Eldste blir 11 år nå, og jeg har en plan om at han skal få ansvar for å støvsuge framover. Mot litt ukelønn da, for det er tross alt litt mer jobb en normalt "rydde etter seg selv". Ellers så ser jeg også at det er jeg som gjør mest planlegging, mannen er av typen som ikke planlegger, som veldig mange andre menn. Men han tar seg av all klesvask, og lager middag de dagene han er først hjemme, selv om det vanligvis er jeg som har planlagt hva vi skal spise (planlegger ukemeny i forbindelse med ukehandling), og hjelper til med kjøring til og fra fritidsaktiviteter. Jeg har oversikt over klær, men mannen handler klær hvis han får beskjed om hva de trenger og størrelsene... Og da blir det kanskje ikke akkurat de klærne JEG tenkte, men det må man jo bare finne seg i (nor kvinner igjen ofte ikke er så god til).

De gangene jeg blir sliten er gjerne når jeg styrer før bursdager, og alltid tar meg litt vann over hodet når det gjelder baking og pynting.:fnise: Det er gøy å lage flotte kaker, men det tar jo pokker så mye tid....

Anonymkode: 7b823...071

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det kan være lurt at alle i familien har et sett med klart definerte oppgaver som de har hovedansvaret for. I min familie har dette skjedd organisk, og vi har kommet frem til en jevn arbeidsfordeling. Dersom dette av forskjellige grunner ikke skjer av seg selv er man nødt til å sette seg ned og fordele oppgavene

I fordelingen av oppgavene må man ta hensyn til tidsbruk, slik at arbeidsmengden blir omtrent lik. Og man bør også ta hensyn til kompetanse og interesse.

Jeg har tro på å ansvarliggjøre familiens medlemmer innenfor de områdene de får hovedansvaret for. Dersom mannen i familien får ansvaret for å lage handleliste og handle, så må han ta støyten om han glemmer noe. Da får han dra ut på kvelden for å fikse det han har glemt.

Dersom den ene parten har et overordnet ansvar i familien så er det greit, men da bør denne personen kompenseres for dette, akkurat som i arbeidslivet. Dette kan for eksempel skje ved at den personen som ikke har «lederansvar» gjør 60 prosent av de øvrige oppgavene i hverdagen

• Liker 2
Gjest Juanita
Skrevet

Dere vet at det er bare tull at menn ikke ser hva som skal gjøres og ikke klarer å planlegge? Hvordan skulle de klart seg i arbeidslivet om det var tilfelle....??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...